Annons:
Etikettövrigt
Läst 1305 ggr
kerstinjo
7/14/09, 1:27 PM

Ev brott & rättspsykiatri.

Landstinget vill sparka politikern Sasa Sacipovic (V) från jobbet som chef för Hallands rättspsykiatriska avdelning, som bland annat behandlar dömda våldsbrottslingar. Orsaken är misstankarna om att han misshandlat sin sambo upprepade gånger. Sambon har polisanmält honom.

Läs mer på http://hn.se/nyheter/halland/1.522631

Vad säger ni? Rätt eller fel?

Åtal har ännu ej väckts och ingen dom har förkunnats.

Rätt eller fel att stänga av honom innan dom förkunnats?

Om det blir fällande dom, kan han vara kvar som chef för Rättspsykiatrin?

Om det blir en friande dom, kan han vara kvar som chef för Rättspsykiatrin

 Kerstin 

 

Annons:
Porklash
7/14/09, 1:48 PM
#1

Oj sånt där är svårt men en avstängning under pågående utredning tycker jag nog borde vara praxis men det är alltså min åsikt vet inte om det är så.

Blir det en fällande dom så kan han inte vara kvar blir det en friande så anser jag att han ska vara kvar eftersom annars blir det godtyckligt. Vilka som blivit friande ska isåfall inte få vara kvar och vilka ska få det? Det måste vara domstolens beslut om han är skyldig eller ej.

pEr

Gronstedt
7/14/09, 2:08 PM
#2

Avstängning under utredningen tycker jag är rätt, man bör ta det säkra för det osäkra i sådana här fall, och vid fällande dom tycker jag inte att han kan ha kvar sin tjänst.

Men det finns ofta juridiska spetsfundigheter kring denna typ av mål. Om han till exempel döms skyldig till kvinnofridskränkning,men inte till GROV kvinnofridskränkning, hur går det då? Eller om bedömningen blir att han är skyldig till misshandel, men inte till kvinnofridskränkning? Är för övrigt kvinnofridskränkning mer diskvalificerande för hans tjänst än "vanlig" misshandel? Hustrumisshandlare brukar inte räknas till grova våldsbrottslingar, direkt.

Eller är det kanske en merit att kunna sätta sig i brottslingarnas ställe utifrån egna erfarenheter? Det tror jag det kan vara - om man är "nykter" brottsling kan man säkert förstå mekanismerna bakom prevention som fungerar. Men jag tror risken är stor att en person som själv brukar klå frugan tenderar att anse att det inte är så farligt när andra gör samma sak, och därmed kanske det läggs mindre krut på en redan eftersatt del av rättssystemet.

[Beavis]
7/15/09, 1:33 AM
#3

Personligen håller jag med föregående talare i det att han ska stängas av under pågående utredning. Frias han skall han självklart kunna återgå till sin tjänst.

Fälls han oavsett om det är för Misshandel, Kvinnofridskränkning eller Grov Kvinnofridskränkning. Skall han omedelbart avsättas  fängslas och troligen få vrd på samma institution som han tidigare basade för.

Ingen kriminell skall självklart vara kvar som chef för en RÄTTS psykiatrisk avdelning.  Sedan tycker jag ju att Hallands Landsting gör fel som redan innan dom fallit försöker sparka honom.

I vilket fall som helst såsäger jag friad=stanna Fälld =gå

Upp till toppen
Annons: