Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1578 ggr
thereseah
2009-07-28 19:21

A spoon full of sugar...

Hejsan allihopa. Tänkte att det var dags att skriva lite här och presentera mig lite.

Therese heter jag, och jag är sockerberoende. Jag har självmedicinerat med godis, bakverk, läsk och annat onyttigt så länge jag kan minnas.

Jag har länge vetat att jag har problem men det har tagit evigheter att komma till den insikten jag har idag.
Jag har PROBLEM med stora bokstäver och jag litar inte på mig själv att äta något med socker i alls just nu. Jag äter enligt LCHF och det hjälper till viss del då det inte ger det där toksötsuget men samtidigt så tar det ju inte bort impulserna att stoppa käften full med något sött så fort det blir jobbigt.

Därför har jag börjat med OA och det är väldigt skönt måste jag säga. Där jag bor finns det möten en gång i veckan. Egentligen skulle jag önska att det var möten varje dag. Borde nog skaffa mig en sponsor.

Jag kämpar dagligen för att inte överäta eller sockerfrossa. Än så länge har jag klarat mig i 6 veckor genom att ta det en dag i taget. Jag har gått ner i vikt, känner mig stabilare i humöret och mår bättre i kroppen.
Dock så blir det ju problem så fort jag stöter på en motgång och jag får kämpa som en tok mot mig själv och mina sockerätarimpulser. Bara att skriva här nu hjälper faktiskt.

Tack för att ni läser. Har ni några tips på hur man kan hantera när det blir jobbigt utan att få "återfall"?

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

Annons:
Kia
2009-07-28 23:24
#1

Hej thereseal, Du är jätte välkommen hit. Jag säger som du gör. LCHF hjälper men inte mot impulserna.

Jag vet dagar i början där jag bara stoppade in saker i munnen för jag var van att göra det. Tänkte inte ens tanken att det inte var för mig. Helt inne i min sjukliga beteende som alltid.

Jag kan bara säga fortsätt gå på möten, skaffa en sponsor, skaffa ett nät av beroende vänner, jobba i OA:s steg, skriv här. Det är alla viktiga delar tror jag för att man ska klara sig undan återfallen. Men framförallt ut med det du mår dåligt av i skrift och berätta sen för någon det du skrivit, typ en sponsor då eller den du finner lämpligast. Genom att skriva och prata hjälper iallafall mig kan jag säga. Jag har bara ett FAA möte i veckan så jag tog mig till ett annat 12 stegsprogram som har så många fler möten då de är så mycket större som organisation. Det innebär nu att jag har möten varje dag om jag vill ha det. (det gör jag iofs inte, men det har varit visa perioder då jag behöver fler möten) Jag presenterar mig som beroende bara. Vad jag är beroende av spelar ju ingen roll jag har så mycket gemensamt med dessa människor ändå, för sjukdomen är ju detsamma. Där kan jag prata om beroendet i sig. På mina FAA möten kan jag prata om symptomen i mitt beroende som är socker.

Det fungerar för mig och ger mig enorm styrka att jag faktiskt kan gå på mer än ett möte i veckan vilket jag behöver för att klara mig ifrån återfall, speciellt nu när jag har semester och rutiner rubbas.

/Kia

thereseah
2009-07-29 00:51
#2

Ja nu är det semester minsann.

Imorgon skall vi till Ullared och jag är redan orolig för att inte hitta något "vettigt" att äta där. Men jag har min man och min bästa vän med mig och de vet om mina problem och kommer vara på mig direkt ifall jag skulle fuska. Frustrerande, visst, men makalöst skönt! Som att ha med sig ett alldeles eget skyddsnät.

Sedan åker vi vidare till Småland för att hälsa på makens familj. Det lär bli tuffare. Speciellt hos hans farmor som är en sån riktig 7 sorters kakor-tant som vanligtvis är så glad i mig för jag smakar ju på alla kakorna! Sånt gillar tanterna! Men samma sak där, skyddsnätet är med och stöttar mig.

Tuffare blir det nästa vecka. Då skall jag och maken till Menorca och kommer vara där i 2 veckor. Hur semestrar man utan massa glass och sockriga drinkar? Jag vet inte? Är också fundersam över maten… Men lite kött och sås finns väl överallt tänker jag. Och ost finns det väl gott om i Spanien?

Ja, semester och rubbade rutiner är verkligen riskabelt, speciellt så här i början av "tillfrisknandet" men jag är så otroligt tacksam för min man och min goa kompis som stöttar mig och inte låter mig komma undan med fusk.

Och vem vet, det kanske finns OA på Menorca? :P

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

bjornen66
2009-07-30 01:00
#3

Du det finns massa god mat i spanien som är lchf, bara man tar sig tid o sätter sin sjukdom i första rum. hoppas att dufår en bra semester mvh bjornen

[Beavis]
2009-07-30 14:06
#4

Hej och välkommen!

Du har kommit på det hur vi ska använda oss av forumet här i vår kamp emot missbruket. Spanien är ju så mycket mer än öl drinkar och glass bara att se sig om. Och att äta lchf där är inga problem det mesta på menyerna är kött eller fisk/skaldjur. Bara att undvika paella samt säga nej till riset och potatisen och brödet.

ha så kul

[Beavis]
2009-07-31 01:45
#5

Jag hittade just denna på tjuvlyssnat.se  

Biografen Filmstaden, Malmö

En man ~25 kommer fram till kassan.
Mannen: Är de varma chipsen gjorda av potatis?
Kassörskan (Kvinna ~50): Nej, majs.
Mannen: Fan vad synd. Jag är allergisk mot majs.
Kassörskan: Vill du ha popcorn istället?

Det är såna där kommentarer man får jämnt som lchf are o liknande

sannixan
2009-08-02 01:24
#6

jag vet att du kommer att fixa resan.jag är nykter alkoholist.jag åkte till tunisien ensam när jag vart nykter i 5 månader.visst var jag orolig att få ett återfall,speciellt efter en kall öl i värmen ,men ack nej.jag gav mej den på att jag skulle klara det.snacka om att jag var stolt när jag kom hem efter den veckan.jag håller på dej.ha en bra semester o du kan väl rapportera när du kommer hem.sköt om dej.kram sanna

Annons:
thereseah
2009-08-02 02:14
#7

Det känns gott med stödet härifrån.

Jag klarade 4 dagar hos svärmor utan att bryta dieten. Jag tog kontroll över köket och lagade själv maten 3 dagar av 4. Det var en bra lösning tycker jag. Idag innan vi skulle åka hem så hade hon lagat mat och hon hade gjort en liten portion till mig med extra grädde. Supergulligt!

Igår var det riktigt nära dock, vi var hos makens mormor och hon är ju så glad i mig eftersom jag alltid smakar på alla kakorna och hon hade bakat flera olika sorter och bordet var fullt med kakor och coca cola och Gud vet allt. Kakor och coca cola är liksom mina värsta sockerlaster. Men jag stod på mig och tog lite vispgrädde med pyttelite sötningsmedel i, och så rörde jag ner kakao i det. Funkade faktiskt kanon för då fick jag ändå något lite sött i munnen men kroppen fick ingen sockerkick.

Spanien på LCHF skall nog gå bra det med. Överlevde jag kakbuffén hos"mormor" så klarar jag nog fasiken allt!

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

sannixan
2009-08-02 10:06
#8

bra jobbat.du ser att det går.stolt över dej.Glad

thereseah
2009-08-02 18:35
#9

Jag hade tänkt att gå på mitt första "riktiga" OA-möte idag men jag bangade… :(

Har varit med på några nätmöten men det är ju liksom lättare. Ångesten sa bara stopp och jag kunde inte ta mig in.

Skall göra ett nytt försök efter semestern.

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

sannixan
2009-08-02 20:24
#10

du,att bara ha tanken om att gå dit är en bra början.jag gick med min lapp om aa-mötestider i över ett halvår.när du väl har gått över tröskeln så kommer du att känna en seger.alla som är där sitter ju i samma båt.ingen dömer dej.jag kämpar med dej.kram sanna

Kia
2009-08-03 00:11
#11

Jag stod utanför mitt första möte en hel timme innan jag beslutade mig för att gå in. Du är inte ensam. Det är skrämmande, det enda jag kan säga är att det är det bästa beslutet att gå in som jag någonsin tagit. Det har räddat mitt liv.

Jag tycker att du är med på nätmöten är jätte positivt så ta en fin semester och fundera inte så mycket på det och gör ett nytt försök när du kommer hem. Kanske finns det någon på dina nätmöten som är där du är ifrån som kan möta upp dig utanför om du känner osäkerhet.

Kram Kia

[Beavis]
2009-08-03 00:23
#12

Skjut inte upp det för länge bara. Risken finns att man skiter i det helt då. det brukar jag göra om jag väntar för länge. Fast i helt andra ärende iof

Linn
2009-10-13 16:05
#13

en liten fråga… nätmöten? var? hur? när? har aldrig hört talas om något sådant… hur funkar det?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
[Beavis]
2009-10-13 20:57
#14

Hej Linn

FAA har telefonmöten man kan börja med  om man vill innan du får modet eller kan besöka ett "vanligt" möte. Jag tror att det är vad theresah syftar på? eller har de en chat? berätta mer iaf FAA gör reklam för sina telefonmöten på förstasidan här FAA

Prova på finns det nätmöten hos andra testa det mer om det känns tryggare för dig innan du går på ett live möte i din närhet.

Linn
2009-10-14 00:50
#15

jag hittade en nät chat någonstans, kommer inte riktigt ihåg vart.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[Beavis]
2009-10-14 13:48
#16

Okej, chattar är bra telefon möten tror jag fungerar på samma sätt ungefär? i vilket fall som helst är det ju en bra början för att komma in i det med möten och bygga upp modet att gå till ett riktigt möte, som jag tror är det bästa.

Upp till toppen
Annons: