Annons:
Etikettberoende
Läst 1563 ggr
[GoodbyeLullaby]
2013-10-03 22:02

För mkt nässpray - vad händer?

Som rubriken lyder - Vad händer egentligen i näsan när man missbrukat spray i många år? När jag var liten blev jag förkyld rätt ofta, och efter varje förkylning fastnade jag alltid i ett beroende av sprayen. Idag är jag 19 och har knappt använt nässpray alls på kanske 3-4 år. Dels för att jag ofta blöder näsblod av det numera, och dels för att min näsa ändå verkar vara helt trasig inuti (har alltid mer eller mindre svårt att andas genom näsan). Har väl gett upp hoppet om en frisk näsa eftersom läkarna vägrar ta en ordentlig titt på det. Men är ändå lite nyfiken. På vilket sätt kan sprayen påverka näsan så?

Annons:
vallhund
2013-10-04 00:26
#1

Enligt de bekanta jag har o vad jag läst mig till så blir slemhinnan tunnare, samt att frätsår uppstår på broskbenet mellan näsborrarna, samma som snortande kokainanvändare får.

En arbetskamrat som missbrukat nässprej i många år kan ibland använda nässprej vid mycket svåra förkylningar, men bara ca 6 dagar, efter detta förlorar de effekt. Hon har hål i näsbrosket.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[GoodbyeLullaby]
2013-10-04 19:44
#2

Usch. Kanske är lika bra att jag inte vet hur illa min ser ut inuti då xD

vallhund
2013-10-05 00:56
#3

Du kan regelbundet spola med koksalt, eller spraya, på apoteket fanns/finns koksaltlösning i sprayflaska, Renässans, en av varianterna är med eukalyptus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mustangcab]
2013-10-06 14:49
#4

Du kan också använda nozoil då slemhinnorna blir väldigt sköra både av nässpray och saltvatten. Det finns på apoteket men det är inte slemhinneavsvällande. Du kan också pröva någon kortisonspray för att bli av med beroendet eller be att få betapred utskrivet.

Tänk också på ifall du använder vanligt nässpray att du inte använder något med konserveringsmedel i. Det blev jag allergisk mot.

[GoodbyeLullaby]
2013-10-06 23:43
#5

Jaha men nozoil har jag ju hemma! Brukar ta den när jag har ont i näsan men har glömt bort den ett tag nu. Kan börja ta till den igen regelbundet och se till att inte slarva.

vallhund
2013-10-07 01:30
#6

#5 Om du syftade på koksaltlösning så är den inte uttorkande, den innehåller 9mg/ml, samma saltnivå som vi har i kroppen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Mustangcab]
2013-10-07 11:13
#7

# 6 Jo den koncentrationen som jag använder är lite uttorkande då det är mera salt i än vad det är i den man köper. Och ja jag vet att salt drar till sig fukt.

Upp till toppen
Annons: