Etikettoff-topic
Läst 1372 ggr
kerstinjo
2009-08-19, 20:05

OT. Dödsfall.

Jag har haft under året som gått, sett så många unga människor i min närhet som har avlidet.

Nu har 5:te dödsfallet inträffat och en liten tjej gick bort alldeles för tidigt. Hon gjorde en dumhet som kostade henne livet.

Jag lider så otroligt mycket med hennes föräldrar, som mister sitt andra barn p.g.a. "idiotgrejjor".

Jag har vankat fram o tillbaka, jag känner inte familjen så väl. Men jag har tillbringat en årslång behandling med tjejjens mamma. En behandling där man lär känna varandra på djupet. Vi har träffat på varandra lite sporadiskt och varit glada över att det har gått bra för oss båda.

Men, nu händer detta!

Jag vill inte störa i deras förtvivlade sorg, men jag vill ändå på något sätt höra av mig.

Ge mig ett råd.

Kerstin 

Kia
Kia 
2009-08-20, 01:51

Kerstin. Vad kan man säga. Det är så svårt. Jag tror att det enda man kan göra är att finnas där för dom. Ger lite förslag så får du ta till dig dom du tycker är bra.

Kanske kan man gå dit eller ringa och bara säga att jag finns här för er på alla sätt och vis.

Kanske kan man gå dit och säga det.

Kanske kan man bara ordna något för henne och kanske bara gå ut och äta. Ge en avslappning på något sätt. Kanske erbjuda att kom hem till mig så bjuder jag på middag och låta henne prata, gråta och bara finnas där och lyssna. Bara att finnas där liksom.

Ibland räcker det med ett sms där det står att man skickar kärlek eller tankar till den andre. Kanske göra det mer än en gång.

Bara lite tankar från mig.

Kram Kia

bluemary
2009-08-20, 09:54

Man har vid flera tillfällen hört, och läst, att människor i denna
mycket svåra situation vill att man hör av sig. Många har upplevt att vänner och bekanta har gått över gatan, vänt sig om vilket har gjort att man känner sig ännu mera ensam. Så jag tycker att Kias svar var mycket bra.

sannixan
2009-08-20, 10:57

kias svar är jättebra.jag vet när min mamma gick bort.det var många som inte visste hur dom skulle bemöta mej.men det är skönt när nån bryr sej.jag var hemma en vecka från jobbet,när jag kom tillbaka så var det många som gick omvägar när dom såg mej.det här med sorg är svårt.men bara genom att visa lite medmänsklighet betyder jättemycket.

kerstinjo
2009-08-20, 11:12

Jag ringde upp henne och jag berättade också att jag inte visste om jag skulle ringa. Klart att du skulle ringa, sa hon.

Det blev ett långt samtal och för mig kändes det skönt att hon blev glad för att jag ringde.

Kerstin 

sannixan
2009-08-20, 11:24

det gjorde du rätt i.Glad

Kia
Kia 
2009-08-21, 00:47

Positivt och starkt att du ringde Kerstin. Det betyder säkerligen massor för henne.

Kram Kia

Porklash
2009-08-21, 02:08

Det är ju tyvärr så att många av oss blir rädda för att höra av sig när något så svårt händer folk vi känner. Men det brukar vara uppskattat om man gör det. Jag kulle måsta åka dit för att prata i telefon om saker som spelar roll går inte för mig.

Jag har också relativt nyligt varit med om att en ung människa i min närhet gick bort av tråkiga orsaker och det känns så overkligt och fel så att det var nästan obegripligt i flera månader.

pEr

Upp till toppen