Annons:
Etikettbyte-av-beroende
Läst 3189 ggr
bettan1967
2015-04-01 19:50

Att byta beroende

Jag är en beroende person. I grund och botten är jag beroende av alkohol och droger. Varit med en dag i taget befriad från detta beroende i 15 år men har sett att det finns andra beroenden.

Jag hör från andra och även läser inlägghär på iFokus, varför en del känner sig så förvånad.

Jag har en massa andra beroenden och det har alltid funnits där och så byter jag beroende i mellan åt som tex mat, godis, sex. Ja det mesta. Men det jag vet är att jag/vi är känslomänniskor och när vi inte kan hantera våra känslor så vill vi fly och det gör vi genom att skapa ett beroende som tex mat, alkohol, droger, sex och relationer.

För att kunna hantera detta gör jag att jag går in och tittar på mina beteenden och mitt belönings system. Att prata med andra i samma situation hjälper en hel del.


Elisabeth

Annons:
cattastroph
2015-04-02 12:01
#1

Jag är också en beroendeperson OCH medberoende. Det ena föds ur det andra. Jag koncentrerar mig på medberoendet - som lett mig till egna beroenden. En verklighetsflykt från det onda och jobbiga, för att fokusera på något annat än mig själv och mina känslor har det genom åren blivit mat/godis, träning, alkohol, internet, sex, relationer och det där extrema kontrollbehovet som blir ett beroende ur medberoendet.

Komplicerat och svamligt ;-)

www.cattastroph.blogg.se

www.cattastroph.blogg.se

Mli78
2015-08-26 03:37
#2

Jag har på not sätt alltid vetat att jag är en "beroendeperson" och har tack och lov hållt mig borta från alkohol och narkotika, tyvärr inte tobaken vilket jag för ögonblicket håller på att ta itu med. Går också från ett beroende till ett annat, men har helt plötsligt en insikt om att jag tror att jag är bipolär! Det är inte rena beroende jag får, de är maniska episoder som gör att jag snöar in på ett fokus och fastnar i ett beroende som sedan leder till en depression när jag ska ta mig ur det. Någon dom har erfarenheter av att vara bipolär och relationen till beroende?

Upp till toppen
Annons: