Annons:
Etikettberoende
Läst 1187 ggr
Calcifer
2014-01-24 13:19

Nu SKA jag sluta röka!

Jag måste verkligen sluta röka. Det är äckligt, det är dyrt (men inte lika dyrt som i Sverige) och man luktar rumpa. Det är bara bläää hela grejen. Beställde nyss två grejer jag suktat efter länge, och som nästan på ett sätt var att förverkliga en dröm på något sätt. Köpte Sailor Moon halsband (8 stycken, ett set) och Ginga Densetsu WEED samlarfigurer. Kan nästan gråta av lycka bara av tanken på dem!

MEN!

Jag har två cigaretter kvar. När de två är slut så är jag förbjuden att köpa mer. Nu får det vara bra. Jag beställde saker jag velat ha läääääääänge trots att jag egentligen borde lagt pengar på andra saker, så jag kompromissar med mig själv. "Ok, du får köpa de där grejerna, men då får du fan inte röka mer!"

Så nu ska jag köra på det. Jag måste verkligen sluta röka. Finns ingenting positivt med det alls.

Men jag vet tyvärr vilket helsike de närmaste dagarna kommer vara, bläää!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Sjöstjärna
2014-01-24 13:23
#1

Bra val! 👍 Ett tips kan vara att inte röka upp de två sista cigaretterna utan att ha dem kvar hemma. Fördelen med detta är dels att du faktiskt tvingar dig själv att VÄLJA att sluta röka och inte bara låta bli för att du inte har tillgång till cigaretter (vilket är användbart om du blir bjuden eller står i affären med fullt med cigg framför ögonen) och dels att OM du skulle ramla dit så har du bara två cigaretter hemma istället för att du springer ut och köper ett helt nytt paket som "måste" rökas upp.

Lycka till!

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Gronstedt
2014-01-24 13:23
#2

Tips: Släng de två också, annars kommer din beslutsamhet att se helt annorlunda ut när de är upprökta.

Praefatio
2014-01-24 13:26
#3

Vet du vad et bästa du kan göra är? Ändra din inställning liiite liiite grann. Istället för att tänka: "Nu FÅR jag inte röka!" tänk: "Nu VILL jag inte röka!"

Förbjuder du dig kommer det bli såååå mycket jobbigare, för då kommer livet kännas orättvist och hemskt och du kommer gå runt och känna att det är lite synd om dig som inte kan röka. Vill du inte, ja då är det BARA ditt val som hindrar dig, då bär du själv ansvaret och då blir det så himla mycket enklare att komma ihåg varför du slutar, när allt känns som jobbigast.

Sätt gärna upp en lista på varför du slutar så att du kan påminna dig. När suget blir starkt, tänk: "Min kropp vill röka men JAG vill inte!" Det kommer inte göra det lättare fysiskt att sluta, men det kommer kännas mindre hemskt.

Stort lycka till! Om några månader kommer du tacka dig själv! Min sambo klarade att sluta efter 10-15 år och nu, ett par år senare, mår han så himla mycket bättre på alla plan!

Calcifer
2014-01-24 13:27
#4

Jag förstår era tips, tyvärr känner jag mig själv och det fungerar för mig mycket bättre om jag känner att jag får röka TVÅ cigaretter till men sedan är det slut. Slänger jag dem kommer jag få panik redan inatt och springa och köpa fler. Been there, done that. De gånger jag varit mest framgångsrik med att göra uppehåll har varit just när jag sagt "ok, när detta paket är slut, så är det slut!" 

Naturligtvis har det inte fungerat i längden, men tyvärr har det personliga anledningar också så jag förstår att det inte gått förut.

Dessutom väljer jag fortfarande att sluta röka, för jag har 2 min till närmaste konbini och paketen kostar drygt 20:- här. Jag har alltså världens enklaste tillgång till ett nytt paket, men väljer att inte köpa mer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2014-01-24 13:29
#5

#3 Nä, jag fungerar inte så. :P

Säger jag "app app app, du köpte x, nu får du fan inte röka!" så vill jag inte röka för jag har ju "köpt" mitt rökslut. Blir jag sugen på cigaretter då så känner jag mig varken typ "oh, my life is a dark abyss" eller något annat, utan bara "bah, tönt, du har dina nya fina grejer, gå och lek lite med dem och håll käft nu". 🤪


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2014-01-24 13:31
#6

Sen som ett tillägg så gjorde jag ju dealen med mig själv just för att jag inte VILL röka mer. ;)

Annars skulle jag inte bestämt mig för något alls.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Mitralis
2014-01-24 13:32
#7

Det kommer att gå bra för dej 🙂
http://slutarokalinjen.org/



Calcifer
2014-01-24 13:33
#8

#7 Tack för länk, men bor i Japan, blir inget ringa superdyra samtal till Sverige. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2014-01-24 13:42
#10

Jag har mina vänner och en massa studier att fördjupa mig i. Har en filmlista typ fem mil lång och tre böcker att läsa så jag får dyka in i dem när jag börjar känna mig sugen. 

Sen hjälper det att det är arsligt kallt här nu, så man vill fan inte gå ut heller. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gronstedt
2014-01-24 14:26
#11

Det bådar gott - självkännedom och självironi är alltid bra grunder när man ska ta strid med sig själv Blinkar. Lycka till!

Calcifer
2014-01-24 14:38
#12

#11 Det viktigaste är nog att man vet hur man brukar tänka. Jag vet liksom hur jag fungerar. ^^


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

thenameless
2014-01-24 16:19
#13

De flesta vet nog eller har hyfsat bra koll på hur de funkar, Men väldigt många väljer att ignorera signaler och varningsbeteende… när det väl kommer till kritan.

Men rökning tror jag inte har så svåra abstinensbesvär

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Calcifer
2014-01-24 16:26
#14

#13 Jag har fått huvudvärk, illamående, irritation, ångest, och dylikt i samband med att försöka sluta röka.

Nu är cigaretterna i alla fall slut och jag är precis lika säker på att jag inte vill röka mer som jag var innan. Paketet slängt och nu får det vara nog.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

thenameless
2014-01-24 19:48
#15

Bra fortsätt så. rätt inställning

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Praefatio
2014-01-24 19:54
#16

#14 Heja, heja! 🥳

Calcifer
2014-02-08 15:48
#17

Föll tillbaka efter två dagar, men i söndags kastade jag cigaretterna och har varken tänkt på dem eller velat ha några sedan dess. Så imorgon har jag gått en vecka utan cigaretter och helt ärlig, varje gång jag ens tänker en halv tanke på att röka så mår jag illa.

Tror det är för att jag blev sjuk precis när jag slutade röka, så jag associerar cigaretter med illamående. Men det är ju inte dåligt direkt. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MrsGoldfire
2014-02-08 20:11
#18

Tycker du har svaren på alla pep-talk själv! Så bara kämpa på! Vilken härlig styrka din karaktär har!

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Upp till toppen
Annons: