Annons:
Etikettmedlemmarnas-egna-historier
Läst 12089 ggr
vallhund
2015-05-19 12:50

Tramadol/Tradolan o.s.v.

Tog mig friheten att flytta detta inlägg till en ny tråd, den gamla har ingen skrivit i på bra många år.
http://beroenden.ifokus.se/discussions/4d7166d9b9cb462239077fee-tramadoltradolan?discussions-1 #138

" 2015-05-17 13:18 #138 av: hookedforlife         

ogglade byta ut tramadol mot venflaxin och hamnade här. Har läst hela tråden nu.

Tänk att det finns fler som jag, det är alltså inte bara jag som mår bra av att äta tramadol. För fyra år sedan fick jag ryggskott och fick för första gången tramadol utskrivet, intog 1 50mg på kvällen och blev så "mjuk" totalt avslappnad och sen illamående. Det lockade inte och jag blev aldrig kär.

De senaste åren har varit tuffa psykiskt för mig, lider av djup deprission och nästan ingen livslust alls. Genomgått terapi och fått olika ssri preparat som inte fungerat. Sovrum 15mgx3/dag och imovan till natten. Sibirien tar jag enbart på kvällen för att bli lugn o avslappnad för att kunna somna. Hatar att äta sobril på dagen då jag avskyr segheten som kommer efteråt.

1år efter mitt första ryggskott och då jag gått in i min depression fick jag på nytt problem med ryggen och nya tramadol. Detta är nu snart 3 år sen. Det var då de magiska inträffade. Jag blev en människa igen! Jag blev glad, kände Riktig lycka inombords, blev återigen världens bästa mamma. Bullmamman. Jag orkade allt, ta hand om då 2 små barn hem o trädgård och alltid lycklig o social. Så länge jag åt min Medicin.. mina älskade tramadol 50mg. mitt intag har varierat mellan 4-10 om dagen. Varierat i perioder under de senaste 3 åren. Ibland har jag haft tillgång i veckor, ibland i månader. Uppehåll med veckor emellan Ibland månader. Jag får abstinens i ett par dagar. Fryser, irriterad, myrkrypningar, olust, diarré. . Ja de sedvanliga abstinenseena men det går ju över på max en vecka.sen är jag okej igen. Bara inte lycklig längre.
Jag är fortfarande mamma, lagar fortfarande mat och tar hand om barnen exemplariskt som jag alltid gör och har gjort, jag är bara inte lycklig inombords. Det är så svart inom mig pga fruktansvärda saker jag utstå i mitt liv. Men jag ÄR tydligen en stark människa för det säger alla och det har alla sagt i alla År. Och visst är jag en stark människa som reder mig själv det har jag alltid gjort, jag är bara ingen lycklig människa längre. Men det syns inte på mig, ingen ser det.

april 2014 blev jag gravid med mitt femte barn, han är.idag 5mån och ligger och sover middag jämte mig nu medans jag skriver till er. När jag blev gravid slutade jag tvärt med all medicin, åh hujeda mig vilken avtändning jag hade men efter en vecka.så var jag okej igen. Gravid och återigen olycklig inombords. Givetvis upplever jag vid få tillfällen glädje, mina barn ger mig glädje och kärlek, det är för dem jag lever. Men innerst inne om jag inte haft barnen hade jag inte behövt leva med denna smärtan jag bär På inom mig.

Jag ammade mitt barn 4v sen sinade mjölken. Kort därefter fick jag "ont" och fick några tramadol av min svärmor.
Den lättnaden som infann sig i min kropp efter 1år utan tramadol är obeskrivlig! Gick som ett brus genom kroppen, hela jag blev lugn, jag blev genuint glad igen. Lycklig. Kärleksfull. Jag "ser" min familj och känner hur mycket jag älskar dem, den onda hemska känslan jag bär djupt inom mig ger vika. Det hemska monstret försvinner och kvar inom mig finns bara välmående.
Det är.magiskt! Ingen terapi eller olika ssri preparat eller ens livet själv har nånsin låtit mig känna lycka, förrens jag nu när Ätit tramadol när jag mått riktigt.psykiskt dåligt!

Undrade vad som hände och började googla och har gjort så de senaste 3 månaderna och funnit information om att tramadol användes mot depression förr, i särskilda fall. Back in The days. (Nu vaknade min lilla son så skall försöka få ihop detta lite snabbt nu )

När man lider av psykisk ohälsa glömmer man bort hur det känns att må bra för man tror ju på nått sätt att man mår bra fast man mår inte bra.

När jag hade ätit upp de tramadol en jag fick, fick jag på riktigt ryggskott på nytt och fick 50st 50mg tramadol och jag kände ett sånt.lugn infria sig inombords. Tills de var slut och jag på nytt mådde som vanligt, deppig och olycklig. Googlade på och samlade information och stod ett vägledning. Antingen gå till vuxenpsykiatrin ock påbörja en fullständig behandling med terapi och behandlingar. Smärta är de enda ord jag kan beskriva den vägen med. Smärta jag absolut inte känner mig redo att möta, inte nu. Jag ska, jag måste men inte nu. Min andra väg var att självmedicenera mig med tramadol För att bli normal igen, bli lycklig. Jag vet att det låter heeeelt sjukt. Men jag valde tramadol och självmedicibering. Min man köpte tramadol 50mg till mig, fick en hel påse full med mer än 200st. De sista veckorna har varit underbara. Jag har mått så bra, eller nej inte så bra, men bättre. Jag reder ut dagarna, det är inte tungt att gå upp på morgonen. Att utföra alla sysslor. Jag vill säga att jag helt enkelt fungerat som människa. Tills nu då… för mina tramadol har varit slut i en vecka för han vi köpte av har slut. Tillbaks in i mörkret. Är så ledsen, vill fan inte må så här. Varför kan jag bara inte få må bra!
När jag läser så läser jag att jag är en missbrukare, men jag vet inte.. på riktigt så vet jag inte. Är jag det? Jag vill inte ha nån annan drog som substitut för det ger mig inget får inte ut nått på det. Fick för första gången 2st 5mg ocynorm för att ta bort den värsta värken på kvällen. Men jag förstår inte alls hur folk missbrukar på den. Är det de som skiljer mig lr är det så att team e min drog? Fick tag på helt gröna team i Kapsel form, kände att det var tramadol men inte en vanlig tramadol som jag fått.av läkaren. Den gjorde.mig "moffad" inte lycklig. Det är just där det ligger.. jag är.absolut inte och kommer aldrig att vara ute efter just det ruset. Det går inte, jag måste alltid vara i mina sinnes fulla bruk för barnens skull. Kan inte brista i min uppmärksamhet mot dem. När jag äter tramadol blir jag bara "vanlig" mår bra och orkar med. Känner lycka och glädje och det är så otroligt skönt att få känna så inombords på riktigt även om det inte är på "riktigt"
En vanlig dag med tramadol ser ut så här typ, vaknar och tar 1-2 tramadol till kaffet och sen Börjar dagen. sen under dagen fyller jag på med 2 tabletter åt gången kanske vid lunch och sen till middagen. Låter helt sjukt, jag vet! Men jag fungerar då, det är inget problem för mig. Jag känner inte att allt är mörkt o tungt. Jag ser och tänker på framtiden. Jag orkar tänka på imorgon. Annars orkar jag knappt tänka på ikväll..
Jag har inga abstinens kvar från tramadol en och fungerar absolut som människa och mamma, jag är ju så stark och duktig på att stänga bort det onda. Men jag är djupt olycklig. Jag vill faktiskt Bara ha nya tramadol och känna lyckan igen, jag skiter lite i att det finns en hemsk baksida på det. Jag vet att mitt tänk klassas som livsfarligt. Men tack vare min självdisciplin och min ansvarskänsla mot barnen så har jag aldrig någonsin tagit tramadol För att bli väck och sitta o klia mig i ansiktet. Jag vill bara må bra och jag mår bra När jag äter tramadol. Är det någon som förstår mig?

Omöjligt att skriva allt om ens bakgrund, men min man är självklart helt insatt i mitt mående och jag är alltid 100% ärlig mot honom. Jag har 3 små barn 6,5år och 5 mån. Ifrågasätt snälla inte mig som förälder. Jag skulle ALDRIG någonsin misskött mina barn eller utsätta dem för fara, dem är Mitt allt. Säkert skrivit grötig med men postar nu när jag tagit Mig modet

Som jag började avslutar jag. Efter mkt googling har jag nu läst att venflaxin har snarlik antidepressiv effekt som man får av tramadol Fast ingen euforisk känsla. Jag har provat venflaxin tidigare men det funkade inte tyckte jag då, gav upp efter 2v. Jag tänker, är Den antidepressiva effekten i tramadol en jag söker eller är det den euforisk känslan som gör att jag mår så bra. Allt är och känns så tungt, tänk om jag ändå hade haft 2 tramadol nu så bra jag hade Mått, för stunden.

Kram"

Anmäl (0)

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

  • Redigerat 2020-11-09 13:59 av Draken
Annons:
vallhund
2015-05-19 13:04
#1

Hej o välkommen!

Jag måste grunna lite innan jag kan komentera ditt inlägg. Jag misstänker att du halkat in på Flashback när du googlat, finns inte så mycket fakta att hämta där.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Suzsifyable
2016-04-14 08:40
#2

Som reumatiker åt jag 3x150 mg tramadol tillsammans med 6 panocod 50 mg  under drygt 6 år. allt under läkarens välsignelse, för e kunde inte hjälpa mig på något annat sätt. Jag fasade ut panocoden själv och började ta den vid behov bara men lyckades inte med tramadolen.

Man får en frihetskänsla av tramadol, en känsla av att inte ha några problem alls i världen. Att allt är lugnt och man känner en harmoni. Ingenting kan rubba ens lugn.

Så mötte jag en smärtläkare som frågade om jag ville sluta med den. Han ordnade en kontakt med en avgiftningsenhet och så började jag.  Det tog mig 3 månader att fasa ut tramadolen och bli fri från den. Så nu vet jag hur en narkoman känner sig under avgiftning.

Det är ju faktiskt så att tramadol/tradolan är ett syntetiskt morfin. Det är populärt hos missbrukare.

Som före detta brukare av denna medicin som läkare så beredvilligt skriver ut så rekommenderar jag att du provar ett alternativ. Kanske du inte får den där sköna känslan i början men den kanske kommer över tid?

Jag hoppas mina ord kan vara ett stöd för dig.

*kram*

//Suz

SSKAnna
2016-04-17 23:55
#3

Förutom opioiden Tramadol som verkar genom att "mätta" flera av opioidreceptorerna i hjärnan, så har också Tadolan/Tramadol en effekt på återupptaget av Noradrenalin som hämmas- samt att det faktiskt ökar mängden serotonin- alltså kan den på så vis jämföras med antidepressiva läkemedel; främst av gruppen SNRI.

Mycket av verkningsmekanismen bakom Tramadol är ännu okänt- det kan ge vissa eufori och andra dysfori, det kan påverka vår perception mm.

Mycket av det du skriver får mig ändå att tro att det finns en bakomliggande orsak till att medicinen har denna effekt på dig och att det kan vara aktuellt t.e.x. med en neuropsykiatrisk utredning?

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

roza
2016-04-27 12:04
#4

hur svårt är det, man mår bra av morfinpreparat eller opioider, sök till LARO.
Aldrig mera krampanfall aldrig mer gå omkring och känna sig olaglig!

thenameless
2016-04-30 01:16
#5

#4 Men det är väldigt lätt att gå ifrån att bruka till att missbruka opioider.. Då är det inte lika roligt längre som du säkert vet?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

SSKAnna
2016-05-06 12:17
#6

#5 Ja; det är ju inte så att man bara kan "glida in" på vårdcentralen och kräva LARO (Läkemedelsassisterad rehabilitering vid opiatberoende) bara för att man " mår bra av morfinpreparat eller opioider".

Jag tror att större delen av befolkningen kanske skulle "må bra" av det MEN som sagt- bruk kan leda till missbruk och de som klarar sig utan LARO är nog mer nöjda med det…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
thenameless
2016-05-07 10:04
#7

#6 Det har s du säkert rätt i??

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ralph
2016-05-17 07:45
#8

De som har möjligheten att fasa ut kan vara lyckliga. Många som är kroniskt sjuka har inte den möjligheten, de får medicinera till döddagar.

thenameless
2016-05-17 14:20
#9

#8 Visst kan de kanske inte sluta helt någonsin? Men de kanskaske sätta på andra mediciner som är mindre vanebildande samt trappa ner doserna till mer normala nivåer? Så att de slipper gå om kring i ett töcken.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ralph
2016-05-25 14:48
#10

En vän till mig står på ständig diet med Citodon, Lyrica, kodeintabletter och Baklofen och en del annat.
Problemet är att det inte hjälper honom särskilt mycket numera.

Men så lär han aldrig bli riktigt frisk igen om inget under inträffar.

thenameless
2016-05-25 17:03
#11

#10 Det är därför man brukar byta ut medicinerna då och då på smärtpatienter för att de inte skall bli för tillvanda vid preparaten

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

SSKAnna
2016-05-25 19:37
#12

#11- exakt; "Opioid-rotation".

För övrigt använder man väldigt sällan Kodeinpreparat på kronisk, svår smärta eftersom 10% av befolkningen saknar förmågan att i kroppen omvandla kodein till morfin.

De syntetiska opioiderna i plåsterform är ett alternativ som man ofta använder till smärtpatienter.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Ralph
2017-12-08 09:54
#13

Han sitter på samma medicinering fortfarande.
Han är i eländigt skick.

Annons:
Farwuq
2017-12-08 12:01
#14

Jag har tagit kodein i flera år, men effekten är inte alltid vad man kunde önska.
Så… jag känner mig inte särskilt bra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2017-12-21 07:20
#15

Stackars dig, det är fantastiskt att du kan hålla dig på benen och vara såpass aktiv som du nu är.

Lalah
2019-01-21 12:23
#16

Tramadol är ett lyckopiller, man klarar sig på mindre sömn, mera arbete och lyckas känna sig glad, pigg och ett välmående man aldrig känt förr! och med 5barn är det ju rena drömmen… så jag förstår därmed att du fastnat i detta. tramadol blir man ju mysig på med… MEN jag ska berätta min historia kort. Jag har testat preparatet flertal gånger i mitt liv. Har haft perioder me det speciellt när jag jobbat massor osv. Men när jag hade en period jag tog det, så märkte jag att jag kunde vakna mitt i natten ha ångest och må dåligt och när jag vakna på morgonen med, tills jag tog tramadolen. de som händer är att kroppen vill ha MER, jag kom aldrig upp i så höga doser eller påfyllning flera ggr per dag. Men för att bli så välmående var jag tvungen tillslut att ta mer… Och då kände jag att de var påväg att gå ut för, så jag la av COLD turkey som de kallas och FYFAN…. Jag grät från ingenstans, kunde inte ta mig upp för en trappa, svettades. svårt att sova och en otrolig olycka…. det gick ju över! men där och då förstod jag att hur bra dessa tabletter är, så kan man inte gå på dom förevigt… så när jag väl började må bra igen UTAN dom, blev jag nästintill chockad? jag mår bättre utan tramadol? HUR! man glömmer nästan bort hur de är utan dom… nästa gång jag tog dom, varade de 2v och sedan trappade jag ner successivt 1 vecka. sista dagen tog jag 50mg och sedan INGEN at! visst lite mådde man ju, men absolut inte som tidigiare. sedan har de kunnat gå ÅR och MÅNADER och jag tagit EN nångång. De som hänt med dig är att du ligger i FÖR höga doser, och slutar tvärt. Din kropp SKRIKER efter dom därför man får ont i muskler o leder och känner att man måste ha mer = abstinens. Psykiska kommer också in då, din seratonin nivå är på absolut lägsta nivå. Du måste tänka framåt ett liv utan tramadol, får att kunna må bättre så länge de är de enda du tänker på så kommer du aldrig kunna må bra… Du inbillar dig att de är lyckan i livet och de gör dig BRA. MEN du måste efter en tids andvänding absolut i ditt fall trappa ner 2vckor minska var annan dag och sista dagen ligga på 50mg eller dela en 50mg till 25/25mg, de du då gör är att vänja kroppen sakta utan preparatet. därmed inte lika mycket abstinens och mindre psykiska problem. är du utan tvärt ett tag sedan tar igen ett par dagar, å så håller på så. ökar du kroppens abstinens på nytt och blir därmed riktigt DEPPRIMERAD. Så mitt tips är att ta tramadol en tid, sedan minska neråt. och du kommer se dina besvär kommer inte alls vara som nu, och efter 2veckor utan kommer du inse hur BRA du kan må. vilket du just nu tror att du inte kan utan dessa… Men de kommer du! man behöver inte må dåligt och härda ut allt. Läkarna gör nertrappning för en andledning. och de finns massor som tagit dessa sedan slutat o klarat sig fin fint! Hoppas allt går bra för dig!

Farwuq
2019-01-22 06:29
#17

Alltid läsvärt.
Jag har inte provat opioider men håller fortfarande på med mina opiater, kodein i form av kodeintabletter och Citodon.  I hur många år det har jag glömt, fem - sex kanske - dagligen. Jag vet knappt hur jag kände mig före, men det måste varit värre.
Det är ett elände  med biverkningar m.m., jag toppar allt med kramplösande och centralstimulantia, för att klara att åtminstone att "arbeta" 75%. Men jag blir allt mer till åren. 😕

Alla mediciner är naturligtvis på recept från överläkaren.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: