Annons:
Etikettpsykiskt
Läst 3629 ggr
punkmusic
2016-03-15 00:18

Minska/få bort suget? (narkotika)

Jag har varit drogfri i ganska exakt två år nu, men har inte lyckats få bort detta sug. Det handlade om cannabis och amfetamin, det är amfetaminet jag får sug efter. 

Någon som har tips på att få bort tänkandet och detta sug? Eller i alla fall minska det. 

Jag studerar på högskola och har en bra närvarande familj i mitt liv men jag känner inte att jag kan älta detta med dem hur mycket som helst.
Jag är öppen för nya aktiviteter och egentligen väldigt social och extrovert men blir mer introvert och håller mig mest för mig själv på senaste tiden.

Annons:
punkmusic
2016-03-17 14:15
#1

Ingen? :P

valanto56
2016-03-26 11:08
#2

Jag har själv satt ut mina mediciner och känner likadant.
Tyvärr är det som så att vi får dras med detta sug väldigt länge, det
är bara tiden som måste ha sin gång. Så det är nog bara att stå ut…..

punkmusic
2016-03-29 19:42
#3

#2 Okej, tack för svar! Det är nog så, ju längre tiden går desto starkare blir vi!

thenameless
2016-04-03 20:30
#4

# 0 Det är nog som sagts tidigare till personer med abstinens,, Du har säkert fått höra det tidigare? Aktivera dig. börja gå promenader, träna, eller börja sticka en tröja eller två. Huvudsaken är att du håller dig aktiv så att du inte tänker på suget, Att du drar dig undan som du säger att du gör nu, är nog lätt hänt? Men precis som med depression är det helt fel väg att gå.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

molbojse
2016-04-04 21:10
#5

Jag som är gravt sockerberoende (fjärde vändan nykter nu, sen fyra dagar tillbaka) jobbar nu stenhårt med att programmera om belöningssystemet. Oftast får jag sug i samband med ångest och då sätter jag mig gärna med något som upptar praktiskt taget hela min tankeverksamhet. Jag virkar, löser korsord, spelar eller sitter med målarböcker. Just målarböcker kanske kan vara en grej för dig? Låter säkert supertöntigt att sitta och färglägga fält i böcker, som vuxen, men fler och fler öppenvårdsmottagningar är positivt inställda till den metoden. Det fungerar som mindfulness, och jag blir själv otroligt lugn i psyket av att sitta och pilla. Finns hur mycket som helst att välja på (kolla eBay!) :)
Jag har dessutom alltid något med mig, som virkning eller tankespel (typ, sudoku, kakuro, och ett annat japanskt bildpusselspel) jag snabbt kan vända mig till om det blir för påträngande. Även träning kan hjälpa.

Har du några diagnoser?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

punkmusic
2016-04-06 11:24
#6

#4  Tack för pushen! Jag styrketränar, dock är det för mycket vardag för mig. Stickning är något som jag skulle kunna ta upp absolut.
Jag har faktiskt börjat ta tag i det sociala igen med att gå på lunch/fika med bekanta och jag märker en otrolig skillnad.  Bara jag kommer över denna spärr osynliga spärr.

#5 Väl kämpat! Vad kul att höra att målarböcker fungerar så pass bra, det är något som jag ska se över. Pyssel har jag gillat tidigare, det kan absolut fungera :)
Jag är 1 poäng ifrån Borderline. Så nej inte på papper, men har många sådana drag i min personlighet.

Annons:
vallhund
2016-04-06 11:32
#7

Har du kollat in http://pyssel.ifokus.se/ ?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

punkmusic
2016-04-06 23:47
#8

#7 Ska ta och kika in där :) Köpte en "Colouring pad" idag och 100 tuchpennor ;)

thenameless
2016-04-07 10:21
#9

Kämpa på! Det funkar för vissa, det viktiga är ju att du tycker det är intressant/roligt nog att gå in i fullständigt och glömma abstinensen. Är du sådan att du går in i att rita och måla är det jätte bra. Sticka och sånt är bra när man behöver hålla händer och fingrar sysselsatta på grund av att det går "myror"  i dem. Istället för att sitta och riva papper eller kladda på ett papper hela dagen kan man göra något konstruktivt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

molbojse
2016-04-13 15:51
#10

#6 Bland de vanligaste symptomen för BPD är missbruk/beroenden. Framförallt droger/alkohol, mat, sex och pengar. Jag har själv BPD och den gör, för mig i alla fall, att jag periodvis har mer sug efter socker än annars.

Jag har ett flertal målböcker hemma, både enklare och lite mer invecklade. Kan variera målandet efter hur starkt jag behöver det :) Prova!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

roza
2016-04-27 11:30
#11

Jag tog amfetamin i ca 2 år, en dag så blev allt bokstavligen grått, himmelen var grå tankarna ja allt var grått, spelade ingen roll hur mycket uppåt jag tog, jag konstaterade där och då att det är nog bara en begränsad andel som kan bli beroende på riktigt utav amfetamin, jag överbrukade det och fick avsmak, slutade där och då, aldrig tagit det mer.

thenameless
2016-04-27 14:32
#12

Grattis! Roza Det hade ju kunnat sluta mycket värre. Fast frågan är kanske om du började ta något annat istället som fortfarande gav effekt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

punkmusic
2016-04-27 17:41
#13

#11 Skönt att höra, väl jobbat. Håller med thenameless att du kanske gick över till något annat eller har dessa tankar som sagt. Hur känner du över sug efter saker och ting?

Annons:
roza
2016-04-28 12:27
#14

ja det blev lsd och en massa psykadeliska droger (typ allt tom RC) sen så blev det heroin oxy och alla andra opioider sen nu bara benzo och cannabis

thenameless
2016-04-28 20:10
#15

Som sagt… trist för dig att du inte tog det som ett tecken att sluta.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

roza
2016-04-29 11:19
#16

Ja jag var ganska instabil efter amfetaminet dock, fick nästan en neuros…..
Allt gick i 120, och jag fick paranoida tankar typ att folk bar på smitta om ngn hostade på samma gata som jag kunde jag ta de mest konstiga omvägarna, kommer ihåg en gång gick rakt igenom en buske på typ 2x2meter ^^

roza
2016-04-29 11:20
#17

bara för att slippa gå förbi vederbörande  LOL

thenameless
2016-04-29 13:31
#18

Så är det med hjärnan. den lurar oss när den behöver något

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ebolaa
2016-04-29 21:26
#19

Hej TS !!

Förstår jag det rätt med att du är ute efter "något" som tar bort udden av drogsuget eller drogsug generellt?

Vill börja med att säga grattis och säga att du är stark som orkar ta steget, det kan vara rätt jobbigt till en början. Men det blir bättre med tiden, det lovar jag! :)

Det är ju superbra att du tränar, det är något som fungerar för många som har ägnat sig åt droger, eftersom kroppen producerar endorfiner när man tränar :) Så det är ju bara hemåt.

Hur förhåller du dig till meditation? Jag är rätt förtjust i det eftersom det fungerar bra för mig när jag hade drogsug eller ångest. De båda tillståndena påminner ju rätt mycket vad häller den där jobbiga rastlösheten och att inte veta vad man ska göra av sig själv typ.

En enkel teknik för meditation är helt vanlig "andningsmeditation". Att man helt enkelt "tänker högt" andas iiiiiiiiin och andas uuuuuut för att överrösta andra tankar i hvuudet. På varje "uuuuuut" ska du lägga lite mer vikt vid att tänka att kroppen ska slappna av mer och mer. Man kan till exempel spänna olika muskler och släppa för att den ska "ge med sig" om man är rätt spänd. Så håller man på sådär tills man känner att man blir helt tom i huvudet. Har man kroppsvärk eller annat obehag i kroppen försvinner det också under tiden eftersom det känns som att kroppen kopplas bort från huvudet. Så det har jag använt som insomningsmetod under opiatabstinens till exempel :)

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

punkmusic
2016-05-03 21:47
#20

#19 Hej! Ja precis. Absolut, jag är öppen för det. Körde det för några månader sen, att fokusera på naveln fungerade bra. Dock tappade jag tråden efter ett tag då det blev mycket runt om. Jag vet att det är då man ska hålla i det. Tack :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: