Annons:
Etikettmedlemmarnas-egna-historier
Läst 2898 ggr
Anonym
Anonym
2014-04-20 21:00

Shoppingmissbruk

Ja, det är väl vad jag har. Det hela började med att jag i somras sålde min lägenhet och fick hyfsat bra betalt för den. Har nu bott i en hyresrätt och levt loppan för ungefär 100 000 kr av de pengar jag hade från lägenhetsförsäljningen. Kan verkligen inte komma ur mitt shoppingmissbruk som innefattar alltifrån mina djur och tillbehör till dessa, väskor (mitt största intresse jämte djuren), andra intressen, resor m.m.

Min känsla för pengar har helt försvunnit och nu inom en kort tid kommer jag köpa en fastighet vilket innebär att jag måste ta lån och bli betydligt mer ansvarsfull vad beträffar min ekonomi. Jag har fast jobb och stabil inkomst så jag har så jag klarar mig, BARA jag ser till att SLUTA shoppa.

Någon med samma problematik? Vad kan jag göra åt det? Nu ska jag försöka själv att sluta och kommer att ha denna tråd som en slags dagbok om det är okej för att se hur det går. Givetvis är jag mycket tacksam över alla svar och tips jag kan få på hur jag tar mig ur detta.

Ledsen för rörigt inlägg, men hela jag är lite rörig just nu, mycket pga min situation som jag inte vet hur den ska sluta…

Tacksam för svar som sagt!

Annons:
VildaVittra
2014-04-21 06:03
#1

Om det var jag som hade ett sådant problem, så skulle jag klippa alla bankkort som jag hade, så att jag var tvungen att gå till banken för att ta ut pengar. Där skulle jag sätta ett maxbelopp för hur mycket jag fick ta ut i veckan för mig själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Biami1.
2014-04-21 11:08
#2

Kanske kan det hjälpa att göra en ordentlig budget över inkomster och utgifter. Då får du svart på vitt vad du har och vad du kan spendera.

ingvar2014
2014-04-21 19:21
#3

Hej hej

Det brukar sitta djupare än att klippa sönder kreditkorten och göra budget.

Beroende är en förvärvad, kronisk förändring, av hjärnans belöningssystem där minnen av de upplevelser som orsakade beroendet är lagrade. Idag klassas beroende av cigaretter, alkohol, droger, tabletter samt spel som beroendesjukdom.

Det finns dock flera andra beteenden som man kan bli beroende av och som liknar beroendesjukdom.

Exempel på dessa är sex- och relationsberoende, shoppingberoende, arbetsnarkomani samt sockerberoende.

Det finns idag inga effektiva metoder att "backa bandet" när ett beroende väl har uppstått.

Mitt tips kolla på 12 stegsprogrammet, används för många olika beroenden, sök också hos spelberoende, de har en hemsida.

Hoppas det kan va till hjälp :)

Biami1.
2014-04-21 19:38
#4

Tänkte inte att göra budet skulle lösa shopingberoendet, men det kunde vara ett verktyg av flera att komma en bit på vägen.

ingvar2014
2014-04-21 20:14
#5

Hej Biami 1 ,

Alla verktyg är jättebra att använda vid beroendefrågor, många bäckar små, det tar ofta tid innan man får insikt om sitt beroende.

vallhund
2014-04-22 23:43
#6

Självklart är du välkommen att använda sajten som dagbok!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Anonym
Anonym
2014-06-08 13:51
#7

Här är jag igen. Long time no see. Jag har verkligen bränt massa pengar de senaste veckorna (måste ju ha nya gardiner, ny kaffebryggare och allt sådant till mitt nya hus) och därtill drabbats av en oerhörd, konstant, molande ångest. Nu har jag i alla fall fått tillträde till mitt hus och det är mycket som behöver göras på det, vilket innebär att jag verkligen inte har råd att överkonsumera som jag gjort. Att jag dessutom är deltidssjukskriven just nu gör inte saken bättre.

Men jag ska verkligen komma igång nu. Inte köpa en enda onödig pryl, spara, tänka på vad jag äter för mat och försöka leva så snålt det bara går i sommar. Önska mig lycka till och förhoppningsvis kommer tråden fyllas på med fler inlägg från min sida.

Biami1.
2014-06-16 20:46
#8

Lycka till! 

Använd gärna oss här på forumet som stöd (helst innan du övermannas av köpbegär 😉) och uppbackning. Kram

[vinterflinga]
2014-08-07 21:07
#9

Jag handlar alltid massor och hoppas på att "allt ska bli bra igen" jag handlar-går hem och rensar och in med det nya- rensar och går och köper nya saker och slänger det som det är fel på. Kan kasta massa grejer, helt plötsligt är något fult , har fel färg och stör mig, kan slänga mat som har fel färg på förpackningen, kan gå och köpa saker jag redan har…. allting i hopp om att allt ska bli bra igen. ..har förstört MASSOR av pengar på detta, i perioder går det bättre sen sämre igen …. de är på mig om godman , jag har varken lån eller skulder och sköter räkningar och allting perfekt :) sen säger det POFF och mina nöjespengar försvinner typ på en vecka. 

Självklart blir det konsekvenser av det hela, att jag får ljuga  då jag inte har pengar kvar till andra nöjen, jag döljer detta för mina vänner, dom som jobbar runt mig (stödteam,psykiatri ) vet ju om detta, de pratar bara om godman, inte det där inuti mig som jag hela tiden tror jag bli bättre.

Kram till er om kämpar!

Upp till toppen
Annons: