Annons:
Etikettberoende
Läst 1578 ggr
OsterlindM
8/19/15, 10:44 PM

Sluta röka

Finns det någon som har något bra tips på hur man ska kunna lyckas med att sluta röka? Jag har försökt både med att sluta tvärt och att trappa ner men det går bara inte! Förra veckan lyckades jag vara rökfri i två dagar. Men jag blir yr och känner mig konstig i huvudet när jag inte får röka så det slutade ju med att jag gick och köpte cigg iallafall. Så ni som har lyckats! Hur gjorde ni??

Annons:
Maria
8/20/15, 9:45 AM
#1

Jag snusar istället.

Visserligen är inte det bra heller men det är ju långtifrån så farligt som rökning.

Jag rökte hemmarullade cigaretter utan filter i 35 år och slutade för ungefär 4 år sedan.

Snuset tänkte jag också trappa ner men jag gillar att snusa så jag har bestämt mig för att fortsätta.

Det finns ju andra substitut på apoteket som man kan använda sig av i början så att suget långsamt försvinner.

Annars är det nog bara den rätta viljan som gäller.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mli78
8/26/15, 1:58 AM
#2

Jag har nyss slutat röka (igen, 3: gången gillt). Alla är vi olika och olika metoder fungerar olika på olika personer, men det jag kan säga är att de tre första dagarna är värst, kroppen skriker efter nikotin. Min metod är att flytta hem till en vän i tre dagar och ligga där i en säng och gråta och tycka synd om mig själv för att jag inte "får" röka. Jag kan försäkra dig om att genomlider du första veckan har din kropp inget egentligt behov av nikotin och det de där galna sugen man får minskar radikalt och beroende är med eller mindre nu mest psykologiskt. Jag bestämde mig för att inte börja snusa istället då jag inte ville byta ett beroende mot ett annat, det går att hitta andra komplement. Jag är lite psyko så in metod är att snusa persimon/lakris läkerol. Att tugga tuggummi gör mig hungrig vilket resulterar i att jag äter mer och ge upp i vikt. Suger jag läkerol som man ska kan det gå många aska per dag. Att snusa dem ger det där tillfredsställande "nej, nu är de nog dax för en…."-känsla som man saknar och fortfarande har behov av samt att man får "tixa" livsmedels tungan och läppen vilket för mig fungerar stimulerande. Ett annat tips är att ställa om mentalt. Man vill att sluta röka ska ha positiva effekter på sitt liv, men det kan till en början vara svårt att uppleva det så, t.ex: "Man tjänar så mycke pengar på att sluta röka" - inte om man balanserar ut vad man istället stoppar i sig så som godis och annat onyttigt! Bestämt dig därför gärna innan för billigare belöningar ( morötter fungerar inte och är inte en belöning eller ett bra substitut till Sigg och kommer aldrig att bli det och de som påstår något annat har aldrig varit rökare eller lever i en innan värld). Jag valde att bestämma att kaffe (och en läkerol) är mitt substitut till siggen. Detta kräver en mental omställning vilket jag lyckades med hjälp av hjärntvättning av mig själv. På detta sätt behöver jag inte undvika kaffe för det väcker röksug, utan nu dricker jag kaffe när jag har röksug och ser tt domen belöning. Skumt men…. Sluta röka är svårt, men ta dig genom första veckan på ren jävlaranamma så kommer du känna att det egentligen faktiskt inte är särskilt svårt. Det svåra är egentligen att inte börja igen när man inser att det är ju inte så svår som man tror och att man kanske ska unna sig en sigg iaf, det är ju ändå fest…. i dessa lägen brukar jag tänka tillbaka på dagarna när jag och låg hos min vän och bölade i dagar. Lycka till, hur du än gör!

Mamitaz
8/30/15, 12:18 PM
#3

Jag slutade röka 25 februari 2008 - Det bästa jag gjort i mitt liv! Men jag var otroligt beroende av cigaretterna innan, bara jag tänkte på att sluta rökte jag en extra för det kändes så jobbigt. Ett tag lurade jag mej själv att tro att om jag bara inte köpte cigaretter så rökte jag inte - men då tiggde jag fimpen av andra, eller kunde till och med stjäla stora fimpar ur askkoppar ibland! Så jag var verkligen fast!
Men så läste jag en bok som hjälpte mej så att det inte alls var svårt att sluta! En helt fantastisk bok av Allen Carr som heter "Äntligen ickerökare. En ganska gammal bok nu, men ständigt aktuell. Det är ingen skrämselpropaganda, tvärtom skriver han om alla myter om rökning, hur vi lurar oss själva och framför allt att DET ÄR LÄTT ATT SLUTA RÖKA! Om man hela tiden intalar sej hur svårt det är - så blir det såklart mycket svårare än om man faktiskt får höra att det kan vara lätt.Om man tänker på rätt sätt. Jag hade inga som helst hjälpmedel, slutade tvärt. Två-tre dar var det jobbigt, efter tre veckor tänkte jag inte mer på det och gör fortfarande inte. LÄS DEN! 
När det blev jobbigt dom där först tre dagarna tänkte att det var som en mask i min mage som ville bli matad, med nikotin! Den skulle svältas ut tills den dog. Om jag tog det minsta lilla bloss skulle masken (suget) bara leva längre, och det ville jag inte - Den skulle dö! När den väl är död är det lätt sen. Matar man den med nåt annat som snus eller nikotinersättning, så lever den vidare och du blir inte av med beroendet. Det bästa tycker jag med att sluta röka är slippa besattheten, tiden att tänka och planera för rökningen, skammen när man blir kritiserad för sin rökning och smygandet för att man inte får röka överallt (det är bara rökare som går ut, ofta dåligt klädda, i 25 graders kyla eller i hällande regn tryckt mot nåt skyddande hörn eller så, bara för att få sin drog).
Läs boken, den är fantastiskt intressant!
Lycka till

ks172
9/12/15, 8:31 PM
#4

När någon annan säger att jag ska sluta så funkar det absolut inte. Det är själva hjärnan man ska lura. Första veckan är ett rent helvete och suget kommer just vid de tillfällen man brukar röka, speciellt efter maten. Försök och tänka på annat. Om du tvekar och kanske inte vill då kommer det att inte gå.


Upp till toppen
Annons: