Etikettpsykiskt
Läst 10544 ggr
Emerald Green
2011-12-17, 13:15

Subutex+ångestmedicin?

Hjälp! Jag har subutex på grund av smärtor. Problemet är att jag nu drabbats av svår stark ångest. Det går ju tydligen inte att ta ångestmediciner ihop med subutex. Står inte ut. Klarar mig inte utan Subutex är beroende, men orkar inte må såhär, det är så illa att jag inte kan fungera. Någon som vet någon ångestmedicin som är okej att ta tillsammans med Subutex? Eller kan man byta ut Subutexen mot något annat som fungerar tillsammans med typ benzopreparat, i så fall vad? Subutex hjälper bra i vanliga fall men när man har ångest eller smärtan blir för svår, är problemet att man inte kan ta något annat ihop med subutex, inte ens morfin och sånt, fick tidigare morfinsprutor när jag hade extra svår värk.

[Beavis]
2011-12-17, 23:22

Hej Emerald Green

Först ska jag medge jag kan inte svara på din fråga däremot har jag egna som dök upp i hjärnan när jag läse ditt inlägg

Varför fick du Subutex emot smärta? Subutex är ett läkemedel som används emot abstinens på opiater. och avvänjning av dessa. Alltså inte smärtlindrande alls ifall du inte är beroende av opiater?.

Du är beroende av Subutexen och det är lätt hänt, det är en kemisk drog. Prata med din förskrivande läkare om vad du kan få för smärtstillande medel som går ihop med Subutexen. benzpdiasepider är inte att rekomendera för dig som är beroende det blir bara att byta ett beroende mot ett annat eller plussa på.

Tyvärr är jag ingen farmakolog men prata med din läkare. kanske någon annan har ett tips?

Pilskafinnen
2011-12-18, 02:04

I Subutex finns det verksamma ämnet buprenorfin som är en opioid och den används inte enbart till att behandla opiatberoende, då den används till smärtbehandling också. Ofta får människor som inte tål vanliga opiater Subutex eller Temgesic (buprenorfin) istället.

Bensodiazepiner är först och främst inget smärtstillande ämne i första hand. Vissa kan få det mot krampliknande smärta men i första hand används det som sömnmedicin eller ångestdämpare. Bara för att TS har ett beroende av något kan man inte diskvalificera denne till att få bensodiazepiner. Det kanske är det enda som hjälper? Man kan använda bens i små doser tillsammans med Subutex, även om det helst ska unvikas, men ta upp detta med din läkare.

Kingbeat

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-12-18, 02:22

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-12-18, 19:14

Inlägget är borttaget

Mörten82
2011-12-19, 12:36

Sub används till smärta med och det är fsktisk bra för att det är svårt att ta överdos på den..

Klart du kan använda ångest medicin om du behöver det, finns ju en olika, Vanliga Antideprresiv, tex Efexor, Zoloft, Remeron och så har vi Lyrica, och så finns det benso men ska vara i små doser

SSKAnna
2012-01-06, 14:01

Hej Emerald Green!

Jag tänkte svara på DITT inlägg tänkte jag; om det är ok med föregående talarna?(heter det så??)

Jag har, precis som du stått på Subutex för mina kroniska ryggsmärtor, som mest 12 mg/dag men tack och lov har jag med åren blivit lite bättre så numera har jag en ganska låg dos (0,2 mg v.b) Temgesic istället. Jag har också haft enorma problem med ångest genom åren så jag lider med dig där också!

Jag vet inte varför du fått informationen att det inte går att få ångestlindrande medicin tillsammans med Buprenorfin? Rent farmakologiskt ska det inte vara omöjligt på något sätt och jag har genom åren, trots Temgesic, fått prova en hel rad olika ångestdämpare, det har funkat bra och verkligen varit nödvändigt vid tillfällen.

Det dyker upp många nya rön om mediciner som "tar ut" varandra dock och jag antar att det kan vara så, men som sagt; för mig funkade det iaf bra med Bensodiazepiner. Jag hade senast Iktorivil som också, liksom t.ex. Stesolid även är muskelrelaxerande vilket gjorde att jag hade mycket mindre smärta när jag tog dem :)

Jag vet inte alls vilken typ av smärta du har men jag kan tänka mig att den, som min, känns dubbel vid stark ångest? Sedan har vi ju även paradoxen att smärta skapar ångest, speciellt om du nu inte tror att det går att lägga till något vid extra jobbiga smärttoppar. Detta stämmer dock inte. Det enklaste är väl att vid dessa tillfällen ge en extra dos Buprenorfin vilket samma läkare som gav Morfinet förr kunde göra? Ev. Akutmottagning? Buprenorfin är ju en partiell opiatantagonist vilket betyder att den delvis blockerar andra opiater men den släpper även delvis igenom andra opiater så det är inte helt omöjligt att hjälpa dig när det är som tuffast. Ta och prata med din läkare!!

Lycka till,

Anna

Beavis;

Äter man t.ex. Opiater eller Bensodiazepiner (dvs. något vanebildande) en längre period så blir man för det mesta beroende och måste trappa ut medicinen om man ska sätta ut den för att undvika obehag. Detta beroende ska dock inte automatiskt kopplas ihop med missbruk för där är det helt andra mekanismer inblandade. En människa med kronisk smärta är lika beroende av smärtstillande som en diabetiker är av insulin; man fungerar inte utan det.

Jag förstår att du vill hjälpa till men många som kommit ut på andra sidan missbruket får liksom en "missbruks-radar" och läser in lite för mycket i vissa saker och nu känner jag inte dig men jag skulle gissa att du hör till den kategorin? Tro mig när jag säger att jag INTE menar något illa!! Missbruk och beroende är otäcka saker och måste uppmärksammas men det finns också många som är beroende av att få hjälp med sin smärta, sina sömnproblem eller sin ångest och som aldrig kommer att utveckla varken beroende eller ångest…

...and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Emerald Green
2012-01-10, 02:38

Tack så jätte mycket för informationen och de goda råden! Verkligen tacksam!

Jag förstår att det är ett komplicerat ämne - självklart vill ingen leva med svår smärtproblematik och vara beroende av starka värktabletter. Jag fungerar inte alls utan Subutex och har provat över hundra olika värktabletter, behandlingar och annat. Är trots Subutex aldrig helt smärtfri men tack vare Subutex kan jag ta mig ur sängen.

Precis som du Anna har jag haft Temgesic, jag hade det innan Subutex, många fick det efter operation men jag behövde så hög dos Temgesic att jag fick Subutex som enligt läkarna är samma medicin som Subutex. Jag är inte säker men jag tror det användes som smärtstillande långt innan det började användas också för opiatberoende. På smärtkliniken där jag går är det jätte många med kronisk smärta pga olika skador, sjukdomar och funktionshinder som får Subutex.

Subutex tar bort smärttopparna och jag känner mig inte neddrogad av det.

Håller med om att sjukdomar, smärta och sånt säkert bidrar till ångesten.

När man läser bipacksedel och hör alla varningar från läkare om att det är farligt man kan sluta andas med mera om man tar andra läkemedel ihop med Subutex är det klart man blir rädd. Snällt att hjälpa mig, det är svårt att hitta information, jag känner att jag förstår det här bättre nu och är lättad att det finns ångestmedicin jag kan ta trots Subutex och som hjälper.

Och att det går få hjälp när smärtan blir värre, jag har lärt mig så mycket, tack!

Tack så mycket, önskar er allt gott!

Stor kram Emerald

SSKAnna
2012-01-14, 11:19

Vad kul att jag kunde dela av mig av min erfarenhet! :)

Jag var en av de första patienterna som fick prova Subutex mot just smärta, 1999, jag var inlagd för att trappa ut den gamla medicinen medan vi väntade på att läkemedelsverket skulle godkänna Subutex.. Jag tycker att det har fungerat bra och efter 10 år så har jag alltså bara minskat dosen. Man blir inte lika tolerant och känner sig; precis som du skriver, inte drogad. Jag känner inte av mina Temgesic alls längre; förutom att de funkar på min smärta!

Du kan väl skriva hur det går för dig?

Kram Anna!

...and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

kerstinjo
2012-01-26, 18:39

Som ni ser har jag tagit mig friheten och gått in och suddat lite i vissa inlägg, allt för att tonen inte ska bli så bitsk.

Två inlägg är också borttagna eftersom de ej berörde TS inlägg.

Kerstin/medarbetare

Kerstin 

[systeryster82]
2016-10-22, 14:23

Subutex och benzo är det interaktioner med o de är farliga att ta tillsamnans. De kan ge andningsdepression….

vallhund
2016-10-22, 21:48

#10 Du kände dig föranledd att öppna konto på iFokus för att återuppliva en 5 år gammal tråd som redan innehåller den informationen du delger oss?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[systeryster82]
2016-11-04, 13:01

#10 det var inte min avsikt. Jag såg datumen senare. Ber om ursäkt för det. Radera det om du vill. Jag läste inte alla inlägg. Beklagar åter igen. Mvh

Upp till toppen