Annons:
Etikettberoende
Läst 2440 ggr
indra-bus
2014-06-25 09:45

Beroende personlighet?

Vad är de ?  

Anledningen till mina frågor är att jag har en kompis som var ute på hal is, efter några jobbiga saker i hennes liv hon döva ångesten med alkohol mest,  de var annat oxå  Vet att hennes pappa är alkolist men hon har växt upp med en styvpappa  o den familjen är inte alkolister .

Alkolism  ses ju som en sjukdom en del blir lättare beroende av alkohol är de bara de substansen som de blir lättare beroende av? Är de en saks beroende personlig het?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Gronstedt
2014-06-25 09:51
#1

Jag är övertygad om att vissa lättare blir beroende av vad som helst, antingen det är substanser eller aktiviteter. Det har att göra med hur man fungerar kemiskt och det kan förmodligen i viss mån vara genetiskt betingat och därmed "ligga i släkten".

Jag tror inte att man ärver ett specifikt beroende, utan möjligen benägenheten att lättare bli beroende.  Att just alkoholism ofta ses som ärftligt tror jag mer beror på att man växer upp med alkohol i sin närhet, och då blir det lätt det beroendet man hamnar i, om man nu hamnar i något.

Maria
2014-06-25 10:05
#2

Här kommer en intressant länk

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Kathja]1
2014-06-25 10:06
#3

Det finns en massa studier som visar att missbruksproblematik är genetiskt, även om miljön också spelar in.  

Här har du en av dem.

vallhund
2014-06-25 10:27
#4

#2 Väldigt intressant, tack för länken!

#1 Det är det som gör det så lätt att byta ett beroende/missbruk till ett annat.

Använder man alkohol, andra substanser i självmedicinerande syfte är man ute på väldigt tunn is. Använder man alkohol får att dämpa ångest/depression är en farlig väg att gå eftersom alkohol i sig har som biverkning att man får ångest o blir deprimerad, en ond spiral mao. Dags att bryta för TS  kompis, innan mönstret etableras, ju tidigare man söker o får hjälp med sina ursprungliga problem ju större är chansen att man klarar livets upp o nergångar i framtiden.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
2014-06-25 15:08
#5

Tack för länkar o svar.

Jag har ju lite svårt o förstå för jag har aldrig gillat att vara full o om jag drukit så får jag bakis ångest så jag önskar ja vore död.  Min gärna säger ju då till o låta bli för de blir ännu värre. ( Hoppas ni förstår hur jag menar) 

Men ja förstår ju att de blir en ond cirkel för henne varje gång hon e bakis skall hon "börja ett nytt liv" Men sen står hon antagligen inte ut med ångesten o så flyr hon igen. Hon har varit ut o in på psyk. Där hon får "benso" som hon då över doserar sen är de slut. O så går de runt. Vad skall jag göra var kan hon få hjälp? Ja försöker hitta på saker med henne o hon skall starta om. Sen är de samma visa. I början så var hon ärlig o erkände sina dumheter. Men nu börjar hon manipulera omgivningen o försöker med mig . Men ja är inte lätt manipulerad när jag läser igenom henne o ifrågasätter är ja en idiot o minsann ingen vän.  Vad skall jag göra?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Viktor1111
2014-06-25 17:58
#6

#5 Sanningen tål inte alltid att höras men en riktig vän säger som det.Vill hon inte lyssna el bli hjälpt nu,kan man inget göra.Men skulle hon nån gång bli fri från detta är det säkert dig hon kommer att vända sig till.Det kan ta lång tid och många prövningar innan man får självinsikt. Inget du tyvärr kan styra över

Annons:
Ebolaa
2014-06-27 15:03
#7

Hej TS!

Beroendepersonlighet innebär att vissa människor har mycket lättare att bli beroende än andra. Det beror antingen på det genetiska arvet eller den uppväxtmiljö en person växt upp i. Såg en väldigt intressant dokumentär om just beroendepersonligheter och forskarna i dokumentären gjorde ett neurologiskt test för att ta reda på hur det fungerar. 

Testgruppen var både personer med den "genetiska defekten" och "vanliga" människor. Forskarna mätte dopaminpåslaget efter en orgasm. Det visade sig att personer med den genetiska defekten hade ett mycket högre dopaminpåslag vid en orgasm än andra människor. Tror att de vanliga människor utan defekten mätte 300 i dopaminpåslag, medans personerna med den gentiska defekten hade mellan 600-900. Testet visade på att personer med den här defekten blev mer belönade av sin hjärna än de utan defekten och detta innebär alltså att allt som kan anses som "skönt" blir för en person med den genetiska defekten "skönare" och därför mer tilldragande att få uppleva det igen. 

Men alla personer med den här defekten utvecklar ju inte ett beroende och många personer utan denna defekt utvecklar ett beroende. Oftast kan man då se att miljön där man växt upp i har en stor betydelse vad gäller att någon gång i livet utveckla ett beroende.

Ciao !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: