Annons:
Etikettberoende
Läst 14270 ggr
mommosmamma
2012-10-15 12:25

Tramadolberoende!

Hej!

Är en gift småbarnsmamma som aldrig tidigare har varit beroende av något i mitt liv annat än ciggaretter. Men när jag för sex månader sedan råkade ut för en olycka med en åkgräsklippare och förlorade flera tår så formligen dränkte läkarna mig i mediciner mot de rent helvetiska smärtorna. Till en början så fick jag Tramadol, Oxycontin och Targiniq (tror det stavades så) allt samtidigt i stora dagsdoser och den första tiden hemma minns jag mest som att jag låg i nån slags dimma med foten i högläge och stirrade i vägen med ett fånigt leende och kände mig trotts situationen ändå rätt nöjd. Då vi bor på landet så fick jag sitta och åka till sjukhuset varannan och ibland varje dag i flera månaders tid för att besöka ortopedkliniken, en resa på totalt 15 mil per gång, (så för första gången i mitt liv så kom jag upp i frikort både inom vården och på apoteket rätt snabbt och ironiskt nog även en hel låda med fotbollar från statoil pga allt tankande) Och eftersom det ganska snart gick in i semestertider så växlade läkarna jag hade nästan från gång till gång, med resultatet att alla bara fortsatte att skriva ut doseringar efter deras individuella åsikter. En av läkarna jag hade höjde de redan väl tilltagna doserna för att han tyckte att jag skulle ta några extra varje gång jag skulle in för omläggning för att underlätta smärtorna vid rengöring. Så på det här viset fortsatte det tills en av mina nya läkare tog en titt i mina papper och fick en chock, och talade om för mig att dessa mediciner absolut inte under några omständigheter får kombineras och att alla tre är starkt vanebildande. Hon nämnde även att man brukar skriva ut Tramadol till patienter som ska vänjas av med Targiniq, så pass farlig är den medicinen, Så hon tog omedelbart bort både oxycontinen och targiniqen men höjde istället mängden tramadol, och så har det sen sett ut fram tills ganska nyligen när ytterliggare en ny läkare bestämde att jag nu hade läkt så pass att jag borde klara mig utan medicin. Det är nu HELVETET börjar! Abstinenserna som jag upplever utan medicinerna går knappt att förklara, bara ni som själva kännt den vet vad det innebär. Jag kan inte sova på nätterna, det kryper och värker i hela kroppen, magen krampar, jag svettas som om jag skulle ha kommit i klimakteriet, nästäppa så jag knappt kan andas och ångest som gör att jag sitter och gråter och undrar om jag någonsin kommer att känna mig lycklig igen. Just nu så känns det som om jag aldrig kommer att kunna känna mig sådär glad, lugn och lycklig som jag var innan olyckan hände, och jag undrar hur sjutton jag junde vara så nöjd med den grå vardagen innan? Jag är gift med en underbar man som förtvivlat står bakom mig och stöttar i allt det här och han mer eller mindre tvingade iväg mig till sjukhuset för att förklara för läkarna hur jag mådde, så jag hade tur och blev bönhörd och lovad hjälp. Min nuvarande läkare (ytterligare en ny) skrev upp ett nedtrappningsschema och skrev ut tre uttag a 100 tramadol som jag ska ta i minskande dos för att underlätta avvänjningen, men så lyckades jag missköta doseringen och sitter nu med endast två tabletter kvar och nästa uttag får inte göras förräns på onsdag. Jag mår så sjukt dåligt och vet knappt var jag ska göra av mig själv! Jag känner mig som en så misslyckad människa!

Nu har min man satt ner foten och bestämt att han tänker följa med till apoteket på onsdag morgon och ta medicinerna direkt och sedan portionera mig så att jag inte kan överdosera, han vill ha tillbaka sin fru från innan allt det här och jag ber till gud att det ska lyckas!

Dom säger att man aldrig kan skylla ett missbruk på någon annan än sig själv, men det gör jag ändå! Hur FAN rent ut sagt kunde läkarna göra så här mot mig??? Dom måste ju ha vetat vad det var dom skrev ut, särskillt som jag nu vid mitt senaste uttag fick höra från apotekaren att Tramadol blev narkotikaklassat i april tydligen. Dom visste från dag ett att jag hade barn och borde inte ha gett mig dessa mediciner i de mängder som de gjorde!

Klarar jag bara av detta nu så ska jag aldrig mer i resten av mitt liv ta emot någon medicin utan att först fråga ordentligt vilka konsekvenser dom kommer att ge.

Det enda jag sitter och gör just nu är att räkna ner timmarna tills på onsdag och nästa uttag och hoppas att jag inte skakar sönder innan dess. Måsta jag nämna att klockan går sjukt sakta och de starkaste tankarna just nu ekar: HJÄLP MIG!!!

Annons:
Tawny
2012-10-17 09:42
#1

det är tyvärr många som blir beroende av opiater tack vare sjukvården. :/

bra att din man ska hjälpa dig, och bra att du fick nertrappning. opiater är bland det svåraste att sluta med..

du får se avvänjningen som ett led i behandlingen helt enkelt.. kommer bli jobbigt ett tag, men när du är klar blir det bra igen :)

lycka till!

spinning lad
2012-10-18 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

skönt att ha någon vid din sida..För det är ett helvete att gå igenom..

Själv har jag misslyckats..Fick aldrig något nedtrappningschema av Dr….Satte ut för mycket och för fort,vilket helvete..Är nu tillbaka på ruta ett.. Lycka till

suski66
2012-10-19 23:09
#3

Jag vet inte hur länge sedan det är du slutade Oxycontin men det kan hålla i flera månader innan man blir bra.

Tramadol är ingen OPIAT det är liknande men inte alls så starkt och beroendefrånkallande.

Det är många som blir beroende av tramadol och jag kan inte förstå detta (är själv beroende av droger fast drogfri flera år tillbaka)

Jag vet inte om man dricker alkohol med de eller blandar med nånting annat så att man tycker att det är medicinen och inte nåt annat som orsakar att man blir dålig men jag har haft de när jag får ryggskott och det var som ta ipren….vissa blir ju beroende receptfria mediciner också så jag tror att många gånger det sitter i huvudet

Alla vi är olika och beroende är aldrig "kul" när man får dålig mående utan men det går över om det inte sitter i huvudet som för mig då får man jobba extra hård och hela livet ut!

Hoppas att du blir bra och står ut…..JAG LOVAR ATT DET BLIR BÄTTRE OCH BÄTTRE

Kram Susanna

thenameless
2012-10-20 02:45
#4

#3 Tramadol är en morfinliknande substans som beter sig och har i princip samma effekt som opium även om det är en kemikalie.

Och det är starktberoendeframkallande vilket du kan läsa både på fass eller här om  du söker lite.

Att du inte blivit beroende av tramadol är troligen för att du är beroende av preparat som är snarlika redan?  Alla är vi olika pch vi blir höga på det vi trivs bäst med

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

spinning lad
2012-10-20 22:47
#5

Till suski66

Läs på om olika mediciner innan du utalar dig så dumt… Det är att neglichera vår svåra situation.. Käka du dina Ipren och håll dig undan denna diskusion………

Tawny
2012-10-21 12:46
#6

#3

testa att ta 10X dos nästa gång ;)

man noddar rätt bra på tram

Annons:
SSKAnna
2012-10-21 12:52
#7

Hej din stackare!

Hur går det för dig??

Jag måste bara fråga; kan du förtydliga lite hur det ser du med doser och nedtrappning? Vilken dos Tramadol hade du från början och hur snabbt ska du trappa ned?

Man måste skilja på missbruk och beroende; beroende kommer förr eller senare beroende på hur länge du har haft medicinen men missbruk är något annat och dit har du inte kommit.

Kroppen tillvänjd av opiater (och tramadol räknar jag iaf dit) och när man slutar kommer utsättningssymptom. Det vet läkarna och det är inget konstigt eller det minsta skamligt! När man trappar ut opiater måste man veta vad man gör och ge det tid, det hoppas jag att det flesta läkare vet. Gör man inte det, eller om man gör det för snabbt kan det bli farligt och väldigt plågsamt, helt i onödan.

Jag hoppas att du har en läkare som inte "klipper av" din dos för snabbt! Det här är ju inget du har bett om eller vat på egen hand; du råkade bara hamna i den här soppan!

Du har ju inte ens någon önskan om att få fortsätta ta Tramadol; du vill tillbaka till ett liv där du klarat dig utmärkt utan!

Tråkigt att höra att de fortfarande kan vara så snabba med överförskrivning.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

spinning lad
2012-10-21 13:56
#8

Hej nä någon missbrukare är jag inte,det är sjukvården som gjort mig beroende.Efter en bilolycka för många år sedan då jag skadade nacken(fraktur)och ryggen så har jag stått på olika smärttabletter.  Tramadolen har jag nog stått på dagligen i 15år.Började på 100mg/dag, efter alla år var jag uppe i 450mg/dag.Har aldrig mått särskilt bra på dem och värken är ändå kvar. Ville trappa ner och sluta helt med dem,sa så till min läkare.Jaha okej ta det försiktigt sa han..Inget nedtrappchema där. Jag körde på ett par veckor från 400 till 100,och mådde så dåligt att jag inte klarade ut det själv..Så nu är jag tillbaka på 300mg,ska göra ett nytt försök. Men det är ju fan att man inte får någon hjälp från dem som satt en i skiten…

SSKAnna
2012-10-21 15:40
#9

#4- Om du inte får någon smärtlindring av Tramadol; varför har du då ätit dem i 15 år? Du menar väl att du får viss lindring men inte helt?

Vad är det för läkare du går till; en smärtläkare eller vanlig allmänläkare?

Om du menar allvar med att sluta med Tramadol så tycker jag du ska kräva, antingen bättre hjälp eller remiss till någon som kan ge bättre hjälp.. Det borde ligga i allas intresse att få bort Tramadolen. Familjeläkarna har det visst hett om öronen just nu när det gäller förskrivning av just Tramadol. Iaf i Västmanland där jag bor.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Tawny
2012-10-21 21:24
#10

tramadol är en opioid = syntetisk opiat.

så, sluta tjata om det nu

SSKAnna
2012-10-22 18:01
#11

Vem tusan tjatar??

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Ivy.Helix
2012-10-22 19:07
#12

#0 usch så hemskt. Läkare vill tyvärr inte alltid vårt bästa.

Jag är själv i krig stigen med dom just. Med samma preparat som du har fått Tradolan. För att även vid min diagnos för 5 år sedan fick tradolan utskrivet 50mg x4 tabletter max per dag så tycker dom att jag är beroende fast jag inte har ökat min dos på 5 år…

Hoppas bara att du kan ta dig igenom hela detta hemska som har hänt dig. Håller tummarna för dig.

Tawny
2012-10-24 16:34
#13

#11 alla möjliga..

Annons:
SSKAnna
2012-10-24 19:59
#14

#13- Och vad spelar det för roll egentligen om man kallar Tramadol opiat eller syntetisk opiat? Vad är det du egentligen vill ha sagt? Du verkar vara den enda som stör sig på detta.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

suski66
2013-01-23 20:12
#15

Till spinning lad…. Jag undrar hurdan du är som människa när du attackerar Mot mig så aggressivt? Jag har inte ens kommenterat dina inlägg och jag vet "fakta" vad jag skriver…du har tolkat min inlägg ditt sätt som bara bevisar hur bitter människa du är…… Önskar dig kärlek o ljus

spinning lad
2013-02-02 23:30
#16

Till suski 66…

Du anklagar oss för att dricka alkohol eller ta några andra substannser till tramadolen och att det är kanske därför vi mår dåligt av dem… Jag är inte ute efter något rus… Och jag tar absolut inte alkohol eller någon annat skit till dem,det är farligt… Du utrycker dig precis som en ortopedare tillhörande den gammla stammens läkar och jag blir jävligt kränkt av det…..Ja jag kanske är bitter över att levt med värk och smärta i över 25 år efter en bilolycka i unga år..

Du har inte alla fakta som du skriver.. Och du vet definitivt inte hur jag är som människa…………… eller någon annan heller fördendelen..

finska_pinnen
2014-02-05 12:38
#17

Kämpa på du verkar ha motivationen och en bra karl som vill dig väl, och det måste betyda mycket, att du vill komma tillbaka till verkligheten. jag kämpar okså med oxyt, ska köpa på mig tradd idag och försöka dämpa oxy suget med det. stay strong

thenameless
2014-02-05 13:54
#18

#17 Är inte det bara att byta ett läskigt beroendeframkallande medel emot ett annat?

Det blir en ond cirkel.. Som jag har för mig att du själv sade i en annan tråd Försök trappa ner oxyt istället för att börja med Tradolan också.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

peppermint
2014-02-06 10:09
#19

alltså… Tramadol är en opioid

SSKAnna
2014-08-17 21:27
#20

 #19; helt korrekt- opiater är de ämnen som utvinns ur vallmon och binder till de så kallade opiatreceptorerna i hjärnan, d.v.s morfin, kodein och tebain. 

Dessa tre är de enda opiaterna. Opioider är alla ämnen som binder till en opiatreceptor och har morfinliknande effekt. Opiaterna är således opioider men inte omvänt.

Det är dock ur beroendesynpunkt snarlika.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
[fajjan]
2014-08-22 22:57
#21

Som jag ser det har du fått en kraftig smärtstillande dos som ska motiveras av dina smärtor. Man behöver ju inte ta allt man är förskrivet om man inte har ont… Tyvärr blev du beroende vilket som är en biverkan, till detta finns nedtrappnings schema som man ska använda när man har använt opiater/opioider med hög daglig dos och under lång tid. Det bästa man kan göra i en sådan situation är att prata med sin läkare, kan inte den läkaren hjälpa dig pga att ditt beroende är så svårt får man fråga om en remiss till beroendemottagning. Där tror jag det är vanligare att använda läkemedel som används vid heroin abstinens eller opiat beroende, tex Subutex.  Jag blir väldigt frustrerad när vissa människor använder "kraftigt beroendeframkallande" osv, nej, den är beroendeframkallande eller att det finns risk för tillväjning. Det går fortfarande att äta utan att bli beroende efter 1 eller 1 månad.

indra-bus
2014-08-24 15:46
#22

Nu låter jag nog hård. Men man är faktiskt själv ansvarig för vad man stoppar i sig. Man skall läsa i bipaksedeln o man kan ifrågasätta dosen. Morfin är starkt beroende framkallande.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[fajjan]
2014-08-26 19:51
#23

#22

Jag har själv erfarenhet av kroniska smärtor,  jag fick axeln ur led och fick en instabil axel med efterföljande bankart operation och fortsatta smärtor. Det kändes som jag gick igenom hela apoteket Alvedon, Diklofenak, Arcoxia, Citodon, Tramadol, Oxynorm, Oxycontin och slutligen Fentanyl. Jag tror jag har anledning att ifrågasätta termen "starkt beroendeframkallande" som gör att många lever i fruktansvärda smärtor i onödan för att dom är rädda för att bli beroende.  Jag blev inte beroende om det inte framgick. Nu kanske jag låter hård men jag är bara rak och tydlig.

thenameless
2014-08-27 14:36
#24

#23 Olika människor har olika lätt att bli beroende.

Den mängd du tog räckte inte för att göra dig beriende vad det verkar. Medan en betydligt mindre och kortare kur kan göra en annan person beriende

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

SSKAnna
2014-09-01 09:18
#25

Jag kan hålla med dig en hel del #22; man har ett eget ansvar förstås.

 Jag skulle personligen aldrig göra det så enkelt för mig som #8 och skriva: "nä någon missbrukare är jag inte,det är sjukvården som gjort mig beroende."

Å andra sidan kan det ju vara i samband med operation eller olycka som man får ett sånt här läkemedel och då är det svårare att dra gränsen för var det ansvaret börjar eller slutar…

#23- Jag tycker som du; det räcker med att kalla en medicin beroendeframkallande. Jobbar med akutortopedi själv och måste ibland förklara för patienter, särskilt de över 65, att även stark smärta är skadlig för kroppen.

Vi delar förresten upp nakotikaklassade läkemedel i två olika "undergrupper" so kallas "tung" eller "lätt" narkotika; vilket är helknäppt! Narkotika är narkotika.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: