Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 11507 ggr
iaa-76
2011-06-01 16:06

Självmedicinerat kodin/opiater ??

Jag har gjort det i 15år,men har varit ren i 1år 4mån…men gud vad jag saknar det ibland för att slippa tänka,känna :( {#emotions_dlg.sealed}

Någon med samma erfarenhet ?

KRAM

Gud ser allt,men Djävulen gör något !!

Annons:
Porklash
2011-06-02 13:56
#1

Hej du!

Självmedicinerat mot vad?

Att tänka och känna är normaltillstånd eller missuppfattar jag nåt nu?

pEr

iaa-76
2011-06-02 14:50
#2

Mot mig själv adhd/bipolär gad som jag fick dignoser för 1år sen är 35år och förstört hela mitt liv,ekonomi m, mera så jag det är skönt att slippa tänka.känna iblan,

Gud ser allt,men Djävulen gör något !!

Porklash
2011-06-02 22:41
#3

Okej.

Får du inte mediciner för dina diagnoser då?

Terapi för Bipolariteten?

Vad vill du slippa tänka eller känna? 

Ber om ursäkt för att jag är så frågvis men det känns som åtminstone jag behöver nåt mer att "gå på" för att kunna förstå.

pEr

Calendula1
2011-06-08 23:00
#4

OM jag känner igen mig. Jag höll på i 14 år.. främst med kodein. Jag har varit ren i 2½ år nu.

Min anledning var exakt samma som din. Jag ville inte känna. Jag tänkte fortfarande med tabletter i kroppen, men jag kände inte av dem på samma sätt, vilket gjorde att det kändes som en befrielse.

Med facit på hand så önskar jag att jag hade orkat känna under de här 14 åren.. för det är inte så att allt försvinner och inte kommer tillbaka. Det kommer tillbaka. Men det är helt fantastiskt att få känna även det som gör ont. För när det slutat att göra ont så känns det som om man vuxit så mycket och blivit så mycket starkare.

Tankar på att använda i jobbiga situationer kommer fortfarande för min del. Men jag försöker alltid att tänka på alla de hemska konsekvenser som mitt missbruk gav mig och då inser jag att det inte är lösningen.

Utan tabletter så känner man inte bara det som gör ont utan även det som känns bra. Och det vill jag aldrig mer gå miste om :)

SSKAnna
2011-06-13 09:14
#5

Här har du en till med precis samma erfarenhet!!

Har ADHD men fick den diagnosen bara för ett år sedan. Jag missbrukade kodein i ca 5 år för att slippa ångesten och hyperaktiviteten; som ofta är själva orsaken till ångesten!

Blev avgiftad -99 och var ren i ett år. Sedan var jag tyvärr tvungen att börja med värktabletter igen pga ryggvärk. Detta var förövrigt själva orsaken till att jag fick en massa kodein utskrivet samt spänningshuvudvärk/migrän. Så det fanns mycket Citodon och Treo Comp att använda! Numera har jag inga problem att hantera dem och känner inte ens av dem förutom att de tar bort värken.

Nu är det dock bens som gör livet surt, svårt att hantera det också men hoppas att min AHDH-medicin ska hjälpa när jag kommer upp i dos.

Har du någon medicin mot din ADHD? Ofta minskar de "suget"till andra preparat.

Om jag fick välja skulle jag ärligt talat ta bens hela tiden, vem vill inte ha den känslan jämt när man mår som man gör? Jag är medveten om hur sjukt det låter men min arbetsterapeut sa faktiskt att det var rätt logiskt!

Men suget försvinner till sist!! (har jag hört i alla fall) Så kämpa på!!

Du har det svårare än de flesta pga din ADHD så du är jätteduktig som kommit så här långt!!

Kram Anna

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Beavis]
2011-06-13 10:05
#6

#5 Bra att du kunnat sluta med kodein, grattis till det. Nu undrar jag hur länge du ätit Bwnzo? och planerar du att trappa ut det? Benzo känns säkert underbart men är inget bra alternativ till kodein eller någon annan drog.

Kämpa på allihop, Det finns ett liv utan droger, bra,dåligt,underbart? Men man känner i alla fall och man kan ha relationer med andra människor.

Annons:
Farwuq
2015-12-28 16:21
#7

Man klarar sig knappast särskilt länge utan "droger" om man har t.ex. MS och liknande.
Det är så förbannat lätt att häva ur sig klyschor om droger när man inte har svåra sjukdomar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2016-01-17 16:58
#8

👍

Helt klart, det finns så mycket okunskap där ute ibland folk.
De tror nog att det hjälper med att ta en Magnecyl mot MS-värk.

Farwuq
2016-01-17 17:53
#9

#8

🤗 Ja okunskapen är enorm._
"Men det kan du ju inte ta, det är ju knark!"
_

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2016-03-03 19:29
#10

Hur mår du nu Draken? Våren är ju på väg.

Farwuq
2016-03-04 06:28
#11

Det är upp och ner, jag hoppas det blir bättre.
Men…
… som tidigare är det Kodein, Citodon och Lyrica på den dagliga menyn.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

SSKAnna
2016-03-04 15:15
#12

Jag vill berätta att när jag fick rätt medicin mot min adhd i rätt dos försvann ALL ångest och oro- har inte haft ett spår av det på 5 år och inte ens känt behov av att be om någon benso!

Jag förstår dock varför jag agerade och kände som jag gjorde och har FULL förståelse för de som kämpar med samma problematik!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

catcult
2016-03-17 04:00
#13

#7 Bra skrivet! Oroväckande många verkar tro att alla narkotikaklassade mediciner är hemsk knark som inte bör förskrivas alls. Dessa människor verkar leva i en låtsasvärld där de på största allvar tror att alla med hjälp av rätt tankesätt, sunt leverne och motion kan leva ett smärt- och ångestfritt liv. Detta naiva synsätt är absurt och gör att många människor inte får den hjälp de verkligen behöver från sjukvården. 😕

Självklart finns det sjuka människor som verkligen kan leva ett bra liv utan narkotikaklassade läkemedel, men långt ifrån alla. Bara för att t. ex. motion och sjukgymnastik fungerar ypperligt för några betyder det inte att det fungerar för alla.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Farwuq
2016-03-17 06:19
#14

Jag lever - dessutom - mycket hälsosammare än mången frisk.
Ovan på detta tränar jag hårdare än många unga och friska - trots jag närmar mig de 60%. Likväl behöver jag mina mediciner.

Jag är likväl en typisk knarkare i mångas ögon.
😟

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2016-03-18 08:06
#15

Jag tåras bara av att höra hur illa en del har det, men likväl kämpar på.

valanto56
2016-03-26 11:12
#16

Jag har själv satt ut både smärtstillande och lugnande som jag fick
i många år. När den vedervärdiga abstinensen äntligen var över, har nog
aldrig varit så sjuk, så blev jag av med både ångest och värk (fibromyalgi).
Så mediciner är bra för korttidsbehandling men blir det långdraget så
gör det bara saken ännu värre.

Farwuq
2016-03-26 12:29
#17

Så…
… du tro jag kan bli av med min MS genom att sluta med mina medikamenter?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2016-03-26 12:58
#18

Den som är sjuk sak ha rättigheten till medicinsk hjälp.
Om man är allvarligt sjuk hjälper inte sagor utan då behöver man lite starkare saker.

thenameless
2016-04-07 10:31
#19

#17 Det tror jag ingen som vet vad MS är för något tror. Däremot finns det säkert andra mediciner som hjälper lika bra som opioider?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Farwuq
2016-04-07 11:10
#20

#19

Njä… Där har du nog inte helt rätt.
Även om de finns, så är de nog lika beroendeframkallande, eller ännu värre.
Tag t.ex. Lyrica, som jag knaprar på maxdos reguljärt sedan år.
Den är nog värre att bli av med än kodein.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
thenameless
2016-04-07 14:56
#21

#20 Jag är ingen farmaceut och har alltid sagt nej tack till narkotikaklassade mediciner. Så jag et inte? Men det är vad jag tror.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Farwuq
2016-04-07 17:09
#22

Om du säger nej till klassade mediciner, så hoppas jag att du får leva frisk i alla dina dagar.
Annars… om du hamnar i min situation, så är det dystert.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

thenameless
2016-04-07 17:23
#23

Jag har väl aldrig haft så ont att jag behövt? jag föll en gång på en stege och  fick ena stegpinnen i ryggraden och hade ont i ett par månader. Men sade net till Cipramil tror jag det var? Fast jag var ung och tålig då

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Farwuq
2016-04-08 12:10
#24

Det stämmer nog inte, Cipramil är ett antidepressivt läkemedel.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

thenameless
2016-04-09 13:02
#25

Citadon var det nog? Jag har inget namnminne alls

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Farwuq
2016-04-10 17:01
#26

Citodon heter det.
Farwuq forumets okrönte besserwisser.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2016-04-11 14:23
#27

Jag hade inte klarat mig utan Citodon men jag är väldigt noga med att hålla mig inom gränserna och jag tar leverprover regelbundet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Farwuq
2016-04-11 17:07
#28

Jag tar oftast bara en och högst tre om dagen; ibland toppar jag - någon gång i veckan - med kodeintabletter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

IaMiaMaria
2016-04-20 10:56
#29

Det är ju ganska stor skillnad på att ta kodein/opoider för att man har ont (fysisk smärta) på grund av en sjukdom/skada, än att man självmedicinerar för att man mår psykiskt dåligt och tabletterna får en att må psykiskt bättre, det är ju då man har ett problem.

Jag får tabletter för jag har fysiskt ont men ibland tar jag mer för de får mig att må psykiskt bättre och det är ju det som är ett osunt beteende.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Farwuq
2016-04-21 12:28
#30

De flesta av oss har det nog utskrivet för smärtor.
Men även om tråden handlar om självmedicinering så vill jag gör min röst hörd.
Det finns så många fördomar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: