Annons:
Etikettberoende
Läst 2140 ggr
JosefS
1/29/16, 2:54 AM

Hur blir jag av med mitt spel & internetberoende?

Hej!
Jag behöver tips av någon som kanske har varit med om någonting liknande eller som iallafall kan hjälpa mig. Jag har ett jobbigt TV-spel och internetberoende som jag har jättesvårt med. Jag har haft det mer eller mindre sen jag var ett litet barn och fick mitt första xbox tills idag (jag är 20 år). Jag vill verkligen sluta vara beroende men det är sjukt svårt, jag har försökt och försökt att trappa ner och inte spela så mycket men gång på gång misslyckas jag. Sen jag flyttade hemifrån har det blivit mycket.värre. Jag får en jobbig känsla, nästan lite som en panikkänsla när jag t.ex. kommer hem och inte börjar spela det första jag gör, eller vaknar på morgonen och inte sitter vid datorn direkt efter frukosten.

Är det någon som har egna erfarenheter av internet och/eller TV-spelberoende och kan dela med sig om vad som hjälpe att trappa ner eller sluta helt? Alla tips är uppskattade!

Annons:
AnneN
1/29/16, 3:08 AM
#1

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Awal
1/29/16, 5:17 AM
#2

Att schemalägga sina internet/spel-tider kanske kan hjälpa?

punkmusic
3/15/16, 12:04 AM
#3

Håller med om schemaläggning. Möjligtvis dela med dig till någon i din omgivning och ha en dag i veckan där du försöker hitta på ngt annat som inte har med datorn/konsoll att göra öht. Att berätta för personer i din omgivning så de kan stötta dig och säga åt dig att inte sitta så mycket utan göra annat. Ta kontakt med http://www.gameoverlinkoping.se/ Jag kontaktade dem gällande  min exsambo för lite mer än 1 år sedan nu och de är väldigt tillmötesgående.

catcult
3/17/16, 3:41 AM
#4

Det du kallar beroenden är vad de flesta skulle kalla intressen eller hobbies. Om du hade varit väldigt intresserad av exempelvis modelljärnvägar och byggt med det varje dag skulle ingen kalla det för ett beroende. Mitt råd är att ta det lugnt och gör det du tycker är roligt och mår bra av.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

punkmusic
3/17/16, 2:14 PM
#5

#4 Det finns en individuell gräns för alla där "hobby" går över till ett beroende/missbruk. Psykologiska termer: Det spel ingen roll över hur mycket man ex. spelar utan om man känner att man måste göra denna handling och blir arg/frustrerad/ledsen/fysisk avtändningssymptom osv. om man inte gör detta. Vilket nu handlar om elektronik. Detta är något som JosefS vill ha hjälp med, inte stjälp :)

Upp till toppen
Annons: