Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2788 ggr
dementia
2015-08-09, 13:44

Sluta äta godis/chips tillsammans!

Jag är beroende av godis och chips… och vill verkligen sluta! Har varit det i flera år och äter flera chipspåsar i veckan och massor med godis varje dag. Och kan inte sluta. Det är helt sjukt!

Jag tror dock att det vore lättare om man kunde försöka sluta tillsammans med någon eller några fler, nästan som en stödgrupp här där vi kan berätta om upp- och nedgångar. För försöker jag själv slutar det alltid med att jag ger upp efter tre dagar och börjar hetsäta onyttigt igen… Jag har sjukt dålig självdisciplin så behöver allt stöd som är möjligt, misstänker att det finns fler som har samma problem.

Så vad säger ni, är ni med mig???

[JeanetteK]
2015-08-09, 13:48

Ååååh jag skulle behöva detta… är en extrem godisråtta för tillfället och förutom det är pepparchips min stora last. Hur tänker du göra? Sluta helt? Ha godisdagar? Ta en dag i taget? Har jättedålig motivation för tillfället och min karaktär när det gäller sånt här är i stort sett obefintlig… Men jag vill gärna försöka! Bra initiativ. ❤️

farvendal
2015-08-09, 13:50

Upplever att det inte fungerar något vidare att sluta tvärt. Nedtrappning brukar vara mer effektivt. Jag kämpar emot det där suget jag med. Ett helvete är det verkligen.. men jag äter iallafall mindre nu än tidigare. Fortfarande nästan varje dag, men i mycket mindre mängder. Kan nöja mig med en 50gram chokladbit nu istället för en 200gram marabou… chipspåsarna får vänta till helgen. 

Att sluta tillsammans med någon kan vara effektivt men också ge tvärtomeffekt.. om den andra fuskar blir det liksom lätt att man faller med och också gör det. Så blir det för mig och min sambo. Men är man båda stenhårda på att sluta och slår varandra på fingrarna så är det effektivt!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

dementia
2015-08-13, 00:36

Gissa vad jag gjort varje dag sedan jag skrev? Jo, ätit massor med onyttigheter.. :(
Imorgon har jag lovat mig själv att inte äta något onyttigt och JAG SKA HÅLLA DET!

farvendal
2015-08-13, 08:48

#3 Gör smoothie vettja. jag gör på kvarg, frysta bär samt en lite florsocker (smakar så surt annars). Gotteligott.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[JeanetteK]
2015-08-13, 17:51

#3 Samma här… 😕Tänker mig att jag ska skärpa mig nästa vecka när vardagen är här igen… Jag skjuter med andra ord på saken… som vanligt. 🤪Hoppas du klarat din dag idag. Själv har jag tyvärr inte gjort det.

dementia
2015-08-13, 23:23

klarade det inte… är fan sjuk i huvudet och beroende på allvar. Smygäter och planerar och går till olika butiker för att de i kassan inte ska tycka att jag handlar så mycket godis och sånt hela tiden….. herregud.

monstermash
2015-08-29, 21:11

#6 - Du är inte sjuk i huvudet, du har ett beroende. Det är inte ditt fel, var inte så hård mot dig själv! 

Vilka situationer kan du inte låta bli att äta chips på? Vad triggar dig? Hur känns det när du väl äter chipset och innan? Du behöver inte svara mig, men fundera iallafall på det och försök tänka ut situationerna det är svårast att motstå - och gör upp en plan på vad du ska göra eller äta istället för att ta till chipsen/godiset.

thenameless
2015-09-06, 00:54

ni är kolhydratberoende även kallat sockerberoende. kika in på systersajten kolhydrater.ifokus.se

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Upp till toppen