Annons:
Etikettpsykiskt
Läst 2762 ggr
Anonym
Anonym
2014-02-10 14:41

Hur hjälpa psy.ohäsa?

Jag har hamnat i en sits som jag måste hjälpa till med. En person mår väldigt dåligt psykiskt, hen har levt hela sitt liv med alkoholmissbruk men har det idag under kontroll. Men hen har vart med om mycket u livet och ett tag hotade med självmord (rop på hjälp) Hen är sjukpensionär men ställer upp som frivillig på div ställe med sånt hen älskar att göra men på senaste tiden har hen tappat gnistan även för det. Hemmet har havererat och fick reda på att hen är vräkt pga hen inte längre bryr sig om sig själv, dvs sopor slängs inte och hygienen är inte på topp så pga lukten är de nu skett. Men jag vet inte vem jag ska ringa, r det hyresvärden? Försäkringskassan? Socialen? Psykiatrin? Jag vet inte alls vart jag ska börja. Vi är flera som kan hjälpa till att röja och sen se till så det sköts men uppenbarligen behövs de mer hjälp än så på den psykiska delen. Någon som kan komma med råd hur jag ska starta?

Annons:
nakenkatt
2014-02-10 14:46
#1

Kommunpsykiatrin i kommunen där personen bor. ska finnas en enhetschef som har hand om det i kommunen. ring och berätta vad du vet och att du är villig hjälpa till. den här personen behöver helt klart ha stöd och hjälp i sitt hem.Stöd med ADL.Hoppas det ordnar sig..

Maria
2014-02-10 14:55
#2

Det är otroligt svårt att vräka någon för dofter, hygien eller liknande. Däremot utebliven hyra är något som är lätt att bli vräkt över så frågan är om det kanske handlar om ekonomi istället.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2014-02-10 14:59
#3

#1 tack, då känner jag mig mindre vilsen. Jag har inte riktigt vart i situationen innan så det är skönt forum finns när det väl sker. Jag borde ha märkt signalerna innan men ignorerade dom lite också, men hopas hu alltid att man har fel #2 detta är "dofter" som inte går att undvika. Tro mig, kan tyvärr inte skriva här utan att avslöja för mycket

nakenkatt
2014-02-10 14:59
#4

#2 jo visst är ekonomin en stor bov i dramat. Det är ju en rad olika faktorer som har bidragit till detta efter vad jag kan förstå. Men där kommer ju också kommunen in i bilden om inte personen har pengar till hyran.

nakenkatt
2014-02-10 15:03
#5

TS jo jag förstår.har ganska lång erfarenhet av det du beskriver. men det finns hjälp att få.Lycka till.

Anonym
Anonym
2014-02-10 15:37
#6

Ekonomin r som sagt inget problem så kan vi skippa det ämnet är nu snälla, så jag vill enbart ha hjälp med hur jag skulle börja och vart jag skulle vända mig för att hjälpa hen. Men ska testa socialen på onsdag och sätter dom på sig skygglappar som de tyvärr brukar så försöker jag med psykiatrin. Tänker inte ge mig tills hen fått hjälp. Jättetack för ni pekade åt rätt håll, då känner jag mig mer självsäker också

Annons:
idailsk
2014-02-10 16:56
#7

TS

Jag började med socialjouren, när x blev vräkt, och sedan var det oändligt många samtal och möten med olika instanser. Men det gick. Här fanns inget alkoholmissbruk med i bilden, men allt annat du tar var med. Sanitär olägenhet, lukter, hygien som rasade etc. 

Lycka till!

Kram Mila Kär

nakenkatt
2014-02-10 16:57
#8

Stå på dig.

vallhund
2014-02-11 08:41
#9

Vad är kommunpsykiatri?

Om ekonomin inte är ett problem så är det bara att anlita en städfirma.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nakenkatt
2014-02-11 11:13
#10

kommunpsykiatrin ligger under socialförvaltningen hos kommunen. de har särskilda boenden, uppsökande verksamhet mm.Sedan finns LSS som betyder lagen om stöd och service. Där har vi daglig verksamhet,god man, kontaktpersoner och särskilda boenden, hjälp i det egna hemmet mm.

Biami1.
2014-02-11 11:25
#11

Man kan få boendestöd bevilja genom kommunpsyikatrin, ibland även genom den "vanliga" socialtjänsten. Då får man praktisk hjälp med det som behövs hemma. Inte som hemtjänst där de kommer och gör åt en utan man får stöd att genomföra det som behövs. Fungerar bra för många. 

Har personen kontakt med den "vanliga" psykiatrin? I och med självmordstankarna? De kan i så fall hjälpa till med kontakten med kommunen. Har hen inte kontakt där så kanske det kunde vara bra att föreslå det. Eller gå via vårdcentralen som i många fall har någon form av samtalsstöd, eller kan remittera vidare till rätt instans.

nakenkatt
2014-02-11 11:41
#12

#11 ja precis, var inne på din linje där. Boendestöd vore nog aktuellt för den här personen.Det är ju stöd som behövs  i fall som Ts beskriver.

idailsk
2014-02-11 16:05
#13

Boendestöd eller LSS. Boendestöd är inte alltid så stort, men det beror på vad personen i fråga behöver

Kram Mila Kär

Annons:
vallhund
2014-02-18 02:05
#14

#10 Finns inte som begrepp i alla kommuner, har själv aldrig hört begreppet trots att jag arbetat inom området i många år.

Verksamheterna du tar upp för övrigt finns däremot över allt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nakenkatt
2014-02-18 09:06
#15

#10 ok ,ja jag arbetar där i min kommun. men det klart att visst kan det vara olika.

Upp till toppen
Annons: