Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1866 ggr
kerstinjo
2009-09-21 21:02

OT. Farlig rondellslip.

Min ex-make lämnade in bilen hos en kompis idag för att få lite svettsat. Han stannade kvar för att hjälpa till lite och vänta på bilen.

Rätt som det är så hör han bara att killen ropar hans namn. Inte som vanligt, utan med annat tonfall.

Han hade sluntit med rondellsågen och skurit upp sig från bröstet och genom halsen. Blodet bara pumpade ut från halsen.

Ex:et fick ner honom på golvet, lade snabbt ett tryckförband. Visserligen inte rent, men det är inte viktigt när något sådant här händer. Tryckförband, antingen det är rent eller smutsigt är A och O.

Vilken väntan innan ambulansen nådde fram till "ödemarken" och vilken ångest "Hittar de hit??

Naturligtvis körde de förbi huset, men ex:et kunde dirgera om dem.

Nu gick det tack o lov bra, han är sydd invändigt och utvändigt i halsen och kroppspulsådern klarade sig. Men vilken mardröm! Tänk om killen hade varit själv i verkstaden?

 Kerstin 

 

Annons:
Gronstedt
2009-09-21 21:06
#1

Å fy farao, vilken pärs … Tur att det fanns en person med sinnesnärvaro där.

kerstinjo
2009-09-21 21:14
#2

Tror du inte att det är så att när det oväntade inträffar, då är man stark?

 Kerstin 

 

Gronstedt
2009-09-21 21:23
#3

En del människor slår händerna för munnen och skriker som filmhjältinnor när det kniper, andra agerar. Jag har lyckligtvis nästan alltid hört till den sistnämnda gruppen hittills - men inte riktigt. En del saker paralyserar mig, så jag anar hur det kan bli.

Jag åkte med i en bil en gång förbi en bil som kört in i en bergvägg. Föraren ville först inte stanna och gick sedan inte med mig fram till bilen. Sedan sade han att han inte klarade att gå fram, för tänk om han hade "fått se nåt äckligt" (niu fanns det inget äckligt att se, bilföraren hade bara slagit i knät och var chockad). Själv sprang jag iväg som en idiot och bara skrek med händerna för öronen när jag kört över en groda med gräsklipparen, tills min partner kom och barmhärtighetsdräpte grodan - och en bra stund efteråt.

Min poäng är att man nog inte kan veta i förväg hur stark man är i en given situation förrän man är där. Man vet inte vad man pajar ihop av. Fast soldater och vårdpersonal har ju träning att hantera otäcka situationer som just den här. Jag har ingen utbildning alls åt det hållet.

[Beavis]
2009-09-22 23:46
#4

Man har en otrolig överlevnadsinstinkt när det kniper, dels hamnar man ju i chock när skadan sker så att man oftast inte känner smärtan lika mycket. Om man dessutom vet att man inte kommer hittas och överleva om man inte agerar själv. Då kommer ofta krafterna ifrån ingenstans.

Tur att killen inte skar upp halsen då, när jag läste först fick jag intrycket av att han skurit upp halsen också? Lite svårt o lägga tryckförband på halsen tror jag?

Upp till toppen
Annons: