Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1917 ggr
Valkyrija
3/28/16, 2:24 PM

Sockerberoende - hjälp :(

Hej på er!
Har för mig att jag skrivit här innan men minns inte riktigt. Var förmodligen ett bra tag sedan men jag har ett stoort problem om det är mitt sockerberoende. Jag mår otroligt dåligt över detta och undrar om ni har tips på hur jag kan ta mig ur det? 
Kramis

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Aleya
3/28/16, 2:29 PM
#1

Ja jag har varit beroende av socker. Började med lchf. Och jag är inte lika galen i socker mer. Visst åt jag lite godis till påsk, men blev leds ganska fort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Biami1.
3/29/16, 11:46 AM
#2

Jag har fått god hjälp av Krom-tillskott. Det tar dock ett bra tag innan du märker någon skillnad. Jag gjorde slut på 1 hel burk (100 tabletter) innan jag upptäckte att sockersuget minskat. Har dock fortfarande problem med köpimpulser när jag är i affären. Om jag lyckas motstå då så avtar suget när jag kommer ut.

[Sandi92]
3/31/16, 12:17 AM
#3

Jag har nyligen minskat ner på sötsaker och läsk till en gång i veckan. Det är andra gången.

Förra gången lyckades jag hålla det i 1 ½ år, men sen föll jag tyvärr tillbaka igen. Anledningen till det var att det var jul och folk bjöd på godis överallt. Alla sa att nu när det är jul kan du väl göra undantag och ta lite godis även när det inte är lördag. Jag gjorde som dom sa och var snart tillbaka i samma gamla spår igen. Denna gången kommer jag inte att göra några undantag. Det är en dag i veckan som gäller året runt. Jag klarar inte att ta lite då och då för då blir det varje dag. Jag måste ha en bestämd dag.

Den här gången har jag även ersatt sötsakerna med kaffe. Drack inte kaffe innan, men jag tycker att det lindrar suget.

thenameless
4/7/16, 5:43 PM
#4

Jag tror att LCHF livsstilen är det som fungerar bäst mot sockermissbruk. Problemet är bara att du inte kan fuska.  Utan du måste verkligen vara strikt i början, sen märker du vartefter att kolhydraterna minskar och försvinner nästan helt ur systemet att suget är borta. Hade inte min mage pajat hade jag nog fortfarande ätit så?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

molbojse
4/8/16, 2:22 PM
#5

Det du bör tänka på när du slutar med socker är att undvika kolhydrater och fett (därför är LCHF oftast inte superoptimalt när man slutar med socker). Kolhydrater förvandlar kroppen till glukos och man fortsätter förse till beroende.

Varje gång du känner ett sug - ät mat! Helt vanlig mat men utan socker eller substitut. Det gäller att vara stenhård på den punkten, då man måste programmera om hjärnan att skicka ut hungersignaler istället för sockersug. Det är jobbigt, jävligt jobbigt, men det lönar sig i slutändan :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

thenameless
4/9/16, 12:55 PM
#6

#5 Kolhydrater finns i nästan allt så man måste begränsa intaget av kolhydrater på en väldigt låg nivå.

Äta är ju precis vad den beroende och många andra gör när suget kommer

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
molbojse
4/11/16, 11:08 AM
#7

#6 Nästan alla har ätit en godisbit när de är hungriga och sen har det bara gått neråt. Hjärnan har till slut tröttnat på att skicka ut hungersignaler eftersom människan ändå inte lyssnar. Socker låter belöningssystemet bli nöjt och hungersignalerna avtar och ersätts med sockersug. Man måste få hjärnan att fatta att det inte är socker man vill ha utan mat, när den skickar ut suget. Hur ska man kunna få hjärnan att förstå att den gjort rätt från allra första början om man inte äter mat? Jag pratar inte om kopiösa mängder mat, utan vanliga portioner och regelbundet. Till slut kommer hjärnan förstå vad den ska göra och det börjar lossa.
Äta mat måste vi göra, oavsett beroende eller ej, det kommer du faktiskt inte ifrån.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

thenameless
4/11/16, 9:40 PM
#8

#5 Jo jag vet att jag backar lite Men jag läste ditt inlägg där lite bättre. LCHF Står för Low Carb High Fat Alltså ska du äta fetthaltigt mycket smör och grädde, kött är bra men inte äta godis underjords grönsaker, och frukt är tabu i princip allt utom Tomater och lite annat.

Problemet för en socker/kolhydrats missbrukare är att den inte kan kontrollera sina impulser och välja nyttig mat i vettiga mängder när suget kommer. 

Men när man  sköljer ur det ur systemet och håller kolhydraterna på en extremt låg nivå avtar suget, till slut är det borta för många.  Tyvärr inte för alla och man får lära sig att kontrollera suget när man är ren eller helt undvika platser med frestelser. som godisgången i affären. Det roliga är ju att man sällan är sugen på ett äpple när suget kommer. Men man kan ju stålsätta sig och köpa något" nyttigare"

Tyvärr är det väldigt svårt att äta på restaurang som LCHF are för kockarna har mjöl i fan allt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

molbojse
4/12/16, 1:42 PM
#9

#8 Kroppen omvandlar kolhydrater till glukos, oavsett vilken kost/diet man äter eller hur lite man äter. Så länge man sätter i sig kolhydrater underhåller man beroendet. Fett ökar på sockersuget enormt då det hänger ihop med socker. Av den anledningen ska man undvika fet mat. Naturliga fetter och obehandlade fetter, som omega 3 etc, är bra, men vispgrädde i mat (istället för matlagningsgrädde) eller den feta creme fraichen ska man undvika om det ska fungera. Att bara sluta äta godis hjälper inte ett skit, faktiskt.
Man måste kunna om kost och hur kroppen tar hand om det man äter för att lyckas med att sluta med socker. Även fast man slutat äta godis så gör det varken till eller från så länge man äter fett och kolhydrater. Det kommer du faktiskt inte ifrån. Man underhåller fortfarande beroendet även om det kanske inte känns så.

Det är inte lätt att sluta med socker eftersom man måste lägga om hela sin kost och äta bättre. Jag tolkar ditt svar som att det är fysiskt omöjligt för en sockerberoende att äta mat i vettiga mängder. Kan man sluta med socker kan man äta mat också. När man äter bra mat istället för socker kopplar hjärnan faktiskt ganska snabbt att den ska skicka ut hungersignaler. Oavsett vilket beroende eller missbruk det handlar om att bli av med så är det kämpigt, det kan du heller inte komma ifrån. Självdisciplin och behärskning är man så illa tvungen att ha om man ska lyckas. Spelar ingen roll vad det handlar om. Om det är socker, mat, spel, narkotika, man måst kämpa själv, stoppa sig, tänka efter. Om man tänker att man aldrig kan äta vettiga mängder mat kommer man heller aldrig kunna äta vettiga mängder mat. Man får läsa på, skaffa sig kunskap och sen bestämma sig. Vill man så kan man. Sen tar det olika lång tid för alla att anpassa sig, upptäcka vad man kan och inte kan äta etc.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Upp till toppen
Annons: