Etikettberoende
Läst 4739 ggr
borntorun
2014-02-19, 18:22

alprazolam hjälp?

Tjjena. Jag fick för ca 11 veckor sedan Alprazolam eller Xanor utskrivet i samband med Sertralin mot panikångest. Dosen är 0.25mg vid behov. Jag har under 11 veckor tagit 14st Alprazolam lite utspritt vid behov och tog sista igår morse, bestämde även att nu ska jag inte ta några mer. Nu till frågan: Jag har idag känt mig lite borta i skallen, är detta nån början på abstinens eller nojjar jag bara? Benso är inte ett så kallat expertområde hos mig så jag vänder mig till er som kanske vet mer. Kan man få abstinens när man käkat sporadiskt som jag gjort under 11 veckor? Blev likblek när jag såg på nätet hur jävligt folk som slutar med benso får det. Jag har just nu noll aptit, spänd och ångestfylld. Är detta abstinens och isåfall, hur länge kan det tänkas hålla på?

[[Boris Sager]]
2014-02-19, 18:31

Beror på vad du menar med sporadiskt.

Bensodiazepiner är beroendeframkallande , likaså Sertralin, som är ett antidepressivum.

Har du slutat med båda ungefär saamtidigt. Man ska ju trappa ner dem på läkarinrådan. Abstinens kan man säkert få av det.

Sertralin är ju inget"lyckopiller" utan brukar kännas som om man varken är glad eller ledsen. Alprazolam äe ett lugnande, avslappande preparat.

Evelina!
2014-02-19, 18:43

#1 Sertralin är INTE beroendeframkallande. Varifrån har du fått det?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

borntorun
2014-02-19, 18:44

Sertralinet fortsätter jag med, alprazolamen var endast till för insättningsperioden. Har käkat 14st 0.25mg alprazolam utspritt på 11veckor och tog sista igårmorse. Vissa veckor har jag tagit 2 och andra bara en.

borntorun
2014-02-19, 18:44

Detta gäller alprazolamen och ej setralinet.

Gronstedt
2014-02-19, 18:51

TS, du har alltså tagit något mer än 1 per vecka? Det blir man inte beroende av, skulle jag tro.

Evelina!
2014-02-19, 18:52

#3 Tror inte att du kan ha blivit beroende på den korta tiden och med de tidsintervall du tagit tabletterna. Visst kan man känna oro och ångest efter att man slutat ta dem (bens botar ju inte oron, oron maskeras ju bara under den tid preparatet verkar), men det kan lika gärna bero på tankar som "kommer jag klara mig utan?" eller att man förväntar sig att ett visst utsättningssymtom skall uppträda.

borntorun
2014-02-19, 18:54

Jag har väldigt lätt för att nojja så tänkte kolla lite bara! Nån som käkat alprazolam en längre tid och sen slutat?

[[Boris Sager]]
2014-02-19, 19:13

Att Sertralin är beroendeframkallande har jag fått från mina 20 år som läkare. Det är därför liksom med alprazolam, man måste sätta ut det successivt.

borntorun
2014-02-19, 19:19

Fast jag har ju inte gått på alprazolamen varje dag, utan högst två gr per vecka, mest då en tablett per vecka.

Evelina!
2014-02-19, 19:23

#8 Att behöva sätta ut ett läkemedel successivt är inte detsamma som att det är beroendeframkallande. Kortison behöver man också trappa upp och trappa ner, men inte skulle man tala om det som beroendeframkallande.

borntorun
2014-02-19, 19:29

Åter till ämnet, jag har käkat 14st 0.25mg alprazolam utspritt på 11 veckor och ska nu inte ta några mer vid behov, känner mig ångestfylld och spänd osv, frågan var om detta kunde vara någon slags abstinens och isåfall hur länge varar den. Sertralin vänjer man kroppen vid och klart man får svåra symtom om man slutar rätt av med dom men det som jag undrar är om man kan utveckla ett beroende för alprazolam om man käkat det sporadiskt som jag gjort under 11 veckor :)

[[Boris Sager]]
2014-02-19, 19:32

Jo, jag har Addisons sjukdom och om jag inte tog Hydrocortison varje dag skulle jag bli abstinent.

Och Sertralin är beroendeframkallande. (Även om LM industrin inte vill medge det.

borntorun
2014-02-19, 19:35

Setralin är beroendeframkallande fast istället för att kalla de abstinens så förfinar dom det till utsättningsymtom.

[[Boris Sager]]
2014-02-19, 19:35

Alla människor är olika Alprazolin klassas som knark och om man är känslig KAN man bli beroende av den mängd du tagit.

Evelina!
2014-02-19, 19:40

#11 Återigen, tror inte att det är abstinens du känner av, eftersom du som sagt ätit det sporadiskt och det - som jag förstår det - kan ha gått ganska många dagar mellan varje tablett.

Har det hänt något särskilt som skulle kunna förklara din nuvarande oro? Är du orolig för hur det ska gå utan alprazolam? Sådana tankar kan ju få en att känna sig ångestfylld och spänd utan att det för den sakens skull behöver vara abstinensbekymmer.

borntorun
2014-02-19, 19:47

Ja, för det mesta har det gått 7 dagar mellan doserna, ibland 10 dagar och nån enstaka gång 2 dagar. Mycket av min ångest bygger på nån släng av hypokondri antar jag, jag letar gärna symtom i mitt undermedvetna. Just nu oroar jag mig för:,är detta abstinens jag känner? Kommer det bli värre? Hur länge varar det? Jag har läst på nätet om just benzoabstinens att folk får kramper och skit. Nojjar sönder, hehe.

Evelina!
2014-02-19, 19:57

#12 Känner du en längtan efter ditt kortison? Dominerar denna längtan ditt liv i övrigt? Har det krävts högre och högre doser för att du ska känna effekt av kortisonet? Och slutligen, har du svårigheter att hantera ditt intag av kortison?

Förmodligen är svaren på dessa frågor nej, och då föreligger inget beroende i saklig mening. Däremot är det fullt naturligt att drabbas av abstinensbesvär, eller utsättningssymtom om man slutar tvärt med det.

Ber om ursäkt för att jag tog dig som exempel, men det illustrerar ganska tydligt det jag vill få fram.

Evelina!
2014-02-19, 20:02

#16 Har du känt sådana här symtom någon gång tidigare, t ex när det gått en vecka mellan två tabletter? Det jag vill få fram är att du borde ha känt av eventuell abstinens tidigare isåfall.

Kan det vara så att du är orolig för hur du ska hantera din ångest när inte alprazolam finns som alternativ längre? Har du fått några andra verktyg för att kunna hantera din ångest, mer än förskrivning av läkemedel? Isåfall tycker jag att du ska testa dem och försöka släppa tankarna på eventuell abstinens och se om det blir bättre.

borntorun
2014-02-19, 20:24

Jag har vid ett tillfälle innan känt ökad ångest mellan tabletterna men vet inte om det vart abstinens. Men som sagt, jag nojjar säkert. Ja, ja är rädd för att ångest ska bli så starkt nu när jag lagt av att jag inte kan bryta den riktigt. Jag har lite knep att bryta den naturlig väg men inte alltid de lättaste. Alprazolamet är inte nått jag känner "shit, jag kan inte fungera utan dig" utan det har mer vart som en trygghet. Ett snabbt och enkelt sätt att mota bort ångesten. Men jag har klarat mig utan dom innan och jag klarar mig utan dom nu med. Bara orolig att det jag känner nu ska bli värre, att det är en abstinens som bärjar kicka in. :/

borntorun
2014-02-19, 20:26

0.25mg är ju den svagaste dosen bland alprazolamen.

Evelina!
2014-02-19, 20:37

#20 Ja, precis. Ytterligare en anledning till att avfärda abstinenstankarna. :)

#21 Jo, men tryggheten alprazolam finns inte längre och det är inte konstigt ifall du känner oro kring det. Ja, du kommer klara dig utan dem och det kommer kanske att bli lite värre, men det går över. Tur att du har lite knep att använda dig utav. Se till att försöka med dem redan nu tycker jag.

Ebolaa
2014-02-20, 12:27

Alltså, det du känner i huvudet är utträdessymtom från xanoren. Man brukar få det när det lämnar kroppen och kan kännas i några dygn efter det, och JA det är en väldigt lindrig form av abstinens. För om du skulle ta ett piller så skulle den konstiga känslan i huvudet försvinna så fort pillret börjar verka, och du skulle känna dig normal igen.

Du kan också vara lite upp och ned i humöret och få lite sömnsvårigheter och såna saker, men det är ingenting farligt. Får du ont i huvudet är det bara att ta värkmedicin.

Det är tunga droger så du ska INTE ta några flera av de där pillrena förrän de konstiga känslorna går över, det är mitt tips så du inte blir beroende. För det är väldigt lätthänt på de där pillrena.

Lycka till :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

borntorun
2014-02-21, 14:38

#22 Ja det måste vara utträdessymtom, lite ökad ångest och rastlöshet, tror det börjar gå åt rätt håll nu igen, mår lite bättre idag! Tack för alla svar, inga mer xanor för min del!

vallhund
2014-02-22, 02:49

Boris Sager Setralin är inte beroendeframkallande, oavsett hur många år man säger sig ha arbetat som läkare.

Hydrokortison är lika beroendeframkallande som Levaxin o Insulin.

Du kanske skall hålla dig till sådant som du kan?

Alprazolam/Xanor är bland de starkaste benzopreparaten vi har på marknaden o är mycket beroendeframkallande, det är därför viktigt, att precis som TS gör, ta det väldigt försiktigt o hålla noggrann koll på sig själv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[[Boris Sager]]
2014-02-22, 04:03

# 24 tydligen är det en del inom läkemedelsområdet du inte behäskar.

Många patienter ökar på egen hand dosen eftersom prep. är beroendeframkallande och "kräver " högre doser, för att få effekt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sertralin

vallhund
2014-02-22, 04:19

Själv föredrar jag Fass framför Wikipedia, men smaken är som baken.

thenameless
2014-02-22, 09:12

Wikipedia är aldrig en godtagbar källa för information, Då det ofta förekommer falska uppgifter där.

Använd hellre FASS för uppgifter om Läkemedel och annat

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

[[Boris Sager]]
2014-02-22, 16:55

Trodde möjligen att Wikipedia var mer lättllgängligt för dem som inte har varken PatientFass eller läkarFass kunskaper.Min kommentar var enbart menad att dela med mig från de erfarenheter jag skaffat mig sim läkare under årens lopp. Inte orsaka något annat.

Dessutom står det mycket även i FASS, som kan skrämma folk.

LM industrin är skyldig att ta upp alla kontraidikationer,biverkningar o.s.v. äv om dessa enbart förekommit i ytterst enstaka fall.

Och även i FASS ändras texten kontinuerligt, i och med att forskningen utvecklas.

Evelina!
2014-02-22, 17:16

#28 Fast till och med i Wikipedia-texten du länkade till står det ju att sertralin inte är beroendeframkallande. Förstår inte tanken med länken.

thenameless
2014-02-23, 11:19

Wikipedia har mycket intressant och bra. men tyvärr är det inte alltid tillförlitlig  information då den är användarskapad och inte alltid fakta kollad

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Ebolaa
2014-02-23, 13:19

Alltså, den enda mekanismen vad gäller sertralin som någon här tror att är "beroendeframkallande" är att man kan få utträdes/utsättningssymptom om man slutar tvärt efter en behandling på sertralin efter ett tag. Utsättningssymtom på sertralin är förmodligen av psykisk karaktär där personen känner sig mera nedstämd eller orolig, har lite mera ångest, sömproblem osv.

Utsättningssymtom är dock absolut inte det samma som abstinens. Abstinens är en reaktion på att du slutar ta det medlet som du varit beroende av. Och en abstinens är så mycket mera komplex än utsättningssymtom. Hjärnan förändras av att haft ett beroende, desto längre du varit beroende desto större förändring i hjärnan. Sertralin gör inte det, folk GLÖMMER till och med att ta sina mediciner!! Det skulle aldrig en beroende göra. Jag tror inte ens att personerna känner ett speciellt stort sug efter pillrena när de slutat i och med att dess effekt är såpass låg och för att de helt enkelt inte är beroendeframkallande.

“(vårdguiden1177, sökord Sertralin) Man ska inte avbryta behandlingen i förtid. Då finns en risk att de ursprungliga problemen kommer tillbaka. Om man avbryter behandlingen tvärt finns det också risk för att man får utsättningssymtom.

Man blir inte beroende av antidepressiva läkemedel (SSRI-preparat).” 

“(vårdguiden1177, sökord beroende) Ett skadligt bruk går oftast att bryta genom att man får klart för sig vilka negativa konsekvenser det leder till. Ett beroende är betydligt allvarligare och svårare att ta sig ur.

Tecken på beroende är att dina försök att sluta eller minska misslyckas och allt mer av din tid går åt till att få tag i drogen och att konsumera den. De delar av hjärnan som påverkas av droger har då påverkats så mycket att de reagerar annorlunda och allt mer styr ditt beteende mot att fortsätta använda drogerna.”

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[[Boris Sager]]
2014-02-23, 14:44

Egentligen kanske man skulle diskutera hur "beroende" definieras. Självklart är LM industrin inte inte intresserad av att kalla SSRI preparat beroendeframkallande.

Faktum kvarstår, enl. min bedömning, att Sertralin ÄR beroendefframkallande, åtminstone för dem, som liksom andra människor kan bli beroende av många preparat och droger, vilket tyvärr är så utmärkande i Västvärlden, där man inte har lika många direkt livshotande faror att oroa sig för, som t.ex i Sydostasien.

http://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=9gte6-O8feaOFOlRVxAT_HRySWwbrR41iO3gVYX-IOgySokpUOQK!-534696341?0&userType=2&nplId=20060309000020

Inte blev ni ssk lugnade av FASS texten heller. Det finns många "snällare2 preparat av SSRI typ man kan skriva ut, ssk i kombinatin med Xanor, som man gjorde så mycket reklam för på 70 talet men som nu har många biverkningar.

Skulle aldrig skriva ut Xanor heller. Oxascand eller synonymen Sobril är , enl. mig, ett mycket snällare preparat. Dessutom finns det som 5 mg, 10 mg, 15 mg och 25 mg.

Jämför inte Xanor 0,25 mg med Sobril doser.

vallhund
2014-02-24, 00:56

#32 Du verkar ha ett horn i sidan till flera myndigheter/auktoriteter, är det inte lst o deras djurskyddsinspektörer så är det läkemedelsindustrin eller LMV.

Setralin är inte alltid utbytbart mot andra depressiva, lika lite som Xanor är utbytbart mot Oxascand.

Jag kan inte se att någon i tråden jämfört mg mellan olika benzopreparat.

mayolica
2014-02-24, 01:30

Jag måste hålla med om att antidepressiva medel ofta kan vara starkt beroendeframkallande för många personr, kanske inte riktigt på samma sätt som många av dom narkotikaklassade medicinerna (som förutom att kroppen blir beroende av dom ofta brukar ge en ruseffekt ). Men dom kan vara hemskt svåra att sluta med, jag hade abstinens ett halvår efter zoloft. Vet flera som inte kan sluta med zoloft mm för att dom blir jättesjuka trots nedtrappning enligt regler.

~ mayolica ~

[[Boris Sager]]
2014-02-24, 02:09

#33 Om du skulle ha upplevt det, som vissa av lst´s djurskyddsinspektörer felaktigt försökt att belasta dig med, skulle du säkerligen också "ha ett horn i sidan" mot lst. Och SJV, som samarbetar

I övrigt har jag inga invändningar mot myndigheter.

Att LM företagen ibland går ut ut med "döljande" info är, enl. min uppfatning, inte konstigt. De samarbetar också med LM verket.

Jag anser att det inte kan tystas ner för att någon av någon anledning betvivlar det.

Insättning och utsättning av SSRI resp bensodoazepiner och kombinationer av dessa är en komplex historia, som måste skräddarsys i varje enskilt fall.

Jag vet att Xanor är ett ökänt preparat, som jag personligen aldrig skriver ut p.g.a. dess mycket uppmärksammade biverkningar.

Generellt anser jag att Svenskar är alltför godtrogna beträffande lst och deras info till media, samt att vi läkare är alldeles för få för att klara patientsäkerheten.

Det har blivit någom sorts överglidning till att patienten/kunden ska ta ansvar för sin egen sjukdom, som denne oftast inte behäskar.

Mina kommentarer är menade att få fler att inse det.

[[Boris Sager]]
2014-02-24, 02:20

Nej, jag ser heller inte att någon här i sina kommentarer jämfört medicindoseringar. Däremot gör en del av mina patienter det ibland, så det var enbart en allmän kommentar.

vallhund
2014-02-24, 02:28

Ja du kan ju fortsätta leva med dina konspirationsteorier, du verkar trivas med dem. Vill du att någon skall tro dig så får du referera till källor där vi kan läsa själva o bilda oss en uppfattning.

[[Boris Sager]]
2014-02-24, 04:23

Ärligen har har jag inga konspirationsteorier. Försöker enbart förmedla de sanningar om viss myndighet så inte andra går på samma "nitar"ang. att alla myndigheter är trovärdiga.

Men troligen måste man uppleva det själv för att tro det.

Celia

Upp till toppen