Annons:
Etikettövrigt
Läst 6970 ggr
kerstinjo
2008-12-12 17:54

Kommunicera på nätet.

Vill påminna lite om detta! // K. J.

Här är några saker som kan vara bra att tänka på för oss som skriver och läser mycket på nätet.

**

Smiley

Utgå ifrån att allt som skrivs är skrivet med gott uppsåt

**

Få människor är avsiktligt elaka. Det kan verka så ibland, men det är oftast missförstånd som ligger bakom då. Alla har olika erfarenheter, kunskaper och bakgrundsinformation. Det är inte konstigt att vi missuppfattar varandra ibland.

Tala inte om för andra vad de menar/tycker/tänker/känner

Ingen tycker om att bli skriven på näsan vad de menar med något. Skriv i stället hur du uppfattar det de skriver. Exempelvis "jag uppfattar det du skriver som kränkande" i stället för "du är elak som skriver xxx". Det är stor skillnad på att berätta vad någon annan menar med det de skriver och att skriva hur du uppfattar det de skriver.

Fråga

Frågor är kraftfulla verktyg. Om det är något du inte förstår, eller något som verkar konstigt, fråga. Det är bättre att fråga "vad menar du när du skriver att jag är en idiot" än att skriva "idiot kan du vara själv". Framför någon en uppfattning du inte förstår är det lätt att fråga varför han eller hon har den uppfattningen.

Skilj på sak och person

Att någon skriver något du inte håller med om, betyder inte att de är dumma i huvudet. Alla har rätt till sin uppfattning. Acceptera det. Du är inte sämre än andra bara för att du inte tycker som de. De är inte sämre än du därför att de inte tycker som du.

Ge inte igen

Sjunk inte till samma nivå som någon du tycker beter sig illa. Lägg din energi på människor du gillar i stället.

Bli inte arg

Konstigt råd? Ja, det låter kanske så. Vem drabbas när du blir arg? I första hand du själv. Särskilt när du befinner dig på ett diskussionsforum där ingen hör dig skrika. Den ilskan är riktad mot drabbas sällan.

Är det roligt att bli arg? Nej, de flesta tycker säkert inte det, men det är inte så enkelt att bara sluta bli arg. Det kräver träning. Mycket träning. Ett första steg är att stanna till i tanken och inse att du håller på att bli arg. Öva på det. När du kommer så långt att du ser ilskan komma kan du börja bearbeta den. Inse att du själv är offret för din ilska (och alla andra obekväma känslor med för den delen). Låt ilskan rinna av dig. Är det verkligen värt besväret och olustkänslan att bli arg? Fokusera din energi på bättre saker.

Skriv inte när du är arg

Risken är stor att du kommer att ångra dig. Vänta gärna en natt. Om du måste skriva, gör det, men skicka det inte förrän du har lugnat ner dig och läst igenom texten noga.

Det finns ett ordspråk som lyder ungefär: "Håll tal när du är arg och du kommer att hålla det bästa tal du någonsin har ångrat."

Inse att du kanske inte var så tydlig som du borde

Även om något du skriver är fullkomligt tydligt för dig, kan det vara otydligt eller ha en annan innebörd för andra. Förtydliga om du märker att någon inte uppfattar vad du menar.

Det är mänskligt att göra fel

Jag begår misstag, du begår misstag och alla andra gör det. De flesta misstag går att rätta till. Be om ursäkt och var beredd att acceptera andras ursäkter när det behövs.

Se inte de här tipsen som lagar

:-) Du bestämmer själv om du vill följa dem eller inte, men fråga dig om det kan ligga någon sanning bakom dem. Ifrågasätt dem gärna.

Skrivet av Niklas, en av killarna bakom iFokus.

http://niklas.medlemmar.ifokus.se/About

 Kerstin 

 

  • Redigerat 2020-11-09 14:00 av Draken
Annons:
Rocktjejen
2008-12-12 19:31
#1

så sanna ord..och bra att ta med sig när man diskuterar på ett sånt här öppet forum..

kerstinjo
2008-12-12 19:37
#2

Mmmm, visst är det! Särskilt som jag varit inne på några andra fokus-sajter och hört dråporden hagla!

 Kerstin 

 

Porklash
2008-12-13 00:05
#3

Det är därför periodvis jag inte orkar skriva. Att formulera sig så att det åtminstone minimerar risken för missförstånd är jobbigt för en som alltid utrycker sig som att hans åsikter, eller syn på saken, är självklarheter. Det tycker jag förstås inte men jag pratar av någon anledning så.

Skämt har visat sig farligt på andra forum där en del ironiska/sarkastiska kommentarer har tagits på allvar och först har skämtaren trott att de andra skämtar tillbaka så att det blivit värre och värre. Har ibland slutat med riktigt obehaglig stämning. Kan också vara värt att tänka på om man har lite annorlunda humor.

kerstinjo
2008-12-13 00:45
#4

# 3

Jag har också lite "knäpp" humor, men så småningom lär man sig var man kan skämta och var man kan bli tagen på blodigt allvar.

Sedan finns det människor som är suveräna på att hugga och inte ens kan/vill se det humoristiska.

Inlägget var bara en liten tankeställare, men jag tycker allt att vi är duktiga här inne.Glad

 Kerstin 

 

Porklash
2008-12-13 10:42
#5

Jo här har det varit lugnt åtminstone av vad jag har sett.

Kia
2008-12-14 20:38
#6

Tack Kerstin det är bra det här :)

Annons:
Margareta
2009-01-09 14:14
#7

Kanonbra skrivet - det är bra att tänka sig för - mer än en gång innan man trycker på Skicka.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

sockerfria
2009-02-11 01:10
#8

Bra skrivet. Jag tycker personligen att medlemmarna på ifocus är jättebra på detta.

Tumulus
2009-02-27 00:40
#9

Bra! Detta gillade jag! Stämmer så väl och det tåls att upprepas! Glad

Caena
2009-03-16 00:29
#10

tack.. gav mig nått att tänka på..

miuljo
2009-03-18 18:59
#11

hmm.. hoppas verkligen inte att jag sagt något som kunnat missuppfattas.. Obestämd

om jag har det o någon är arg på mig.. så ber jag så hemskt mycket om ursäkt! Glad

neb det är sant.. det blir så lätt missförstånd när man skriver istället föratt tala.. det gäller ju sms o allting!

kerstinjo
2009-03-18 22:44
#12

#11 *fniss* Jag tror att vi är ganska bra på att sköta oss här inne. Jag har varit med om storbråk på en del sajter, men här går det lugnt till.

 Kerstin 

 

Margareta
2009-03-19 09:54
#13

Även jag tycker det är lugnt och fint här inne!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Ta-Co
2009-04-21 10:35
#14

Jättebra skrivet Glad

ceicli
2009-05-11 00:27
#15

Bra skrivet! =)

Men jag saknar en sak!

Låt bli att läsa mellan raderna.

Ofta så blir det bråk, strul och missförstånd för att folk helt enkelt läser vad de vill, istället för vad som står.

Detta tillsammans med "Inse att du kanske inte var så tydlig som du borde" skulle göra mycket bråk till o-bråk! *ler*

kerstinjo
2009-05-11 10:06
#16

#15

Det du nämner ingår under rubrikerna "Utgå ifrån att allt som skrivs är skrivet med gott uppsåt" och "Tala inte om för andra vad de menar/tycker/tänker/känner".

 Kerstin 

 

kerstinjo
2009-07-09 01:09
#17

*putt*

 Kerstin 

 

[Beavis]
2010-05-16 17:18
#18

Jag har för mig att det finns en funktion i administreringen där du kan fixera  ett inlägg/tråd högst upp Kerstin? Så slipper du "putta"

kerstinjo
2010-05-17 01:32
#19

#18

Jojomen, men det fanns en anledning till att jag puttade just då. Glad

 Kerstin 

 

[Beavis]
2010-05-17 01:37
#20

ok "putt" igen då Skrattande

Annons:
sannixan
2010-05-27 10:55
#21

mycket bra skrivet.tackar för det.kram

Moa-16
2010-12-28 21:13
#22

Vad bra skrivet! Får man låna till andra sajter? :)

[Beavis]
2010-12-29 05:09
#23

Det är ju Kerstin som skrivit teten så hon bestämmer, men för mig får du gärna göra det

Moa-16
2010-12-29 15:21
#24

#23 Det står ju under:"Skrivet av Niklas, en av killarna bakom iFokus" Jag såg den på andra sajter också, så jag tog den iaf :P

[Beavis]
2010-12-29 17:46
#25

gör så jag kollade bara på vem som skapat kolumnen. Niklas blir nog bara glad om han blir citerad

kerstinjo
2011-01-06 19:34
#26

#22 Jag har fått lov att kopiera den av Niklas och han tycker bara att det är OK, om det sprids vidare.

 Kerstin 

 

[Beavis]
2011-03-05 16:36
#27

det är knas på nya .ifokus…..

Annons:
kandy
2011-04-13 08:28
#28

Bravo!! precis så är det! varken mer eller mindre utan respektfullt men ibland kan det vara svårt här utifrån våra olika historier/klassresor!!

kerstinjo
2011-12-18 14:06
#29

*putt*

 Kerstin 

 

Upp till toppen
Annons: