Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 1529 ggr
kerstinjo
2009-05-10, 23:00

Hälsa & Välmående.

De här orden som så underbart bör få varje läsare att tänka till är skrivna av Susanna Endin.

Citaten kommer från "Lilla Boken Om Hälsa och Välmående", Forum förlag.

Läs och begrunda.

INRE FRID
Ingen kan berätta för dig hur du ska uppnå inre frid. Det är en harmoni som måste få växa fram inom dig. Sök dig till en accepterande, kärleksfull och stödjande omgivning. Men du behöver också tillbringa mycket tid på egen hand, när du kan vara ostörd och låta tankarna vandra i sin egen takt och känslorna kan komma och gå.

 

 

SLÄPP PÅ MASKEN
Att våga vara den du är - utan masker, föreställningar och yttre måsten - kräver mod. Men om du inte vågar vara den du är så kväver du ditt mod.

FOKUSERA PÅ ANDNINGEN
Andningen kan sägas fungera som en länk mellan kroppen och själen. Många österländska kulturer använder olika andningstekniker för att uppnå ett ökat medvetande. Genom att fokusera på din andning, i exempelvis dagliga meditationer, kan du öka din själsliga närvaro och grad av medvetande.

 

 

DIN BÄSTA VÄN
Håll dialogen med ditt inre levande genom att föra dagbok, skriva ner dina drömmar, göra lustfyllda saker och lyssna inåt! Var din egen bästa vän - för du ska ju leva med dig själv hela livet.

SÖK VISHET
Vishet är att se verkligheten som den är med alla dess sidor. Att se igenom verklighetens slöjor kräver träning. Att försöka leva sitt liv så ärligt och uppriktigt som möjligt är ett sätt att uppnå större vishet.

 

 

GÖR EN MENTAL FASTA
Ta en "frånvarodag" och öka din egen närvaro i livet. Välj ett dygn eller en helg när du inte ser på tv, läser tidningar, böcker eller svarar i telefon. Undvik alla distraktioner som stjäl din tid och energi. Gå en skogspromenad, baka, laga mat eller gör absolut ingenting.

DÄMPA STRESSEN
Bästa sättet att motverka stressen är att inte låta den få fäste i kroppen. Stanna upp regelbundet och kontrollera andningen och spänningar i kroppen. Om du håller på att dras in i ett stresshjul, stanna upp, rör på dig, ta djupa andetag, se dig omkring och massera dina armar och händer.

 

 

TITTA PÅ DINA HÄNDER
Stanna upp och se på dina händer med beundran för vad de kan uträtta. Betrakta både ovansidan och handflatan. Låt varje hand först massera sig själv och sedan varandra. Ge händerna lite uppmärksamhet då och då för att förmedla din uppskattning

HUSHÅLLA MED DIN ENERGI
En del människor gör att man känner sig osäker och spänner sig. Andra verkar trevliga att träffa men efteråt blir man väldigt trött. Bli mer medveten om vilka du omger dig med, för en del tar energi som du själv behöver

 

 

LYSSNA MED DINA SINNEN
Orden står för endast tio procent av kommunikationen mellan två människor. Resten överförs genom hur man säger det - kroppsställning, gester, tonläge, nyanser i rösten - samt en mängd omedvetna signaler. Bli medveten om detta och ta emot en annan människas budskap med hela dig.

LÄMNA OFFERROLLEN
Om du inte själv fattar beslut i ditt liv, lämnar du automatiskt över åt någon annan att bestämma. Då blir du ett offer för din omgivning. Men om du tror att du kan fatta beslut och styra ditt liv så kan du det också.

 

 

ODLA DIN HUMOR
Humor är en källa till glädje, välbehag och gemenskap. Humor har en skyddande och positiv inverkan på hälsan. Det är lättare att acceptera att man inte kan kontrollera allt om man har lite humor!

MOTVERKA NEDSTÄMDHET
Näringsstatus och känsloläge hänger samman. Nedstämdhet kan orsakas av brister i kosten eller näringsupptaget.

 

 

MASSAGE ÄR RENA HÄLSOKUREN
Massage aktiverar lugn-systemet och motverkar därmed stress. På sikt ger det sänkt blodtryck och en lägre halt av stresshormoner. Det stärker immunförsvaret, stimulerar frisk tillväxt och ger en snabbare sårläkning. Det leder ockå till ett rikare känsloliv eftersom känsligheten ökar.

LEK MERA
Att leka är läkande. Det främjar kreativiteten, lusten, glädjen och stimulerar kontakten mellan människor. Det motverkar rädsla, oro och passivitet. Vardagen och arbetet kan innehålla lekfulla moment. Vad är lek för dig?

 

 

GRÄNSER GER NÄRHET
Det är först när man känner sig själv som man vet sina gränser. Ju tydligare gräns man själv sätter, desto närmare kommer man andra.

VÄLJ ATT MÅ BRA
Första steget mot god hälsa är att se att vi har frihet att välja. Andra steget är att slappna av och öppna oss för bättre sätt att leva. Tredje steget är att våga leva på det sätt som vi mår bra av.

 

 

OM SJÄLEN
Själen är som ett frö och du behöver bara vara en god trädgårdsmästare. Omge dig med kärleksfulla och stödjande människor. Tillför näringsrik mat och livgivande tillskott. Ge dig utrymme att växa och våga bli den du har möjlighet att bli.

IQ
Att intellektualisera för mycket är som en sjukdom. Det avskärmar oss från våra känslor och därmed från vår kärna.

 

 

KONTROLLERA DÅ OCH DÅ HUR DU MÅR
Hur mår du just nu? Andas du via bröstkorgen eller med buken? Är musklerna i axlarna eller käkarna spända? Försök slappna av, dra några djupa andetag och koncentrera dig ett par minuter på att bara vara närvarande.

VAR KÄNSLIG FÖR SMÅ SIGNALER
Väck din intuition till liv genom att lyssna på de små, knappt märkbara signalerna - en känsla i maggropen eller en aning om att du bör göra en sak på ett visst sätt. Intuitionen är ett subtilt redskap, men det förfinas ju mer vi vågar förlita oss på det.

 

 Kerstin 

 

Gasoline
2009-05-10, 23:11
#1

Många bra och tänkvärda ord!

voranna
2009-05-16, 19:49
#2

Tänk om den fanns som affisch,den skulle jag vilja ha!Tack Kerstin Glad

kerstinjo
2009-05-16, 20:59
#3

#2 Kopiera och spara den. Gå sedan till något program, t.ex. paint, PS, och förstora den. Du kan åtminstone få det i ett fint A4 format.

 Kerstin 

 

voranna
2009-05-17, 15:55
#4

Spara den har jag gjort men har tyvärr inte det andra som krävs,typiskt!

Kia
Kia 
2009-05-18, 01:09
#5

Fantastiska ord….Tack!

Upp till toppen