Annons:
Etikettlagar-politik-o-samhällsdebatt
Läst 11835 ggr
vallhund
8/16/13, 6:58 PM

Legalisering av cannabis i Sverige och i världen

Tänkvärda åsikter för och emot i SvD, samt det där om hur narkomanvård skall bedrivas, målsättning, krav, moralism o ideologi.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/reglerad-cannabis-battre-an-oreglerad_8429932.svd

Tankar/åsikter?

Skrämmande läsning:

"Alltför höga trösklar och hårda krav på individen utesluter missbrukare från nödvändig behandling. Ingen annan patientgrupp än de som har ett narkotikamissbruk utsätts för repressalier som en del av behandlingen, skriver läkarna Tobias Linder och Markus Boman"

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/missbrukare-nekas-nodvandig-behandling_7781674.svd

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[postmortum91]
9/19/13, 12:11 AM
#1

orkar inte

vallhund
9/19/13, 3:25 AM
#2

#1 Och??

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

thenameless
9/19/13, 11:54 AM
#3

Det har varit ganska tuffa diskussioner i ämnet här tidigare i andra trådar.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

vallhund
9/19/13, 2:49 PM
#4

#3 Det är jag medveten om o har deltagit i en del av dem. Moralismen hos behandlare diskuteras däremot sällan av behandlare. Jag kanske borde skrivit en bättre rubrik?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
9/20/13, 12:31 PM
#5

Vi som är svårt sjuka skulle gärna se lite lättnader i lagstiftningen.

På många ställen, t.ex. i USA, får MS-sjuka recept och tillstånd att odla några plantor hemma.

Här i detta land får vi bara plågas. Jag sitter på jobb nu och försöker i görligaste mån fly från smärtan. Lyrica, Baklofen + en massa receptfritt räcker nada.

😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fizzy
9/23/13, 12:32 AM
#6

Tyvärr stöttar jag inte detta för än jag ser någon medicin utan dom skadliga ämnena i.

May the Gerbils be with you :3

Annons:
Farwuq
9/23/13, 10:20 AM
#7

#6

??? …

Men det är just de "skadliga ämnena" som hjälper oss sjuka.

Hur hade du tänkt dig att det skulle fungera om man stryker de aktiva ingredienserna, tetra-hydro-cannabinol (THC) och cannabidiol (CBD)?

🤔

Tycker du att det är bättre att sjuka får lida än att man tar tillvara det som naturen ger?

Tycker du också att cancersjuka ska nekas morfin?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
9/23/13, 10:40 AM
#8

#6 Det finns redan ett registrerat preparat, Sativex. Tycker du att det skall sluta finnas?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

monstermash
9/23/13, 2:37 PM
#9

Jag tycker vi borde Legalisera cannabis?. Bättre att vi legaliserar det och det kan säljas lagligt, än att det bara ska finnas på svarta marknaden. Tror inte det ökar missbruket, möjligtvis första åren, de som vill ta cannabis gör det nog redan.

Då tänker jag inte endast i medicinska syften, utan för allmänt bruk. Ska alkohol vara lagligt kan vi legalisera resten också, speciellt med forskning som tyder på att alkoholmissbruk i många fall är farligare än andra droger.

Gronstedt
9/23/13, 2:42 PM
#10

Jag tycker inte att odling och bruk av cannabis ska släppas fritt, däremot tycker jag att olika canabinoidpreparat bör kunna skrivas ut till personer med till exempel värk. Att i moralpanik vägra forska på och utveckla sådana är ingen betjänt av.

[Odde]
9/23/13, 8:01 PM
#11

#9 legalisera resten!? så vadå du vill att dina nära och kära får tag i opiater och andra tyngre preparat? nej det var nog det dummaste jag hört på länge, legalisera cannbis och bort med makt och onödig kriminalitet men där ska det även ta stopp också, att dom tyngre drogerna är olagliga har jag full förståelse för..

Men angående legalisering av cannabis så funkar det ju i tex holland eller spanien även nu i nån stat i usa..men moral tanterna i sverige vägrar ju rubba på sig när frågan ställs…

Fizzy
9/23/13, 8:36 PM
#12

#7 Ja då får det vara så. Vi har extrema ryggproblem i vår släkt och vet folk som använt just cannabis när dom varit utomlands för att pröva. Ja det hjälpte men det mosar hjärnan.

Så folk får tyvärr lida tills vi hittat annat. Är emot droger, alkohol och cigaretter lika mycket. Tyvärr är två av dom lagliga.

May the Gerbils be with you :3

monstermash
9/23/13, 9:39 PM
#13

#11 - Tror du verkligen att du får bort kriminalitet bara för att du tar bort cannabis från svarta marknaden? Det krävs mycket mer än så. Det är de tyngre drogerna som ger ordentligt med pengar, det är de tyngre drogerna som de tjänar mest på att sälja.

Ja, jag tycker att "mina nära och kära" kan ha tillgång till tyngre droger. Den person som vill gå över på tyngre droger gör redan det. Du får gärna ge dig in i diskussionen utan påhopp nästa gång, att kalla mina argument dumma gör inte dina smarta. :)

Annons:
[Odde]
9/23/13, 10:20 PM
#14

ja jag vet hur drog marknaden fungerar, men det är väl inte värt att öka tillgången till dom tyngre drogerna, jag har själv precis kommit ur ett 5 års beroende av opiater och benzo preparat så ja omman vill får man tag i det men det, och dom förstör och tär på människor något så oerhört mycket, detta skulle även leda till att fler ungdommar öppnar ögonen för dessa droger..jag sa inte att all kriminalitet fösvinner om du lästdetta i mitt inlägg föreslår jag att du läser igen…och nej alla vet inte hur dom ska hitta kontakter för dessa droger speciellt inte i norrland då det är mycket svårare att få tag på här. 
Det som säljs p¨å gatan säljs oftast för att stödja sitt eget beroende och inte för att tjäna stora pengar, det är dom som tillverkar och smugglar drogerna som tjänar, det funkar inte riktigt som på film

[Odde]
9/23/13, 10:26 PM
#15

kan tillägga att det jag menar med onödig kriminalitet är , diverse ringa narkotika brott som delas ut som post, och att vuxna skickas på ofrivilliga behandlings hem vilket i sig skapar hopplöshet och kan leda till ytterligare beroenden..och då cannabis inte är beroende framkallande som dom tyngre preparaten är det väldigt stor skillnad på att röka en spliff då och då än att råkäka piller dag in och dag ut som i sig tär på levern och andra organ och även förstör psyket..ser inget bra med detta alls…förstår inte hur du kan göra det heller..

[Odde]
9/23/13, 10:27 PM
#16

Börjar undra lite om du någonsin ens använt dig av liknande preparat eller bara har filosiferat dig fram till detta🤔

vallhund
9/23/13, 10:41 PM
#17

Tänk på tonen! Det går alldeles utmärkt att diskutera utan att ta till invektiv om andras åsikter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

monstermash
9/23/13, 11:00 PM
#18

_"och nej alla vet inte hur dom ska hitta kontakter för dessa droger speciellt inte i norrland då det är mycket svårare att få tag på här."
_Om personen i Norrland verkligen vill ha droger, hittar personen det. Internet är klockrent att använda för att köpa droger.

_"jag har själv precis kommit ur ett 5 års beroende av opiater och benzo preparat så ja omman vill får man tag i det men det,"
_Ja, precis! Vill man får man tag på det, det är ju precis det jag säger.

_"och dom förstör och tär på människor något så oerhört mycket, detta skulle även leda till att fler ungdommar öppnar ögonen för dessa droger.."
_Ja, jag har inte påstått att det är bra för människor precis.

_"Det som säljs p¨å gatan säljs oftast för att stödja sitt eget beroende och inte för att tjäna stora pengar, det är dom som tillverkar och smugglar drogerna som tjänar, det funkar inte riktigt som på film"
_Varför har vi gängkrig då? För om de bara vill ha för sitt eget missbruk är det ju skitsamma om tio andra gäng säljer på samma ställe. Självklart står de kriminella organisationrna för drogsäljandet, och det gör dem för pengar, inte för att "få sitt eget att gå runt". Ett gäng fokuserar inte på en sak, som att tillexempel sälja droger. De säljer, vissa i liten skala men stora gäng säljer oftast mycket och tjänar mycket på det. Man skyddar sitt kvarter för att skydda sin inkomstkälla (= gängkrig om någon annan går in och säljer på fel sida, man markerar det just eftersom det handlar om pengar att tjäna, och alla de pengarna går definitivt inte åt deras missbruk).

Det är gängen som tillverkar och säljer drogerna som får in mest pengar. En bra langare som kan få det för normalpris och sälja det dyrare tjänar rätt bra på det. Hade det varit endast för hans eget missbruk, hade han inte behövt höja priset. Och hade inte droger varit så eftertraktat, hade han inte kunnat höja priset. Men faktum är att det lockar många ungdomar, kanske just eftersom det är olagligt, och då är det ännu roligare att testa. Det kan vi motverka genom att avdramatisera och legalisera.

_"kan tillägga att det jag menar med onödig kriminalitet är , diverse ringa narkotika brott som delas ut som post, och att vuxna skickas på ofrivilliga behandlings hem vilket i sig skapar hopplöshet och kan leda till ytterligare beroenden..och då cannabis inte är beroende framkallande som dom tyngre preparaten är det väldigt stor skillnad på att röka en spliff då och då än att råkäka piller dag in och dag ut som i sig tär på levern och andra organ och även förstör psyket..ser inget bra med detta alls…förstår inte hur du kan göra det heller.."
_Jag håller med dig. Men så länge det är illegalt tror jag inte vi får bukt på problemet. Alkohol tillexempel, många människor är alkoholister men så länge de inte begår ett brott, hamnar de inte i fängelse för det. De kan förlora sina hem och allting, men fängelse hamnar de inte i så länge de lyckas klara sig från brottens bana. Knarkare i sin tur, bara genom att inneha sina droger har de begått ett brott. Hjälper det dem att bli inkastade på rehab som de inte är intresserade av, och sedan få gå på regelbundna pissprov som är obligatoriska (nu talar jag om vissa fall, inte i allmänhet, minns inte om pissprov är obl.) när de inte vill bli rena? Nej.

Vi kan inte gnälla över att kriminella organisationer står för drogmarknaden idag. Det är våra politikers val, eftersom vi skjuter problemet åt sidan. Vi kan inte utrota knark, särskilt inte eftersom det regelbundet kommer nya droger. Vi kan fylla fängelse efter fängelse med knarkare, och satsa miljoner på resurser för att stoppa det. Många av drogerna där ute på marknaden är riktigt farliga, men återigen kan vi inte klaga på tillverkarna för vi har ingen hållbar lösning på problemet, för uppenbarligen fungerar det inte att kasta in alla i fängelse och tvångsrehabiltering.

[Odde]
9/23/13, 11:33 PM
#19

Nej ett rehab eller en fängelsetur gör ingen nytta om man inte ¨själv ställer in sig på att man faktiskt vill ändra sin val och gå ett annat håll som du säger, 

men en " smart drogförsäljning " handlar väldigt ofta nu om att i princip slänga iväg större mängder till diverse langare som sedan i sin tur kastar det vidare, det är där " gängen " kommer in dom är oftast en mellanhandel och ja klart dom försöker bli av med konkurens annars får dom inte iväg sina paket i tid vilket skapar ytterligare problem

och till punkten där det komemr till ungdommar så är det självklart roligare om man inte får där har dom flesta av oss varit, men det betyder inte att vi ska acceptera detta och göra det mindre riskfyllt för dom, då även i många fall så är det risken av ett ringa eller ett hvb hem som får många att avstå från drogerna

och den här langaren som höjer priset, var jag en gång i tiden och det är för att du ska kunna använda mer av det själv utan att behöva sälja iväg lika mycket = mer åt dig och dina vänner vilket oftast är fallet

sen så ja det finns Silkroad osv på " darkweb " vart man kan  få tag i droger men detta sker av folk i en ålder på över 18 i dom flesta fallen

men att legalisera Tex heroin, cocain , amfetamin etc är verkligen inte en lösning ( inte som jag ser det iaf )  då det lär leda till så många fler beroenden och folk kommer begå fler inbrott och rån då det är fler människor som är beroende och behöver sin fix, Som ännu lär kosta en slant..

Detta är dock ett väldigt knivigt problem men det är en anledning till att dom flesta drogerna är olagliga det kan man inte förneka..

Sofie-Marie
11/6/13, 7:44 PM
#20

Skrev ett inlägg men insåg att tråden var relativt gammal och att det jag skrivit förmodligen tagits upp i liknande trådar.

Annons:
vallhund
11/7/13, 12:33 AM
#21

Synd att du inte delger oss dina tankar.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sofie-Marie
11/7/13, 10:45 AM
#22

Min tanke var att folk ofta har en ganska inskränkt syn på det här med t.ex. cannabis - just för att det råkar vara olagligt. Man är uppväxt med att det är "FEL" men man vet inte riktigt varför. Man skall bara tycka så. Min syn på det hela är att oavsett vilket läkemedel du tar, lagligt eller inte - så mosar det hjärnan. Den enda egentliga skillnaden mellan cannabis och något du köper på apoteket är att läkemedelsföretag tjänar pengar på det ena men inte det andra. Den andra skillnaden är att den ena kommer med en triljon bieffekter (och är laglig) medan den andra är (enligt min och många andras åsikt) har nära noll bieffekter men om det skulle bli lagligt att bruka så skulle ju kanske inte läkemedelsjättarna tjäna lika stora slantar som de gör nu eftersom cannabis är otroligt billigt att framställa. Absolut kan man få "snedtändning" av cannabis. Det nekar jag inte. Jag menar mer på att lagliga läkemedel inte är bättre. En kompis fick ett antidepressivt preparat utskrivet. Han gick med kraftiga hallucinationer i flera veckor innan han insåg att det inte var på riktigt och slutade med medicinen. En annan vän blev så förvirrad av sin lagliga medicin att han inte ens hittade i sin egen lägenhet.

Cannabis blev illagiliserat för 100 år sedan för att det brukades av homosexuella, svarta, etc. Inte dags att uppdatera lagarna så de stämmer in på vår tid? Jag tror definitivt att det skulle göra samhället gott att få bort en av våra gatudroger. Och jag tänker även på de cancersjuka, MS-sjuka, etc som hade mått betydligt bättre av att få någonting som bevisligen fungerar.

thenameless
11/7/13, 4:05 PM
#23

Marijuana är ingen medicin, har inga medicinska effekter utom att det stillar hunger och i viss grad är smärtstillande. jämförelsen är dum i min mening.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Sofie-Marie
11/7/13, 6:07 PM
#24

Marijuana och cannabis är ingen medicin för att folk har bestämt att det inte är någon medicin. Men likväl har den medicinska effekter. Cannabis har en lugnande och smärtstillande effekt och säkerligen en hel del andra verkningsområden.

Jag ville bara dela min syn på det hela.

[babsaan]
11/7/13, 10:26 PM
#25

#23

Det ökar hungern och aptiten. Inte dämpar. Och det har faktiskt medicinsk effekt. Lindrar depression och smärta, Hjälper till vid sömnproblem.

Listan kan göras lång.

vallhund
11/8/13, 12:18 AM
#26

Ett slags THC derivat ingår i en sublingual spray som kan skrivas ut till patienter med MS.

Det forskas en hel del världen runt kring de olika substanserna i cannabis.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
11/8/13, 8:03 AM
#27

Märkligt att det finns sådan okunskap om marijuana och cannabis.

😮

Växten har mycket lång historia som medicin. Att den inte används de senaste 70-talet år är rent politiskt.

Nu har det emellertid börjat lossna lite och Sativex är sedan december 2011 registrerat som läkemedel för oss som har MS. Men de (Läkemedelsverket och tillverkaren) har ännu inte kommit överens om hur prissättningen ska se ut och därför ligger det ännu utanför högkostnadsskyddet.

Att i dagsläget använda Sativex, för att dämpa smärtan och spasticiteten, kostar i runda tal 50.000,-/år. Den summan har få kroniskt sjuka råd med, inte jag heller. När jag talade med min neurologläkare i början av sommaren, så trodde hon att Läkemedelsverket möjligen kunde bli klara i början av 2014 med ett beslut.

Jag hoppas att alla vanföreställningar och medveten falsk propaganda kring hampväxten och dess medicinska värden dör ut.

Hampa är medicin och ska betrakta som sådan, precis som vallmon och dess opiater är viktiga mediciner.

Många av oss som har MS och lider - ibland mycket svårt - behöver lindring. De alternativ som står till buds idag är inte alltid tillräckliga. Som det är nu så stoppar jag i mig ganska försvarliga mänger med ett preparat som säljs under namnet Lyrica. Det är ännu inte narkotikaklassificerat här i riket, men är det i många andra länder, bl.a. USA. För oss spelar det således inte särskilt stor roll att det kan tänkas vara beroendeframkallande, vi tar redan sådana substanser, resten av livet.

Så… Min åsikt är ”släpp marijuanan 'fri'”. Släpp den – till en början - fri på det sättet att de som har medicinska behov kan få licens på att odla speciella hybrider. Medicinsk marijuana finns i en del delstater i USA för de MS-sjuka, och det skulle nog fungera även här.

👍

En del av detta har jag anfört tidigare i denna och andra trådar, men det tål att återupprepas.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Sofie-Marie
11/10/13, 3:47 PM
#28

#27 Många tummar upp!

thenameless
11/10/13, 8:21 PM
#29

#24 &25 Det finns  legala mediciner utan narkotiska bieffekter som  har samma effekt, Varför inte använda dem?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[babsaan]
11/10/13, 11:03 PM
#30

#29 Det gör man ju i nuläget? Men just Cannabis är ju faktiskt naturlig. Och du kan inte överdosera.. Tar du för mycket piller så dör du. Röker du för mycket under en kväll blir du bara skev och inget mer.

Farwuq
11/11/13, 7:06 AM
#31

#29

"Det finns  legala mediciner utan narkotiska bieffekter som  har samma effekt "

Stämmer dåligt. Den medicin jag tar nu - Lyrica - som i viss mån lindrar. Missbrukas av många och har tydlig ruspotential.

Att vi vill ha cannabisen legal för oss sjuka beror på att de "legala" drogerna inte har avsedd verkan vid MS-sjuka.

Skulle du neka en cancersjuk morfin dfa, det finns ruspotential?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
11/15/15, 4:23 PM
#32

Denna tråden har tydligtvis somnat och bör enligt min mening återupplivas.

Jag står kvar vid mina synpunkter som står ovan.
Nu har mitt elände utökats med Bensodiazepiner och Citodon, som tillhör opiat-klassen. Tänk, allt detta för att det finns en massa "moralkärringar" som styr och ställer.

😡

Opiater och bensodiazepiner är inga problem, dfa. det är piller som läkemedelsindustrin tjänar på.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
11/16/15, 1:06 PM
#34

#33 Det där var en väldigt allvarlig anklagelse. Länka gärna till tidigare trådar som påvisar det du skriver här så som varande fakta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Farwuq
11/16/15, 5:05 PM
#35

#33 Jag för min del skulle inte bli det mesta upprörd om jag blev "beroende" av "gräs", jag har långt värre djävlar att tampas med. Om mitt "gräs-beroende" gjorde att jag kunde slippa mina mediciner och likväl kunna arbeta och vara en nyttig samhällsmedborgare så skulle jag ta det alternativet direkt.

Så en sak till…

… ett utkastat påstående av #33 som gör mig både arg och ledsen.

" Och att kylla på MS för att få bli hög tycker jag är fel."

Jag häpnar, den marijuana som används vid MS är en variant av den indiska hampan. Den är inte till för att bli "hög" den är till för att lindra kramper och smärta. Detta gör den betydligt bättre än de andra "pillren" som står tillbuds, de "piller" som jag nu är tvungen att ta.

50.000,-/år för Sativex-sprejen är ett hån mot de som är allvarligt sjuka. Tänk på de som  bara har en usel sjukpenning, ska de ta över 4.000,- / månad för medicinen, för att kunna leva ett drägligt liv?

Det är mycket bättre att ge dem en licens och några frön som hjälp.
Det gräs som de odlar har föga eller om inget värde på den svarta marknaden.

😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
11/16/15, 7:42 PM
#36

Jag avvaktar med moderering i tråden i väntan på svar från #33

Vallis, Sajtvärd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

monstermash
11/20/15, 3:50 PM
#37

#33 - Om det inte finns något positivt med cannabis ur medicinsk synpunkt, varför är det så många som väljer att självmedicinera med det och mår bättre? Skulle det vara en slump eller inbillning menar du, i så fall kan du gärna förklara hur det kommer sig att utländska läkare godtar det som medicin, hur det har hjälpt människor att bli friska från ex. cancer osv, och jag vill ha en annan källa än dina egna åsikter.

Annars kanske du ska ta och be om ursäkt för ditt klantiga uttalande om att hen skyller på MS och egentligen bara vill bli hög, och erkänna att du inte är insatt.

Farwuq
11/20/15, 7:59 PM
#38

Det är bara till och konstatera, det finns människor som lider av inbilskhet.
De är blinda för vad som är verkligt, det är bara deras åsikt som ska gälla.

Hampa=Knark, sedan finns inget mer. (Hu så rysligt)

Om jag sedan har recept på kemiskt/syntetiskt knark så är det helt OK. Så länge läkemedelsjättarna tjänar pengar är allt i sin ordning. Jag knaprar på mina Citodon och gör aktieägarna glada. Mina "piller" är utskrivna av en överläkare på neurogen vid ett universitetssjukhus, inte av någon mutad stafettläkare på en vanlig "VC".  Om jag blir beroende så är den en sekundär fråga.
😡

Jag blir yr.
Räcker det inte med att jag dagligen plågas av MS, ska jag behöva mötas av fördomar också?
Jag har tydligen valt sjukdomen själv.

Jag är så upprörd att jag inte får ihop språket.
😢

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

monstermash
11/20/15, 8:37 PM
#39

Jag förstår dig helhjärtat. Stor kram! 🌺

vallhund
11/21/15, 1:23 AM
#40

Kram från mig oxå!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
11/21/15, 1:28 PM
#41

Jag är hellre "narkoman" och kan leva ett produktivt liv med arbete och familj, än att leva som ett kolli, mer eller bunden vid en säng och att vistas i hemmet 24/7.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ralph
11/22/15, 12:05 PM
#42

Du är värd all sympati och alla kramar draken, du som vågar stå upp för sanningen och det som är rätt och riktigt.
Det är de multinationella läkemedelsbolagen, som i grund och botten är som en maffia som försöker stoppa legaliseringen.
Licens till de sjuka, det är helt rätt.

Aleya
11/26/15, 4:33 PM
#43

Legalisera säger jag. Jag är rädd för att jag själv tillslut inte kan knapra alla dessa piller jag får emot min smärta. Detta kanske skulle hjälpa mig och andra. Och du #33 kanske borde tänka efter innan du skriver. Det finns vi som är sjuka kroniskt och har ett rent helvete. Så vi ska förstöra vår lever med alla smärtstillande? Är det bättre? Tänk efter!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Farwuq
11/27/15, 7:28 AM
#44

Så sent som i går skrev jag till sjukan för att be om ett "leverprov".
Det är all det "icke narkotiska" Paracetamolet som är faran, inte det "narkotiska" kodeinet.
Det är de receptfria preparaten som är den stora faran för den stora allmänheten. De narkotiska kan man avgifta sig ifrån med rätt hjälp och i små steg.
Om man blir allvarligt beroende av de narkotiska ämnena så har man en personlighet i bakgrunden som öppnar för detta.

Jag tackar för all sympati och stöd från er som är kunniga i saken.

🌺👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Marr
11/29/15, 12:25 PM
#45

Kära Farwuq vad jag önskar att du kunde få hjälp av medicinsk cannabis! Tusen kramar till Dig!

Det finns medicinsk cannabis och forskas mycket på detta till läkemedelbolagens stora skräck. Sverige ligger efter i denna fråga. Många sjukdomar & symtom skulle kunna lindras för de som har så svåra & jobbiga sjukdomar. 

En legalisering skulle ju medföra att det inte längre finns någon marknad för knarkkartellerna inom cannabis och man skulle kunna lägga ner mycket mer arbete på de betydligt mer farliga drogerna. Tycker att det skulle kunna säljas på apotek under ordnade former till myndiga personer. Kvalitetsstämplat & med priser som ej gynnar den svarta smutsiga marknaden.

Kan inte tänka mig att det skulle medföra livsfara på något sätt. Idag beställer ungdomar spice på nätet. Det är livsfarligt, trots att endel även vet om det! Ett hopkok av örter med hemska preparat i som kan ta död på dig. Varför har det blivit såhär?

Titta på denne Greg efter hans vän har lyckats hjälpa honom få fyr på ciggen eller vad det är. Ska man inte låta människor få välja själva? Sen blir jag helt chockad av inlägget #33 Vet hut människa! Räknar med en ursäkt till Farwuk!

https://www.youtube.com/watch?v=eXe75TZYjJs

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

vallhund
11/29/15, 3:19 PM
#46

Eftersom författaren till #33 inte hört av sig trots uppmaning i tråden så är inlägget bortmodererat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ebolaa
11/29/15, 5:51 PM
#47

Jag har funderat mycket på avkriminalisering och legalisering. Jag är rätt säker på att de flesta länder kommer gå mot en avkriminalisering av bruket av narkotika. Det innebär att det fortfarande skulle vara olagligt att sälja narkotika, men att alla skulle få bruka droger och bära på en liten mängd narkotika, utan att dömas för det. Detta skulle göra att stigmat skulle minska, att det skulle bli mer som med alkohol; att alla får göra vad de känner för. Det skulle förmodligen ddyka upp sprututbytesprogram och liknande verksamheter för att hjälpa de mest utsatta missbrukare.

En legalisering däremot innebär ju att staten skulle börja beskatta försäljningen av en viss drog, och det skulle ju förmodligen handla om just cannabis. De som vill starta en coffeeshop skulle få ansöka om tillstånd av staten att få sälja drogen, och de skulle sedan betala skatt på försäljningen. De pengar som sedan staten skulle tjäna på denna försäljning skulle gå till behandling för missbruk- eller beroendetillstånd. Gatuförsäljningen, eller den svarta marknaden, skulle fortfarande vara en olaglig verksamhet. Sedan skulle ju också det bli lättare för forskningen att gå framåt när det är en laglig substans de har att göra med.

Forskningen har visat att det generella bruket, eller det man kallar för "rekreationellt bruk", blir vanligare bland befolkningen. Däremot har det visat sig att missbruket eller beroende inte ökar i omfattning. De som blir beroende av droger eller alkohol är alltid en liten andel och det har inte att göra med utbudet av droger att göra, utan det beror på individens förutsättningar att utveckla ett beroende och på grudn av att de lider av någon förlust av något slag.

Drogpolitiken i Sverige är känd för att inte fungera, Sverige har lyckats med att minska andelen ungdomar som börjar med droger, men Sverige har däremot misslyckats med att hjälpa de som är sjuka i sitt missbruk eller beroende. Detta kan man se på den höga dödligheten bland personer med missbruk och beroende, i jämförelse med andra länder som Nederländerna som har avkriminaliserat drogbruket och legaliserat cannabis.

Jag är helt klart för en avkriminalisering av drogbruket, tror att det är det första steget också innan man kan börja tänka på att genomföra en legalisering av cannabis.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Farwuq
11/29/15, 6:49 PM
#48

#47 Sprututbytesprogram har vi redan i här i Skåne.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6158233

Den politik som vi har nu bygger mycket på en "medicinsk fanatiker",
som hette Nils Bejerot.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Bejerot

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Marr
11/30/15, 8:06 AM
#49

Vill gärna rekommendera denna bok om drogpolitiken i Norden. Läste den norska i början på 80-talet för ett skolarbete. Den har utökats i 3 upplagor. Mycket intressant upplevde jag den då för 30 år sedan. Vill nog läsa den igen…

http://www.goodreads.com/book/show/17411709-den-goda-fienden---narkotikapolitik-i-norden

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Farwuq
11/30/15, 8:16 AM
#50

Usch ja. Drogpolitiken orsakar mycket lidande. Många som har haft inflytande har varit fanatiska individer. Den ovan nämnde Bejerot var en förbudsivrare av stora mått.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
11/30/15, 10:33 AM
#51

Ja NBs inställning var att alla sprutnarkomaner skulle skickas till Spetsbergen på vatten o bröd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ebolaa
11/30/15, 11:35 AM
#52

#50 #51 Ja, fy! Människosynen är inte alltid på topp, missbrukare har fått befara det alldeles för länge nu. Till och med "vårdare" inom missbruks- och beroendevården har dålig människosyn och är kassa på att bemöta missbrukare (förstås inte alla, men de jag har mött har varit det). Jag har vänt mig dit två gånger men båda gångerna (på två helt skilda orter) har jag blivit helt förstummad av hur man blir behandlad och avbrutit kontakten eftersom jag vägrar bli skuldbelagd, kontrollerad och kränkt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Farwuq
11/30/15, 11:52 AM
#53

Mycket är det destruktiva arvet från Nils Bejerot.
Utan den mannen hade nog vi sjuka haft vår licens nu.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
12/4/15, 10:35 AM
#54

Tack alla i som öppnar ögonen på de som läser här.
🤗

Farwuq
12/5/15, 2:37 PM
#55

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ralph
12/6/15, 4:39 PM
#56

👍

[Garntroll]
12/8/15, 11:04 AM
#57

Jag är en stark motståndare till legalisering.

Farwuq
12/8/15, 11:17 AM
#58

På vad grundar du det?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Garntroll]
12/8/15, 11:23 AM
#59

Det är knark och det ska man inte använda.

Ebolaa
12/8/15, 4:33 PM
#60

#59 Knark är till för att användas, "tyvärr".

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Farwuq
12/8/15, 7:25 PM
#61

Jag stoppar i mig legalt knark varje dag. Jag har recept på åtminstone tre preparat som kräver special kompetens hos läkaren som skriver ut dem. Jag är en legal knarkare på kemiskt knark. Men Gud nåde mig om jag skulle vilja ha en harmlös naturdrog.

Förbudsivrarna är väldigt patetiska väsen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
12/9/15, 3:54 AM
#62

#59 Så om man får morfin utskrivet av läkare för smärta så skall man inte använda det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Farwuq
12/9/15, 2:59 PM
#63

Ja, det verka som en del hävdar det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Gronstedt
12/28/15, 11:41 AM
#64

Är det någon som vet om de ämnen som lindrar smärta finns i den hampa som används för rep? Efter vad jag hört vid det lokala repslageriet innehåller rephampan så små mängder av de ämnen narkomaner är ute efter, att man inte kan bli hög på den. Men kanske den innehåller de smärtlindrande ämnena i rimlig mängd? Det lär vara betydligt lättare att få tillstånd att odla sådan hampa.

Farwuq
12/28/15, 1:15 PM
#65

Alla hampsorter är olika. Man får välja sort efter ändamål.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

monstermash
12/28/15, 4:17 PM
#66

För er som vill ha en sammanfattning om vad som hänt på denna fronten 2015; Länk. (Facebookvideo).

monstermash
12/29/15, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

#64 -

monstermash
12/29/15, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Fick du svar på din fråga tycker du #64? :)

Gronstedt
12/29/15, 1:43 PM
#69

#68: Inte egentligen - frågan var ju om industrihampan innehåller tillräckligt av andra ämnen än tetrahydrocannabinol för att vara intressant ur läkemedelssynpunkt. Det är ju, som sagt, inte främst den narkotiska, utan den smärtlindrande och avslappnande verkan man är ute efter där.

Annons:
Farwuq
12/29/15, 1:55 PM
#70

#69 De egenskaperna är förmodligen också bort avlade.

0,2 % THC?
Ett kg är 1000gram - det ger max 20gram THC.
Om man odlar några m2 så kan man nog få fram lite ändå.
Extraktion i en balja med fotogen, i första ledet, borde nog funka.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
12/30/15, 4:53 PM
#71

Ja suck.  förbudsivrarna fortsätter nya argument på hur man kan straffa och stigmatisera de som är sjuka och vill ha lindring på sin smärta.

Det ska vara förbjudet för att det är knark.

God natt, glöm inte nattmössan.

Farwuq
12/31/15, 9:26 AM
#72

#71

🥵
Jag slår mig för pannan nu har jag blivit arg efter att läst igenom tråden.

😡

Det argument - som Ralph sammanfattar här ovan - är på den lägsta tänkbar nivå som jag hört.

Jag kan meddela att jag som sjukling har två receptutskrivna narkotikaklassificerade preparat i kroppen just nu (klass IV och III) och dessutom ett preparat som troligen kommer att klassas som narkotika det kommande året.
Eftersom de är narkotikaklassificerade så måste jag vara en "knarkare" enligt den definitionen. Sömnmedlen som jag tog i går är också narkotikaklassificerade. Totalt har jag fem - snart sex - preparat utskrivna som är narkotika som jag mer eller mindre använder dagligen.

Jag är således en narkoman!

Att jag sedan lider av en obotlig sjukdom som förstör min hjärnstam långsamt, är tydligen oviktigt i denna diskussion. Jag vet att det bland er finns de som gärna skulle se ett svin som mig på sluten anstalt.

Jag spyr på era okunniga åsikter, de som hävts ut som argument här ovan.
🤮

Vilka känslolösa människor som det finns i denna värld.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
12/31/15, 9:34 AM
#73

#67

Glöm inte att det ska vara de blommande opollinerade topparna på honplantorna som man använder.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[postmortum91]
1/6/16, 2:21 AM
#74

Det är dokumenterat att hjärnkapaciteten försämras, iallafall tillfälligt hos folk som brukar cannabis, ett lysande exempel i den här tråden.

Ebolaa
1/6/16, 4:17 PM
#75

#74 Det där stämmer rätt sådär ärligt talat. Det är en viss kapacitet som försämras, medans andra kapaciteter ökar. Logiken är väl känd att försämras under cannabisrus, medans självkänsla och typ perception ökar.

Hjärnceller dör inte heller av cannabisbruk som många verkar tro.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Farwuq
1/7/16, 6:37 AM
#76

Fanken vad det kan vara så svårt att acceptera att det rör sig om en medicinalväxt som kan användas till neurologiskt sjuka. Jag kräver inte att hampa ska säljas på Konsum. Jag vill kunna få den för att lindra mina kramper etc. att jag stoppar i mig opiater - på recept - det ylar ingen om.
Fan, vilken falsk värld vi lever i.
🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ralph
1/17/16, 4:56 PM
#77

Jag stönar med dig Draken.
Det finns människor som är otroligt envetna och blinda.

Farwuq
1/17/16, 5:54 PM
#78

Tack Ralph.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

SSKAnna
3/3/16, 1:41 PM
#79

Jag skulle bara vilja kommentera den andra länken i trådstarten och säga att jag definitivt tycker att vi i Sverige har en förlegad och skuldbeläggande missbruksvård! Den är mer förankrad i moral och ideologi än vetenskap och ingen tjänar på att de som "gör avsteg" från sin behandling får den indragen.

Har bara varit i kontakt med en missbruksmottagning vid ett tillfälle; dock inte p.g.a. missbruk- och jag har aldrig blivit så illa bemött i hela mitt liv!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Ebolaa
3/3/16, 1:52 PM
#80

#79 Kan inte annat än hålla med.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Farwuq
3/4/16, 7:48 AM
#81

Jag får fortfarande huvudvärk när jag läser igenom denna tråd.
🥵

Dessa blinda förbudsivrare och - milt sagt - korkade människor.
Att förneka sjuka medicin är vidrigt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

SSKAnna
3/4/16, 3:11 PM
#82

Min bästa vän jobbar på en avdelning för missbruk- hon bekräftar detta; det är VANSINNIGT hur man resonerar!! Hon är den enda sjuksköterskan som försöker behandla patienterna som människor och inte bara objekt som belastar samhället men hon möts av kraftigt motstånd varje dag!

Om jag "bryter mot reglerna" och dricker ett glas vin trots att det i FASS står att min blodtrycksmedicin INTE ska kombineras med alkohol- får jag då ett straff och blir utan medicin mot högt blodtryck?? NEJ!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Farwuq
3/4/16, 9:16 PM
#83

Detta är en hemsk inställning till människor som i grunden är sjuka. Oftast är det så att missbruk grundar sig i ångest och olustkänslor som man försöker bota/fly från.

T.ex. Benzodiazepam är vanligt som ett självmedicineringspreparat bland dem som lider av panikkänslor och ångest.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
SSKAnna
3/5/16, 11:40 AM
#84

#83- Japp! 

OCH- vad gör de stackare som t.e.x. får sin  Subutexbehandling indragen tror de??

Ett ord- självmedicinering!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Farwuq
3/5/16, 7:49 PM
#85

Ja, och detta måste uppmärksammar.
De söker sig till RC-Benzo; istället för att få hjälp hos läkare och specialister. De behöver kunniga psykiatriker och lagliga piller tills man funnit roten till deras problem.  

Annars självmedicinerar de med vad de nu kan finna, t.ex. Lyrica, hampa och rc.
Viket bara fördjupar och förlänger lidandet.

Jag är själv svårt sjuk och har massa preparat utskrivna; det är ett helvete att vara sjuk.

😭

Och sedan skuldbelägga dessa människor gör det bara värre.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Leramani
3/8/16, 12:18 AM
#86

CBD är väldig bra och kan framställas ur industrihampa,  något som redan sker i Sverige.  xxxxxxx  Jag har tagit det i ett drygt halvår och fått hjälp med neurologiska smärtor och restsymptom av hyperpara. 

Redigerat av sajtvärden.

De Lapsus Resurgam

Farwuq
3/8/16, 6:17 AM
#87

Hur stor styrka är det på den oljan? Är inte det mesta olivolja i blandningen?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Leramani
3/8/16, 10:55 AM
#88

CBD är fettlösligt och flyktigt.  Man måste lösa det i fett för att kunna dosera det. Det finns löst i olivolja eller kokosolja.

De Lapsus Resurgam

Farwuq
3/8/16, 11:20 AM
#89

OK, men hur hög är koncentrationen?
Hur stor dos behöver en kroniskt sjuk - som mig - ta?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
3/18/16, 8:18 AM
#90

Det behövs göras mycket, det värsta är att sjukdomar kommersialiseras.

Annons:
molbojse
4/4/16, 8:37 PM
#91

Jag som är diagnosticerad med ADHD, Borderline, PTSD, paranoia, tvångssyndrom, sockerberoende, ätstörning och har Asperger under utredning samt Bipolär frågetecken (funderingar men inget klart) har ärligt talat aldrig mått så bra generellt som efter jag började bruka (för det är ett bruk och inte ett missbruk) cannabis. Haft diverse centralstimulantia på recept men ingen har fungerat. Hade även Lyrica på recept i 3½ år men slutade förra sommaren. Har enormt mycket fysiska problem efter det fortfarande, trots att det är snart ett år sen jag la av. Förutom att jag fick massa fysiska problem (ryckningar, nedsatt syn, talfel m.m) så kunde jag heller inte äta den medicinen som man ska utan överdoserade dagligen. Mycket därför jag slutade.

Min ADHD är bättre, min PTSD är nästan obefintlig, min ångest är, när det är som värst, fortfarande i hanterbart skick. Jag fungerar som person betydligt bättre eftersom hjärnan hinner bearbeta alla intryck från dagen utan att jag behöver vara direkt delaktig.

Det jag retar mig mest på är att Sverige bara vägrar förstå att cannabis faktiskt är en medicin när den brukas på rätt sätt. Vi är så rädda för allt och så brutalt mesiga att jag skäms över att vara svensk medborgare ganska ofta. Finns så mycket utländska studier som förespråkar ett medicinskt bruk av cannabis och med bevisad positiv effekt i de länder där det legaliserats.
Visst, skulle det legaliseras här med tror jag helt klart att det kommer bli en ökning av bruket första två-tre åren, men sen är jag övertygad om att kriminaliteten kommer minska drastiskt, likaså psykisk ohälsa som senaste åren ökat enormt.

Finns en väldigt bra och informativ dokumentär om det här, men minns inte på rak arm vad den hette.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

jmkforlajjf
4/20/16, 9:40 AM
#92

Om ni bara visste hur många cansersjuka som fortfarande kunde ha levt om dom kunde fått lite cannabis. Tänk på de.

Gronstedt
4/20/16, 10:04 AM
#93

#92: Sådana där påståenden är inte lämpliga att göra om man inte lägger fram belägg för dem.

Leramani
4/20/16, 12:33 PM
#94

DEt finns faktiskt gott om studier som bevisar cannabis goda effekt på cancer.

De Lapsus Resurgam

Gronstedt
4/20/16, 12:39 PM
#95

#94: Länka då till några av dem.

vallhund
4/21/16, 2:21 AM
#96

#92 Jag skall tänka på det efter att ha läst relevanta studier i ämnet.

#94 Varför hänvisar du inte/länkar till de studierna?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
vallhund
4/21/16, 9:32 AM
#98

Youtube är inte en trovärdig källa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
molbojse
4/21/16, 2:10 PM
#101

#98 Varför skulle inte YouTube kunna vara en trovärdig källa? Beror väl på vad som postats, känner jag. Finns ju massor av informativa klipp och dokumentärer på YT som är trovärdiga. Dokumentärer som släppts av andra bolag och som sen släppts på YT med. Blir de mindre sanna för att de kommer från en annan sida?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Ebolaa
4/21/16, 5:00 PM
#102

#98 ALLTSÅ VARFÖR tar du om och om igen bort mitt inlägg Vallhund? Vad är det som strider mot sidans regler att säga att det finns en dokumentär som tar upp just det om medicinsk marijuana för att bekämpa cancer. Är det för att DU inte tror på att Cannabis faktiskt har vissa cancerbekämpande egenskaper? Problemet med ämnet är ju att det inte har skett ordentliga kliniska studier ännu, man har sett att cannabis fungerar på vissa cancerformer på grund av dess egenskaper medans andra med samma cancerform inte gör det, samt att riskerna med att behandla sig med höga doser av koncentrerat THC inte heller har kartlagts, så folk använder sig själva som "försökskaniner" i nuläget. Det är förstås inte bra.

 Kan du förklara varför du censurerar mitt inlägg och varför jag inte ens får skicka länken via pm om någon är intresserad av att se VICE-dokumentären?

Usch vad trött jag blir, det är fjärde gången jag skriver ut detta fast i olika versioner.

#101 Precis vad jag skrev också, att det beror på exakt VAD man har länkat till och att Youtube BARA är en websida var man kan lägga upp videos, av alla dess slag.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

molbojse
4/21/16, 5:05 PM
#103

#102 Jag tror du taggat fel nu, jag tar inte bort dina inlägg ;)
Edit: Du hann ändra innan jag postade min kommentar xD

Men ja, YouTube är ju bara en plattform. De har ju inga rättigheter, mer eller mindre, utan är de som laddar upp som ansvarar för det som faktiskt läggs upp. Jag har lärt mig massor av olika klipp på YT.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
4/21/16, 5:09 PM
#104

#91 Tillägg: Culture High vad förövrigt dokumentären jag tänkte på.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Ebolaa
4/21/16, 5:14 PM
#105

#104 Haha, såg det att jag snurratg ihop "taggarna" ;)

Jag kollade upp den där Culture High och den har jag visst sett! Den är också rätt intressant. En av de absolut mest kända cannabis-dokumentärer är "The Business Behind Getting High" och den är riktigt intressant. Den handlar om mycket historia och politik. Den är 1h 44 minuter lång!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

molbojse
4/21/16, 5:22 PM
#106

#105 Åh! Den måste jag kolla in :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Ebolaa
4/21/16, 5:27 PM
#107

Nu tänker jag lägga ut dokumentären igen som handlar om att föräldrar i USA som valt att ge sina barn höga doser av cannabis i kombination med kemoterapi. I denna dokumentär hänvisas till forskning som visar på att man har sett att cannabis har cancerbekämpande egenskaper.

Här är dokumentären: https://www.viceland.com/en_us/video/stoned-kids/5699516fa4e767937f028321

Eftersom "VICE" inte tillåter svenskar att se på deras hemsida, så lägger de även upp sina videos på sin kanal på youtube; sök där på VICE Stoned Kids, dokumentären är bara 44 minuter. Detta är som svar på er #93, #95 och #96 … 

Man VET att cannabis har en inverkan på cancerceller, dremot behöver man utarbeta kliniska studier som kan visa på hur, varför, vilken cancerform och varför den inte fungerar på vissa när den fungerar på andra, samt för vilka negativa effekter det har att behandla sig med höga doser cannabis.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Farwuq
4/22/16, 6:20 AM
#108

Fanken vad detta ämne är hett i det här landet.
Att låta människor med svåra smärtor och kramper få lindring, är helt tydligt något som inte får ske.

Jag som MS-sjuk känner bara äckel när jag hör förbjudsivrarna gnäller.
Det är Bejerots skugga som ligger som ett tjockt täcke över oss.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

molbojse
4/22/16, 2:14 PM
#109

#108 Och svenska studier propagerar bara för att det är dödsknark. De som är emot cannabis hänvisar oftast till svenska studier och svenska professorer vilka bara sprider falsk fakta. Kan man säga så?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

vallhund
4/22/16, 3:13 PM
#110

#109 Det pågår studier i många länder om cannabis för medicinskt bruk, ingenstans har jag sett något om dödsknark.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

molbojse
4/22/16, 3:15 PM
#111

#110 I andra länder ja, det ändrar inte vad svenska läkare och professorer skriver om cannabis och publicerar.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
vallhund
4/22/16, 7:39 PM
#112

Den här sajten handlar om beroenden, inte om cancervård för barn. Finns bättre sajter för det. t ex http://cancer.ifokus.se/

Skrivförbud utfärdat för "ebola" o " molbojse"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
9/7/16, 6:55 PM
#113

"Jag lever med en emotionellt instabil personlighetsstörning, även kallad borderline. När jag var 21 år började jag efter flera års självskadebeteende och destruktivt levnadssätt medicinera med den högsta rekommenderade dosen Fluoxetine (mer känt som Prozac). Jag har och får fortfarande detta utskrivet, men också olika benzodiazepiner – lugnande och ångestdämpande tabletter, men även sömntabletter.

Jag har under dessa sju år fått flertalet identitetskriser, då användandet av dessa psykofarmaka gjort mig avtrubbad, känslokall och därmed mer accepterande mot olika former av misshandel. Till och från har jag haft olika samtalskontakter, men då köerna i psykiatrivården är långa kan man bli nekad trots att behov finns. Det lättaste för läkarna är att fortsätta medicinera, trots att det inte är optimalt att använda SSRI (antidepressiva medel) under lång tid. "

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/lat-sjuka-anvanda-medicinsk-cannabis/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
9/7/16, 7:11 PM
#114

De talade om SSRI och SNRI för min del också, men ja sade nej.
Jag tar en hoper annat, som Lyrica och Citodon, men de där andra vill jag inte ta.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
9/9/16, 9:52 AM
#115

🥵

vallhund
8/15/17, 2:25 PM
#116

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
8/16/17, 7:52 PM
#117

Samma svar som alltid, mer forskning.

Att sedan många hävdar bestämt att de bli hjälpta och åter blir produktiva människor, det är tydligen inget att ta hänsyn till.

Att detta dessutom innebär att man tar vinsten från maffian och gör den till skattepengar det är tydligen oviktigt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

shiba123
9/24/17, 12:42 PM
#118

Som jag har skrivit förut så plågas jag sedan 20 månader tillbaka av en svår återhämtning av benso. Har problem med inre skakningar, svaghet, klassisk abstinensskräck o.s.v. Har av beroendemottagningen fått bekräftat att det är återhämtningen från benso som gör att jag fortfarande upplever ständiga plågor och terror inombords.  Vet någon om detta kan hjälpa mig, kan det på något sätt lugna det mycket överretade nervsystemet som hela tiden skickar ut en massa obehag? Tack på förhand!

Annons:
shiba123
9/24/17, 12:45 PM
#119

Tillägg, hjärnan fungerar inte som den ska: En sådan här återhämtning ska förstås inte läkas med andra droger, utan jag syftar väl mera på cannabisolja.

vallhund
9/24/17, 1:14 PM
#120

"Avkriminalisera cannabis – det är Wally Johnssons hjärtefråga.

På lördagen anordnade han därför Nordic Cannabis Conference i Malmö, en konferens med cannabis i centrum.

– Genom att Legalisera cannabis? finns det möjligheter att få bort det från gatan, säger Wally Johnsson."

http://www.expressen.se/kvallsposten/wally-34-vill-gora-cannabis-lagligt/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
9/25/17, 2:01 PM
#121

Självfallet är det mycket bättre om staten genom sina ombud kontrollerar det helt än om man överlåter det till Hells Angels m.fl.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

OnlineCores
9/25/17, 3:11 PM
#122

Om drogen ska legaliseras så är det viktigt att den inte odlas hemma, då drogen kan bli starkare an vad som är menat. Ingen kan heller kontrollera att rökningen inte sker i närheten av barn, vilket skulle vara väldigt farligt för deras utveckling av empati ur en neurologisk synvinkel. 

THC sätter sig i kroppens fettrika organ och gör hjärnan klibbigare och kommunikationen i hjärnan dämpas och den blir trög. 

Källa: Dr. Phil och Dr. Frank Lawlis.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

vallhund
9/25/17, 4:43 PM
#123

#122

Lite bättre källor får du leta fram.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
9/25/17, 6:52 PM
#124

#122 Odla hemma?

Det är ju på det viset att vissa gravt sjuka får hjälp av cannabis, men för den sjuke så finns det en uppsjö av olika strains (sorter) att välja på.
De som är sjuka borde få licens på en strain som passar dem. Oftast så rör det sig om så få plantor att det inte blir över för försäljning eller överlåtelse.

Sen rent personligen så tycker jag att det är mycket värre när människor super i barns närvaro än om de röker sin lagliga dos.THC sätter sig i kroppens fettrika organ och gör hjärnan klibbigare och kommunikationen i hjärnan dämpas och den blir trög.

Det är många lagliga psykofarmaka/neurologiska medikamenter som fungerar på samma sätt.
Tro mig jag är sjuk i MS och vet vad det vill säga.

Så… #122 ditt argument spolar jag ner där det hör hemma.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
9/25/17, 7:05 PM
#125

#122 I väntan på bättre källor har jag lagt ditt inlägg i karantän.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
OnlineCores
9/25/17, 9:13 PM
#126

#125 Vad var fel med den källan? En världsberömd expert uttalar sig specifikt om ämnet.

THC sätter sig i kroppens fettrika organ och gör hjärnan klibbigare och kommunikationen i hjärnan dämpas och den blir trög. Det leder till minskad empati. Det kommer man inte ifrån.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

vallhund
9/26/17, 12:47 PM
#127

#126 Länka till publicerad forskning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

OnlineCores
9/26/17, 2:31 PM
#128

Det är ju ingen forskning du bedriver här…

Källa till Nida som sammanfattar forskning: https://d14rmgtrwzf5a.cloudfront.net/sites/default/files/drugfacts-marijuana.pdf

Källkritik: "Nida’s mission is to promote science about drug abuse (also nicotine), as well as mediate a translation so normal people can easily understand what the science results mean. They have been assigned an .govdomain on the internet, which means that they need to be independently of other political or commercial interests in USA."

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

vallhund
9/26/17, 3:13 PM
#129

#128 Tack för länken.

Nej vi bedriver inte forskning, men länkar skall vara sakliga o relevanta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
10/20/17, 2:43 PM
#130

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
12/1/17, 5:50 PM
Ralph
12/8/17, 7:33 AM
#132

Vi måste göra något innan omvärlden legaliserar. Danmark ligger nära och det är nog den gräns som är mest trafikerad. En legalisering eller avkriminalisering i Danmark skulle innebära smuggling över sundet och Kattegatt i industriell skala.
Därför måste vi bemöta med en ny lagstiftning, annars går det åt skogen. En avkriminalisering är den ända vägen att gå.

Annons:
Farwuq
12/25/17, 10:41 AM
#133

Jag sitter och läser igenom en bitvis åldrad tråd.
Det är nästan så man har en tår i ögonvrån.
Om de -förbuds ivrarna - bara visste vad vi kroniskt sjuka får gå igenom hade nog deras attityd mildrats..

De hänvisar ständigt till att vi ska ta det kemiska knarket som läkemedelsindustrin spottar ut och få miljonvinster från; naturpreparat, de förnekar de oss däremot.

De säger att det var mitt eget val att ta Citodon dagligen - nu i flera år - , men var det verkligen det?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
12/25/17, 11:36 AM
#134

Kodeinet i citodon är från början ett naturpreparat, en alkaloid utvunnet ur opium.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
12/25/17, 1:04 PM
#135

#134 Jo, jag känner till det.

Det är skillnad på opiater och opioider. En olycksbroder till mig som jag har kontakt med här på iFokus får Targiniq mot sina smärtor.

Han hävdar att det inte alls är lika förstoppade som de opiater och opioider som han tog tidigare.

Jag vet nada om Targiniq. Vet du Vallhund något om detta?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
1/7/18, 5:15 PM
#137

Nils Bejerot skördar ännu sina offer.
Vi borde mjuka upp lagstiftningen som i Norge och Danmark.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
1/17/18, 2:21 PM
#138

Om den svenska restriktiva narkotikapolitiken:

https://www.svd.se/strandhall-restriktiva-drogpolitiken-ligger-fast

Återigen utmärker sig Sverige utan att lära sig något av omvärlden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
1/17/18, 9:31 PM
#139

Mera från SvD

https://www.svd.se/darfor-bor-sverige-tillata-bruk-av-narkotika

Mycket tänkvärd om den svenska narkotikapolitiken, vi har stränga lagar men höga dödstal.

Min dator strejkar så jag kan inte citera från artikeln.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
vallhund
1/17/18, 9:52 PM
#140

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
1/18/18, 7:47 AM
#141

När ska det självgoda Sverige lära sig av världen där ute?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
1/23/18, 4:27 PM
#142
Farwuq
1/24/18, 11:14 AM
#143

👍

Vettiga ord.
Det är bättre att staten reglerar det, som med spriten, än att maffian drar in pengarna till sin verksamhet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
9/17/18, 4:23 PM
#144

OT

Produktionsindustrin ligger i startgroparna.

https://www.svd.se/coca-cola-vill-utveckla-cannabisdryck/i/senaste

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
9/18/18, 12:53 PM
Farwuq
9/20/18, 7:46 AM
#146

De går rätt väg.
Man hoppas att EU förstår och följer i spåren; något annat är helt fel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Farwuq
12/17/18, 7:34 AM
#148

Ingen är betjänt av oseriösa inlägg i tråden.
Om ni vill diskutera, så ligg ovanför "lågnivåmärket".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
1/10/19, 7:03 AM
#149

Putt.

Upp till toppen
Annons: