Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 2033 ggr
Bill&Bull
2017-01-11 22:38

Blodprov alkohol

Då jag under en period använde alkohol mot ångest ska jag nu få lämna ett blodprov, har inte druckit på 2 mån förutom på nyår, någon som vet hur ett sånt här prov funkar? Har nämt för sjukvården att jag drack på nyår, men är nojjig över att de ska visa nåt pga det då? Provet görs för att kolla att jag inte har druckit, men som sagt gjorde jag det vid ett tillfälle.. visar detta prov bara om man dricker frekvent liksom?

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Honestyisdead
2017-01-11 22:46
#1

Dom kan se 3 månader bak i tiden på blodprov. Hur mycket man druckit.

Halvdansken
2017-01-11 22:52
#2

#1. Kan man? Hur då? Du har ju ingen alkohol kvar i blodet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2017-01-11 22:57
#3

Hur vet jag inte. Men detta är information jag fått av min läkare. Man kollar något med levern det är det enda jag vet.

Record
2017-01-11 23:05
#4

GT-värdet är det värde som ökar, kan mätas ca 6 veckor efter alkoholintag.

http://www.netdoktor.se/mage-tarm/fraga-doktorn/gt-varde-pa-levern-26976/

Halvdansken
2017-01-11 23:10
#5

Googlar man lite så tror jag inte att TS ska bekymra sig. 
Här står det bla "….uppkommer vid långvarig kronisk överkonsumtion" "Halveringstiden för GT är cirka två till tre veckor och vid alkoholabstinens återgår GT-värdet till det normala inom ungefär en månad."

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lutralutra
2017-01-11 23:12
#6

Tre veckor bakåt i tiden är det dom ser, om det är samma prov som jag tar(PEth), har även läst att det kan variera lite individuellt på mellan 2-6 veckors period. 

Men om du inte drack mycket på nyår så bör de ju inte visa särskilt högt iaf.


Annons:
vallhund
2017-01-12 09:10
#7

Steg 1 är leverprover. Steg 2 är CDTekt som visar ungefärlig konsumtion senaste 4 veckorna. Steg 3 är ett mer specifikt prov som heter något med p… men det tas enbart om man står under behandling på beroendeklinik har jag för mig. Kan naturligtvis variera mellan landsting o kommuner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

lutralutra
2017-01-12 11:14
#8

Hm okej, jag har fått ta PEthprov trots att jag ej stått under behandling. 

Det verkar som det är olika då, men TS, du kan ju alltid fråga vilket prov du tar, på hur stor mängd och hur långt tillbaka det ger utslag


Upp till toppen
Annons: