Etikettövrigt
Läst 1807 ggr
Rocktjejen
2009-01-21, 23:02

försöka att sluta

Jag tänker försöka att sluta äta choklad,glass,kakor ja allt det där jag skrev om i en annan tråd,just det där psykologiska behovet som jag tror att det är.Jag är ju egentligen inte alls sugen på den där chokladkakan jag köper hem var och varannan kväll,utan jag känner mig ju ensam så allt godis har blivit som en kompis ist,

Nu ikväll gick jag snabbt förbi både glass frysen och godiset, en tanke dök upp inne i affären om vad jag skulle köpa hem idag,men den tanken tryckte jag snabbt undan.

men jag undrar om det är lika illa att äta flingor och smaksatt youghurt?

har köpt hem frukt också som jag tänkte att ha om det kör ihop sig.

Kram Eva

Kia
Kia 
2009-01-22, 01:28

Det är ju så olika vad vi tål, men för min del hade varken flingor eller smaksatt yougert fungerat och tyvärr inte frukt heller då det blir för sött med fruktsockret och det triggar igång mig att äta ännu mer och bli ännu mer sugen. Hellre då att jag köper hem nötter eller ost… Alltså fett som gör att jag inte blir sugen utan mätt.

Mina måltider ser jag till att äta så mycket fett som möjligt för då blir jag mätt och inte sugen på samma sätt. När jag väl följer detta som jag ska så fungerar det för mig. Jag äter det man kallar Low Carb High Fat (LCHF) och jag kan med varmt hjärta tipsa om kolhydrater.ifokus där du kan få massor av tips om hur du kan äta på detta sättet. Det har för mig varit det enda sättet att äta som inte gör att jag vill ha mer. naturligtvis är jag också sugen och ja jag har haft återfall men jag ser också att detta är en lösning för mig att äta såhär. Inte vara rädd för fett men att helt enkelt minska sockret och då även när det gäller pasta , bröd, Ris… Mjöl osv osv Kolhydrater helt enkelt.  Men det är så olika lösningar för alla. Jag tror man måste pröva sig fram. Några klarar frukten och kanske är du en av dom som gör det. Jag känner igen mig i dina tankar hur godis blir en kompis och det är tufft att släppa den där kompisen. Men det går….

/Kia

Skrivfeber
2009-01-22, 10:21

Oavsett kost man äter kan det vara olika svårt att stå emot det psykiska behovet.

Sockersuget är itne mycket olikt kolhydrats suget som många har på lchf. Man blir som en alkoholist.

även om man inte är fysikst sugen har man just det där psykiska suget.

Bara genom att börja tänka i de banorna visar att du är på rätt väg. Att du är villig att göra något åt det. Det svåraste att slåss med är vanans makt och den psykiska viljan som säger att du ska äta för att det är gott.

Ditt tänk om att använda frukt i stället, är mycket bra, många gånger handlar det bara om att bryta en dålig vana genom att få in en bra i stället. När du kollar försök hitta de saker som gör att du börjar äta godis. Om du är på kalas tex äter du godsaker för att du vill ? För att du bjuds och inte vill vara oartig eller liknande. Det är nog de största fällorna. Man är för artig.

Jag har alltid en akut påse i väskan, där det rymms nötter som jag verklgien gillar, som gärna kan vara lite dyrare. På så sätt när jag kommer bort är jag mecdveten om att det alltid finns med mig och då känns det onödigt att ta av det som bjuds, och jag talar om att jag tyvärrinte kan äta det utan väljer att undvika.
Om barn frågar säger jag att jag är allergisk och blir sjuk av för mycket godis och sötsaker.

Man får helt enkelt försöka hitta sina små knep, dukan ju ta med dig frukt om du blir bortbjuden, göra en fruktsallad medvispad grädde om ni har myskväll. Göra grönsaker att dippa med i stället för chips.

Men det rä svårt låt det ta lång tid, minska succesivt, eller rakt av vilket du känner att du klarar. Men framförallt, trillar du dit en gång eller två gör deti inget. Det är bara att resa sig upp och ta nya tag.

(ursäkta mitt långa inlägg,)

Rocktjejen
2009-01-22, 17:17

Tusen tack för båda era inlägg dom är guld värda för migGlad

En tanke som slog mig precis när jag sitter här och skriver är att jag kankse också äter för undan tryckta känslor..

ja jag ska prova mig fram men även att inte försöka att döma mig för hårt om jag får ett bakslag.

Varma kramar Eva

Ps! Kia! jag är redan med i Kolhydrater men jag tycker att det låter för besvärligt med lchf kost.det ska gärna vara enkelt för mig om jag ska orka hela vägen.

Kia
Kia 
2009-01-22, 22:47

Att äta på känslor känner jag så väl igen. Jag har gjort det alltid för att på så sätt hitta anledningar att äta liksom. Glad,  ja men då ska det ju firas så då är där en anledning, Ledsen, ja då är det synd om mig så då måste jag äta. upprörd, irriterad , ja nämn alla sinnesstämningar man kan känna och jag har ätit på dom. Nu fattar jag att jag aldrig tillåtit mig själv att känna . Jag har tryckt ner alla känslor med mat. För då slipper jag känna.

När jag då inte äter socker och känner så är det ibland tufft och det gör fruktansvärt ont.. Ja, ONT är det ordet jag vill använda här. Men det går över och jag inser att får jag känna känslan rakt ut och ärligt och inte sockerhög så ja då är det en fantastisk känsla det med att jag tillåter mig själv att få känna.

Eva när det gäller LCHF så som jag sa så får man pröva sig fram och det är så olika vad som passar olika. För mig är LCHF det som blev räddningen då jag fann för första gången ett sätt att äta på som för mig var en lösning. Jag klarar inte av att mäta och väga min mat för då blir det genast bantningstankar då jag sysslat med det när jag var som mest sjuk och inte i mina olika bantningskurer. Här äter jag mig mätt av fettet och för första gången kan jag känna mig mätt och nöjd. Det tar tid att komma in i LCHF det håller jag med om. Jag visste inte ens om vad kolhydrater betydde riktigt när jag började, men jag sökte mycket information på nätet. Du får pröva dig fram på det sättet som passar dig bäst och det som fungerar håll fast vid det,

Kram Kia

[Beavis]
2009-01-24, 22:03

Dew flesta härinne som skriver aktivt har ju matstörningar och äter LCHF men det finns ju de som äter enligt andra matplaner.

Sockerberoendet är väldigt svårt att bryta om det är det du lider av, men är det så att det mer är tröstätande för att du är ensam så kan du ju ha turen att du kan bli bättre baa genom att få ett nytt kontaktnät här på sajten.

Nya  vänner som lyfter dig motiverar dig till att dumpa glassen och godiset på kvällar och helger, vi har nog alla varit där mer eller mindre när vi känt oss ensamma av olika anledningar. Bra att du hittat hit kom in och skriv av dig när du känner dig låg.. Det hjälper

mariech
2009-01-26, 15:56

Hej,Jag tycker ändå du ska kolla in kolhydratifokus. Testa o ät som du tycker du mår bra av. Socker sug är inte att leka med, Prova lågkolhydratmat och höj fettet till maten kommer du att känna en annan sorts mättnad, du slipper det ständiga suget som kolhydrater, socker kan ge. Berätta gärna hur det går och folk här stöttar dig, lycka till Glad

mariech
2009-01-26, 15:58

Kram till dig att du faktiskt gick förbi diskarna som gör dig sugenSkrattande

Rocktjejen
2009-02-01, 00:38

Oj! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt men jag har haft annat i tankarna och inte svarat på era inlägg.

Tusen tack för all förståelse och all respons ni ger en här inne.Glad

*kramar till er alla*

Eva

Kia
Kia 
2009-02-03, 00:12

Kram tillbaka :)

Hur går det för dig?

Rocktjejen
2009-02-04, 23:28

Hej Kia!

Nja jag är tillbaka på ruta1 igen men det beror nog också på nedstämdheten jag går och dras med..Jag VILL ju så mycket ja..men fixar det inte alltid hela vägen ut.Men det är väl bara o ta nya tag antar jag.

Kram Eva

Kia
Kia 
2009-02-05, 00:20

Ja, det viktiga jag tror det är att inte ge upp. Jag har gett upp så mycket och allt för ofta och jag förstår ju att detta kan jag inte ge upp för då kan jag inte leva och jag vill ju leva.

Ruta 1 är bättre än ingen ruta alls Eva…Håller tummarna för dig

Kram

Rocktjejen
2009-02-05, 17:36

Tack Kia! vad go du ärGlad

Kram Eva

Upp till toppen