Annons:
Etikettberoende
Läst 61253 ggr
Hovet
2011-05-09 15:52

Sluta med tramadol

Hej!

Min flickvän slutade med tramadol häromdagen. Hon har smärtor i sina knän dagligen och ingen har lyckats lista ut vad det är ännu och mot detta har hon tagit 8*50mg tramadol om dagen. Hon har trappat ner gradvis de senaste två veckorna ungefär och gått från 8 till 6, och  sen till 3 i en dags tid, sen 2, och häromdagen tog de slut och hon bestämde sig då för att skita i det och jobba mer med rehabträning och liknande metoder.

Personligen kände jag att det kanske inte var det bästa alternativet att bara lägga av rätt av, men det är det hon vill och då vill jag givetvis stötta henne i det beslutet och göra allt jag kan för att hjälpa henne.

Däremot har jag ett par frågor, först och främst, är det på något sätt farligt att lägga av helt tvärt? Jag har letat runt på internet men jag har inte lyckats hitta något klart svar på det hela. Jag vill absolut inte att hon utsätter sig själv för någon risk.

Finns det något sätt att lindra symptomen från avgiftningen som inte innebär att man byter ut tramadolen mot andra läkemedel? Typ, ta en kall dusch, springa en runda etc, eller är det bara att uthärda efter bästa förmåga?

Slutligen, är det någon som har några råd till mig som hennes pojkvän? Jag känner mig helt hjälplös nu när hon inte kan sova på nätterna och det kryper i hela kroppen på henne. Vad är det bästa jag kan göra för henne? Bara låta henne vara ifred och ge henne det hon ber om?

Tack på förhand!

Annons:
[Beavis]
2011-05-09 20:13
#1

Hej och välkommen Hovet

Tramadol är en lurig medicin som är extremt vanebildande och många har börjat knarka Tramadol tyvärr.

Jag tror att din flickvän gjorde det rätta och trappade ner, men kanske lite för fort? Jag är inte läkare eller nämnvärt kunnig inom "pharmaceptica" Men det jag lärt mig under åren på denna sajt är att ifrån läkemedelsmissbruk är nedtrappning i början att föredra.

Jag tror du gör det rätta i att bara vara där för henne och trösta henne när det är jobbigt abstinenesen på Tramadol ska vara fruktansvärd osm du berättar har du ju resdan upplevt lite redan.

Och som du skriver är det nog inte i detta skede bra att byta ut smärtpillren emot andra öäven om det finns andra mindre vanebildande. Det är nog en fråga om att välja mellan två onda ting..

Det finns flera gamla trådar här på forumet som du kan läsa för tips och varningar och lite annat om du orkar? sök på tramadol alt tradolan.

Som sagt det finns/fanns flera här med erfarenheter som kanske kan dela med sig?

Hovet
2011-05-09 23:45
#2

Hej Beavis, tack för svaret!

Jag håller definitivt med om att nedtrappning gick väldigt fort. Det som hände var att hon fick slut på tramadol, och hon är från USA och flyttade till Sverige för ungefär ett år sedan, så fram tills nu har hennes pappa hämtat ut hennes tramadol åt henne och skickat det till henne här i Sverige. Hon har med andra ord inget recept på dem i Sverige, så även om hon borde trappat ner i en längre tid så är medicinen just nu slut i minst en vecka framöver (om man räknar att det tar ungefär en vecka för dem att komma hit från USA). Det var ett medvetet val från hennes sida att göra så, fast jag fick reda på det först igår när allt redan var slut.

Hon berättade att hon hade tänkt att trappa ner tidigare, men innan hon visste ordet av så var pillren nästan slut och då bestämde hon helt enkelt att det var den sista ransonen, och den fick räcka så länge den räckte.

Jag har sedan igår morse tagit in så mycket information jag bara kunnat från folk som tidigare har slutat och utöver de grymma abstinensbesvär som alla verkar få så finns det även en del rapporter om folk som har fått värre besvär så som epilepsianfall och liknande och jag är livrädd för att det ska hända henne, samtidigt vill jag inte ta upp det med henne för jag vill inte skrämma upp henne, utan jag har bara sagt att hon måste berätta för mig om något förändras avsevärt vilket hon har lovat mig att göra.

Är det någon här som har erfarenhet av något sådant?

Jag har även pratat med sjukvårdsrådgivningen och deras råd var att hon skulle boka en tid på vårdcentralen och prata med en doktor, vilket hon inte vill, utan hon vill hellre köra på och hoppas på det bästa och i värsta fall åka in till akuten.

Hon verkar hantera abstinensen rätt ok, det är ungefär 40 timmar sedan hon tog sina sista två tabletter och det som har varit det största problemet än så länge är sömnen, vilket jag gissar på bara kommer att bli värre. Utöver det så verkar det krypa en hel del i både armarna och benen på henne och hon verkar allmännt luddig i huvudet, men inga tecken på något som skulle vara riktigt oroväckande ännu iallafall.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen men det känns skönt att få skriva av sig lite, det är mycket tankar och oro som väcks när man läser om andras historier på nätet och den sista jag vill berätta om andras problem för är henne.

Nu är det dags att gå och lägga sig igen, jag hoppas verkligen hon lyckas sova iallafall ett par timmar inatt. Man tycker väl ändå att kroppen förr eller senare bara måste somna på grund av utmattning?

Godnatt! :)

[Beavis]
2011-05-10 02:16
#3

Sömnproblem är en vanlig abstinens symptom och när det gäller läkemedelsmissruk av den typen är värk ockh kli i kroppen väldigt vanligt. Problemen riskerar att bli fler och värre över några dagar men kjommer minska och försvinna efter ca en vecka vad jag förstått. Du får hjälpa och trösta och om problemen blir väldigt svåra och ohanterbar ringa vårdupplysningen, Men fortsätt skriva av dig här om du vill. Jag loggar in då och då och förhoppningsvis även någon annan med mer erfarenhet av tramadol. Minns jag rätt är den verksamma substansen i tramadol benzodiasepiner vilket är som sagt väldigt beroendeframkallande och ger svår abstinens.. iaf God natt och lycka till

khila
2011-05-10 09:09
#4

Hej!

Jag har en nackskada och fick först Citodon utskrivet av läkaren, men efter en tid så sa dom att denna var vanebildande och gav mig i stället Nobligan/Tradolan/Tramadol (samma ämne i alla) som dom sa skulle vara toppenbra och inte alls vanebildande.

Denna åt jag i 9 år när jag kom till en ny läkare som vart alldeles chockad att dom kunnat ge mig denna så länge, leverprov togs men den hade klarat sig bra, så jag bestämde mig för att sluta med denna. Jag trappade ner under flera månader, men det var jobbigare än allt jag varit med om, så en dag bestämde jag mig bara för att nu är det absolut sista tabletten. Denna medicin må hjälpa mot värken, mycket till en början men mindre med tiden som går. Men jag blev helt avtrubbad i skallen istället, disträ, känslokall, virrig, trött, och struntade helt i vissa saker…inte alls bra.

Jag fick också myrkryp en längre tidm och det är fruktansvärt, man vet inte hur man ska ligga, man kastar sig runt i sängen på nätterna då det är som om man har myror som kryper runt i blodet hela tiden. Den som inte varit med om det kan inte ens ana hur det känns.

Nu har jag varit utan den i över 2 år och kommer aldrig nånsin låta dom stoppa i mig "nya" mediciner igen. Värken tar jag hellre än att bli så avtrubbad igen.

Mitt råd till dig som pojkvän är att ha förståelse, låt din tjej tala om vad och hur hon vill du skall vara. Många tror att man kan lugna med hjälp av massage mm men för mig blev det bara värre. Just "myrkryp" måste man pröva sig fram hur man ska hantera, och fungerar det inte så bör man söka läkarhjälp mot det.

Hoppas det går bra för henne, lider med er

Lycka till o kramar

Hovet
2011-05-11 09:28
#5

Hej!

Min flickvän berättade att det var det läkaren sa till henne också, d.v.s. att det inte var beroendeframkallande. Rätt märkligt att de inte har koll på det..

Men trots allt så går förvånansvärt bra. Hon har väldigt mycket abstinens fortfarande och har väl knappt sovit någonting sen hon la av, men hon verkar vara helt bestämd på att ta sig igenom det hela och hon gör ett riktigt bra jobb!

Jag gör vad jag kan för att hjälpa henne, vilket egentligen inte är så himla mycket. Jag ser till så att hon äter/dricker vitaminer och fyller på hennes vatten i princip :)

Jag har märkt att den värsta abstinensen kommer och går i omgångar, och att tröttheten tär på henne. Igår var det väldigt mycket humörsvängningar. Men jag vet ju hur irriterad jag kan bli om jag inte sover ordentligt på ett par nätter så i jämförelse med det är det imponerande att det inte är värre.

Nu hoppas jag bara på att det börjar vända snart så att abstinensen blir mindre. Med tanke på hur hon kämpar på så är hon verkligen värd det. Igår innan jag skulle gå och lägga mig så tittade vi på semifinalen till eurovision och just då var det ganska lugnt för henne. Det var första gången hon såg eurovision och hon skrattade så att hon höll på att storkna, det var så underbart att se :)

[Beavis]
2011-05-11 11:19
#6

Att en läkare inte känner till att Tramadol/tradolan är svårt vanebildande i dag är helt otroligt egentligen…

Annons:
candycandye
2011-05-11 14:36
#7

Hej!har inte läst alla svaren men pratar av egen erfarenhet, varning! sluta inte tvärt!Skithemskajobbiga konsekvenser.

Bättre att trappa ner absolut!

En sak till, jag körde helt över min kille när jag slutade med vissa saker, han hanns för mig ALLTID och det kommer jag alltid älska honom för, men i efterhand är jag så sjuuukt ledsen över allt han fick ta..

Ta inte för mycket skit!Jag har lärt mig även om jag har problem bla bla som jag gör allt för att lösa kan man inte bete sig hur som.önskar att han satt ner foten tidigare.

:)

[Beavis]
2011-05-11 15:44
#8

#7 Berätta gärna lite om hur du gjorde? Även om du skrivit om det tidigare gör det nog bara gott att få höra det igen särskillt för de som är nya här.

Annan tråd

Annan tråd

Jag länkar till två andra trådar i ämnet. kan vara intressant att läsa lite i dem för er.

kerstinjo
2011-05-18 18:32
#9

Jag skummade bara igenom svaren. Men jag skulle aldrig rekomendera att sluta tvärt med beroendeframkallande läkemedel.

Har man gått in i ett beroende så drabbas man vid total utsättning av en s.k. rebound-effekt. Man får tillbaka alla de symtomer som man en gång fick läkemedlet för. Plus ett antal fler abstinenssymtom.

Det finns en risken för återfall i grund­sjukdomen och därför ska man  aldrig helt avsluta ett beroendeframkallande medel. Situationen kan bli så jobbig att man känner sig tvingad att ta mer för att "överleva".

Gör alltid en nedtrappning med en läkares hjälp.

 Kerstin 

 

[Beavis]
2011-05-19 00:40
#10

#9 Nu kanske jag hajade fel? men "man ska aldrig helt avsluta ett beroendeframkallande medel"

Du menar att man aldrig ska avsluta tvärt va?

[aammE]
2011-05-19 01:05
#11

Har själv lagt av med tramadol för ett tag sedan, det var ett jävla helvete men verkligen värt det i efterhand. Hoppas att det går bra för er! Glad

För mig fungerade det relativt bra att sova på imovane och stilnoct (det är dock också beroendeframkallande…) när jag hade problem med abstinensesvär. Man måste kunna sova, annars blir det aldrig bra.

[Beavis]
2011-05-19 01:25
#12

#11 Du har så rätt så både stilnoct och Imovane är kända för att vara starkt vanebildande.

[aammE]
2011-05-19 01:46
#13

Ja, men det fungerar. Har ätit det i 4år nu på grund av väldigt störda sömnsvårigheter. Brukade sova 6h/vecka utan.

Annons:
[Beavis]
2011-05-19 01:59
#14

Dum fråga kanske men har du fått någon utredning på vad dina sömnsvårigheter beror på?

Jag är lite speciell men jag vägrar medicinera själv om jag tror att det går att lösa på andra sätt. sömnproblem har jag haft och då insett att de berott på att jag mått dåligt eller inte var tillräckligt fysiskt trött så jag har tränat och eller/ terapiat mig på olika sätt.

kerstinjo
2011-05-19 08:48
#15

#10 Du förstog inte alls fel, det är jag som inte har alla hästar hemma för tillfället! Glad 

 "man ska aldrig helt avsluta ett beroendeframkallande medel" , tur att du rättade mig! Glad

 Kerstin 

 

[Beavis]
2011-05-20 16:22
#16

Ja Man ska alltid avsluta beroendeframkallande medel borde vara det rätta… Men gör det inte tvärt när det handlar om farmaka

[aammE]
2011-05-20 18:31
#17

#14 Har gått till psykologer regelbundet (2-3 gånger i veckan i sitt) sedan jag var 9, dvs i 9års tid. Har testat KBT, samtalsterapier, avslappningsövningar, hård träning, varit inlagd till och från, alla antidepressiva som finns på marknaden, en del antipsykotiska, flera olika mediciner som ska ha sövande/lugnande effekt men det enda som har fungerat är stilnoct 10mg, håller mig vaken på 5orna.

ghostface
2011-05-20 23:00
#18

Jag har tänt av från tramadol också, fyfaaan vad det sög asså, men såvitt jag kom ihåg satt det värsta i kanske 1v max, sen började jag må ganska bra igen, dock var det en JÄVLIG vecka, jag tog dock väldigt mycket mer, kunde ta 10-20st 50mg om dagen…

Slutade såklart med att jag fick ett epileptiskt-anfall, hamnade på akuten och sen var det roliga slut……
Fick ligga där typ 2dar tills jag verkligen inte stod ut att ligga där, dom hajjade aldrig att det var pga tramadol och jag sa faktiskt inget om det, även om dom nog fattade att det var pga någon drog, och i efterhand var det väldigt korkat att bara inte säga det.

Hursomhelst tände jag av efter det och hade några överjävliga dagar/veckor, för den värsta biten var kanske 1v, sen tog det väl 2-3 innan jag mådde helt bra.

Men be henne kämpa på som fan, det går att klara, jag tänder av från subutex nu som jag lyckades bli torsk på, så JÄVLA dum i huvudet som jag är, så nu går jag också igenom ett helvete man inte kan förstå utan att ha upplevt det, men jag ska klara detta, tillsammans med din flickvän! =)

Dock tog jag denna gången steget att berätta om mitt missbruk för min kära kära mamma, så nu KAN jag inte återfalla, omöjligt att jag skulle såra henne så mycket, särskilt så mycket stöd och kärlek som hon ger mig.

Efter det här har jag lovat mig själv och Mamma att aldrig mer röra någon drog och jag SKA klara det. (Dock ska jag erkänna att jag planerar att röka minst 2holkar under sommaren hehe, cannabis är ganska okej.)

athiria
2011-05-21 21:25
#19

#17 Beroende leder ju också till biokemisk skada som bland annat kan ge sömnsvårigheter.

[aammE]
2011-05-22 00:32
#20

#19 Fast jag var inte beroende när jag var 9år, hade sömnstörningar då också.

Annons:
SSKAnna
2011-10-15 21:41
#21

När Tramadolet dök upp på marknaden, runt -97 då som Nobligan trodde man faktiskt att det inte var vanebildande. Jag fick det utskrivet i rätt stora mängder efter att ha avgiftats från betydligt tyngre opiater!

Tyvärr är det ju inte det första preparat man har haft fel om… När Valium kom räknades det som en "mirakelmedicin" tills bakslaget kom!

Det senaste exemplet på detta tror jag är Lyrica, som ochså skrevs ut hejvilt för ett par år sedan men som man nu har ändrat åsikt om…

Iaf bör din flickvän definitivt söka hjälp! Hon har ju hamnat i beroendet utan att veta om att det kunde hända och det finns hjälp att få!

Att tillfälligt använda t.ex. Stlnoct tycket jag är helt motiverat. Ur beroendesynpunkt är det ändå gansla ofarligt vid kortare behandling.

Kom ihåg att detta är övergående! Det är nog det du ska påminna henne om mest!

Lycka till!

Anna

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Beavis]
2011-10-16 05:47
#22

#18 Jag hoppas att du i efterhand inser hur sjukt slutet i ditt resonemang är?

Efter att ha kämpat som du gjort för att bli ren i från tunga droger så planerar du att ta ett återfall med braj… Du vet själv, jag behöver inte säga det egentligen men i det tillståndet kommer du inte banga andra droger när polarna bjuder.

Så jag hoppas du låter bli att holka.

emy87
2012-02-24 10:47
#23

Hej.

Tycker det är så fint att du bryr dig om henne på detta viset.

Har själv en pojkvän som fanns vid min sida under tiden jag slutade med Oxycontin & heroin.

Hon gjorde rätt i att trappa ner lite först, men nu ska det inte vara några problem, det blir bättre & bättre, hon kommer få känna på både fysiska & psykiska biverkningar av denna avgiftning.

Tex som dålig i magen, sömn problem, smärtor i ben, humör svängn ingar,svettningar,. osv.

men allt detta går över.

finns vid hennes sida bara, fråga inte för mkt, man kan bli väldigt irriterad undder denna period, man vill helst va i fred i sä'ngen när man inte kan sova. jag brukade öppna fönster & ligga med en hårfön nära mig som blåste varm luft det är skönt då man både svettas & fryser.

hon ska inte börja med något annat utan detta är bara en tid i hennes liv som kommer gå över.

klarar jag av att sluta med oxy/heroin helt utan hjälp medel med endast nertrappning med temgesic 8,6,4,2 så klarar hon sig hur bra som helst helt utan något alls.

att ta till ngt annat så som benso eller liknande det leder bara till ett annat beroende &  dit vill man inte komma.

lycka till de kommer gå jätte bra :)

emy87
2012-02-24 10:48
#24

oj såg att inlägget va gammalt. hehe hoppas allt funkat bra iaf.

iiamia
2012-02-26 09:17
#25

Hej! Nu pratar jag inte om egen erfarenhet av preparatet i formen av att ha ätit det, utan att ha arbetat på en avgiftningsklinik för kemiskt beroende.

(Vill att ni ska veta att det hennes pappa gör för henne, det är drogsmuggling! Hon skulle behövt en egen läkarkontakt här i Sverige.)

Absolut FARLIGT att sluta utan kunnig personals insikt!

Att du finns som stöd är däremot riktigt bra, om du orkar. Du kan bli ganska hårt åtgången under hennes abstinens…

Du behöver ha mer på fötterna, ta hjälp av tråden medberoende…För det är det man blir!

Vore jag Du, så skulle jag kontakta soc där ni bor. Berätta hur det ligger till och att hon behöver en avgiftning på Tramadol/Tradolan.

Avgiftning på detta är INTE kul, inget annat heller såklart, men detta är ungifär som en avgiftning/avtändning på Heroin!!!

Hon kan bli riktigt Sjuk i sin abstinens och det kan få ödesdigra konsekvenser…

Önskar Er båda stort Lycka Till

SSKAnna
2012-02-28 15:44
#26

Jag måste bara inflika här att jag inte tycker man ska tala om för andra hur sjuka dem blir vid abstinens…

Allas kroppar är olika och en del blir beroende lätt andra aldrig och på samma sätt fungerar abstinens; vissa blir jättedåliga och andra inte.

Abstinens är också något som påverkas enormt av hur man mår psykiskt. Viss abstinens ÄR till största delen psykisk och därför är det synd om man redan innan man hamnar där är livrädd av allt man har läst om hur det ska vara!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Em_I_Am]
2012-03-12 10:43
#27

Ja jag är då ett levande bevis på att kroppar är annorlunda :-P Har gått på långtidsverkande tramadol en längre tid nu pga svår värk men jag kan hålla uppe i flera dagar utan att känna någon abstinens alls. Som längst höll jag uppe i 3 veckor för att se hur värken egentligen va just nu o jag kände inga abstinens alls. Började igen dock för jag kan inte ta mig ur sängen utan smärtstillande. Jo kanske något svårare att sova  förresten (men jag sover alltid dåligt ändå pga värken så det kvittar). :)

Därför är det jätte svårt för andra att säga vad som funkar bäst för en annan person. Vissa klarar säkert sluta tvärt (jag hade gjort det) medan andra måste trappa ner mycket försiktigt under en längre period för att överhuvudtaget funka.

Men väldigt fint av dig att verkligen engagera dig TS för att kunna vara ett så stort stöd som möjligt. Bara en sån sak, att man har någon med den inställningen kring sig, gör att man klarar av det mesta :)

Annons:
emy87
2012-04-23 12:16
#28

#25

Du kan inte jämnföra denna abs med heroin, det är inte rätt över huvudtaget!Är inte ens i närheten så illa som en abstinens med heroin.

Därimot är folk olika, & dom som reagerar så kraftigt på tramadol/tradolan avgiftning har aldrig tagit heroin & tycker tramadolet är tillräckligt illa. Allt är beroende på person till person. men att jämnföra med heroin är inte rätt. då måste du själv vara i den situationen för att avgöra.

Där har du mycket fel.

att söka hjälp för ett tramadol beroende tycker inte jag heller är en bra idé, mkt förstörs när man söker hjälp av samhället, man ska vara längre ner än så för att ta det steget.

man klarar det själv, om man vet att man kan det.

man kan inte dö eller liknande, det kommer bara bli jävligt jobbigt.

ghostface
2013-02-09 20:24
#29

#22
Hej!
Nej, jag höll mig inte från att holka "tyvärr", men det blev också ENDAST någon enstaka holk och idag har jag helt vänt mitt liv och påbörjar på måndag en yrkesutbildning med färdig anställning efter examen. =)

Så holkandet drog inte tillbaka mig i missbruket, men självfallet är det lite av ett vågspel, man måste känna sig själv bra och veta att man kan säga nej.

iiamia
2014-02-17 09:36
#30

emy87

Vet inte om du finns kvar i forumet, det var ju längesen jag själv var härinne!

Som du läste, så skrev jag om mina erfarenheter på en avgiftningsklinik, nu har även jag mer erfarenhet…av arbetet som övervakare, arbetet på låst instution mm

Så jag har en viss erfarenhet av avtändningar trots allt!

Att avgiftas från Tradolan/Tramadol är som en Heroinavgiftning…Men som sagt, även i den avgiftningen reagerar alla olika.

Vi kommer att utgå ifrån olika sidor du och jag, ev annan som har din åsikt…Jag från den sidan som arbetar med det och du från den beroendes sida. Men var medveten om att du som beroende, är inte alltid medveten om hur din avtändning ser ut, det vet den som står bredvid. Jag har suttit med dom som efter flera månader sagt att dom klarat sin avgiftning riktigt bra, men dom har "glömt" bort hur dom verkligen mått!!!

OCH självklart anser jag att man ska be om hjälp ekonomiskt, av tex soc, för att ta sig igenom ett missbruk! Det kostar ganska mycket att betala såna saker själv! Det är kanske en del i att verkligen fatta och erkänna för sig själv att man har en missbruksproblematik! Jag tycker att det är orättvist att kräva att en anhörig, ska sitta bredvid dygnet runt som en hjälp i avtändningen…Den personen, för att den ska orka hela vägen, så kan det vara bättre för alla parter att den personen finns när man kommer ut från en behandling. Men den finns ju såklart som en stöttepelare under hela tiden iaf…Men ofta är det Egot från missbrukaren som talar om att man inte kan lämna den närstående, och från den närståendes sida så är det ofta den Medberoendepersonen som pratar…Medberoendepersonen behöver också hjälp och stöd, för att veta hur den ska handskas med allt efteråt. Detta är ansvaret i att ta hand om sig själv så att man på bästa sätt kan ta hand om varandra…Jag tycker att det är det finaste man kan ge varann, utrymme att ta hand om sig själv!

Många som "ska klara sig själv", vill inte erkänna/ eller inse att dom blivit missbrukare, vare sig man blivit det på det mest vanliga sättet el tex pillermissbrukare pga skador…

Ett intressant och Hett ämne, men vansinnigt Viktigt tycker jag!

Ta hand om er!

Eeyore421
2015-08-07 01:35
#31

Hallå alla! Jag gick på tramadol i ungefär 3 år. Hur ja mådde under tiden å när ja sluta kan ja svara på om någon undrar. Nu tänkte ja komma med hjälp mot abstinensen när man trappar ner/ slutar. Försök lägga några kuddar under benet/benen för myrkrypen/krampen. Ja hade i stort sett bara i vänster vad så jag la 2-3 kuddar under å detta hjälpte, iaf så pass att ja fick lättare och somna. Om du har någon som kan massera dig på ställerna det kryper/krampar på så rekommenderar jag detta starkt. (OBS. Ingen alkohol under nertappningen!) Sen försök att få kompisar "/ familj och hitta på saker, håll dig extremt sysselsatt. Prata om det, gråt över det om du måste Absolut inget att skämmas över. Detta är det jobbigaste och svåraste jag behövt att göra. Efter ungefär 1,5-2 veckor så försvinner det mesta. Jag hade visserligen kvar otäcka känslorna i vänster vad i ungefär 3 månader men allt annat försvann och då blev det sist nämnda mycket lättare att leva med. Är det någon som har frågor,funderingar så är det bara att skriva. Ja hjälper gärna till. Ps. Varit utan tramadol i snart 2 år.

Bjorn66
2015-08-11 15:04
#32

Många tips finnes i tråden och det är bra ! Jag själv har haft långvarigt beroende av Tram p.ga ryggskada/smärta och haft lätt att få tag på tramadol.
Det allmänna omdömet är dock att Tram inte är speciellt lysande som smärtstillare.
Däremot är beroendeframkallandet extremt när det gäller Tramadol.
Jag påstår att 9 av 10 får ruggiga utsättningsbesvär om man gått på Tram länge och i typ 400 mg dos/dag . . Att läkarna inte känner till det - och att det finns så dålig hjälp (vård) mot utsättningsbesvären är klart beklämmande i en svensk sjukvård som klappar sig för bröstet i alla sammanhang.
Det finns överhuvudtaget inte mycket skrivet ifrån professionen o m Tramadol  och utsättnings-"kaoset".
Man kan hitta några ynka textrader på Läkemedelsverkets hemsida - men artikeln larmar inte speciellt högt om problemet.

Jag har följt 100 tals smärtpatienter genom åren - (ordförande i en smärtryggförening) där många har gått på Tram - och utsättningsbesvären rapporteras vara ruggiga hos 9 av 10. Detta trots att Tram anses vara en mild opioid. Märkligt nog har man ej hört samma stories om riktiga Opioder typ Oxycontin.
Kanske därför att Tram är en kemiskt tillverkad (opioid) - och den starkare Oxyn kommer direkt från växten.. (opium).

Trådskaparen nämner svårigheten att inte få sova. Detta är nog en av de svåraste problemen med Tram-UT. Man blir fruktansvärt trött på dagtid - och ännu värre blir det nattetid - att inte få sova.
Sömntablett Imovane är ett krav från min sida och mot läkare. Att inte kunna sova riktigt under 2 veckor - med krypningar och oro i hela kroppen är en pina som få kan föreställa sig.
Till detta kommer naturligtvis detta med den ruggiga känslan av att gå igenom en komplett influensa - svettningar - frysningar- hostande, nysande - och magproblem/diareer den första tiden.  

Fördelen med en riktig influensa är att man kan sova bort sjukdomen - även på dagtid.  Men nu går detta inte.
Jag har läst på ett annat forum (Flashback)  att man rekommenderat att använda  det receptfria diàree läkemedlet Immodium . Läkemedlet anses stoppa upp en hel del sjukdomskänslor och den lösa magen. (Diarren)
Immodium är ju också en Opioid - men den når inte hjärnan - den håller sig bara nere i magen. Smart tänkt om inte annat -- men jag vågar inte gå i god för tipset här.

I övrigt är det bara att kämpa, kämpa som gäller. Efter 10 dagar är det värsta över. Att försöka vara aktiv dagtid - gärna med folk omkring sig - är en god ide.
Jag har själv ramlat tillbaka igen några gånger.
Det man märker är att tex läkarnas rekommenderade . maxdos 400mg/dag egentligen är för hög.
Kroppen vänjer sig snabbt vid denna 400 dos - men vill sedan ha mer..utan att man för den skull får bort någon mer smärta.
När jag senast ramlade tillbaka till Tram-användning - bestämde jag mig för max 100mg/dag. Det räckte precis lika bra mot både smärta och ökat  välbehag - som om man tidigare  tog 400 eller mer….(Garanterat)
Och utsättningen blev inte alls lika svår - året senare.
Detta bör läkarkåren uppmärksamma -  lägre doser fungerar lika bra som högre doser.
Helst ingen dos alls.
Kämpa på !!

Upp till toppen
Annons: