Annons:
Etikettberoende
Läst 2463 ggr
Anonym
Anonym
10/7/13, 3:37 AM

Hjälp (röka)

Jag är i kampen om att sluta röka. Lyckas ganska bra. Men SÅFORT jag blir förkyld/täppt så bara måste jag ta en cigarett igen. Eftersom när jag röker ut genom näsan försvinner täppheten/rinnsnuvan och jag känner mig genast frisk igen.

Och då blir jag fast igen. Så börjas det om. Jag var rökfri i 2 månader nu tills idag då jag blev förkyld igen.

Kan alla förkylningar jag åker på ha något att göra med att jag slutat röka och därmed är fast i en ond cirkel?

Hur tar jag mig ur den? Alla tips mottages!

Annons:
Gronstedt
10/7/13, 3:34 PM
#1

Det kan vara så att du upplever snuvighet/nästäppa när din näsa börjar hämta sig efter rökningen och slemhinnorna återställs till normal funktion.

Det kan också vara så att du har hittat en bra ursäkt för att slippa sluta. Vi brukar vara väldigt bra på ursäkter, vi som är beroende 😛.

Disturbed-Angel
10/7/13, 4:39 PM
#2

Jag tror att det ligger mycket i vad #1 säger. 

Du måste helt enkelt stå ut med att känna dig förkyld ett tag. Prova nikotinhjälpmedel om det är för svårt och köp en riktigt bra nässpray.

vallhund
10/8/13, 2:37 AM
#3

Nässpray är inte så bra att rekommendera. Bör aldrig användas mer än 5 - 7 dagar i rad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Disturbed-Angel
10/9/13, 1:55 AM
#4

#3 "Jag är i kampen om att sluta röka. Lyckas ganska bra. Men SÅFORT jag blir förkyld/täppt så bara måste jag ta en cigarett igen." 

TS skriver ju att hen faller tillbaka när hen blir förkyld och täppt i näsan. De flesta människor använder nässpray vid förkylning så tror inte att det är någon fara för TS att ta lite nässpray vid sin förkylning med nästäppa. Det är definitivt farligare att röka än att använda nässpray när man är sjuk.

UtanAlias
10/14/13, 9:16 AM
#5

Nässpray är ju bättre än att falla tillbaka till cigaretterna gång på gång.
Din nästäppa är nog också en ursäkt för att inte behöva sluta.

Du kommer bli täppt, trött, grinig, få ont i huvudet och slemmig i halsen. Det är kroppens sätt att rensa ut allting. Slopa ciggen och håll ut. Det gäller liksom bara att ge sig f-n på det.

// Rökfri snart 4 månader and still going strong!

Anonym
Anonym
10/14/13, 4:50 PM
#6

Tackar för tipsen!

Det ligger nog något i det att kroppen rensar ut och att jag då får förkylningssymptom eftersom verkligen ALLT försvinner såfort jag tar en cigarett igen. Vore det en riktig förkylning borde det hålla i sig ett tag.

Men det är riktigt jobbigt att åka på de här, nu är jag som skrivet fast igen och när jag nu kommer förvänta mig att förkylningssymptomen kommer igen blir det svårare, eftersom jag förut trott att jag bara haft ren otur.

Kan inte ta nässpray eftersom jag visar allergi mot det. När jag är förkyld brukar jag i duschen skölja näsan med varmt vatten alltså andas in vattnet och sen blåsa ut vilket hjälper ibland speciellt mot riktiga förkylningar eftersom de rensar ut viruset o snuvan men mot detta ger de ingen speciell effekt eftersom de kommer tillbaka lika snabbt. Jag är inte snorig utan täppt.

Hade inte rökt alls länge, och när jag gick på "sluta röka" grejen på VC sa sjuksköterskan att man inte ser på mig att jag är rökare eftersom mina slemhinnor inte visar det/är förstörda så jag får inte ihopa det i huvudet. Hon menar att dom var fullt friska.

Annons:
thenameless
10/14/13, 6:37 PM
#7

Som med alla andra beroenden kommer du aldrig att lyckas att sluta röka förrän du beslutat dig för att sluta och verkligen vill.

Sila bort alla hjärnspöken om att du blir förkyld osv pm du slutar. Det är förkylningstider nu på senhösten.

Sluta tvärt och håll ut tills suget avtagit eller är helt borta om några veckor. Om du läst i andra  sluta ***** trådar så vet du att  underlättar att hålla hjärnan upptagen med annat i början.

Ta nya tag, se dina misslyckanden som en erfarenhet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JohannaEkroth
10/17/13, 12:54 AM
#8

Kan du köpa Vicks inhalator då? Finns på apoteket.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[rumelle]
10/23/13, 3:45 PM
#9

Jag gissar att dina slemhinnor i näsan är i en slags obalans pga rökningen. Retningen från röken och dess partiklar ger upphov till en inflammation = svullnad och nästäppa. Samtidigt verkar rökning kärlsammandragande vilket tar ner svullnaden och liksom maskerar problemet. Det gäller att du är stark och låter bli att röka och står ut med nästäppan en tid medan slemhinnorna återhämtar sig, så kommer du troligen med tiden känna att det blir bättre. 
Det du kan prova som kan ge lindring är nässköljning med koksaltlösning. Jag rekommenderar inte att du använder andra sorters nässprayer, eftersom det är lätt att man använder dem mer än rekommenderat vilket kan leda till permanenta problem med slemhinnorna i näsan.

Upp till toppen
Annons: