Etikettbyte-av-beroende
Läst 5951 ggr
roza
2015-03-08, 16:26

Har bytt beroende tror jag (till benzodiasipiner)

Snälla kan någon med erfarenheter hjälpa mig?
Jag tänker klara det själv vill inte blanda in sjukvården på grund av rädsla för stigma, har jobb och mycket annat jag måste klara av.

Jag vet att ingen tror att man kan sköta studier och jobb och vara missbrukare samtidigt, inte läkare iaf. Jag vill i framtiden tar på allvar av sjukvården och inte bara misstrodd som en avdankad missbrukare.

Har tagit opiarter från och till i snart 3 år.
Nu när jag tänt av oanade antal ggr på opiater har jag alltid använt benzodiasipiner.

Jag misstänker att jag nu tagit benzo dagligen i ca 4 månader.

dos/dag = 2,5mg- 15mg diazipam (senaste 30) dagar innan dess mer.

Kan jag vänta mig en avtänding på det med tar nu 2,5mg/dag klipper i morgon?

Jag börjar bli rädd för AT.

catcult
2015-03-08, 16:42

Jag tror inte att det är någon fara, du behöver nog inte oroa dig för allt för svåra besvär med tanke på den låga dosen du är nere på (bra jobbat, du ska känna dig stolt!).

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

roza
2015-03-08, 17:00

Min polare tog 1mg xanax i 2 månader dagligen han sa det var jobbigare än horse at's och den kom först 7 dagar efter att han slutat och varade i 1 månad.
han kunde knappt sova på natten och magen var kaos, värt att nämna är att anledningen han slutade var att han kom in på subutex programmet då får man inte ta benzo så han vet inte om den om den ökade ångesten och övriga symptom 7 dagar efter var för han börjat med sub eller slutat med benzo.

Så jag e clueless!

thenameless
2015-03-08, 18:04

Du kan bara prova och se hur just din kropp fungerar?

Erfarenheten av det jag läst här av folk som gått på benzo är att avtändningen är hemsk. Men om dosen är så liten kanske du inte har blivit beroende ännu?

Prova så får du se.  Men börja inte med annan medicin för att dämpa absen du sätter bara upp dig för nästa pundarrunda

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

roza
2015-03-08, 19:49

jag slutade med opiater för snart 3v (igen) men har seriösa funderingar på att börja under AT på eventuell benzo och sen ta en mindre opiat AT för den vet jag att jag klarar, även utan benzo. Men vi får se hur uthärdlig den är…

roza
2015-03-08, 23:07

tog en kvarts nu, ska ta det några dagar till min opiat at är inte över än tar benzon efter den.

roza
2015-03-09, 10:57

kollat runt och jag är nere på så låg dos att min at känns direkt på morgonen.
Detta är bra då personer som går på högre doser känner det ca 1v efter… 
Jag klipper när min sista benzo slut det är om 2 dagar märker jag måste ta 5mg/dag för att inte må piss… hatar mig själv lite

Ebolaa
2015-03-09, 13:38

Det är inte bara sådär att klippa av med bensodiazepiner, det är nog bra att ha någon till hands ifall det är så att du får svåra abstinesnbesvär. Jag vet ett par som fått epilepsianfall, skakningar, hallucinationer och annat konstigt när de skulle sluta, och det är bara av benzo- och alkoholabstinens som man faktiskt kan dö av. 

Diazepam hör till de benzo som har längst halveringstid, vilket innebär att det tar ca en vecka innan du får "utsättningssymtom" och abstinens, åtminstone fem dagar kan du räkna med. Efter det ska du märka om du klarar dig utan att ta dem eller inte. 

Det är väldigt farligt att sluta med benzo om man utvecklat ett beroende för dem, så det kan vara värt att kolla upp ett nedtrappningsprogram för diazepam om du är osäker, eller helst prata med någon som kan; En läkare..

Hoppas det löser sig , ciiao !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

catcult
2015-03-10, 18:46

#6 Hata inte dig själv! Fan, vad duktig du är! Det är inte många som fixar en nedtrappning på egen hand så bra som du gör, glöm inte det!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

roza
2015-03-11, 15:13

tack för stödet som ebola sa det lär ta dagar innan jag märker av utsättningssymtom. 1 dygn gånget!

Inga problem om det e problem dag 5-6 tar jag en halva till har en polare som skulle kunna ge mig 5mg var 5:e dag om det skulle behövas typ så om jag får de värsta symptomen så kan jag stoppa det. 

Men det finns sannolikhet att min låga dos endast tar med sig humörsvängningar som enda symptom…

roza
2015-03-11, 15:17

märker att jag inte är helt nykter trotts inget intag idag

Ebolaa
2015-03-11, 21:02

#9 Alright, ja man får hoppas att det blir abstinensbesvär av den lindriga graden, eller inga alls förstås! Benzo har ju främst psykiska symtom, jämfört med opiater…

Du kommer helt säkert känna dig lite "bakis" i den bemärkelsen att du känner dig varm i ansiktet och lite svullen, lite högre blodtryck, snabbare hjärtrytm och handsvett, samt ångest. Men det är bara att härda ut, det går över.

Det är bra att du har en livlina ifall det blir för mycket, men jag vet såna som härdat ut trots rätt kraftiga symptom, så det fixar du helt säkert.

roza
2015-03-12, 10:03

ok dygn 2 lite skakis men inget annat, kan vara jag som inbillar mig med jag vet inte!?

roza
2015-03-12, 10:32

Ringde beroende centrum blev konstigt bemött tycker jag. Hen som svara påstår att jag knappast lär känna några abstinensbesvär, iaf inga grova som man behöver söka vård för. Hoppas hen har rätt men hen lät arrogant och lite  som en avdankad missbrukare (så jag litar faktiskt lite på hen just på grund utav att hen lät så)

roza
2015-03-12, 10:46

Just diazepam bryts ner till den aktiva metaboliten N-desmetyldiazepam, den har tydligen längre halveringstid, jag kommer pissa positivt i minst 1 månad lol. Asså pga att N-desmetyldiazepam är psykoaktivt så bör fortfarande vara påverkad. tror jag e det.

Ebolaa
2015-03-13, 10:32

Ja man känner sig helt klart konstig i några dagar när man slutar tvärt. Jag har kunnat få lite skum motorik med mimiken, alltså ansiktsuttryck och såna saker när det går ur kroppen, det känns lite konstigt och så när man ler. Sen har jag upplevt någon form av overklighetskänslor. Det känns som om man blir lite yr och att kroppen "flyter" lite. Överlag känns huvudet också lite konstigt, jag har haft lite tryckande känsla i pannloben, nästan som en "masserande" pirrande känsla (som att pannloben skulle vara borta), också svårt att koncentrera sig, lite ångest och så.. 

Men som sagt, det går över och det känns nästan mest när det går ur och sen blir det bättre, men tar ett litet tag innan allt är helt sig själv. 

#13 Angående snubben på beroendecentrum så kan han nog syfta på de relativt låga doserna du faktiskt hållt dig till, det är ju positivt. Med tanke på att du tagit dem dagligen under minst två månader, så tror jag att du ska förbereda dig på lite obehag i varje fall (från att det gått ur kroppen)…. Ämnet byggs ju också på under tiden du tar dem..

Det verkar också som att ämnesomsättning, kroppsbyggnad, hur mycket du äter och dylikt spelar in på hur länge det tar för din kropp att bryta ned det.. :)

Ciiao

roza
2015-03-14, 13:55

jag tog en kvarts igår och en kvarts nu totalt 5mg, så totalt har jag tagit 7,5 mg sen på lika många dagar!

roza
2015-03-15, 11:08

mår piss må morgonen iaf vaknar med ångest..

thenameless
2015-03-15, 11:45

Benzo är ju ångestdämpande så har du haft problem med ångest innan du började med alla mediciner? kan det var den om är på väg tillbaka nu när du trappar ner??

catcult
2015-03-15, 19:56

#17 Kramar till dig! Du är så otroligt duktig och stark, jag är så imponerad av dig!

Tror inte att det är Benzoabstinens du har ångest av, jag tror att det helt enkelt beror på att du är ren från ditt opiatberoende och nu dessutom utan kryckor (d.v.s. benzo) och då kan det kännas riktigt pissigt emellanåt. Försök tänka på att du inte är ensam och att det kommer kännas bättre. Köp en god Ben & Jerry-glass, bädda ner dig i sängen/soffan och kolla på lättsamma tv-serier.

bettan1967
2015-03-19, 07:48

Det värsta med benzo att kroppen vill ha mer för de är starkt beroende framkallande. Mitt råd oavsett att du inte vill är att söka hjälp eller kontakta läkaren som skrivit ut. Abstinensen på benzo är inte rolig. Jag vet är fri från det men är en beroende från detta.

Elisabeth

roza
2015-03-20, 10:04

Vaknar med ångest, jävla kukångest!
Asså tänker på att ta allt möjligt men skiter i det.
Precis som att vakna varje dag och tänka "jag vill ta mitt liv", för att sedan skjuta upp det med "Inte idag iaf, jag kan behålla makten över mitt liv idag med".

Jag önskar jag hade en burk gift…

Vet inte ens hur många dagar jag hållit upp. Tog en kvarts vid senaste gången det vet jag, mår förvånansvärt bra iaf.

Tror att efter jag tog den kvartsen så gick det 48h sen tog jag en kvarts till, dvs det gått 4 dagar ångest är att jag börjar mitt nya jobb på måndag hoppas jag börjat må bättre fram tills dess… Snälla låt de bli så! men enligt tidigare dagar bör denna ångest lägga sig snart, i med lite mat/te och så la sig ångesten igår iaf…

Saker som underlättar en mild benzo-AT.

*INGET KAFFE (Det förvärrar ångest)

*Cigg förvärrar ångest men är du beroende som jag så med motta.

*Cannabis är som vanligt både bra och dåligt (Beroende på hur det slår)
själv röker jag det varje dag sen evigheter men märkt jag blir mer påverkad och får mer ångest initialt av det, men sen efter ngn timme så hjälper det.

*Mat, glöm INTE att äta!

*kan komma på mer men orkar inte, en promenad avslutar med det.

PS. Om ngn vill ha tips och råd så är det bara att PM:a.

thenameless
2015-03-20, 16:10

Kämpa på Roza. Det är kanske bara  absen som spökar? de kan ju som sagt vara hemska på benzo…. det blir bättre bara du håller ut

roza
2015-03-20, 20:12

jag tog 90mg kodein jag vet jag inte blir sjuk om jag tar det bara 1 gång.
Men det hjälpte inte så tar nog inget mer…

thenameless
2015-03-20, 21:43

Gör inte det, Det hajar du ju själv. Att du inte kan bli fri ifrån en droger/drogen genom att ta en annan? särskilt en som ligger så ära i effekt som kodein/Benzo.

Du kommer aldrig bli fri om du inte slutar med i princip alla droger  opium/Opiater/braj etc…  jag låter kanske gammaldags? Men jag tror inte på att "knarka lite grann"…  tyvärr

bettan1967
2015-03-21, 09:51

Det är så här bezon gör den ökar ångesten. Tyvärr

Elisabeth

[Borttaget]
[Borttaget] 
2015-03-21, 09:51

Inlägget är borttaget

roza
2015-03-21, 09:53

Jag tror inte heller på det dessutom så mådde jag inte ens bra av det..
Mår piss idag med bara att hålla ut, uthärda!

Tror dock ångestnivån är lägre idag, eller jag vet inte men piss mår jag 1 som är säkert!

Det var ett desperat försök, men klokt nog att inte ta benzo, kodein är visserligen en opiat, bland de svagare opiaterna som finns med relativt kort halveringstid.
Rör dock inte dem mer för det hjälpte inte alls, jag mådde bara "konstigt" på dom.

roza
2015-03-21, 09:56

någon som vet hur lång tid jag kommer må fatalt?
Tror dock detta är milda abstinensbesvär och att jag är klen men vafan känner mig inte så stark just nu, men jag är besluten!

Fan va ångesten är CP jag känner bokstavligen talat som att ngn stryper mig långsamt 100% av tiden men riktigt högt ångest påslag då och då…

roza
2015-03-22, 11:07

jag klarade det inte… så jävla besviken men nu har jag på mig och jag tänker såhär "paniken" kanske inte blir lika stark om jag har på mig och vet jag slutar för jag vill och jag kan avsluta min ångest när jag vill men väljer att inte göra det.

Plan 2 är detta plan 3 är att söka vård för ett nedtrappningsprogram, det e svårt att få tag på de benzo jag vet är bäst just nu sobril/stesolid (Dom svagaste är lättatst att trappa ur). Hade jag haft lite större tillgång hade jag trappat ner mig till en kvarts var 3:e dag (stec 2,5mg) eller oxascand en kvarts varje dag (2,5mg) men har inte tillgång till det, jag är ganska påläst på hur man gör för att trappa ut och jag ogillar stigmat som kretsar kring missbruk, jag vill inte bli placerad i ett fack.

VildaVittra
2015-03-22, 11:13

#29 Är det inte dags att söka hjälp från sjukvården istället så du får stöd av folk som vet vad dom gör?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

roza
2015-03-22, 11:21

Nej, jag slutat men heroin klarar nog av detta med, saken e att jag börjar jobba i morgon på mitt nya jobb.
Det stressade till det rejält. jag kan inte sjuka mig första tiden ser inte bra ut, så en månad till sen sjukar jag mig och fram tills dess trappar jag ner mig mer.

Detta är plan B, Plan C är att krypa till korset och bli impregnerad utav stigma…

Ebolaa
2015-03-22, 12:39

#31 Ja, jag har en vän som var kraftigt beroende av benzo. Han kom till en duktig läkare som fattade sig på det där, och gjorde ett bra nedtrappningsprogram som funkade galant. Han sa att det var så lätt att sluta tack vare nedtrappningen, det var knappt biverkningar alls. Han kunde knappt tro det själv..

Det är bra att du i varje fall håller doserna nere, sen tror jag att du får väldigt mycket ångest bara av att du är så själv i att sluta. Det är inte lätt och du har ett nytt jobb mitt i allt de här! Det är bra att du har den här sidan som en liten ventil i varje fall :)

Det är bra att du är inne på att sluta, men du måste ge det tid, även om man blir trött och bara vill att det ska gå över så kan man inte stressa fram det. Ångesten måste du försöka hitta på någon annan utväg än att ta piller - ångesten är den främsta biverkningen så mycket av din nuvarande ångest är helt säkert kopplat till pillrena, inte till dig.  Det går att stå ut med ångest, man dör inte av det, men man kan förstås inte gå på jobb om man är i det skicket, som du säger..

thenameless
2015-03-22, 15:08

Det finns en lång och rätt tragisk tråd hr på forumet  som startades av en person som var beroende av benzo Tramadol/Tradolan. Jag tror t o m att tråden heter  just "Tramadol/Tradolan". Den är några år gammal men hittar ni den så är det intressant läsning

bettan1967
2015-03-22, 19:44

Jag levde med en man som jag även fick två barn med. Han var kraftigt benzo beroende och tog sitt liv pga sitt missbruk. Han fick inte en riktig professionell hjälp. Det var stesolid, valium, rohypnol, xanor, sobril allt samt amfetamin mm. vet hur det var när han skulle sluta och vilken jäkla abstinens. Sök riktig hjälp. även jag har haft ett rejält tablett missbruk men inte som min dåvarande sambo.

Elisabeth

catcult
2015-03-23, 04:07

Jag tror på dig, roza! Tycker att du resonerar helt rätt och din plan ser realistisk ut.

roza
2015-03-25, 12:33

Jobbet går bra tror jag kommer klara detta, alla på jobbet är schyssta och det visade sig att jag är bekant med vissa av mina kollegor sedan tidigare.

När jag kommer in i rutinen kanske jag kan "jobba bort ångesten" …
Det fungerar kanske ska prova, att hålla sig sysselsatt är ju en bra metod för att hantera ångest och ångest + lite kramp i benen var det enda jag fick som utsättningssymptom så kanske bättre än att sjuka mig?

Jag får prova iaf, under tiden sänker jag dosen. sen är nya plan A:sluta med hjälp utav jobb som distraktion sen är plan B samma som förut, samt plan C.

Ebolaa
2015-03-25, 14:41

#36 Men vad roligt, kul med lite flyt på något område när du har det lite halvdant med hälsan för tillfället.

Ja, om allting går helt okej så ska du strunta i att sjukskriva dig eftersom att man ofta känner av abstinensen mera när man inte gör något. Om du däremot skulle bli i obalans och må för dåligt för att vara bland folk så ska du förstås sjukskriva dig.

Låter som en god idé att fortsätta sänka doserna, under någon helgdag kan du ju försöka hålla dig från att ta helt och hållet för att se hur du blir att må.. 

När du är hemma är duschar och bad också rätt bra mot ångest, samt "andingsmeditation" eller meditation i övrigt brukar fungera bra och mot andra störande symtom..

roza
2015-12-19, 03:37

tar nu ett år fortfarande jävla stec… och har blandmisbrukat (mindre en innan).
Metadon vid kanske 7 tillfällen(1-22dagar) och sub vid 3(1-20 dagar) heroin vid 1 tillfälle några timmar, nu är jag avtänd men det är dygn 7 så bättre. fixar jag inte att sluta med opiater HELT söker jag vård, sista försöket på egen hand ALDRIG MER!!!!

Ebolaa
2015-12-21, 13:19

#38 I feel you, de där opiaterna är ett sånt gift, sjukt jobbigt att va beroende av dem också. Sån ångest!

Hejja dig som varit utan nu i 10 dagar (eller?) ! 

Har du inte några intressen som du kan återuppta? Eller något du varit nyfiken på att prova? Som missbrukare, eller beroendepersonlighet,. är man ju tvungen att byta ut sitt skadliga missbruk mot vettiga aktiviteter som gör en gott men också lite sysselsatt :)

Kram hej!

Upp till toppen