Annons:
Etikettberoende
Läst 9190 ggr
[Bettan_163]
12/16/15, 1:21 AM

Beroende / xanor / Hjälp

Hej ! Jag har ätit xanor i 6 mån ca varje dag nästan i höga doser. Idag är det 6e dagen jag inte har ätit nått jag mår så jävla dåligt och är så rädd . Är det nån som har erfarenheter av dessa jävla skit xanoren . Jag har världens abstinens jag mår piss. Jag har slutat på tvären . Det står i olika sajter att man kan dö om man slutar på tvären. Snälla där ute nån kan ni svara mig så snabbt så möjligt annars måste jag til akuten . Jag är skit rädd

Annons:
Calcifer
12/16/15, 1:49 AM
#1

Varför har du ens slutat bara sådär? Du bör omedelbart kontakta din läkare och boka tid och endast efter deras rekommendation och enligt vad de beslutar fasa ut medicinen. Dö lär du knappast göra, men man ska aldrig hålla på själv och mixtra med doser utan läkares stöd.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Bettan_163]
12/16/15, 1:58 AM
#2

Jag har stickningar i hela kroppen jag är gråt färdig är orolig mår så jävla dåligt . Jag ringde vårdguiden de sa åk in på engång . Har slängt alla xanoren har spolat ner det . Jag är skit rädd jag vet inte vad jag ska göra? Vem ska jag lyssna på? Om jag åker till akuten det står mkt på spel , körkortet vårdnaden om mina barn , jag är till och med rädd för lvm placering imed att jag är uppvuxen på lvu hem osv

catcult
12/16/15, 2:00 AM
#3

Du kan inte dö, däremot är abstinensen inte att leka med om man gått på höga doser varje dag i en längre tid. Jag tycker att du borde gå till en stödgrupp, t. ex. NA där man är helt anonym och ingen kommer döma dig. Bara vetskapen om att man inte är ensam om det här upplever många underlättar.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[dynamitella]
12/16/15, 3:36 AM
#4

Skaffa fler, fortsätt med en låg dos. Trappa ner långsamt under några veckors/månaders tid :)

"Om du slutar att ta Xanor/Xanor Depot

Du bör inte sluta att ta Xanor eller Xanor Depot utan att först tala med din läkare. Det är viktigt att du i samråd med din läkare trappar ner behandlingen långsamt.

Om behandlingen avbryts plötsligt kan det leda till utsättningssymtom som huvudvärk, muskelsmärtor, svår ångest, rastlöshet, förvirring, irritation och sömnstörningar. I allvarliga fall kan följande symtom uppstå: förändrad verklighetsuppfattning, förändrad personlighetsupplevelse (en känsla av att du är utanför din egen kropp), känselbortfall och stickande känsla i armar och ben, överkänslighet för ljus, ljud och beröring, hallucinationer och epileptiska anfall (krampanfall). Dessa besvär kan inträffa flera dagar efter att du har slutat ta tabletterna. När behandlingen med alprazolam upphör kan symtom som ursprungligen var orsaken till behandling med Xanor/Xanor Depot återkomma och med större intensitet än tidigare. Förutom de symtom som anges ovan, kan även humörsvängningar förekomma.

Din läkare kommer därför att minska dosen gradvis när behandlingen avslutas.Dosreduktionen sker efter individuellt behov, då nedtrappningen beror på flera faktorer (t.ex. behandlingstidens längd och din dagliga dos). Vanligtvis bör dosen minskas gradvis med 0,5 mg alprazolam per vecka. För vissa personer kan dosen behöva minskas ännu långsammare. Fråga din läkare om hur du ska minska dosen gradvis.

Om du har ytterligare frågor om detta läkemedel kontakta läkare eller apotekspersonal."

[Bettan_163]
12/16/15, 7:26 AM
#5

Tja! Jag var inne på akuten. Det känns så jävla äckligt denna djävuls pillern när den går ur kroppen . Abstinensen är inget att leka med . Jag ska vara stark och inte ta nått . Men jag mår piss och läkaren sa att jag inte kan dö men att abstinensen är obehaglig . Tack för all info kom gärna hur man kan dempa domningarna på händerna och ansiktet .

Ebolaa
12/16/15, 8:20 AM
#6

Grejen är den är att om du trappar ut, så minskar dina abstinensbesvär och minskar risken för akuta tillstånd. Men om du säger att du har varit utan i ca 6 dagar så då lär det inte hända något värre än du redan mår. När jag kollar på internet är det flera som har slutat tvärt, och deras läkare har skrämt dem  med att de kommer börja hallucinera o grejer, men att de klarade sig rätt bra ändå. Att det inte var speciellt svårt. Så det här fixar du!!

Hur mycket tog du senast och vet du hur länge sedan det var(man kan räkna ut hur länge det kommer ta innan det lämnar kroppen) då vet du också när det kommer kännas som värst :)

Försök hitta på saker som får tiden att gå, långa bad och sätt igång någon favoritfilm eller så. Det är väldigt viktigt att du får något i dig att äta, därför kan det vara bra att ha såna där "näringsdrycker" eftersom de innehåller allt möjligt.

Håll ut vännen!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
[Bettan_163]
12/16/15, 10:36 AM
#7

Tja Ebolaa. Hur kan man räkna ut ? Idag exakt för 1 v sen och det senaste jag peta i mig var 8 mg . Jag har världens hälvette ! Går typ inte att sova . Jag sover 1 tim och vaknar . Men läkaren sa att det inte ska vara några livshotande skador . Mina blodprover såg bra ut hjärtat dunka som den ska . Hon sa att hon kan fixa en plats till mig på beroende mottagning . Jag vill värkligen bli av med skiten . Tack alla för stödet !!

Ebolaa
12/16/15, 12:05 PM
#8

Grejen är den att benzo eller andra gifter har halveringstid, alprazolam (xanor) har en halveringstid på 6-12 timmar, lite beroende på individuella faktorer. Du som har brukat det under en lite längre period har också högre halter i kroppen för en vecka sedan än om du bara hade ätit 8 mg den dagen och inte ätit något innan dess såklart. Som "tur är" så har alprazolam i princip den kortaste halveringstiden av alla bensodiazepiner, mellan 6-12 timmar. Det gör dock abstinensen lite mer intensiv men kortare än med exempelvis diazepam. Man räknar att det tar ca fem halveringstider för det att gå ur kroppen, men tror du kan räkna med ca 7 halveringstider som har ätit rätt höga doser (7+12h=84h=3,5dygn). Skulle det bara varit 8 mg så skulle det gått ur kroppen redan för fyra fem dagar sen.

Du kommer må rätt dåligt under de två första veckorna, sen börjar du må rätt normalt igen fast du kan vara deprimerad eller ha lite mer ångest och så under några månader. Det är individuellt också :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Bettan_163]
12/16/15, 1:15 PM
#9

Tja Ebola! Det är så att jag har ätit det innan jag peta i mig de 8 mg kanse 8 innan och innan de 8 mg 6 mg . Ska man plussa ihop allt detta ? Jag har suttit på akuten hela natten jag har ringt beroende mottagningen . Mottagningen säger att de kan hjälpa mig att trappa ner det men att det är dumt att ge mig bens nu när det har gått en vecka utan de. Min största skräck är att jag få en EP anfall lr nått värre . Nån hade skrivit på nätet att man kunde få hjärtstillestånd . Hur stor är risken . De fråga jag läkaren oxå hon sa att jag hade en grov abstinens . Jag vill bara lugna ner mig . Jag går runt och gråter varje 1 timma . Tack för all info

Ebolaa
12/16/15, 3:03 PM
#10

Det du beskriver om hur du mår är rätt typiskt, man mår helt enektl riktigt dåligt psykiskt, man har svårt att sova och är väldigt rastlös, får mycket ångest osv. Jag kollade runt lite på nätet och det var flera som tyckte att många  läkare ger en överdriven bild för hur abstinensen går till, om du inte har fått några hallucinationer eller om din hjärtrytm är okej än så länge så är det goda tecken. 

När man räknar på hur länge det sitter i kan man räkna såhär vad gäller matten: intag 8mg (fyra dagar innan du slutade)=24 h timmar senare finns max 2 mg kvar i kroppen, du stoppar i dig ytterligare 6 mg=8mg i kroppen, 24 timmar senare har du 2 mg kvar i kroppen, du tar ytterligare 8mg=10mg i kroppen, 24h senare har du 2,5mg kvar i kroppen, du tar ytterligare 8mg (senast du tog)=10,5 mg i kroppen, och 24 timmar senare 2,65mg kvar i kroppen, sen är det ute ur kroppen efter 4-5 halveringstider till, vilket innebär att du inte borde ha ngt kvar i kroppen.

Jag hittade dock den här länken (punkt 11)  som det står att alprazolam kan ha uppåt 20 h halveringstid, vilket skulle innebära att det (maximalt) skulle cirka 7 dagar innan 10,5mg har lämnat kroppen.

http://www.benzosupport.org/faq.htm#5.

Du verkar ju ha en kontrollerbar abstinens, det är klart att du har en grov abstinens när du gått på såpass höga doser ändå. Om du märker någon skillnad att det blir värre, att du får jätte högt blodtryck, hallucinationer eller oregelbundna hjärtslag så ska du ju vända dig till vården så att de kan ha dig under uppsikt. I värsta fall kommer de ge dig en benz igen för att din kropp inte ska gå i chock.

Du är jättestark som har kommit så här långt! Du ska dock inte se det som ett nederlag om du blir tvungen att ta en bez igen eftersom du måste se till din hälsa i första hand. I länken ovan så står det dock att man helst inte ska sluta abrupt med sina bensodiazeppiner, (punkt 14 och 15) utan det har visat sig att abstinensen blir mer kontrollerbar och inte lika utdragen om man trappar ner.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Bettan_163]
12/17/15, 7:57 PM
#11

Jag har värkligen gått igenom ett hälvette på jorden . Det var det värsta jag vart med om. Dag 8 . Idag mår jag bättre jämfört med andra dagar jag mått piss. Jag har kvar pipen i örat och då då sticks det i händer och fötter . Idag har jag sovit och vilat hela dagen . Jag var inne på beroende akuten igår fick med mig hem lergigan och teralen det tog inte min sjukdom på allvar helt jävla sjukt sjukvård . Vilka människor det var på beroende akuten , allt från hash psykos människor till amfetamin människor alla sorts människor . Jag skulle aldrig klara av att vara där vara inlagd med människor som har världens psykos . Aldrig mer BENZ!!! Allt som hjälpte mig från att må lite bättre var dricka mkt vatten att vila mkt, ha människor som bryr sig om dig runt om kring , men nu vill jag inte skrämma nån gör en avtrappnings schema med er läkare innan ni slutar med skiten för att det är riktigt hälvette man går igenom . Stickningar i kroppen , hjärtklappningar , svettningar , dålig sömn , yrsel , rädd , gråtfärdig , dålig aptit osv . har ringt hela dagen min läkare igår och idag han har inte ringt tillbaka vilken jävla läkare !!! Jag tänkte att han ska veta vad jag går igenom vad jag ska göra hur kan man hjälpa mig på bästa sätt men utan nån svar . Jag tackar er gott folk för infot . Man ska kämpa ska aldrig ge upp .

Calcifer
12/17/15, 8:12 PM
#12

Det är otroligt svårt att ringa läkare bara sådär, för de är oftast uppbokade nästan hela dagarna med diverse grejer och det kan ta tid innan man blir uppringd. Det betyder inte att det är en "jävla läkare", utan det ser ut så. Speciellt inom psykvården är det nästan överallt ett högt tryck på läkare, sköterskor, psykologer, osv. Väntelistor, många som ringer, långa listor med mediciner som ska förnyas eller skrivas ut, och liknande. 

Sen vet jag inte vad mer du tycker akuten skulle ha gjort? Vadå inte tog dig på allvar? Du har ju nekat benzo, och fick därför theralen och lergigan för att hjälpa dig igenom den jobbigaste perioden. Det låter enligt mig riktigt bra skött och den medicinen bör hjälpa rätt bra. 

Nä, man ska aldrig sluta med sådan medicin tvärt det står överallt och det är vad alla läkare skulle säga.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ebolaa
12/17/15, 9:41 PM
#13

#11 Bra jobbat :) Det är inte alla som skulle palla med det där, en eloge till dig! Verkligen skönt när man känner att det börjar släppa och gå mot det bättre igen.

Ja, det är tyvärr så som du berskriver att ingen är speciellt egnagerad, man måste ju va dödssjuk. Det är lite tråkigt, men sen så finns detr ju ingen medicin eller något de kan göra för en. Du hade ju kunnat ringa läkaren och höra om han/hon hade tid eller fråga varför de inte ringt. Förstår att du är orolig för ditt tillstånd, med tanke på vad som står på internet och så. Du har varit väldigt stark som tagit dig igenom detta :)

#12 Nå, lite hårt sagt, man är extremt labil och vill bara höra av någon att "det kommer bli bättre, och du är jätteduktig som gör det här". Men folk ger rätt ofta kalla handen, och tycker bara att man är jobbig liksom. Det är rätt akut när man har abstinens så det är klart man ska få bli mottagen och gå före på väntlistor, och det har ju tydligen TS fått också. Sen är det var och ens tycke att lergigan eller theralén fungerar, det kan till och med förvärra symtomen för vissa så det är inte säkert att de fungerar, men det är värt att testa dem i alla fall, ifall de skulle fungera. Då kanske man får lite sömn i varje fall, men de tar ju inte bort någon ångest eller så, så det är 1 av 20 symtom som försvinner om man har tur :P

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
vallhund
12/18/15, 11:36 AM
#14

#13 Menar du att texterna i FASS är hittepå?

Lergigan

"Indikationer

Nervösa ångest- och spänningstillstånd. Sömnrubbningar. Allvarliga orostillstånd. Premedicinering i kirurgisk och odontologisk praxis. Rörelsesjuka. Allergiska manifestationer av olika genes. Pruritus. Nausea och vertigo (graviditetsillamående, Ménières sjukdom, illamående efter röntgenbehandling och narkos). Alkoholism och eufomani."

Theralen

"Indikationer

Orostillstånd vid alkoholism och eufomani. Premedicinering. Klåda och allergier. Habituella kräkningar hos barn. Beteenderubbningar och orostillstånd hos barn. Sömnrubbningar hos barn och vuxna."

Sen finns även Atarax

"Indikationer

Urtikaria och klåda. Symtomatisk behandling av ångest och oro."

Finns även Propavan att ta till för sömnen.

"Indikationer

Som sömnmedel vid olika former av sömnrubbningar."

Atarax, Lergigan o Prpavan tillhör kategorin antihistaminer som är framtagna från början för att hjälpa mot snuva, klåda o urtikaria vid allergier. Man kom dock snart underfund med att en av biverkningarna var ångestlindring, därför är de nu standardpreparat vid avgiftning o abstinens.

Theralen är ett neuroleptikum.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
12/18/15, 11:50 AM
#15

Synd att TS har sagt upp sitt medlemskap på iFokus.

Vill man ha fakta om olika läkemedel så är FASS lämpligare än Flashback.

Så här står det om Xanor. Läs gärna hela sidan.

Ja man kan dö under abstinensen man får vid hastig utsättning eftersom man får förhöjd risk för epileptiska anfall, har man otur så kan epileptiska anfall övergå i status epileptikus, ett tillstånd som har dödlig utgång om tillståndet inte hävs.

Förutom det kan man få mer eller mindre allvarliga hjärnskador av epileptiska anfall.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ebolaa
12/18/15, 2:41 PM
#16

#14 Jag menar inte att det är "hittepå", antihistaminer fungerar genom att människor blir lugna och trötta av dem, men att de skulle vara direkt ångestdämpande stämmer inte riktigt. Däremot gör ju tröttheten att du inte är lika rastlös och så, men ångesten kan absolut fortsätta fastän du tar theralen eller lergigan. Människor som inte har så svår ångest passar ovanstående medel rätt bra för. Just på grund av att du blir lugn om du tar dem, till och med trött. 

Men som sagt, det är olika för person till person. Personligen fick jag mer ångest av att ta dem just på grund av att jag blev så överdrivet trött, så pass att jag inte klarade av att göra saker efter att man hade tagit dem. För mig har de passat bättre som insomningsmedel än för ångestdämpning.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Calcifer
12/18/15, 2:46 PM
#17

#16 Klart det är skillnad från person till person. Så är det alltid. Men vill man inte ta t:ex benzo så finns det vissa "go to" mediciner man provar först. Och det brukar vara theralen och lergigan. Hur de påverkar folk, ja, det beror från person till person. För mig tar de udden av ångest men gör mig inte det minsta trött, t:ex. För andra räcker det med en halv dos så sover de hela natten igenom. Man måste prova sig fram.

Men har man sagt nej till benzo - vilket är bra, go you - så måste man ju börja någonstans om de mår så pass dåligt av avvänjningen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: