Etikettberoende
Läst 1210 ggr
kerstinjo
2009-04-15, 11:54

"Så dumt."

Jag har just läst Mia Törnbloms självbiografi "Så dumt" och slogs genast av insikten om hur färgad jag är av mitt eget missbruk.

Igenkännande läste jag boken och tänkte; Det var väl inte så farligt. Samtidigt som jag är helt övertygad om att hon utlämnade mycket av det mest förnedrande.

Jag fick en gång boken "Snälla mamma - sluta dricka" (Britta Berggren Ericson) av en AA-kompis. Boken ska vara både självutlämnande och gripande. 

Jaha?? Var det allt, tänkte jag när jag hade läst färdigt och tyckte att boken inte var speciellt bra.

Antagligen så är jag oerhört färgad av mitt egna missbruk och vet att verkligheten kan vara mycket värre än det som kommer fram i Mias och Brittas böcker.

Annars skulle jag nog inte tänka; Aha, var det inget mer…….

Är det någon som har läst böckerna så vore det intressant att höra vad ni tyckte om dem.

Kerstin 

Froddel
2009-04-24, 12:42

Jag håller precis på och läser Mia Thörnbloms bok nu, jag tycker att den är bra men kan hålla med om att många bitar utelämnas. Hon pratar om skam och förnedring i boken och det jag ändå slås av är att det "bara" blir en berättelse med inte så mycket känsla i.Det skulle kunna vara så mycket mer för att ta tag i läsaren ordentligt. Men sen beror det väl kanske också på hur bakgrunden/erfarenheterna ser ut hos den som läser boken.

Jag har själv inget alkohol-/drogmissbruk i mitt bagage (var lite i rikszonen när jag var yngre men valde vägen med maten istället) men är uppväxt med en svårt alkoholiserad pappa, så visst har man sett baksidan av alkoholens effekter minsannRynkar på näsan, och vet att det kan vara mer av skam, skuld, förnedring  och smutsighet än vad som lyfts fram i denna bok.

kickelina66
2009-04-25, 01:17

Jag har läst boken och tyckte att den var mycket bra även om jag förstår att hon nog utelämnar en hel del. För mig som aldrig har varit i närheten av det hon skriver om tycker nog att jag fick en bra inblick i hur det kan vara när man är fast i ett missbruk.

[Beavis]
2009-04-25, 14:32

Först, Jag har inte läst någon av böckerna så jag kan inte uttala mig om dem så. Men jag förtår om man har svårt att lämna ut det mest förnedrande man varit med om pga sitt missbrukande.  Sen tror jag också att av er som är matmissbrukare så kan ni ju relatera till hur ni förnedrat er och" gått övr lik" för at komma åt de där bullarna och sockerkicken" kanske somnat med bullar och kakor  i munnen osv…?

Froddel
2009-04-25, 18:26

#3  Jo, det blir ju en hel del förnedring och sårade människor där också. Missbruk som missbruk, det är ju bara olika substanser, men i grunden har man samma beteende med manipulation, lögner, förnekelse etc. Tankegångarna kan vara desamma.. Jag själv kan ju känna igen min pappas, som är alkoholist, beteende och tankar i hur jag själv fungerade när jag hade svår anorexi/bulimi.

Markegard
2009-04-26, 20:31

Jag har läst boken "Snälla mamma- sluta drick"

Kände väl lite som dig "var det allt", men tyckte ändå boken gav mig en del, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på det. ..

Kändes väl bra att på något sätt känna igen sig i en annan människa, inte känna sig så misslyckad själv. jag vet inte (haha)

Funderingar på att köpa "Så dumt"

Att läsa om beroendet man själv har, våga "forska" i det, diskutera det, tror jag är en viktig del i tillfrisknad. Att våga ta till sig, inte hålla det så långt bort där det "knappt finns"

Upp till toppen