Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 4569 ggr
Sivlin
3/15/15, 6:42 PM

GODIS- BEROENDE

😃Skulle vara roligt om vi kunde ha en tråd där vi kan skriva och tala om hur

vi känner o gör för att ta sig ur detta beroende

Jag tycker att det är så jobbigt,o vill gärna att ni hör av er med tips o annat

Det var så att jag slutade att röka, men fick ett annat beroende i stället GODIS

Är det någon som vill hjälpa till o komma med råd o annat

Söndag Den 15-3- 2015

Annons:
Zepp
3/15/15, 6:49 PM
#1

Övervikten sitter i hjärnans belöningssystem där de osynliga krafterna som styr dina matvanor finns. Om man lär sig samarbeta med sin hjärna kommer kroppen inte att protestera när man byter vanor.

http://www.bokus.com/bok/9789127134577/hjarnkoll-pa-vikten/

Finns oxå Hjärnkoll på maten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
3/15/15, 6:55 PM
#2

Har du provat att byta ut godiset mot torkad frukt istället? Visst, det är socker i det också, men du får i dig vitaminer och fibrer också.

Mina favoriter är torkade jordgubbar, ananas och papaya, de smakar precis som godis. Sedan kan man själv göra något som heter fruktläder, det blir som sega remmar. Man torkar frukt och bärmos som man smetat ut i ett ganska tunt lager på en plåt och torkat i ugnen, man behöver inte söta moset innan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

*~HamsterHamster~*
3/15/15, 7:10 PM
#3

Prova med tuggumi… det hjälpte mig då jag alltid käkade när jag pluggade och jag kan plugga 2 timmar i rad ibland och då åt jag verkligen två timmar i sträck så jag ersatte det med sockerfritt tuggumi.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Sivlin
3/15/15, 7:10 PM
#4

Nej det har jag inte provat Hur gör du när du torkar frukten Gör man det i ugnen också

VildaVittra
3/15/15, 7:14 PM
#5

#4 Ja, man kan torka i ugn med luckan på glänt och på lägsta värme, men enklare är att skaffa/bygga en svamptork. 

Om man torkar saker som oxiderar så kan man doppa dom i socker, men de blir inte otjänliga utan, bara bruna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sivlin
3/15/15, 7:29 PM
#6

Låter så invecklat måste ju finnas något annat man kan göra och äta istället

Måste försöka få några lätta eller enkla grejer att ta till mig

Annons:
VildaVittra
3/15/15, 7:47 PM
#7

#6 Invecklat? Det är ju lättare än att koka pasta. 😎 Men det finns torkad frukt att köpa färdigt i affären.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sivlin
3/15/15, 8:47 PM
#8

Det är bra Men är det egentligen bra om man vill hålla igen Så är det kolhydrater man ska försöka att inte äta för mycket av Protein gör bara gott att ge kroppen

Det var nästan jobbigare nu än när jag rökte Men det får vara som det är För inga cigg mer för mig

Zepp
3/15/15, 8:49 PM
#9

Tugga på rå ingefära, när suget sätter in!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
3/15/15, 8:51 PM
#10

#8 Inget födoämne är bra att äta för mycket av, det gäller även protein.

Torkad frukt gör dig mätt, den ger inte bara kroppen socker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[laloli]
3/16/15, 4:38 PM
#11

Va härligt det hade varit om de funnits nånting gott att ta till som inte innehåller massa kalorier. Jag kan ta frysta bär, gärna hallon, som jag suger på. Går inte åt så många när de är frusna. Varför inte frysa jos i kuber? Ta en då och då när man är sugen. Svårt det där.

Handikappadmus
3/16/15, 8:18 PM
#12

Jag tror på sysselsättning varje gång man känner sug, en promenad är ju inte bara nyttigt utan får en på andra tankar. Psykologiskt så är viljestyrka ett faktum mot sötsug.

Miss_E
3/22/15, 2:14 PM
#13

Det där med sysselsättning och att det är hjärnan som styr har jag också läst mycket om. Det där med tuggummi måste jag prova, det lät väldigt smart och det innehåller ju ändå bara typ en kalori så det är inte så farligt så länge det är sockerfritt ;) Det jag tycker är jobbigast är att jag så gärna skulle vilja prata med någon i samma situation som jag, men det är ju svårt att ta upp bara sådär. Jag skulle vilja gå med i någon slags virtuell stödgrupp x) Så att man kan diskutera upplevelser och så man har någon att prata med i "kriser" för att förhindra att man "cross thst line" om ni förstår mig? Finns det någon som känner som jag gör? Skulle vilja prata med någon…

Annons:
thenameless
3/22/15, 3:10 PM
#14

Godisberoende är i princip samma sak som sockerberoende/kolhydratmissbruk. Finns massor av trådar här. Men lycka till

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

cattastroph
3/24/15, 2:18 PM
#15

Oj så intressant!

Skrev just ett blogginlägg om det där med ätandet, beroendet och att övergå till annat beroende.  http://cattastroph.blogg.se/2015/march/magisk-diet.html

Nice! här känner jag att vi kan stötta och hjälpa varandra tror jag! :-)

www.cattastroph.blogg.se

cattastroph
3/24/15, 2:30 PM
#16

Själv blir jag bara arg och ilsken när jag får tips om att käka torkad frukt. Mörkchoklad, göra egna NYTTIGA chokladbollar." Ät något annat…". 

Det är nog ofta själva beteendet man måste jobba bort.

Jag slutade en period med ostbågar som var min last. Det gick bra, men istället för ostbågar blev det vin…  Hur bra blir det? Jag är glad och stolt över att jag lyckades stoppa mig själv där.  Nu äter jag ostbågar när jag känner för det ;-)

Samma med snus. Jag slutade snusa, men åt istället. ALLT jag kom över. Fanns det inget ätbart så kunde det blir en näve havregryn eller en msk sirap. Alltså typ vad som hellst. Nu snusar jag igen och det är lättare att låta bli sånt där knäppt då.

Är det bara hunger och sug som får er att äta? Det är det jag alltid trott om mig själv. Men… jag vet inte hur och varför jag kom på det. Men mina känslor och mitt humör styr ALLT i mitt ätande. 

Och NEJ, jag är inte deprimerad, jag lider inte av en massa ångest. Jag är en rätt vanlig svensson med bra jobb, familj. Upp och nedgångar i humöret och känslor. Alla är väl inte glada och lyckliga jämt?

Och jag äter ofta när jag är glad, för att fira, för att mysa osv… då blir det kanske mer normalt ätande och nyttigare mat. Men är man bara STRESSAD, trött,  lite nedstämd osv då är det hur lätt som hellst att lindra allt det där med mat eller annat gott. "varva ner".

Skulle kunna skriva o diskutera hur längesom helst. ;-)

www.cattastroph.blogg.se

[laloli]
3/24/15, 3:04 PM
#17

cattastroph, jag hoppas du inte bett om att få tips av andra om du blir arg och ilsk över dom du får :-) Min uppfattning är att människor här är hjälpsamma med tips och råd de har.

cattastroph
3/24/15, 3:13 PM
#18

laloli

Ja det är min uppfattning också. Jag vet att alla tips jag fått är av välmening, och ibland även för att jag bett om det.  Alltså att jag blir arg och ilsk märker de inte ens av. Jag skulle aldrig skälla ut nån som ger mig tips och råd ;-) Jag bara känner mig som en vulkan.

Jag tar oftast tacksamt emot tipset och säger att jag ska prova. Men provar inte ens… 

Hmmm… en ny insikt: Jag äter i "protest" också. Jag tror nog jag gör allt för att framstå som en helt hopplös person när det gäller viktminskning.

www.cattastroph.blogg.se

Blanksteg
7/15/15, 5:24 PM
#19

När jag är sugen på godis så brukar jag försöka tänka tillbaka på hur dåligt jag mår av att äta det, och hur det smakar. Första tuggan är väl god, men sedan… När jag äter godis så gör jag det inte måttligt, utan jag äter tills suget är borta, inte tills illamåendet kommer.

Sedan försöker jag se godiset i form av dess ingredienser. Att se innehållsförteckningen kan ju också avskräcka en något… Att läsa hälsosidor och även miljösidor motiverar en också att inte slösa bort sin hälsa och naturresurser på onödig konsumtion såsom godis. 

Men det är så svårt! Oftast hjälper det inte.

Michaela-N
8/12/15, 10:36 PM
#20

Hmm ja jag kan väl inte säga att jag har den bästa lösningen på mina problem. Jag tillåter mig själv att äta en gång i veckan men då svullar jag verkligen. Min svaghet är lösgodis, det mesta andra kan jag låta bli. Men får jag välja så sätter jag mig hemskt gärna med en påse lösgodis och en film en lördagskväll 😉Skulle gärna vilja sluta, eller åtminstone inte äta så sjukt stora mängder, men ja, det är en svaghet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: