Annons:
Etikettberoende
Läst 3116 ggr
Andersson38
2014-09-25 09:20

18 år missbrukare,avstängd från hjälp via soc

Kort o gått det är inte jag men nära anhörig. Så här såg livet ut. Boende på fosterhem/stödhem allt funkade kanon, fick ett återfall men tog sig snabbt på banan. Sen kom det dagen D som man börjar skolan efter 6 mån ren gick h*n dit med insikt att droger är helt uteslutet h*n skulle börja sitt liv med en bra utbildning. Redan dag 1 börjas  med att ta droger så går det 1 mån, då täta kontroller på kiss och fick som svar positivt alla gånger samt att det ökades THC  i kroppen och beslut togs att ta ett snack. Valet vart att h*n är 18 år och vill leva livet vill vara fri. Pang du har tills den xx att packa dina saker sen får du klara dig själv. Där ute finns ingen kompis som han kan sova hos mer än någon dag sen börjar vänner stänga dörren dels bor dom hemma själva och föräldrar säger ifrån, Ingen mat,inget boende,inga pengar sur arg vill h*n ändå inte ta sig i kragen och be om hjälp. H*n säger att socialen inte kan hjälpa honom fast det står dom fast i att göra så fort h*n bara ber om hjälp.

 Men om man inte vill ha hjälp via soc vem kan då hjälpa h*n? 

Behövde skriva av mig lite då jag i natt stängde dörren när h*n ringde på för att få sovplats tog hårt men jag hoppas att h*n kommer till insikt att h*n behöver hjälp får att ta sig ur sitt missbruk. Valet var sov här men imorgon åker vi till soc så du får hjälp men då satte h*n sig på tvären och gick jag hindra inte h*n från att gå. Det sved och jag grät efteråt. Tufft liv för alla tufft att säga nej till den man älskar.

Annons:
vallhund
2014-09-25 09:25
#1

Soc är mig veterligen enda alternativet o det är bättre att söka själv än att omhändertas enligt LVM.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

thenameless
2014-09-25 13:04
#2

Soc eller kyrkan/ Frälsis . Men Hen behöver komma till sinsikt oh söka hjälp alternativt att ni söker tvångsvård åt oersonen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

roza
2014-11-07 11:04
#3

LVM är bra i vissa sammanhang, jag skulle personligen vela bli satt på på ett plan till Amazonas och inte ha någon utväg i minst ett år och bo med indianstammar eller ngt i den stilen om jag var hopplöst beroende. Nu är jag inte beroende eller tror mig någonsin ha varit det, eftersom jag slutade på egen hand med heroin och andra opiater så tror jag att jag inte var helt 100% beroende iaf inte psykiskt, fysiskt det är en annan fråga….

Men om jag blir 100% beroende någon gång i samband med någon extrem kris (kanske) , rädda då mitt liv och gärna med hjälp av LVM, men helst "sätt mig på ett flyg till Amazonas".

Denna kommentar har tagits bort.
Gronstedt
2014-11-07 11:41
#5

#4: Detta är en sida om beroenden, för personer som vill ha hjälp och stöd att hantera beroenden. Drogromantik hör inte hemma här.

vallhund
2014-11-08 01:25
#6

Tråden städad av sajtvärden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
roza
2014-11-13 14:25
#7

Försökte verkligen inte romantisera, men det är skillnad på cannabis och heroin.
Det var därför jag inte tyckte LVM var nödvändigt i h*ns fall.

Självklart mår man bäst av att vara oberoende av någon substans för att må bra.
Alla måste bli mera öppna om sina problem med missbruk, även jag.

Svårt i ett land där åtgärderna blir straff bara..

Gronstedt
2014-11-13 14:30
#8

#7: Det är inte olagligt att vara beroende i Sverige, även om innehav av och handel med vissa preparat är olagligt.

roza
2014-11-13 14:41
#9

Gronstedt, att vara beroendesjuk och använda droger har ju blivit ett enormt stigmatiserat. Man hamnar i ett utanförskap, det kan du ju inte förneka.
Stigmat och utanförskapet leder till okunskap och fördomar.
Okunskapen och fördomarna leder till felaktiga åtgärder som i sin tur FÖRSTÖR människors liv (även om motsatt ändamål oftast hänger på tapeten).

För starka åtgärder i vissa fall och för svaga och obetydliga i andra fall okunskapen gör att de som fattar beslut inte har en aning om konsekvenserna i det långa loppet.

Har ju diskuterats i "Debatt" nu senast vilka usla åtgärder som vidtas, även när missbrukarens liv är i fara.

Jag rökte cannabis och blev inlåst bland mördare detta ledde i sin tur till annan tyngre kriminalitet och framförallt kunskap om hur man fuskar på prover och bygger tändningsapparaturer till ciggen på rummet med lite sladdar för man får inte ha tändare OSV.

Det är så mycket tuffare att "sitta inne" och man bär med sig den attityden ut, så ibland är åtgärderna ämnade att hjälpa kontraproduktiva DVS de stjälper snarare än hjälper.

Ovan har du mitt scenario och mina slutsatser.
Jag skrev ju klart och tydligt  att "ÅTGÄRDERNA" blir ett straff inte att personer med sjukdomsproblematik är kriminella .
Fast nu har du lite fel, det är man i Sverige, bara man har spår av verksamma substanser i kroppen så räknas det som ett lagbrott "ringa narkotikabrott, eget bruk" .

Gronstedt
2014-11-13 15:07
#10

#9: Jag missförstod dig och trodde du menade "straff" i ordets juridiska mening.

"Fast nu har du lite fel, det är man i Sverige, bara man har spår av verksamma substanser i kroppen så räknas det som ett lagbrott "ringa narkotikabrott, eget bruk" ." Jag har aldrig påstått att spår av olagliga substanser i kroppen inte är olagligt, eftersom man svårligen kan ha det utan att ha innehaft preparatet i fråga. Dock är det inte lagbrott om man kan göra troligt att man har tillförts drogen ovetande av tredje part.

Du blandar kanske ihop beroende med bruk/missbruk. Att vara beroende är varken olagligt eller straffbart, och det är jämförelsevis få beroenden som medför stigmatisering. Inte ens beroende av alkohol och/eller narkotika är speciellt stigmatiserande om det hålls inom de ramar som accepterade i samhället.

Vissa bruk/missbruk medför däremot stigmatisering och utanförskap. Men "utanförskap" är ett trendigt ord som inte har speciellt mycket substans. Många som hamnar i fängelse eller i så kallade kriminella kretsar upplever tvärt om att det leder till innanförskap - att de äntligen hittar någonstans att höra hemma. För andra är beroenden och missbruk ett signum på att de hör till och är som alla andra och de vågar eller vill inte försöka bryta beroendet för att de då skulle hamna i utanförskap.

Det kan vara svårt för missbrukare och beroende personer att få vettig hjälp och det finns mycket att göra inom detta. Personligen är jag dock skeptisk till att det skulle vara bra att normalisera fler av de företeelser och substanser som människor blir beroende av.

roza
2014-11-13 20:01
#11

Att du säger att beroende inte har blivit stigmatiserat är enligt mig fel.
Alla olagliga beroenden leder till utanförskap, och det hade inte behövt vara så.

Inlägget redigerat av sajtvärden.

thenameless
2014-11-14 00:21
#12

#11 Jag tror nog inte att det blir färre fördomar och utanförskap med en legalisering  av drogande? Folk kommer ju fortsatt att dra sig undan ifrån påtända/fulla personer

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

vallhund
2014-11-14 03:01
#13

#11

Drogromantisering o försök till normalisering av användandet av illegala droger får du ägna dig åt på andra fora, flashback t ex, men inte här.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
roza
2015-01-07 14:15
#14

Jag romantiserar inte, jag har sätt min egen pappa överdosera och tvingas rädda hans liv. Jag har massvis av erfarenhetsbaserad kunskap som talar för att allt jag säger stämmer.
Tom dödligheten i Sverige är är skyhög sätt till antalet invånare.
Sveriges drogpolitik segregerar brukare/missbrukare.

"låt oss vara ense om att vara oense".

Min kamp är emot drogernas sammanlagda skadeverkan på det svenska samhället, att utbilda medborgare.

Jag är idag helt nykter, jag jobbar för hemlösa och personer med psykisk ohälsa ideellt vid sidan av mitt jobb som vårdare.

Redigerat av sajtvärden.

roza
2015-01-07 17:27
#15

Måste skrivit detta lite för tidigt efter att jag vaknade,
Ursäktar diverse stavfel och uteblivelsen av vissa ord samt dålig meningsbyggnad :D

thenameless
2015-01-09 22:31
#16

Stavfel står jag för ganska många själv pga dålig motorik i fingrarna så det är inga problem för mig även om jag reagerar på mina egna och ibland på andras.

Men som sagt även om titeln kan vara vilseledande? Så var/Är sajten tänkt som hjälp och stöd för de som vill bli av med diverse beroenden eller få dem under kontroll. Kämpa på där ute i mellanmjölkens land

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

roza
2015-01-16 21:07
#17

Med hjälp av erfarenhetsbaserad kunskap kan man utbilda sina medborgare i något de själva inte varit med om. 
Att utbilda min omgivning ser jag som mitt medborgerliga plikt!

vallhund
2015-01-17 06:19
#18

#17 Jag föreslår att du startar en egen tråd i ämnet i stället för att kapa denna råden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: