Annons:
Etikettövrigt
Läst 2553 ggr
Ebolaa
4/14/15, 8:30 PM

Tips på ämnen/frågeställningar till examensarbete?

Hej allesammans!

Jag börjar närma mig sluttampen på mina socionomstudier och har förstås examensarbetet i bakhuvudet hela tiden. Jag ser verkligen fram emot att få komma igång, men jag har inte klart för mig vad jag ska skriva än. Desto mer intressant syfte och frågeställning jag har, desto roligare och mer meningsfullt kommer hela arbetsprocessen kännas. 

Jag skulle gärna skriva ett arbete inom ämnet missbruk, och jag kommer förmodligen göra en kvalitativ studie (av intervjuer) med både professionella och brukare. Jag är lite av en kritiker, så jag gillar lite problemformulerade syften och frågeställningar, att man är intresserad av att förändra något till något bättre, eller i varje fall att medvetande göra människor, om något speciellt inom missbruk, genom mina studier. 

Jag tycker det fortfarande finns väldigt mycket fördomar om missbrukare ute i samhället. Missbruk är väl ett tabu, det är ju också olagligt så det är ju ingenting man pratar öppet om ännu. Något som jag också gång på gång hör är att missbruks- och beroendervården inte tilltalar tillräckligt många missbrukare, därför dör också fler på grund av sjukdomen..

Sitter du där ute på en tanke eller fundering som jag kunde formulera till en fråga att arbeta med kanske? Skicka i så fall ett pm eller dela med dig som en kommentar, vettja! 

Ta hand om er där ute, Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Ebolaa
4/15/15, 5:32 PM
#2

Ååh, tack för ditt svar !! Ja, det finns en hel del att säga om hur saker och ting bedrivs och man slutar aldrig förvånas. Riktigt intressanta ideér och problem som du lagt märke till, skriv gärna igen om du kommer på något mera, kan ju vara bra för kommande studerande som är intresserad att göra forskning på missbruksområdet också :)

Jag kommer själv från rätt svåra familjeförhållanden och har en hel del missbruk, både i mitt eget och i närståendes liv, så jag känner verkligen med alla där ute som lever i det och vet vad det handlar om. Tillsammans är vi starka och kan göra någonting bättre :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Denna kommentar har tagits bort.
Ebolaa
4/15/15, 6:41 PM
#4

Hang in there, !! Långa varma duschar/bad och meditation för att koppla bort kroppen en stund är ett tips om du vill få lite lugn och ro i kroppen.

Ta hand om dig, ciao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

vallhund
4/15/15, 10:28 PM
#5

Allmänt flum o drogromantik hör inte hemma på detta forum. Tråden städad av adm..

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: