Annons:
Etikettberoende
Läst 2064 ggr
Aleya
4/12/14, 2:17 AM

Nu ska ciggen bort!

Jag har inte varit rökare länge, ca 10 år.
Nu ljög jag, det är för många år.

Men nu har jag försökt sluta, dels för att det inte känns bra men sen så mår inte mina lungor bra av att röka.

Är astmatiker, och när jag blir förkyld så ger nästan lungorna upp.
Jag orkar inte hålla på att kvävas under en till förkylning. NU ÄR DET NOG!

Jag har haft ciggen som stöttepelare för att jag inte mått bra psykiskt, men eftersom jag nu mår bättre eller man kanske kan säga t o m bra så har jag insett att cigg är inte det som behövs i mitt liv.

Nå, jag har testat i någon månad att ha nikotintabletter 1 mg, funkar inte.
Ersätta med snus vägrar jag.
Min nya plan består i: Tävling med mig!

Jag har slut cigg nu, jag ska nu börja med att tävla med min hjärna och "överleva" en vecka.

Och sedan förlänga så.

Jag räknar med att det kan bli att jag trillar dit, men tänker inte gå och slå mig gul och blå över det.

Så nu börjar tävlingen! 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
bellisan
4/12/14, 2:36 AM
#1

Lycka till :) Hejar på dig

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
deeman
4/12/14, 3:13 AM
#2

Din vilja och önskan om att bli fri är jättebra *peppa,peppa*
Själv är jag i skrivande stund helt rökfri sedan 1,4 år.
Har rökt 10år+

Jag slutade efter nyår och tolvslaget 2013. Var ganska kalas dagen efter, vet inte om det hjälpte något. Jag drog ingen cigg den dagen ;-) eller nästa, eller nästa. Till slut så tänkte jag inte på det mer.

Men så här efterhand minns jag att de en-två till tre första veckorna var liter märkliga. Jag kände ett visst begär men det var mer en sockrig känsla som stagnerade så fort jag tog något sött. Den mer påtagliga känslan var min kondition och mitt luktsinne, tro det eller ej - men den förändringen märktes direkt likväl som att jag kände som att jag blev piggare.

Vägen till affären så har jag trappor och en brant nedförsbacke den sista biten, gissa om detta var "flåsobjekt" tidigare ;-) Nu i dag är jag en hurtbulle och springer upp för trappan med matkassar utan att bli just "flåsig", får knappt upp någon puls. Men där emellan har jag ju också börjat träna igen.

Jag vill nog påstå att det från individ kan vara en psykologisk företeelse hellre än ett beroende  eller tvärtom och inte bara ett beroende som så många tror. Tuggummi är rena skiten, den innehåller ju nikotin och det är ju bl. a det du vill bli fri från. Jag har lyckas blir fri från min psykologiska företeelse, jag kallar den så pga. om det skulle vara ett beroende så skulle jag nog haft svårare för att hålla upp eller att sluta helt så tvärt.

- Men trots detta så vet jag svårigheterna det kan innebära att ge upp sitt begär! Hoppas min insiktsfulla korta historia peppar dig något i din egna resa.

Du har gett dig fan på att ta tag i detta och jag
Önskar dig all lycka!

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Aleya
4/12/14, 10:23 AM
#3

Tack både #1 och #2 för er peppning. :-) Jag tror att jag kommer försöka skriva här hur det går. Men även tankar och känslor. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

peppermint
4/13/14, 10:01 AM
#4

Det finns ju även inhalatorer nu, tyckte jag funkade när jag skulle sluta då man får effekt ganska omgående. Ingen lösning för mig dock eftersom jag typ, bytte ut ciggen mot ett annat beroende, ett som iofs är nyttigare. Lycka till iaf!

Aleya
4/13/14, 6:26 PM
#5

#4 förra gången jag slutade tog jag en e-cigg som var helt utan nikotin. Funkade väl. Men känner nu att jag måste sluta helt. Inte halvt genom att gå och ha nikotin från annat håll.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Greigh
4/14/14, 3:00 PM
#6

När jag slutade att röka så förstod jag ganska fort att beroendet inte satt i nikotinet. Det är behovet av att ha någonting mellan fingrarna som är det största problemet. Vad jag gjorde var att sitta och fingra med en penna och tuggade på ett vanligt tuggummi, efter två veckor hade tankarna om cigaretter försvunnit helt och jag har varit rökfri i strax 4 år.

Annons:
deeman
4/14/14, 3:47 PM
#7

Nikotin är som en drog - nikotin är beroendeframkallande och det är också behovet eller begäret/hjärnan som  spelar dig ett spratt. 

Pennan och tuggummit gjorde sitt och satte din hjärna i schakt så pass enkelt och länge så att tankarna/begäret/behovet stagnerade…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Sivlin
4/15/14, 8:22 PM
#8

Jag har också bestämt mig för att sluta RÖKA

Har också slutat o börjat flera gånger. men nu får det vara nog

I Måndags rökte jag sist. har alltså gått en dag. men vad jobbigt det är när röksuget sätter in.

När tycker ni det är jobbigast? Jag tycker det är efter måltider.

Aleya vi får peppa varandra och skriva av oss hur vi känner nu när vi ska sluta RÖKA

Aleya
4/15/14, 8:34 PM
#9

Jag ska erkänna att jag bröt mitt löfte. Jag har rökt. Jag tänker inte sitta och skylla på att situationen var av den naturen att det handlar om liv och död. Men har bara tre cigg kvar. Jag hoppas på bra besked imorgon,

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Greigh
4/16/14, 8:00 AM
#10

#7 Det är så klart att nikotinet är ett beroende. Men jag kom bara med ett enkelt förslag på hur man kan formulera det och ett alternativ man kan sträva efter. Känner man sig som mest röksugen så greppa tag i en penna och stimulera fingrarna lite, samt tugga på ett vanligt tuggummi.

Fungerar inte det så finns det fortfarande hundratals alternativ att gå efter. Hoppas du blir rökfri någon gång :)

Sivlin
4/16/14, 7:39 PM
#11

Jag träffade en kompis idag som hade E-cigg som jag fick en att prova

Visst det kanske är bra att ta ett par bloss just när värsta suget sätter in tror jag ska testa det någon vecka

Aleya Nu kör vi igen Köp nu inga cigg Får vi se hur det går för oss

Pepp i massor

Greigh Håller med att det finns massor med sätt att sluta röka

Men det gäller att hitta ett sätt man tror på

Har ju bara rökt ett par gånger på E-Ciggen så jag kan inte uttala mej hur den hjä'lper mig eller inte

Om en vecka får vi se!!!!

GLAD PÅSK

Sivlin
4/23/14, 10:21 PM
#12

Vart tog ni vägen Trodde vi skulle peppa varandra till att sluta röka

Aleya
4/24/14, 5:12 AM
#13

#12 jag lovade aldrig någon pepp. Jag gjorde denna tråden mer som en dagbok som folk kan få inspiration av eller bara läsa. Jag har som full rulle i mitt vanliga liv så därför säger jag inte mycket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Sivlin
4/27/14, 2:18 PM
#14

Hej Aleya!!

Hur går det för dig ? Du kanske inte kommit till skott ännu?

Toppen att du öppnade den här tråden Då kan man ju peppa

sig själv Den 14-4 Tog jag mina sista bloss efter 45 års rökning.

Jag vill inte låta kavat eller någon som låss vara duktig, men jag

tror på mej själv denna gång Men visst Dett är jobbigt som f-n

Tyvärr köper mycket godis, men den biten ska jag ta tag i sedan

Hör gärna av er om det är några som försöker sluta röka

thenameless
4/28/14, 8:52 PM
#15

E.ciggen innehåller precis samma beroendeframkallande gift som vanliga cigg, Så ni som testar den vägen skjuter bara fram problemet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Sivlin
4/30/14, 9:53 PM
#16

Jag trorDig Har slutat med E-ciggen nu

Det går bra ändå

thenameless
5/1/14, 8:56 AM
#17

Grattis! Lycka till

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Sivlin
5/4/14, 10:30 AM
#18

Tack Jobbigt men det är bara att

fortsätta (20 dagar rökfri)

thenameless
5/4/14, 11:20 AM
#19

Man slipper i princip bara tjäran skulle jag tro. Så Det är bättre att sluta tvärt, Så har alla jag känner som slutat röka gjort… Nedtrappning brukar bara leda till upptrappning.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
5/8/14, 2:29 PM
#20

Jag läste någonstans i rökavvänjarsammanhang att man inte bör blanda in ordet "röka" i sina försök att sluta därför att då startar man en känslomässig process i hjärnan som genast skapar ett behov.

Istället bör man använda sig av uttrycket "att lära sig andas fritt". Jag har aldrig rökt själv, men jag tror att detta kan ha sin poäng. Min svärmor dog förra året alldeles för tidigt genom lungcancer från ett helt liv som rökare.

Annons:
Maria
5/8/14, 3:20 PM
#21

Jag har rökt hemmarullade cigaretter utan filter i 35 år☺️ men slutade för 3 år sedan inför en operation. Det har gått väldigt bra men jag snusar så jag tillför ju ändå nikotin.

Det är en väldig befrielse dock att vara rökfri och det märks om inte annat i plånboken. Jag känner direkt när någon annan nyss rökt eller om jag är i ett rum där det har varit rökare. Sådant märkte jag aldrig innan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[peter54]
5/8/14, 6:47 PM
#22

#21 Haha, jag känner när det kommer en rökare in genom ytterdörren fast jag är på andra våningen. Går aldrig i närkontakt med någon som röker och skulle aldrig pussa på en rökare, smakar illa till och med om huden.

Ingen av mina kompisar som är rökare kommer innanför min "comfort zone" 😉

PrincessMelpomene
5/14/14, 10:59 AM
#23

Börja aldrig med snus och ersätt detta. Min pappa är beroende av snus och de ökar tyvärr nikotin halten varje år vilket gör att det bara blir svårare och svårare att sluta. 

När det kommer till rökning har jag aldrig själv gjort detta. Men har många nära och kära som slutat med detta och dem har sagt att inget av dem "medel" (plåster, tabletter, spray osv) funkar utan man måste bara bestämma sig. Det enklaste är att varje dag då du vaknar säga till dig själv "Idag ska jag inte röka" och sedan hålla dig till det. Tänk inte på imorgon osv utan fkusera på denna enda dag. 

Farfar tillexempel fann detta väldigt skönt. Han ville inte plötsligt vakna en dag och slänga allt och sedan sitta i ett hus utan någon möjlighet att röka, ifall han skulle få ett återfall. Så han hade kvar cigaretter hemma men valde bort dem. Är en dag jobbigt att börja med försök då börja mindre. "Jag ska inte röka på hela morgonen" osv. 

Lycka till 😃

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

vallhund
5/14/14, 12:16 PM
#24

#23

Menar du att bolagen ökar halten nikotin i snus från år till år? Eller menar du att din pappa ökar sin konsumtion från år till år?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

PrincessMelpomene
5/14/14, 12:53 PM
#25

Bolagen ökar halten av nikotin i snuset. Samtidigt som de ökar priserna på dosorna, vilket de förståss kan göra då Sverige har monopol på det och smuggling av det, såsom med cigaretter, inte sker. Ibland undrar man om bolagen vill ens bästa eller bara tjäna pengar på andras beroenden.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

fulifuli
5/14/14, 1:03 PM
#26

Jag skulle råda att aldrig ersätta ett dåligt beroende (rökning) mot ett annat (snusning). På vissa sjukhus finns tobakavvänjnings-program man kan gå, jag praktiserade på sjukhus med en kvinna som höll i det och sa att det som hjälpte folk mest var hur mycket tid (inte pengar utan tid) som de sparade på att vara fri från tobak. Lycka till med förbättra hälsan, din kropp kommer tacka dig

vallhund
5/14/14, 1:23 PM
#27

#25

Källa? Självklart vill bolagen tjäna pengar, o vår hälsa är inte deras problem.

Det blir ganska svårt att smuggla hit snus eftersom det bara produceras i Sverige, o vi är det enda EU landet där snus är tillåtet, vi fick undantag när Sverige gick med i EU.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Sivlin
5/14/14, 9:24 PM
#28

Hejsan allihop

Nu är jag glad att jag inte köpte massa nikotinavvänjnings

preparat. räcker så bra med att jag har det jobbigt som f-n

Ni som slutat hur länge dröjer det innan man börjar känna sig

lugnare o må bättre Bland det värsta jag varit med om

Fortfarande rökfri

PrincessMelpomene
5/14/14, 9:40 PM
#29

#27 det var med på nyheterna för något år sedan om jag minns det rätt. Men nu för tiden kan man ju inte lita på något egentligen, inte ens media.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

vallhund
5/14/14, 9:48 PM
#30

Vi håller alla tummarna för att du skall lyckas att vara rökfri länge!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sivlin
5/14/14, 10:03 PM
#31

PrincessMelpomene Vad menade du?

Vad var det som var med på nyheterna

Tack vallhund Jag önskar hela livet

PrincessMelpomene
5/14/14, 10:07 PM
#32

#31 Vallhund frågade mig innan vad källan var för mitt utlåtande angående att jag nämnde att nikotinet i snuset har ökat ^^

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Sivlin
5/14/14, 10:13 PM
#33

Jag tror de har ökat nikotinet i cigg också

Upp till toppen
Annons: