Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2212 ggr
Michaela-N
2015-08-12 22:34

Tugga tuggummi som "sockerberoende"?

Hej! Undrar om det är någon här (sockerberoende) som byter ut socker mot t.ex. tuggummi? 🙂 Funkar det på er? Jag är i en ständig kamp med mig själv att försöka trappa ner på sockret, anser mig inte vara beroende men ganska nära, men tycker det är himla svårt, samtidigt när jag känner att jag triggas lite av den söta smaken, vet därför inte om det är så lämpligt att tugga sockerfria tuggummin och äta frukt osv? Hur tänker ni? 🙂

Annons:
Honestyisdead
2015-08-12 22:37
#1

Är man känslig triggar även sötningsmedel igång sötsug. Frukt gör det garanterat eftersom det innehåller massor av socker.

Michaela-N
2015-08-13 12:44
#2

#1 Ja det vet jag. Tänkte mest utbyta erfarenheter med andra i min sits, hur gör du själv? Eller du kanske inte ens är sockerberoende? 🙂

Honestyisdead
2015-08-13 12:56
#3

"vet därför inte om det är så lämpligt att tugga sockerfria tuggummin och äta frukt osv? Hur tänker ni? "

Trodde jag gav dig svar på det. Men då förtydligar jag. Nej det är inte lämpligt om du blir triggad av det.

Ebolaa
2015-08-13 14:43
#4

Mmm, alltså sockerberoende och spckersug triggas av allting som innehåller sötma, så om du är sötsugen och "ger efter" ditt sötsug genom att äta någonting med raffinerat socker, sötningsmedel eller fruktsocker så är risken stor att du vill äta mer av det. Att du triggas än mer.. När det kommer till beroenden är det oftast bäst med strikt avhållsamhet från allt som innehåller det du är beroende av, i ditt fall dessa söta källor då… 

Jag vet att det är extremt svårt att inte få i sig socker eftersom det finns i de mesta "färdiga livsmedel", försök ägna dig åt lite egen matlganing om du kan och har tid, då kan du lättare kontrollera vad du äter och då kommer ditt sockerberoende också försvinna snabbare…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: