Annons:
Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 20055 ggr
Anonym
Anonym
2/7/14, 1:17 PM

Amfetamin, hur fungerar det?

Jag behöver hjälp och råd för att kunna hjälpa. 

En i min närmaste vänskapskrets har nu i veckan blivit av med körkortet, h*n blev stoppad av polisen och de misstänkte drogonykterhet, blodprovet var rent men kissprovet visade spår av amfetamin. 

Det är andra gången som personen blivit stoppad och anklagad för detta, skillnaden nu mot då är att personen vart av med körkortet eftersom polisen inte tror på personen. 

Jag har pratat med personen ifråga, och denne bedyrar att dom inte tagit amfetamin. Och det tror jag på. 

Personen äter mediciner för värk, och jag bad denna att ringa till doktorn på måndag för att få intyg på vilka mediciner som personen får utskrivna och vilka mediciner som kan ge detta typ av resultat vid ett kissprov. 

Jag har dålig koll på detta med droger och tabletter, hur brukas amfetamin? Vad finns det för tydliga tecken? Jag vill gärna veta för att kunna leta efter ev. varningssignaler hos personen. 

Brukar man amfetamin med spruta så kan jag nog utesluta ett missbruk av detta då personen är livrädd för sprutor. 

Vet ni om det finns någon lista på nätet där det finns mediciner listade som kan ge dessa utslag på urinprov? Så att man kan jämnföra denna lista mot vad personen använder är mediciner. 

Jag ska åka till personen idag och stötta och hjälpa denna, personen var helt förkrossad. 

Vad finns det mer man kan göra OM man är oskyldigt anklagad? Jag kan ju inte svära på att personen är det men jag är 99,9 % säker i detta fall.

Annons:
[tk1971]
2/7/14, 1:21 PM
#1

Medicinen Voxra kan ge falskt positivt resultat på amfetamin. Fråga personen om denne tar det.

Honestyisdead
2/7/14, 1:23 PM
#2

Amfetamin kan sniffas. tecken är insomnia, rastlöshet, stora pupiller, babbel, muntorrhet, saknad eller minskad aptit och viktminskning.

Tjeja
2/7/14, 1:39 PM
#3

Nästan alla centralstimulande mediciner precis som mediciner för tex ADHD eller Narkolepsi innehåller amfetaminliknande preparat! Gå noggrant igenom din väns medicinlista med läkare eller titta själva i fass vad de innehåller för verksamma ämnen!

Är någon av vederbörandes mediciner narkotikaklassade eller har varit det tidigare (tex sådan medicin som tidigare hade röd varningstriangel på sig.. den triangeln är borttagen nu mer)?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
2/7/14, 1:55 PM
#4

Om det gäller mediciner måste personen be läkaren kontakta polisen. Detta borde personen egentligen blivit meddelad om. Det är allvarligt att bli tagen och förlora körkort.

Anonym
Anonym
2/7/14, 2:04 PM
#5

Vilka substanser är det som vi ska leta efter i medicinerna? Eller står det att medicinen innehåller amfetamin i innehållsföteckningen/FSS?

hade tänkt hjälpt personen att kolla egenom detta när jag väl kommer dit. 

Googlade på Voxra, vad jag fattade det som så är det en medicin för depression eller kan den brukas i andra sammanhang? Personen i fråga lider inte utav detta iallafall, inget som är mig vetligt. 

Jag håller just nu på med mat som jag hade tänkt tagit med upp för att muntra upp. Jag förstår givetvis att det är allvarligt, både att bli testad positivt för detta och att få indraget körkort. Personen är dessutom beroende utav körkortet då den bor i skogen.

Honestyisdead
2/7/14, 4:22 PM
#6

5 Ni behöver läkare. Det är inget ni kan ordna med själv.

Annons:
Anonym
Anonym
2/7/14, 4:36 PM
#7

#6 hur menar du, vad kan inte göras själv? Kolla igenom vilken medicin som tas och vad de innehåller?

Tjeja
2/7/14, 4:42 PM
#8

Att själv läsa i fass kan kanske hjälpa er en smula att veta vilka läkemedel ni behöver fråga läkaren mer om.

Men hittar ni inte i fass är det fortfarande läkaren som ska ha de korrekta svaren åt er! (tyvärr är inte alla läkare så duktiga på alla läkemedel som en patient kan ha, även om han ska veta osv)

Något du också kan göra om du har en medicinlista med läkemedel är att fråga en farmaceft på apotek närmare om läkemedeln och berätta varför du undrar och om något av de läkemedlen skulle kunna visa på spår av amfetamin.

För tyvärr… hur mycket det än är läkarens ansvar att kunna, så behöver man upplysa dem ibland så de själva får kolla upp och kan skriva under hur det förhåller sig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2/8/14, 3:11 PM
#9

Jag frågade personen om den tog voxra, men det gjorde den inte. 

Vi pratade lite om vad som hade hänt, personen grät hysteriskt när denna berättade och jag märkte att det var en jobbig händelse. Vissa saker hade jag missuppfattat angående denna händelse och den tidigare. 

Vid den tidigare händelsen hade personen blivit stoppad i bil och blivit medtagen in till stationen, tillsammans med de övriga som var i bilen, för provtagning som då hade visat positivt på amfetamin. Men då personen själv inte körde så fick personen gå och kissa regelbundet för att kunna rentvå sin oskuld. Denna gång hade personen blivit avskriven från misstankarna då resterande provresultat visat att personen var ren. 

Denna gång körde personen själv, vart intagen för provtagning som även den visat positivt på amfetamin i urinprovet. Blodprovet hade dom tydligen inte fått svar på än. Jag kan tillägga att jag även vart irriterad på att polisen hade tagit med personen till polisstationen 4 mil bort, gjort prover och sedan låtit personen tagit sig hem bäst den ville/kunde, trotts att personen inte hade några pengar med sig. Tur att den har kompisar som kunde hämta!

Vi gjorde inte så mycket mer än att prata om vad som hade hänt, jag kollade även varningstecknen insomnia, rastlöshet, stora pupiller, babbel, muntorrhet, saknad eller minskad aptit och viktminskning. Inga varningstecken mer än de understrukna kunde jag avläsa, och dessa har personen haft problem med i väldigt många år och behöver nödvändigtvis tyda på ett missbruk. 
Vi spenderade nästan hela kvällen efter detta med att fokusera på att göra roligare saker, så att personen fick något annat att tänka på innan jag åkte de 12 milen hem igen. Jag var hemma kl 3 på natten och var helt slut när jag väl var hemma. 

Personen ska ringa läkaren på måndag och prata med denne om medicinerna, jag bad även personen att ringa/besöka apoteket för en check på medicinlistan. Därefter skulle den ringa mig och berätta hur det hade gått. Personen hade inte haft med sig sin lista på mediciner när polisen hade stoppat denna. 

Jag hoppas att det går bra för personen och tänker ofta på detta, jag önskar att jag kunde göra mer än att stötta. 
Tack för all information ni givit mig.

Tjeja
2/8/14, 3:34 PM
#10

Måste säga att du är en fantastisk vän så som du ställer upp på denna drabbade person! 🌺

Inte många hade tagit sig den tiden och orken för en bekant oavsett hur oskyldig denne än må varit! 🤗

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2/8/14, 3:38 PM
#11

#10 Tack, dina ord hjälper. 🤗

Ebolaa
2/15/14, 6:10 PM
#12

Jag tror inte att centralstimulerande mediciner fungerar smärtstillande, så om du vet att det är smärtstillande hon/han får så borde inte den kategorin ge utslag på urinprov.

Om en person tagit amfetamin kan man kanska snabbt se på ögonen, pupillerna är mycket utvidgade även utomhus i solljus då pupillerna borde vara små.

Käkarna blir spända av centralstimulerande så personen kan verka tugga eller hålla på slicka sig runt munnen hela tiden, och man kan se på kinderna att käkarna är spända.

I beteendet är personen väldigt sympatisk och förstående, de bryr sig väldigt mycket om andra och pratar väldigt mycket om allting. De kan också verka lite förvirrade och glömma bort det dom nyss tänkte på. Ibland kan det ta flera timmar för en "hög" person att ta sig från ett ställe till ett annat på grund av att den hela tiden får andra saker att göra som får dem att glömma det dom skulle göra.

Hoppas detta kommer till någon hjälp :)

Lycka till !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2/15/14, 6:17 PM
#13

Just det, amfetamin kan snortas och tas oralt så stickmärken är inget att leta efter om du vet att personen i fråga aldrig tagit sprutor i sitt liv.

Men någonting som är viktigt för dig att veta är att personer som är i början av sitt missbruk ljuger väldigt mycket och det känns säkert skönt för den personen att du tror på henne/honom. Men med tiden kommer nog saker och ting nystas upp så antingen har hon/han ljugit eller så har hon/han faktiskt fått mediciner som kan ge utslag på urinprov.

Hoppas det är det sistnämna, lycka till!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Ebolaa
2/15/14, 6:17 PM
#14

haha, HOPPAS INTE DET ÄR DET SISTNÄMNA,  skulle det stå :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
2/15/14, 6:44 PM
#15

14 du hoppas alltså att det är det förstnämnda då? Jag hoppas det är det sistnämnda. För då kanske personen får köra igen.

Ebolaa
2/15/14, 7:46 PM
#16

Ja #15 det var exakt så jag menade, jag önskar att det handlar om det sistnämnda, att hon haft någon medicin i kroppen som ger utslag på centralstimulerande!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
2/15/14, 8:12 PM
#17

Då skrev du ju rätt från början. Sedan ändrade du det redan korrekta till fel ;)

Anonym
Anonym
2/15/14, 8:27 PM
#18

Personen har varit i kontakt med soc, de ska ha möte om detta och om jag förstått det rätt så skulle man få svar på vad som händer sedan på torsdag. Jag är väl medveten om att missbrukare ljuger, med en alkoholiserad förälder så vet jag missbrukaren ljuger och förnekar lika väl som de som är medberoende gärna till förneka det som händer. Vad jag ska tro denna gång vet jag inte, jag får se vad som händer efter utredningen. Vissa av de varningssignalerna som nämns finns hos personen, jag vill gärna tycka att det kan ha andra förklaringar än missbruk och det kan lika väl vara ett sätt för mig att neka sanningen. Jag varken tror eller vill att personen ska vara en missbrukare, men jag blir ändå orolig, osäker och rädd. Detta är i mina tankar dagligen och denna tråd hjälper mig att hålla mig lite lugnare.

punkmusic
2/20/14, 10:53 PM
#19

#13 Amfetamin kan brukas intravenöst, som heroin, men det är vanligare vid en längre tid av bruk då ett starkt beroende har uppstått och effekter av att "bomba"/äta eller snorta inte upplevs tillräckligt.

Anonym
Anonym
2/27/14, 7:31 PM
#20

Tänkte uppdatera. 

Personen får gå och kissa två gånger i veckan på någon form av beroendecenter i anslutning till socialen. 

Förra testet visade spår av spice, vilket jag inte vet vad det är för något mer än att det är någon form av drog (?). Personen visste inte heller riktigt vad det var och fick slå upp detta på nätet, utan att bli så mycket klokare tydligen då jag fortfarande inte riktigt vet vad det är. Idag togs ett till sådant urinprov som visade negativt, dom tog till och med provet två gånger för att vara säkra på att provet visade rätt. 
Den som hade gjort detta prov sa att om personen hade tagit spice vid förra testet borde det ha synts denna gång med, kroppen hinner inte att bryta ner det på den korta tiden. Det förra provet kommer dom alltså ogiltigförklara då det uppenbart var felaktigt. 

Vad jag förstod det som så får personen se och skriva på alla papper innan dom skickas till myndigheterna, jag bad även att kopior på dessa papper skulle fås så att man har all dokumentation hemma. Dessa papper skulle jag även få se nästa gång vi träffas och då kanske min oro släpper kring allt det här. Även om jag tror på personen så är jag ändå orolig att jag kan ha fel.

Annons:
Ebolaa
2/27/14, 10:35 PM
#21

Hmm, jaa det där låter väldigt skumt. Du ska hålla i åtanke att personen kommer ljuga in i det sista, tills alla korten ligger på bordet. Spice är en "laglig" drog, men den är faktiskt rätt farlig. Själv tycker jag att det påminner väldigt mycket med att "boffa" bensin eller sniffa poppers, eller lim och dylikt. Så det är riktiga skitgrejjer. Många blir avskräckta om dom röker för starka blandningar, man får liksom ingen kontakt med omvärlden i ca 15 minuter, och har hört många som varit på gränsen till psykos på grund av dessa blandningar..

Hur kan dom ogiltigförklara ett prov som visat positivt, bara för att nästa inte visade någonting? Klart att nästa prov kan vara rent om det förra visade på en mindre mängd. Hon/han hade kanske druckit extra mycket vatten den dagen eller dylikt för att snabba på att få det ur kroppen.. 

Det låter som personen i fråga är väldigt duktig på att manipulera sin omgivning. Förlåt för att jag inte tror på hans eller hennes story. Man får inte amfetaminrester i sitt urin, om man nu inte får ADHD medicin utskrivet förståss. Man har inte heller spice i urinet om man inte rökt det, hon eller han kanske trodde att det inte skulle ge utslag på urinprov men det gör det.

Det låter snarare som att personen är i början av ett missbruk, hon/han testar lite olika droger, ljuger innerligt för att få fortsätta hålla på med det och så kommer det vara ett tag framöver tills alla bevis är framme..

Nåväl, framtiden lär utvisa. Hoppas jag har fel

Ha det väl

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
2/28/14, 6:25 AM
#22

Låter ganska otroligt att flera test skulle ha visat positivt, på olika droger, helt felaktigt. Precis som ovan skriver ksn man visa positivt på en drog på måndagen för att senare i veckan visa negativt. Droger går ur kroppen. Bra att du ska läsa papperna.

Lonewolf
3/28/14, 11:00 PM
#23

Hej jag har läst tråden och undrar hur det har gått för din vän?

Mvh per

Anonym
Anonym
3/29/14, 8:55 AM
#24

Just ja, uppdate kanske skulle vara bra…. Personen gpr frivilligt på kissprov för att kunna bevisa att denne är ren, även om den är dömd som skyldig så kan detta vara bra för att kunna bevisa för arbetsgivaren att personen är ren. Personen dömdes som skyldig och får indraget körkort i 1 år samt x antal dagsböter. Man fpr acceptera att situationen ser ut som den gör och sedan göra det sbästa av det. Om personen verkligen ör skyldig eller inte vet jag inte heller, även om jag hsr svårt att tro det.

Honestyisdead
3/29/14, 12:57 PM
#25

Är ganska övertygad om att din vän är skyldig eftersom flera test varit positiva.  Tycker ett år är alldeles för kort tid när man riskerat livet på andra!!

Viktor1111
5/14/14, 10:01 PM
#26

Inte många mediciner ger utslag för amfetamin. Concerta och Ritalin ger utslag , voxra är jag osäker på.

Honestyisdead
5/14/14, 10:20 PM
#27

26 inte enligt denna sidan http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2260

"Observera att metylfenidat (Ritalin, Concerta, Equasym) ej ger utslag i screeninganalysen för centralstimulerande aminer."

Centralstimulerande aminer - amfetamin

Annons:
Viktor1111
5/14/14, 10:30 PM
#28

Nu är det så här att jag själv tar dessa mediciner. Och jag vet att dom ger utslag

Honestyisdead
5/14/14, 10:35 PM
#29

Om man gör ordentligt test, inte bara allmänt, visar dessa mediciner inte utslag på amfetaminer eftersom det är olika ämnen. 

Möjligt att icke inriktat test kan göra det. Men vid utredning görs sedan inriktat test och då skiljs ämnen åt. Dessutom är det ju lätt att visa receptet.

Viktor1111
5/14/14, 10:44 PM
#30

#29 Recept på detta får endast skrivas ut i e-recept. Fast det spelar mindre roll,eftersom det är busenkelt att kolla upp. men det är inget jag oroar mig över

Honestyisdead
5/14/14, 10:45 PM
#31

Oroar dig över?

vallhund
5/14/14, 10:49 PM
#32

På urinprov där man kollar droger så ger de inte utslag på amfetaminer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ebolaa
5/15/14, 5:20 PM
#33

Viktor111 de ger inte utslag på sticka, inte heller på vanliga lab-prover. MEN om de "söker" efter det så hittar de det genom någon annan form av lab-analys. Så de som går och lämnar urinprover (som dig då) kollar de antingen för att se om personen tar sin utskrivna medicin (att den inte går ut till svarta marknaden) eller för att de vet att du missbrukat eller varit beroende av Concera/ritalin tidigare och vill vara säkra på att du inte gör det fortfarande ;)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Anonym
Anonym
5/15/14, 5:41 PM
#34

Så om man tagit concerta eller ritalin så ska detta alltså inte synas på ett test hos polisen?

Annons:
Ebolaa
5/15/14, 5:48 PM
#35

#34 Det beror på. OM polisen skulle ha någon misstanke om att det skulle handla om ritalin eller concerta DÅ tar de prover som kommer visa om du har det i blodet eller inte. Men om de inte har misstanke om att du skulle tagit Concerta eller Ritalin kommer de inte ta de testerna som skulle visa på Concerta/ritalin. 

Samma sak gäller de personer som går och lämnar urinprov. Har vården inga misstankar om att du tagit Concerta eller Ritalin kommer de inte testa ifall du tagit det heller. :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Anonym
Anonym
5/15/14, 5:50 PM
#36

#35 om dom har misstanke om amfetamin då, kan ett sådant prov få utslag utav denna medicin? Är som sagt varken påläst eller kunnig om detta.

Ebolaa
5/15/14, 5:59 PM
#37

Nej, ett sådant test som skulle visa på Concerta eller Ritalin skulle visa positvt på metylfenidat och inte amfetamin :)

Concerta och Ritalin är lika olagligt som amfetamin i vilket fall som hellst. Eller amfetmanin klassas nog som starkare men båda är olagliga att ta "olovligen", som det står i lagen. Får man Concerta eller Ritalin UTSKRIVET mot ADHD är det inte olagligt att ta dem, men om du köper dem eller får dem av någon annan så är det olagligt.

Så det är varken bättre eller sämre om personen tagit Ritalin/Concerta kontra Amfetamin.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
5/15/14, 6:03 PM
#38

Pissar man positivt på amfetamin, så har man tagit amfetamin. Så enkelt är det…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

vallhund
5/15/14, 6:06 PM
#39

Nej vanliga screaningstickor ger utslag för opiater, amfetamin, kokain, THC, Fentanyl o Subutex. Samt benzo.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ebolaa
5/15/14, 6:11 PM
#40

Dom har nog förmodligen fört personen första gången på blodprov då det handla om rattfyleri enligt 4§. Antagligen stickprov som visat positivt på amfetamin i en trafikkontroll. Sen skickas den "misstänkte berusade" personen till sjukhuset för blodprov för att bekräfta stickprovet. Om det visar positivt på DET blodprovet skickas även blodprovet till ytterligare LAB-analys för att bekräfta att det verkligen är amfetmain i blodet…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Anonym
Anonym
5/15/14, 6:11 PM
#41

#37 Anledningen till att jag frågar är för att personen misstänker att den fått i sig någon utav dessa mediciner och påstår då att detta är anledningen till utslag för amfetamin. Det närmaste denne kunde komma på att dom varit nära amfetamin är kompisens ADHD medicin, den dagen personen vart tagen hade den varit där och hjälpt till med städning då denne fått ont i magen och kan då utav misstag ha tagit fel medicin då magmedicinen tydligen ska se nogorlunda likadan ut. Jag har lagt detta bakom mig, skulle man kunna säga. Jag tror varken bu eller bä och nu är det som det är oavsett vad jag tror eller inte.

Annons:
Honestyisdead
5/15/14, 6:15 PM
#42

41 Tyvärr håller inte den historien. Bara ett desperat försök till att frånsäfa sig sitt ansvar.

Ebolaa
5/15/14, 6:21 PM
#43

Okej, jag förstår ! Nå, det är rätt mycket som pekar mot att personen faktiskt tagit amfetamin. Men det är bra att personen i fråga får gå och lämna pissprover nu till en missbruksmottagning, så att man förhindrar att personen ska hamna i ett beroende eller missbruk. Det verkar ju onekligen som att personen kanske bara tagit droger då och då och därför inte vill erkänna för att den kanske inte har något problem. Eller så kan den också ljuga för att få fortsätta med vad den sysslat med, men det har ju förhindrats nu i varje fall.. Dock så lämnar amfetamin kroppen efter bara 3-4 dagar så det går ju att fortarande ta amfetamin högst en gång i veckan utan att det ska ge utslag på någe prover..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

vallhund
5/15/14, 6:23 PM
#44

Det var den mest långsökta bortförklaringen jag hört på länge.

Som sagt, ger urinprovet utslag på amfetamin, så har man fått i sig amfetamin. Ritalina, Concerta o de andra preparaten ger inte utslag för amfetamin.

Jag kan heller inte komma på någon slags magmedicin som de skulle kunna förväxlas med. Varken burkar eller tabletter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anonym
Anonym
5/15/14, 6:36 PM
#45

Frågan ställdes för att kunna tro på eller för att fälla historien,. Jag är ganska van med alkoholister samt att bo ihop med dom så jag vet mycket väl hur en missbrukare fungerar däremot vet jag inte riktigt hur detta med andra droger fungerar. Jag kommer nog aldrig att få reda på sanningen och som jag skrivit så kan jag inte göra något åt det, oavsett om jag får reda på sanningen eller inte så kan jag ju inte få det ogjort. min fars är alkoholist och min morsa är tydligen knarkare…..

Viktor1111
5/15/14, 7:11 PM
#46

#31 En gång i tiden hittade jag på mycket dumheter men numera går jag inte går och oroar mig över att jag skulle hamna i klammeri med rättvisan eller  springer runt med mina läkarintyg. 

#31 "Så de som går och lämnar pisseprov (som du då) " Ehh ursäkta!? 

 Kisseprov och blodprov fick jag ta för ett tag sen, eftersom jag skulle ansöka om nytt körkort. Och då var jag tvungen att ha med mig läkar intyget som styrker att jag tar dessa mediciner.                                    Under 5 års tid har jag gjort det. De 3 första åren behövde jag ta blodprov på labbet en gång i halvåret. Får inga kallelser längre till det men träffar min läkare 2 gånger om året gör jag fortfarande. Så nej jag är inte "en sån" som behöver göra detta

Honestyisdead
5/15/14, 7:12 PM
#47

46 varför påstod du då att dessa mediciner ger utslag på amfetaminer?

Ebolaa
5/15/14, 7:25 PM
#48

Alkoholism och drogberoende ser vädligt likadant ut vad gäller beteenden kopplade till missbruket (lögner, glömska, nedstämdhet, negligerande inställning till nära, de kan vara "instängda i sig själva" osv.) Men när de däremot är "i berusningen" så är allt så bra och härligt, saker blir gjorda och det finns massor med möjligheter, vilket ofta vänder när de inte är berusade längre..

Ojoj, beklagar att du fått såna insikter om en av dina föräldrar. Måste vara jättetungt :/ Vi ska inte stämpla din mamma som knarkare. Något som inte är så förvånande är ju att om dina föräldrar är missbrukare så lär säkert en hel del vänner till dem också vara det, så jag skulle nog inte lite så mycket på vad varken dina föräldrar säger eller deras vänner. Alla kommer hålla dina föräldrar om ryggen iom att det är olagligt att hålla på med droger.. Många föräldrar som missbrukar ljuger innerligt till sina barn om speciellt droger då både polis och socialen blir inblandade just för att det är lättare att få fram sanningen från barnen än de missbrukande föräldrarna..

Försök att inte "bry" dig för mycket, även om det är dina egna föräldrar. Det låter jätte hårt, men såhär tänker jag. Dina/din föräldrer väljer att ta droger/alkohol, köra rattfull, ljuga för dig, för socialen och polisen för att skydda sig själv så är de inga människor som respekterar dig. De väljer att leva det liv som de lever men du måste ta avstånd från deras om du vill ha en vettigare framtid än dem. Det finns jättefina människor därute, jag hoppas att du har vänner som kan ställa upp för dig när du har det jobbigt. Det är viktigt att DU blir sedd och får prata med någon DU litar på.. Göm inte dina tankar och åsikter, de måste ut för att du ska kunna utvecklas som människa. Annars kommer du alltid vara det där "barnet" som dina föräldrar haft makt över…

Styrkekramar till dig <3 <3

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Anonym
Anonym
5/15/14, 7:33 PM
#49

Tack för dina ord Ebolaa .

Viktor1111
5/15/14, 7:37 PM
#50

#47 Jo därför att jag fått ta med mig läkarintyget som styrker att jag tar dessa mediciner när jag skulle ta blod/kissprov i samband med ett nytt körkort. Och varför jag fick göra det, är pågrund av mitt förflutna (som jag skrev)

Anonym
Anonym
5/15/14, 7:42 PM
#51

Oj, klickade på skicka.. Tackar för dina ord, det värmer. Lider dock inte utav det mer än min farsas alkoholism. Jag saknar den person han en gång var men som inte längre finns. Har inte haft kontakt med honom på många år på grund av hans missbruk. Min morsa har jag inte bott ihop med på ca 10 år mer än kortare perioder, och jag kan inte tycka att hon ändrats i beteende  mot när jag bode hemma och tror därför inte att hon är knarkare, däremot är jag ganska övertygad om att hon vet varför testen visar positivt även om hon hävdar något annat. 
Min teori, helt ärligt talat, är att hon äter en medicin som är receptbelagt men som hon inte har/får recept på. Jag vet att detta har hänt tidigare när hon tycker att hennes utskrivna tabletter för mage, knän, armbågar och allt annat inte fungerar som dom ska, att hon då byter eller får tabletter utav någon annan som har medicin som hon tycker är bättre. Så därför väljer hon denna sits istället för att säga som det är, för jag misstänker att både hon och den som har tabletterna åker dit på detta?

vallhund
5/15/14, 7:49 PM
#52

Hur skulle amfetamin hjälpa mot smärtorna om inte hennes vanliga medicin hjälper? Amfetamin är inte smärtstillande, dessutom förekommer det sällan i tablettform.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ebolaa
5/15/14, 8:05 PM
#53

Vallhund, du får gärna sluta vara så hemskt ifrågasättande till hennes inlägg.

Okej, det stämmer helt säkert med det där med att hon byter mediciner sinemellan med en vän. Det hon beskriver att medicinen fungerar mot verkar stämma ganska bra överens med opiater. Det är näst intill motsatsen (i drogväg) till amfetamin. Opiater gör en fullkomligt lugn i kroppen och magen är inte lika stressad som den annars är, den kan snarare bli för "hård" för att tarmfunktionen förändras. 

Det du beskriver om din mor stämmer helt säkert, att hon inte är någon knarkare eller så. Det finns väldigt många människor i Sverige som inte riktigt kommer ifrån drogerna helt och hållet, att det inte tar upp någon betydande del av livet längre.. Så din mor kanske tar nån "roligare" drog som amfetamin nån gång ibland. Men att hon däremot tar mera regelbundet opiater som hon får utskrivet, för sina leder och magbesvär och det där.

Amfetaminet passar dock inte in på en medicin som fungerar mot ledsmärtor, magbesvär och sånt utan det blir snarare förvärrat. De som tar amfetamin gör det helt för rusets skull, de kan vara vakna längre, de äter ingenting under ruset (på grund av aptitlöshet och muntorrhet, det går helt enkelt inte att svälja mat som inte är i vätskeform) och de får en känsla av eufori och blir glada och uppiggade.

Sen kan du tänka såhär, om din mamma känner såna som får lite starkare smärtstillande medel (opiater) kanske de också har tillgång av andra droger som amfetmain ibland.. Bara en hypotes :)

Ciao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

vallhund
5/15/14, 8:09 PM
#54

När blev du Medarbetare här?

Jag ifrågasatte inte, jag konstaterade den uppenbara diskrepansen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ebolaa
5/15/14, 8:20 PM
#55

Men jag tänker bara så att vi är här som en hjälpande hand, det känns inte som att du hjälper så mycket genom att ställa mammans "bortförklaringar" mot väggen. Vilket jag upplever att du gör. Det var bara ett förslag att du skulle låta mindre ifrågasättande…

Den som skapade tråden vet mycket mindre än oss om droger och frågar oss om huruvida saker och ting ligger till. Jag vill gärna att männsikan kommer tillbaka hit med nya funderingar och inlägg. Ert sätt upplever jag att skrämmer bort folk som är mindre insatta…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Anonym
Anonym
5/15/14, 8:36 PM
#56

#52 Det var en teori…. Inget påstående om att det var så. Jag har ju nämnt att jag inte kan så mycket om detta med mediciner och liknande, tar knappt alvedon själv. Sedan vad som är sant eller inte i denna historia kan jag ej svara på då det inte är mitt bruk eller missbruk. Alkoholmissbruk kan jag däremot mer om då jag levt i vetskapen om min farsas missbruk.
#53 och #55 Intressant information. Tackar återigen för dina förstående ord *kram*

Ebolaa
5/15/14, 8:53 PM
#57

Ja, det var så lite så ;) Jag hoppas att saker och ting klarnar upp med tiden och att allt för övrigt är bra med dig i varje fall ! 

Kramis

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

vallhund
5/15/14, 10:06 PM
#58

#56 Ja mycket kan verka konstigt o förvirrande kring missbruk, om man inte är insatt.

Mekanismerna bakom är dock väldigt lika, oavsett vad det är man missbrukar, beteendena likaså.

Jag fick intrycket i #45 att det var din mor som tråden handlar om, jag kan naturligtvis ha fel o du behöver heller inte bekräfta eller förneka detta om du inte vill. Det är ju ingenting som vi har med att göra.

Utifrån vad som skrivs i #53 får mig att tänka på blandmissbruk. Skulle det vara så så blir bilden något mer komplicerad, lite beroende på var i missbrukskarriären personen är.

Även om mekanismerna bakom är likartade (o till viss del ärftliga) så är människor med bruk/missbruk karbonkopior av varandra,  alla alkisar är inte A lagare på parkbänken. Många lever väldigt sociala liv med välbetalda arbeten, utan att det krackelerar.

Har man åkt dit för rattonykterhet så är det ganska uppenbart för omvärlden vad det handlar om.

Det bästa du kan göra är att inte låta dig dras med, håll det ifrån o humma lite medhållande då o då.

Du är välkommen att använda oss som bollplank, eller om du bara vill skriva av dig/spy galla.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anonym
Anonym
5/15/14, 10:16 PM
#59

#58 så är det ju absolut, alla missbrukare sitter inte på en parkbänk. Min farsa har haft jobb hela tiden sedan hans missbruk började -99. Hur kapabel han varit att sköta det är en annan sak, han har haft bra arbetsgivare. Jag förnekar inte att morsan tagit något även om jag önskar att hon inte gjort det, frågan är ju egentligen hur/när/varför hon tar något och det kommer jag nog aldrig att få veta. Så länge hon inte förändras på ett negativt sätt eller att hon börjar bete sig illa mot mig så är jag glad. Det konstiga är ju bara att hon inte är förändrad, hon är precis som hon var när jag var liten. Antingen är det något som händer ibland eller något som inte gör henne särskilt påverkad.

vallhund
5/15/14, 10:59 PM
#60

Eller så har hon hittat en balans, där hon fungerar o inte har behov av dosökning. Man brukar benämna det som självmedicinering.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

mayolica
5/17/14, 9:34 PM
#61

Concerta och ritalin visar positivt utslag för metylfenidat på vissa sorters drogtester. Det brukar kunna vara lite olika med vilken sorts drogtester dom använder , metylfenidat finns inte med på alla.

Att metylfenidat skulle visa positivt utslag för amfetamin verkar  däremot  osannolikt. Att försöka komma undan från att ha tagit amfetamin med att skylla på ritalin eller comcerta , tycker jag  låter för  långsökt  för att  vara trovärdigt ?    Amfetamin och metylfenidat  är två helt olika substanser. 
Om det verkligen skulle ha varit på det viset hade det varit någonting med  testet som blivit fel, men om det mot förmodan skulle ha råkat bli något fel med drogtesten,så skulle det komma fram när  proverna skickas in för analys..  Men nu behöver det kanske inte nödvändigtvis vara  concerta och ritalin,som det handlar om?
Det kanske istället är en av dom amfetaminbaserade ADHD medicin som kompisen har? För i så fall kommer saken i ett annat läge (.fast det hjälper ju  tyvärr  inte eftersom det fortfarande är lika olagligt)

Elvanse är den enda amfetaminbaserade ADHD medicinen som är godkänd i Sverige,  sen finns det även andra ADHD mediciner som innehåller amfetamin, som kan förskrivas på licens.  
 Om det är någon sådan adhd medicin kompisen har kan det stämma att hon fått av den och därför var positiv på amfetamin.

~ mayolica ~

mayolica
5/18/14, 5:03 PM
#62

# 51 Min teori, helt ärligt talat, är att hon äter en medicin som är receptbelagt men som hon inte har/får recept på   Din teori kan stämma?  Det skulle mycket väl kunna vara så att hon kanske kan byta eller få av någon annans mediciner nån gång ibland.

# 52  Amfetamin är inte smärtstillande, dessutom förekommer det sällan i tablettform. Vilken effekt mediciner kan ge fungerar väldigt individuellt, ,att amfetamin skulle kunna lindra besvären, eller förekomma i tablettform tycker jag inte alls låter särskilt osannolikt ?

#53 De som tar amfetamin gör det helt för rusets skull, 
Även om många gör det, så behöver det nödvändigtvis inte alltid vara så. Det finns också många som använder amfetamin i medicinskt syfte.
 
de äter ingenting under ruset (på grund av aptitlöshet och muntorrhet, det går helt enkelt inte att svälja mat som inte är i vätskeform   Det där är ingen enhetlig sanning.
Man kan inte utgå från att det det är så det är. Hur amfetamin fungerar kan vara väldigt olika? Dels beroende på hur det doseras, sättet det används mm, men det kan också skilja en del från person till person vilka effekter det ger.
#59  Det konstiga är ju bara att hon inte är förändrad, Det behöver inte alltid märkas.

~ mayolica ~

Annons:
Ebolaa
5/21/14, 5:24 PM
#63

Ja jag kollade faktiskt upp det där! Blev nyfiken angående den smärtstillande effekten, och NU vet jag !

Amfetamin stimulerar både noradrenalin och adrenalin --> när man till exempel slår sig utsöndras dessa två signalsubstanser med effekt som ökad vakenhet, ökad styrka just för att man skall kunna ta till skydd om så behövs. 

Jag pratade även med en "gammal tjackis" i mitt sökande på svar angående detta. Hon förklarade att diffusa smärtor brukar försvinna under amfetmainrus. MEN ordentliga smärtor och lidande har det ingen större effekt på. 

Angående munntorrheten så är det en NÄST INTILL absolut sanning, orsaken till att många "tjackisar" har dåliga tänder är på grund av detta. Olika amfetmin har förståss olika stark effekt, men man blir ALLTID lite torr i munnen och spänd i käkarna. Spändheten i käkarna är förståss också en bidragande faktor till sämre tandhälsa.

Alltså det där med medicinskt syfte tror jag att vi hade betat av redan. JA många människor som är odiagnostiserade med ADHD är beroende av amfetamin (alltså självmedicinerande) därför att effekten är annorlunda på dem; de blir koncentrerade och lugna. Vilket är önskvärt för dem.

Klart att droger fungerar olika men i stora drag kan man alltid veta vad som väntar sig. Amfetamin är en så pass testad drog i dagens läge och faktum kvarstår; ökad vakenhet, ökad fokus på det du håller på med, svårt att sitta still/rastlöshet, överdrivet pratande, muntorrhet/spända käkar, ökad sexlust, ökad sympati är effekter av drogen. Vissa symtom/effekter mera uttalade än andra beroende på individen jaaa….

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

mayolica
5/22/14, 12:26 AM
#64

#63  Alltså det där med medicinskt syfte tror jag att vi hade betat av redan.  Jasså?😮 Men jag  tycker snarare det ser ut att vara "avfärdat" än "avbetat".😉

 Då man inte har någon som helst aning om vem den här personen som det handlar om är?,eller känner till omständigheterna (mer än det lilla ts har kunnat beskriva),så tycker jag att man bör vara öppen för alla  tänkbara alternativ. 🤔 

Jag ser ingenting i den informationen ts beskriver som pekar på varken "amfetaminmissbruk"  "beroende", eller vilket syfte ?  Allt är rena gissningar, spekulationer kring hur man tror att det kanske kan ligga till?  Kanske stämmer gissningarna? eller kanske inte alls?
Den enda fakta vi har är att ett drogtest har visat positivt svar på amfetamin.  Anledningen eller om det är gatu-amfetamin eller adhd medicin hade, om jag har förstått saken rätt inte blivit fastställd? Jag kan då tycka att det verkar lite märkligt om man utgår ifrån att det inte skulle kunna vara från någon kompis adhd-medicin?  Och/eller att personen skulle kunna ha tagit "medicinen" i medicinskt syfte? (självmedicinering  regelbundet eller enstaka tillfällen nån gång ibland)
Personen själv hänvisar till adhd medicin och medicinskt syfte, vi vet inte vad som är sanning eller lögn?🤔

# 41 Det närmaste denne kunde komma på att dom varit nära amfetamin är kompisens ADHD medicin,           då magmedicinen tydligen ska se nogorlunda likadan ut.     http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20111213000092   ????👻

~ mayolica ~

Ebolaa
5/22/14, 8:33 AM
#65

Jag antar att saken är fastställd när personen går och lämnar urinprov 1-2 gånger i veckan..

Jag tror inte att det är omöjlight att personen har tagit adhd-medicin. Men har den gjort det så tror jag det vara så att personen tagit det i andra syften än medicinskt, förstår inte var den medicinska effekten skulle komma in bara?!?! Amfetmain fungerar ju tvärtom för personer med ADHD än för de som inte har det. De blir lugna och koncentrerade, medan personer utan ADHD får en ökad aktivitet i hela kroppen.. 

Jag tror att personen ville ha lite kul bara, den är MIN EGEN teori. Personligen har jag aldrig hört att man tar adhd-medicin för smärtstillande effekt men jag vet att många tar adhd-medicin för det svaga amfetaminliknande ruset. Eller självmedicinerar på grund av psykiska funktionsnedsättningar… Har även själv testat de där pillrena ritalin och concerta, men jag föredrar "the real deal". Ska det va ska det va ordentligt..

Den önskvärda effekten av amfetmain sitter mestadels i pysket (att man blir snäll och sympatiskt, vilja att göra saker). Kroppsmässigt infinner sig en känsla av att ha druckit för mycket kaffe, svaga darrningar. Man blir helt spänd i kroppen helt enkelt när man tar amfetamin!! Så om personen tar det här i medicinskt syfte så tror hon ju att hon eventuellt bär på en psykisk funktionsnedsättning. Och det verkar inte som att personen i fråga tror något sånt om sig själv.. De här ämnena har ingen större effekt vad gäller snärtlindring. Samtidigt ska man också hålla i åtanke att när amfetaminet slutar verka kommer en hel del bieffekter (därför är både kokain och amfetamin de mest vanebildande droger snarare än beroendeframkallande)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

mayolica
5/23/14, 12:42 AM
#66

# 65   Jag påstår inte att det du "tror" och "antar" behöver vara fel, kanske är det så kanske inte ?   Och eftersom vi inte vet och känner dom inblandade människorna eller har någon riktig helhetsbild så kan jag tycka att det mera rättvist att lämna frågan öppen för olika möjligheter, istället för att ta bara saker ur luften och läsa in saker som inte står, och lägga till och dra ifrån efter egna värderingar och förutfattade meningar. 
Jag tycker det ser ut att kunna finnas minst lika goda skäl till att tro att det skulle kunna handla om medicinskt syfte, som inte?   (ts egen teori tex ) Ts som känner personen upplever tex inte att h*n  skulle vara påverkad av någonting,  eller förändrad i beteende?
 En av olika tänkbara anledningar till amfetamin i självmedicinskt syfte skulle kunna vara den du tog upp, oupptäckt ej diagnostiserad eller behandlad adhd (som inte är helt ovanligt.)  Om så skulle vara kan det lindra mot lite olika besvär (kan vara både fysiska och psykiska åkommor)  
 Hur det fungerar för personer som inte har adhd kan jag inte uttala mej om? men att det fungerar tvärtom verkar inte vara helt korrekt,  medicinerna  brukar kunna fungera ganska så  för olika personer som har adhd. Om det är beroendeframkallande (vanebildande) eller  eventuella "bieffekter" när det går ur, kan diskuteras?  

Ett problem när man utgår från sk "gamla tjackisar" och deras självupplevda erfarenheter, och lyfter fram saken sett genom deras ögon, kan vara att man får en ensidigt vinklad bild av "sanningen" Skulle det handla om "missbruk" ,så har jag lite svårt att tänka mej att det skulle passera helt obemärkt förbi i längden. 

Förutsättningen för att det skulle kunna vara kompisens adhd medicin som är orsak till positivt provsvar på amfetamin, är ju i så fall att medicinen ska innehålla amfetamin? det kan inte orsakas av sådana adhd-mediciner som ritalin eller concerta mfl.

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: