Annons:
Etikettberoende
Läst 3568 ggr
kvaristan
6/10/14, 7:06 PM

Ibogain

Är det någon här som har erfarenhet av Ibogain? Min son planerar att göra en Ibogainbehandling i Holland i Augusti , skulle gärna vilja ja kontakt med någon / några som har gjort en sådan behandling

Annons:
Tjeja
6/10/14, 10:08 PM
#1

vad är ibogain?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vallhund
6/11/14, 12:59 AM
#2

Kategorin ruffel o båg.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Marr
6/11/14, 6:39 AM
#4

Först måste jag beklaga att ni hamnat i det här. För dig som förälder måste det vara oerhört jobbigt när ens barn hamnat i missbruk. Var tvungen att googla på det här och då minns jag att jag såg detta på tv för flera år sedan.

Fullständigt ruffel & båg skulle inte jag våga säga när människor faktiskt har blivit heroinfria efter dessa behandlingar. Tack och lov känner jag ingen som tar så tunga droger. Så har ingen erfarenhet alls vad beträffar detta.

Antar att din son nu har kommit till det läge då han verkligen vill bli fri och jag hoppas och önskar för er skull att detta biter på honom. Hittade denna länken fast den har du TS säker redan bekantat dig med.

För oss andra som inte har erfarenhet av detta område kan ju läsa och här och se vad denne man berättar. Önskar er lycka till!

http://www.yss.nu/Ibogainbehandling.htm

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

kvaristan
6/11/14, 2:52 PM
#5

Vallhund , är du någon slags expert på behandlingar eller? Oerhört nonchalant att bara avfärda Ibogsin som ruffel o båg ,stödjer du endast läkemedelsindustrin? Är inte den korrupt så vet inte jag

vallhund
6/11/14, 3:14 PM
#6

#5 Jag kanske kan kvalificera som "expert" eftersom jag har ca 30 års yrkeserfarenhet i problematiken + fleråriga universitetsstudier som grund för mina åsikter.

Var har jag påstått att jag enbart stödjer läkemedelsindustrin?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
kvaristan
6/11/14, 6:12 PM
#7

Nä det har du inte ,jag förutsatte att du propagerade för Sub o Meta ,eftersom du direkt slog ner på en alternativbehandling ,så typiskt västerländskt att direkt säga att något annat en våra metoder: 12-steg ,Sub ,Meta kan fungera ,Vad man lär sig på universitetet om missbruk är för mig  blahablaha .Och din 30-åriga yrkeserfarenhet är nada jämfört med min 35-åriga erfarenhet av droger och 10-åriga erfarenhet av nykterhet .

Jag skrev här för att söka någon som har gjort Ibogain-behandling ,inte för att höra din åsikt OM Ibogain ,nu blev ju den här tråden något helt annat och jag vänder mig någonannanstans

Gronstedt
6/11/14, 7:22 PM
#8

Att inte erkänna eller hylla sådant som inte är vetenskapligt prövat och befunnet hållbart är inte att "slå ned på" någonting, det är sunt förnuft. Det är inte heller att säga att det inte fungerar, bara att säga att det inte är vetenskapligt prövat och befunnet hållbart. 

Man kan få alla slags svar när man skriver frågor på nätet, inte bara sådana man vill ha. Var och en får sålla bland svaren och bedöma vilka man vill ta till sig.

vallhund
6/11/14, 11:55 PM
#9

#7 Vad du förutsätter om mig är tämligen ointressant, jag är ingen anhängare av 12 stegsmodellen, subutex eller metadon, var du nu fått det ifrån. Du verkar ha mycket fördomar.
Om du tittar på tidsramen för inlägg så ser du att jag inte "direkt" slog ner på ditt inlägg.

Ditt förakt för ackumulerad kunskap o egna 35 åriga erfarenhet av missbruk spelar förmodligen en större roll i din sons problem.

O andra sidan är det väldigt positivt om din son lägger sina pengar (egna) på behandling istället för droger, om det nu är hans egna pengar. 

Du fick inte mycket gensvar på http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/5397155ece12c406f8002e27-ibogain?discussions-1 du kanske skulle fråga på http://skepticism.ifokus.se/ ?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

mayolica
6/13/14, 1:19 PM
#10

#7 Som jag ser det behöver man absolut inte vara någon "anhängare" av det ena eller det andra och bara välja att tro på en viss metod och förkasta allt annat.  Jag tänker precis tvärtom där och menar att det inte finns någon enhetlig lösning som passar alla.  

Det viktiga tycker jag inte är vilken behandlingsmetod någon väljer,utan att var och en som behöver behandling får hjälp på ett sätt passar för just den personen, att man lyckas hitta någonting som just h*n känner sej till freds med. Sen om det blir  ibogain,  metadon eller buprenorfin  , 12 steg  eller något annat tycker jag saknar betydelse.🌈

Eftersom opiatberoende tyvärr inte är helt okomplicerat att få bukt med,ser jag mycket gärna att man hittar nya möjliga alternativ till behandlingar som kan fungera.  Jag är öppen för både alternativa och traditionella behandlingar.  
Jag förstår verkligen din besvikelse över svaren här,som anhörig är det naturligt att man griper varje halmstrå för att man så gärna önskar och vill tro att man äntligen har hittat mirakellösningen och att nu kommer allt bli bra.
 Om ni tror att ibogin behandling kan vara något, tycker jag absolut att det kan vara värt att söka vidare efter seriös information och folk som har erfarenheter. Att ingen här vet så mycket om ibogain betyder ju bara att man saknar tillräckligt kunskap och att ingen har personliga erfarenhet av den behandlingen här på sajten.

  Vill du få tag på personer som har erfarenheter så rekommenderar jag dej  att ringa och rådfråga dom på svenska Brukarföreningen om för vidare information. (om du inte redan har gjort det?) http://www.svenskabrukarforeningen.se/

om du vill få stöd och råd som anhörig finns anhörigföreningen för dej. http://www.svenskabrukarforeningen.se/anhoriga
Lycka till. Jag hoppas verkligen att det blir bra för både dej och sonen❤️

~ mayolica ~

Marr
6/13/14, 2:06 PM
#11

#10 Bra sagt! Blir ledsen när människor bemöts med vissa attityder och vilken hjälp skulle TS fått med sådana frågor inne på Skepticism? Där hade hon snarare fått mer skit då man där ser allt alternativt som ruffel & båg.

Alternativbehandlingar iFokus var ju åtminstone trevliga och gav ju förslagetet att h*n skulle vända sig hit. TS har en besvärlig situation med sin son och ska heller ej anklagas för det genom sitt eget missbruk tidigare. Nu är det som det är!

Jag tycker inte man bemötte denna människa på ett trevligt sätt här! Hade räckt att säga t.ex: "tyvärr kan ej jag hjälpa dig i detta, själv tycker jag att det är ruffel & båg".

Behandlingen finns av en anledning och har hjälpt många, om det sen är Ibogainen i sig som gör det eller om det har med något annat i behandlingen att göra det ska jag låta vara osagt. Men det verkar vara en lösning på problemet, då folk tydligen håller sig fria därefter?

Metadonet däremot tycker jag inte heller verkar vara någon hit, om man lyssnar till de som har erfarenhet av dessa metadonprogram. "Någon" tjänar väl pengar på det tänker jag…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Marr
6/13/14, 2:35 PM
#12

Kanske ska man lyssna mer på de som lyckats bli drogfria och som verkligen har erfarenhet i området? Beroenden är en sjukdom och vad det sen beror på finns det många orsaker till…

En överaktiverad stressad amygdala? Medfödd dopaminbrist? Arv? Ja orsakerna kan vara många. En behandling funkar för en, inte för en annan.

Tittade på Russel Brand på kunskapskanalen i går med anledning av detta. (Han har ett tidigare förflutet med dagligt missbruk av det mesta, numera drogfri sen 12 år) Där kom det fram att 90% av Storbrittaniens "pundare" är under behandling av metadon. Nu är dom beroende av såväl metadon som heroin.

http://www.youtube.com/watch?v=O_LHuII-jYQ

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

mayolica
6/13/14, 3:49 PM
#13

# 11 Jag håller med dej om att bemötandet mot den här mamman inte kunde ha varit betydligt trevligare och mera tillmötesgående,oavsett vad man själv har för uppfattning om behandlingen. 😕 Det är fruktansvärt för en mor att leva i en situation där ens älskade barn är beroende av sådana tunga drogerGråter Jag begär inte att alla ska kunna förstå och sätta sej in i den situationen,men lite ödmjukhet och empati borde väl inte vara för mycket begärt kan man tyckaFunderar
Visst ibogain är en alternativ behandling så jag tycker mycket väl att frågan kan höra hemma både där och här ,men erfarenheten och kunskapen tycks tyvärr vara mycket begränsad på båda ställen.

# 11 När det gäller metadon (och buprenorfin) skiljer sej mina erfarenheter från dina. Jag har sett att många har lyckats bygga upp ett väl fungerande liv(,tyvärr är det ofta dom som misslyckas som syns och lyfts fram i media) kan ofta bero på att många som lever ett vanligt "svensson liv" med familj inte syns och väljer att låta bli att berätta för arbetskompisar och övriga i sin omgivning om sin bakgrund och att dom har metadon eller buprenorfin Men som sagt, inget funkar för alla.
 
 Jag kan tyvärr inte ha någon uppfattning om det fungerar bra eller är ruffel& och båg ,eftersom jag saknar både kunskap och erfarenhet om det.?  Genom det jag har läst har det framkommit att upplevelserna skiljer sej åt väldigt mycket , både när det gäller hur seriösa eller oseriösa olika kliniker som utför behandling upplevs ha varit. Och hur resultatet av behandlingen har blivit?
Vissa säger sej vara mycket nöjda i omdömet ,om den klinik dom varit på när det gäller upplevelsen av hur behandlingen och omvårdnaden har gått till , andra har beskrivit sin klinik som oseriös och att det var behandlingen varit en skräckupplevelse.

Effekterna av behandlingarna, hur väl det fungerar verkar man också ha delade meningar om. (verkar kunna fungerar för en del,för andra inte?)
 🌈

~ mayolica ~

Annons:
Ebolaa
6/15/14, 5:45 PM
#14

Hej TS! Jag tycker det är helt klart värt att prova. Har hört en hel del gott om ibogain, jag vet dock bara EN som prövat och det gick helt otroligt bra. Ibogain är en form av medicin som på vissa personer (precis som med all medicin) tar bort abstinensbesvär och även beroendet, vilket är helt fantastiskt.

I Sverige är man så himla trångsynt angående all form av behandling som inte gäller substitutionsvård, vilket enligt mig inte är någonting man ska satsa på. Substitutionsvård innebär endast att staten ger samma tunga droger till sina klienter under kontrollerade former. Men faktum kvarstår, beroendet är fortfarande kvar. Det enda som är bra med substitutionsvård är att missbrukarna inte får i sig smutsiga droger. Staten blir deras nya langare och ofta säljer missbrukarna sin medicin och fortsätter med sitt vanliga missbruk, så många missbrukare ser även substitutionsvården som en inkomstkälla.

Svenska staten och politikerna borde satsa på behandling och abstinensvård (Ibogain är en form av det). Dock tycker väl Svenska politiker och vårdare att det är "för jobbigt" då man till exempel ser återfall som ett misslyckande, fastän det egentligen är en del av "tillfrisknandet". det finns en hel del förlegade åsikter inom missbruks- och beroendevård i Sverige. Till och med EU har gett stark kritik till den svenska synen på hur man ska behandla missbrukare.

Ibogain fungerar på vissa och på vissa fungerar det inte alls. Det är alltid värt att prova, annars kan han ju inte veta om det är någonting för honom eller inte.

Det är också extra positivt om han själv har sökt den vården, generellt fungerar den vården bättre som man väljer själv än andra former.

Ciao :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Freke
6/15/14, 10:44 PM
#15

TS: Jag har en vän som gjort en Ibogain behandling, och han blev avhjälpt med sitt missbruk.

Är kanske inte en direkt tillrådlig metod, då utgången inte alltid är helt säker, men de funkade för honom..
Vet ett par till som även de gått igenom den.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

SSKAnna
7/9/14, 8:09 PM
#16

Ville bara dela en artikel jag har läst förut. 

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/psykiatri/lakare-vill-testa-omtvistad-drog/

Gunnel Ersson är iaf en mycket erfaren läkare och har jobbat länge med beroende och missbruk.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

vallhund
7/9/14, 10:43 PM
#17

#16 intressant artikel, tack!

"Fred Nyberg, professor i biologisk­ beroendeforskning vid Uppsala universitet, är skeptisk till behandling med ibogain. Riskerna är för stora, anser han.

– Substansen har en neurotoxisk effekt i höga doser, liksom dramatiska effekter på hjärta och blodkärl som kan vara förenade med livsfara.

Men även Fred Nyberg anser att substansen är värd att studera.

– Man bör dock fokusera på att framställa analoger, där den önskvärda effekten renodlats. Då blir det enklare att dosera och att veta vilka effekter man kan förvänta sig.

Att runt 400 missbrukare dör varje år är inte ett argument för att testa drogen på narkomaner, anser han.

– Behandling för beroende och för övriga sjukdomar är ett säkrare och mer evidensbaserat sätt att minska dödligheten bland narkomaner."

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Viktor1111
7/12/14, 4:20 PM
#21

ts inlägg lydde " Är det någon här som har erfarenhet av Ibogain? Min son planerar att göra en Ibogainbehandling i Holland i Augusti , skulle gärna vilja ja kontakt med någon / några som har gjort en sådan behandling" då kanske det är det som gäller istället för personliga åsikter.tycker inte det var juste bemött av sajtvärden. med all din erfarenhet skulle du veta bättre än så här

vallhund
7/12/14, 6:39 PM
#22

Tråden låses pga personangrepp

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
7/15/14, 2:29 PM
#23

Nu är tråden upplåst och frågor om moderering tas som alltid i pm, inte i trådar. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: