Etikettberoende
Läst 1416 ggr
Kia
Kia 
2009-06-20, 16:42

Försvara sig!

Ibland känner jag att jag lever i ett samhälle som gör att jag ska vara rädd. Jag har tagit upp det innan men jag har fler tankar runt detta som jag måste få ut.

Jag ser att om jag inte dricker då är jag annorlunda och inte som andra. Men om jag säger att jag kan inte för det går inte helt enkelt då är jag utanför och konstig. Varför ska jag behöva förklara mig, varför ska jag vara så rädd för att tala om och stå upp för mig själv att jag kan inte dricka för det går inte. Jobba bort rädslan och stå för den jag är. Jag förstår allt det där. Men jag ser en annan sak också om jag för ett exempevis står inför att jag ska tillbringa en kväll med ett nytt gäng av människor. Hur jag då måste bygga upp en kraft att jag behöva säga nejtack till alkohol. Eller faktiskt bara att jag måste säga nejtack till en så enkel sak som jordgubbar (inte så enkel för mig). Varför känna att jag måste försvara mig. Försvara att jag är inte annorlunda. Jag bara använder inte det här men vill ni stör det inte mig det är ju upp till er. Evigt tjat, och oro att jag inte har roligt för jag inte dricker. Jag har visst kul. Det verkar som det stör andra mer än vad det gör mig själv idag. Märkligt.

/Kia

Barbroiskane
2009-06-20, 19:27

Nja  Kia

att  säga  nej  tack  är  väl  ett  beslut  från  dig  och  fodrar  ingen  förklaring .  Umgänget  kan  du  väl  ha  med  nyktra  vänner  ?

Hoppas  du  hittar  dem  ?

sannixan
2009-06-20, 20:55

ja det där känner jag igen.Tyckte det var väldigt jobbigt i början av min nykterher.Jag sa alltid att jag skulle upp och jobba på morgonen eller att jag gick på medicin.Det kan ju vara så att du förstorar upp det hela.Det kommer en dag som kan du kan säga att du är nykter alkoholist.I dagens läge så oroar jag mej inte när jag ska gå på fest.Och sen har jag märkt att folk blir lite nyfikna på hur jag gått till väga.Men det har tagit tid,låt det ta den tiden det tar.Jag umgås inte med många av mina gamla vänner för att risken är stor att jag trillar dit och det vill jag inte.Du skall vara stolt över dej själv när du tackar nej till alkohol.Det är bara du själv som tänker på innehållet i glaset och ingen annan.

jag hade tyckt att det skulle vara trevligt att ordna en träff nånstans i sverige för denna grupp.alltid kul med nya människor.

[Beavis]
2009-06-20, 23:24

En annan vinkel på det hela, Som jag tror togs upp i den tråd du refererar till är: Att dessa personer man stöter på i festliga tillfällen när man då inte dricker/Äter som de. Är ju att de kanske känner sig hotade i sitt val att just dricka eller äta dessa kakor, röka ciggen.  Och därför blir provocerade av vårt beslut att låta bli.

Man bli anklagad för att vara" festförstöraren." eller "humörsänkaren". antingen i ord eller i gester. Så man väljer att antingen vara ärlig eller ljuga ihop en anledning. Oavsett om man är alkoholist eller annat är det en enkel förklaring men å andra sidan är det ju en skam att få den etiketten så vad göra?

Tyvärr ingen lätt fråga att besvara, Som jag skrev tidigare vad gällde sockret sa jag att jag var Glutenallergiker vilket då var delvis sant det köpte folk snabbt. Med alkoholen brukar jag säga att jag drar ner på det eller slutat. Är man stark så låter man dem dra ena slutsatser annars bara säga att det är för hälsan.

Nu tror jag att jag gled ifrån Kias ursprungliga tanke m i tråden? Som väll var: Varför ska man behöva försvara sitt beslut att tacka nej?  Svaret är  ju egentligen_ det behöver du inte om du inte vill. Säg bara nej tack! eller nej inte idag… eller liknande något mer behöver man inte säga. Låt dem undra om du inte är på humör för o svara.

Gronstedt
2009-06-21, 10:29

Jag tror det är så, att det där att dricka alkohol är skambelagt på många olika plan, men om alla dricker känns det som att "vi är ett gäng som gör något busigt, fniss fniss". Och då känns det som att den som inte dricker försöker göra sig finare, inte är "en av grabbarna", kritiserar och fördömer. Jag tror alltså att det handlar mer om DERAS skam än om den nyktras. De som dricker känner sig kritiserade och utpekade. Och som alla människor skyfflar de så fort som möjligt över skammen på någon annan för att slippa känna den själv.

bjornen66
2009-06-21, 15:52

Tröt på att förklara o ge ursäkter För mina beslut. jag vill inte missbrukaa mer så kvitar det vad det nu måne vara. så skönt att ha noll tolerans. skönt att få lov att läsa era storys för jag behöver er. Kram bjornen

Upp till toppen