Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2224 ggr
Ceciliaolucifer
2009-01-30 15:33

Slav under sockret!

Jag är sockerberoende och har varit det så länge jag kan minnas. 90% av årets alla dagar lovar jag mig själv att det här är sista gången jag äter godis. Givetvis håller jag mig inte ifrån eländet utan sockret ersätter oftast ett eller fler mål mat om dagen.

Varje helg anser jag att det är okej att äta godis, vilket jag gör,- i mängder.

Jag har inget problem med min vikt, men min kropp börjar att ge med sig för mina ovanor. Jag har inte tränat aktivt på flera år och det börjar visa sig nu. Det är väl min största väckarklocka. Jag är 24 år, är 163cm och väger ca 51kg.

Jag hoppas att kunna dela med mig av min vardag, jag vill så gärna leva ett normalt liv där måltider består av en ordentlig kost. Jag är urdålig i köket, bränner allt och ingenting. Om någon kunde bränna vatten på spisen, så vore det jag!

Jag är less på alla nederlag, eftersom jag inte verkar lära mig. Jag saknar den där riktiga motivationen och vet inte var jag kan finna den. Men det här kanske är ett stort steg.

/C

Annons:
skuggspel
2009-01-30 18:59
#1

Välkommen hit, himlans trevligt ställe dethärGlad
Jag hejjar på dig! Vi kan försöka motivera varandra här.

Lycka till!

Trulte
2009-01-30 21:06
#2

Hejsan och välkommen hit. Jag har ochså sockerberoende och har kämpat med den sedan jag bara var 12 är 41 nu. Det som blev min räddning var när jag för ca en månad sedan började äta LCHF alltså mycket fett men lite kolhydrater finns på sajten kolhydrateri fokus. Det har gjort att mitt enorma socker sug är under kontroll då inte mitt blodocker far upp och ned hela tiden. Jag tror att vi som blir socker beroende är extra kolhydrat känsliga och man kan nästan säga att vi är allergiska för kolhydrater, i alla fall om det blir för mycket.  Hoppas att du blir bättre Mvh TrulteGlad

jennyka
2009-01-31 12:32
#3

Välkommen hit!

jag kan varmt rekommendera boken "Sockerbomben"

mycket intressant läsning för oss sockernassarFlört

Skämt åsido, det är ett jätteproblem att leva med dessa berooenden av socker och kolhydrater, men som Trulte här ovan säger är LCHF en bra kost att dämpa suget efter socker.

det hjälper inte alltid, men då finns det massa goa människor här som peppar och samlar upp skärvorna efter en.

Hoppas du känner dig lika hemma här som jag gör!

nikkyy
2009-02-02 01:56
#4

Hej hej! Jag hittade nyss hit,har just ätit tårta,men det var ju SISTA sockret(i vanlig ordning..) Jag är desperat! Har gått upp ca 10 kilo på 9 månader,-och jag är inte gravid villm jag lova…Skäms Har också levt med detta sedan jag var liten-är nu 28 år och är sååå trött på detta. Vet varken ut eller in…men nu ska jag försöka avgifta mig…än en gång….tips någon?

Hoppas vi hittar vägen ur detta nu..

skuggspel
2009-02-02 02:03
#5

#4 Hej och välkommen!

Det finns en tråd på viktminskning i fokus som heter brainstorm, där finns det några tips, förhoppningsvis  fler snart.

Annars, skaffa en peppkompis här kanske. Det är ju alltid lättare om man är fler! Jag kan hejja på dig!

Lycka till/sanna

Gronstedt
2009-02-02 10:04
#6

Hej alla!

Som gammal kolhydratknarkare kan jag säga att det enda som fungerar för mig är nolltolerans. Jag KAN inte "äta bara lite". Men det finns många olika vägar att gå, alla är olika. Det braiga med den här sajten är att alla kan hitta tips och hjälp och stöd, även om vi går olika vägar mot målet.

Annons:
Cotte
2009-02-02 12:47
#7

Hej alla,

Vet hur du känner dig - är likadan. Bara att jag väger dubbelt så mycket som du fast jag är några år äldre med ;-)

Har alltid varit sockerberoende..

Men hoppas att bli av med det här.

Vi hjälper varandra!

Kram Cotten

nikkyy
2009-02-24 01:47
#8

Hej igen! Nu har jag inte ätit socker på 3 veckor!!!! Och jag känner mig stark! Men jag har inte kunnat träna lika mycket som jag velat för har varit sjuk 2 gånger..men jag äter inte socker och inte vitt mjöl! Har bara gått ner 1 kilo,men det går iallafall åt rätt håll den här gången.. ;)

Så fort jag blir frisk ska jag ut och power-walka! Känner mig på topp..är så glad att jag tagit detta beslutet om att bryta helt med socker-torsken inom mig!

Kan jag så kan vem som helst!!  :)

cacao
2009-02-25 17:29
#9

Har verkligen varit sockerberoende i stort sett i hela mitt liv. Allt ifrån att jag som lite hinkat i mig saft, ätit O´Boy pulver med sked till att smälla i mig sockerbitar så snart jag fick fatt på dom. Sedan när jag blev vuxen så var det kilovis med segt godis, choklad och läsk. Lägg till det kakor och bullar mm mm mm. Jag har alltid klarat mig från övervikt, tja 5-10 kg som max mer än jag borde väga kanhända genom åren, men aldrig så att jag har fått problem av det.

Jag har de senaste åren varit enorm dålig i min kropp, fibro + en gammal nackskada och den smärta som följt med detta har jag dövat med än mer socker eftersom jag knappt tål värktabletter.

Nu vid årsskiftet fick jag helt nog och bestämde mig för att lägga om hela min kost totalt och gick in seriöst till 100% för LCHF kost (läs mer på Kolhydrater i fokus) Sedan dess har jag i stort sett klarat av att behärska mitt sockersug, jag äter lite mörk choklad, minst 80% kakaohalt samt något glas "zero" läsk då och då.

Det som jag också märkt med denna kost är att värken avtagit rejält! Lederna är "piggare" och hela jag orkar mer då jag inte ständigt går runt med denna smärta!

Har klarat suget efter socker enormt bra med LCHF-kosten men tror att den som ska prova noga måste sätta sig in i vad det innebär. Detta är ju ingen svältkost och man bör förstå vad fettförbränning vs kolhydratförbränning innebär både för kroppen samt HUR man ska äta för att det ska funka. Det är ju ingen svältkost så det gäller att få i sig tillräckligt med fett och kalorier per dygn så att man verkligen får mättnadskänsla.

Helt klart en metod som funkat ypperligt för mig iaf!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

Ceciliaolucifer
2009-02-25 18:40
#10

Jag har för 2 dagar sedan börjat med Lchf kost och jag hoppas på fördelar med det hela. Det är värt att pröva. Igår åt jag kokosvåfflor och jag blev proppmätt efter 2½ våffla, jag som annars kan äta obegränsat med våfflor. Efter maten så var sötsuget efter chokladen jag hade hemma helt borta. Helt övertygad om att det var fettet i våfflorna (grädden) som gjorde mig så mätt att jag inte kunde tänka på godis.

Jag hoppas verkligen på det här!

Cotte
2009-02-25 20:32
#11

Tack för alla tips! Idag har jag fått MEGA NOG! Jag spricker! Så imorgon skall jag starta.. Ut med godis skålen!

Har inte fattat innan hur illa det är ställt men har nu börjat tvinga mig själv att titta i speglar… och det är inte någon kul historia.. Eller det kanske det är jag liknar ju Benny Hill! (Om någon kommer ihåg honom..) Skrattande

Men som sagt - nu har jag skrivit ut en massa smarriga gi recept så jag testar med det.. skall läsa in mig på Lchf också..

Återkommer - förhoppningsvis 1 kg smalare Flört

Ceciliaolucifer
2009-02-26 04:38
#12

Jag mår jätte dåligt, saknar mitt socker så in i h-vete..
Har lyckats bra nu i några dagar, men jag är sur, irriterad och ledsen. Jag mår jätte dåligt över tanken på att inte vräka i mig kolhydrater. Jag kan skriva en hel lista med saker jag vill äta just nu.

Gråter

skrollan
2009-02-26 14:05
#13

Usch, jag har samma elände. Fast jag är väl lika lång som dig med väger typ 18 kilo mera =/ Så jag måste verkligen bestömma mig för att gå ner nu, ska lyckas gå ner till 60 kanske. 
Du klarar det cilla:)

Annons:
Ceciliaolucifer
2009-02-26 17:26
#14

#13 Frågan är HUR länge jag klarar det? ;) jag är riktigt less på sockerklådan.. men jag vet hur dåligt jag skulle må efteråt…

Satt hela natten och googlade på lchf efterätter, men näe, nu är det dags… nu ska jag bli vuxen och ta ansvar för mina handlingar..

säg gärna till när du börjar skrollan :)

Upp till toppen
Annons: