Annons:
Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 1977 ggr
Perline
1/12/17, 12:59 PM

2 beroende i relation

Hej alla… Jag och min sambo är 2 beroende som är relativt ny nyktra jag 1 år imorgon hon lite drygt ett halvår jag gjorde en lång behandling och hon följde mina fotspår på utsidan något som jag är grymt imponerad av och vi har haft enormt mycket prövningar och hon är gravid oxå i 4 mån. Det är ca 4 mån sen jag kom hem från behandlingshemmet men det är tufft går på mycket möten pratar med vänner men det är tufft och jag har så svårt att hantera känslor får panik tillslut och vill bara fly och blir arg….. Vet inte om det blev en svettig trådstart men va tvungen skriva av mig

Annons:
OlgaMaria
1/12/17, 1:06 PM
#1

Bra jobbat!! Fattar att det är riktigt tufft, men kämpa på!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gronstedt
1/12/17, 1:13 PM
#2

Hej och välkommen, Perline!

Ja, det är tufft att bryta ett beroende. Det är inte bara suget man måste hantera, utan en hel massa annat också - som vad man ska göra i stället med sin tid. För att inte tala om alla fysiska förändringar som kommer. Inte bara eventuella abstinensbesvär, utan bara att man känner sig "annorlunda" när dels giftet och dels beroendet går ur kroppen. Vart ska man ta vägen, liksom? Det går inte alltid att formulera, och man vill kanske inte ens försöka!

På ett sätt kan det nog vara lättare att vara två som går igenom det, men på andra sätt kanske det är svårare? Om man hamnar i motfas med varandra, till exempel.

Jag har inga direkt tips att ge, utom att prata med varandra så mycket det går, var öppna med varandra och skratta åt eländet när ni kan. Galghumor hjälper mot en hel del. Lär er också vara öppna mot varandra med när ni inte orkar eller vill vara öppna. Jag personligen är inte en 12-stegsmänniska, men jag kan tänka mig det kan vara jobbigt att till exempel gå på samma AA-möten eller liknande. Att bli nykter kan vara en väldigt privat process och det måste vara OK att sluta sig i sig själv ibland också. 

Mitt enda andra tips är att hitta på något annat när suget är för grymt och du blir arg och vill fly. Städa, träna, ha sex (ifall ni är två som vill, förstås), lös sudoku, ordna om alla böcker efter ett nytt system eller vad som. Det hjälper att ha något för händer. Faktiskt.

Lycka till och håll i varandra lagom mycket!

Perline
1/12/17, 1:30 PM
#3

Tack k för era svar. .. Ja många gånger är det en fördel att vara 2 likasinnade en stor fördel ibland och det finns mer förståelse på ett sätt . Men egentligen tror jag att en del av vårat problem är att jag har så svårt att uttrycka mina känslor på ett normalt sätt utan jag håller undan tills det tar över och jag är inte medveten om det förrän exploderar men då har jag hållit på med droger sen jag var 12 så jag är nog inte utvecklad känslomässigt som den 33 åring jag är. Och en svår grej med det här är att tillämpa acceptans att det är okej att det stormar och gör ont vi är drogfria och även fast vi säger väldigt dumma saker när vi är arga så är varken jag eller hon vuxna på insidan båda behöver läka och tillåta varandra att må som man mår… men jag älskar henne och är grymt stolt över våran resa tillsammans

setfree
1/12/17, 1:58 PM
#4

#3 Bra gjort att bryta ett destruktivt betende. Det kommer säkert att gå bra för er. Håll hårt i varandra och gör roliga saker ihop.

Ni kommer att få pengar och tid över nu och kan göra något bättre med det.

Finns det några saker ni gärna vill göra i framtiden?

Det brukar vara lite kul att planera tillsammans.🙂

Perline
1/12/17, 2:20 PM
#5

4# Ja det har varit en häftig resa på många plan och extremt jobbig jag var på behandlingshem 8mån kontraktsvård och hon ute så jag är enormt tacksam att vi är där vi är idag drogfria förstahandskontrakt på en fin lägenhet på gång det är verkligen ingen självklarhet med min bakgrund. Hon är gravid så hon väntar mitt första barn och bara det är ofattbart hon har ett sen förut men jag trodde aldrig att det skulle vända för mig. Vi har båda en dröm att kanske få hyra ett hus på landet och föda upp lite djur och odla grönsaker äta sin egen mat ett lungt och tryggt familjeliv……

setfree
1/12/17, 3:09 PM
#6

#5 Grattis till allt. Det är fantastiskt med barn.

Det är klart ni kommer att lyckas med det. 

Då börjar planeringen för barnet med allt vad det innebär. 🏆

Annons:
Upp till toppen
Annons: