Annons:
Etikettberoende
Läst 990 ggr
lilljag83
10/7/13, 2:26 AM

Hur söker jag hjälp? *vuxet barn*

Jag har idag ÄNTLIGEN hittat min "diagnos". 

För att göra storyn kort så har jag växt upp med en känslomässigt frånvarande mor (jag har inte blivit sedd / bekräftad & växt upp med känslan av att barn är jobbiga. Ensam och icke kärleksfull barndom där man inte inte pratar, umgås osv) 

Jag tycker inte synd om mig själv för det, utan har väl växt upp och blivit en "överlevare", stark o svag i omgångar.. Deppig till o från ca 15-25år då jag började jobba med mig själv (visste att jag ville utvecklas och få ordning på min dåliga mönster)

Pappa omkom då jag var liten, och släkten på den sidan försvann. Släkten på mammas sida har varit lika mycket känslomässigt dysfunktionella som mamma, så kort o gott har jag inte haft en ända vuxen att krypa upp i famnen på. Ingen har gett mig den trygghet o kärlek ett barn behöver.   

Så jag har inte den värre missbrukaruppväxten bakom mig, och ändå trott att min uppväxt var rätt "normal", samtidigt som att jag som är en väldigt känslosam människa haft agg emot min stackars svaga mor som inte gett mig de jag behövde som barn.. 

Ingen jättesnyfthistoria, men jag börjar fatta varför jag haft såna problem i nära förhållanden. Varför jag har låg självkänsla och att jag har ett inre barn som vill må bra och lära sig älska sig själv.

Många frågetecken faller på plats när jag läser runt på nätet om detta och min fråga är nu… 

Vart vänder man sig utan att bli ruinerad? Att gå privat till en terapeut kommer sluka min budget.. :/

Annons:
vallhund
10/7/13, 2:55 AM
#1

Om du bor på en studieort kan du få gå i samtal hos en blivande psykolog eller psykoterapeut till reducerat pris. En del utbildningsinstitut så som St Lukasstiftelsen som utbildar psykoterapeuter behöver oxå klienter till sina elever.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

lilljag83
10/7/13, 3:36 AM
#2

Tack Vallhund, ska kolla upp det!

Biami1.
10/7/13, 10:41 AM
#3

Har du kollat med din vårdcentral? De har, eller kan remittera till, någon form av samtalskontakt.

lilljag83
10/7/13, 10:44 PM
#4

Ja sökte för depression för några år sen, men de blev inget mer av med det då efter att jag började må bättre o de var lång kö.

Vet inte om mitt problem anses för fjuttigt för att gå via dem, men ska försöka ta mod till mig o fråga.. :) Tack för svaren!

vallhund
10/8/13, 3:14 AM
#5

Det är en lång o smärtsam väg att inse att man varit sin egen förälder o att det lilla barnet i en själv varit så sårbar o att det inte funnits någon som tog hand om det.

lilljag83, du har redan kommit en lång bit på vägen. Det gör ont att inse att våra föräldrar inte varit kapabla, men att de faktiskt gjort så gott de kunnat, utifrån sina egna förutsättningar.

Man kan kanske aldrig förlåta, men man kan förstå o gå vidare. Det tog mig fem års psykoanalys för att inse att jag inte utsatts för mina föräldrars  elakhet, utan för deras inkompetens o oförmåga att ta hand om barn o deras behov.

"visst gör det ont när knoppar brister"
Karin Boye

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

lilljag83
10/8/13, 11:25 PM
#6

Ja lite så försöker jag tänka, att hon inte visste bättre.. Det tråkiga med det här är att jag har en storebror och en lillebror, varav den lilla bor hemma nu och har blivit lika introvert som henne. Den större är en kärleksfull pappa till flera barn men utåt sett introvert han med. Han har inte "lidit" av mammas oengagemang o tycker att hon gjort sitt bästa så de är ju bra. 

Gick du via VC till psykoanalysen och hur mår du idag? 

Tack för att du delar med dig!! 

Mvh

Annons:
vallhund
10/9/13, 1:17 AM
#7

#6 Jag hittade psykoanalytikern själv. Jag har lång utbildning själv som psykoterapeut så jag var kräsen i mitt val.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: