Annons:
Etikettberoende
Läst 1970 ggr
aeon
9/15/15, 1:39 PM

Ångest efter att man slutat med Treo?

Hej. Har ätit 1-2 Treo (vanliga) i fem år. Började ta pga värk men när jag upptäckte hur pigg man blev så tog jag även för att orka mera. Var trött och orkeslös de dagar jag inte tog någon tablett och efter jag tagit så blev jag glad, euforisk och outtröttlig. Slutade i juli då jag insåg att detta måste få ett slut. Efter det blev allt jobbigt. Trött, illamående, muntorr och det värsta av allt ångest. Kan det vara abstinens?


Annons:
AnneN
9/15/15, 1:43 PM
#1

Ja det låter som klassiska abstinensbesvär. Kan hålla i sig ett tag men om det inte går över av sig själv (om du håller dig helt från treo och liknande preparat) så bör du nog kontakta vården för att kolla så det inte är något annat som orsakar symtomen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
9/15/15, 1:45 PM
#2

Jag själv äter mycket "treopreparat" emellanåt och Treo innehåller ju koffein.

Har du bara ätit 1-2 om dagen?

I vilket fall som helst så pröva med att dricka kaffe stället och i värsta fall finns koffeintabletter på Apoteket som du kan trappa ned med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aeon
9/15/15, 1:49 PM
#3

Dr har skrivit ut sobril men jag är ytterst försiktig då jag vet att benzo är beroendeframkallande.


aeon
9/15/15, 1:50 PM
#4

Koffein triggar min ångest så det går inte att ersätta treon med det tyvärr.


Maria
9/15/15, 1:54 PM
#5

Men det är ju koffein i Treo. Oftast är det ju det som man blir blir beroende av eftersom det kan ge en liten kick.

 Acetylsalicylsyran är blodförtunnande och bör inte ge några som helst vinningar som kan ge beroende.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nneka
9/16/15, 9:44 AM
#6

Hej "Aeon",

Vi har länge tänkt skriva en artikel om just treoberoende, eftersom vi vet att det berör många människor. Nu letar vi efter en bra person att intervjua. Är detta någonting du kan tänka dig att prata om i Aftonbladet Plus, som är våra specialsidor för prenumeranter? Texten om dig skulle kompletteras med en intervju med en läkare. Du får självklart läsa och godkänna texten.

Hör av dig till mig om du är intresserad: nneka.amu@aftonbladet.se

Mvh,

Nneka Amu

Annons:
Upp till toppen
Annons: