Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3734 ggr
Linn
10/6/09, 8:20 PM

Sockerfri!

Hej allihopa!

Det var längesedan jag var här nu. Gick förut under namnet MazarinRebus.

Nu har jag äntligen försökt ta tag i mitt sockerberoende. Idag är det i alla fall andra dagen utan socker! Har visserligen druckit lite youice men det räknar jag inte riktigt till..

Men jag är stolt över mig själv för jag trodde att jag skulle bli hysterisk utan socker, men än så länge går det bra. Får se hur det går framöver. Håll tummarna för mig är ni snälla!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
[Beavis]
10/6/09, 10:59 PM
#1

Lycka till,du grejar det

Buddhina
10/10/09, 10:59 PM
#2

Lycka till! Läs Bittens bok sockerbomben om du inte gjort det , hon förklarar så bra om abstinens osv… kram buddhina

Linn
10/10/09, 11:04 PM
#3

Tack, ska kolla på boken, tror jag började läsa lite i den någon gång innan…

dag nummer 6 idag.. Var och handlade förut och blev sugen på allt! Vad som helst med socker i! MEN! jag köpte inget.

Jag var även på ett jubileum idag för en blomsergrossist och där stod godis skålar lite varstans och jag gick och funderade på om jag kanske skulle kunna klara av att bara ta en bit, men konstaterade att det kommer nog inte funka så jag tog ingen :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[Beavis]
10/11/09, 12:58 AM
#4

Jättebra, jag e inte nåt bra på att stå emot för tilfället. jag hoppasatt jag kommer igen

Linn
10/13/09, 3:45 PM
#5

dag nummer 9 och jag är brutalt sugen på allt sött! ska väl kanske erkänna att jag inte uteslutit saker som youghurt, youice och annan "mat" som innehåller socker, men jag tillsätter i alla fall inget själv.

funderar på vad jag kan äta för att stilla sockersuget… något förslag? köpte någon form av Modifast choklad bitar med massa mineraler och vitaminer och andra saker men inget socker, men de funkar ju sådär.

Ursch! jag vill inte längre! Vill bara springa ner till ica och köpa en gigantisk godispåse eller slänga ihop en kaksmet eller vad som helst!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
10/13/09, 6:00 PM
#6

Jag blir så trött och ledsen på min sambo! Han ringde förut och undrade vad jag har gjort hela dagen. gick upp vid 12 och har sedan dess ätit frukost och suttit vid datorn för att hålla tankarna på annat än hur brutalt sugen jag är på socker.

Berättade för honom om att jag kollade om möten för OA och FAA och förklarade vad det betydde. "Men du hetsäter ju inte!" nja.. inte mat, men socker… inte alltid, men ibland. och så säger han "Sluta gräv ner dig i allt!" Men hallå eller!? Gräver jag ner mig när jag försöker hitta en lösning på problemet jag inte kan kontrollera själv? "Men du har ju inte ätit godis på 8 dagar, eller har du gjort det i smyg utan att säga något?" Nej, det har jag visserligen inte. men jag har ju ätit andra saker med socker i… Jag har ätit massa frukt med fruktsocker i…

Jag har så svårt att acceptera att jag antagligen inte kommer kunna äta godis igen utan att falla tillbaka i mitt gamla mönster. Jag är så sugen på allting som är sött! Jag är på vippen att gå och äta socker direkt ur sockerpaketet som står i skåpet för att jag inte har något godis hemma…

Sedan får jag frågan från folk varför jag slutat äta godis? Men hallå eller…. Bara för att jag är normalviktig, till och med ganska smal, betyder det då att jag kanske inte har något problem med socker? Jag vill gärna tro det. Men min mage säger något annat. Har jag vräkt i mig godis får jag världens magknip så att jag knappt kan röra på mig…

Jag vill inte tro att jag aldrig ska kunna köpa en godispåse på lördag och ha en myskväll framför soffan med cola och godis utan att vräka i mig allt… Jag vill tro att jag klarar av det och har den självbehärskningen att göra det… Och alla bakelser.. Jag som höll på att lära mig att baka fina tårtor och som köpt hem en del tillbehör till det. Ska jag inte kunna äta dem själv?

Just nu är jag bara så ledsen och arg och uppgiven och så brutalt sugen på godis!

Dessutom kommer sambon hem vilken sekund som helst och jag kommer få skit för att jag inte lagat någon mat som har vart hemma hela dagen. Men jag vet inte vad jag ska göra och är inte sugen på något i matväg alls…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
[Beavis]
10/13/09, 8:38 PM
#7

Hej igen

Alltså knepet med att bli av med ett beroende är ju att sluta inta vad det nu är man är beroende av/missbrukar, som du säkert vet. Och har du läst igenom trådarna här så vet du att många som är sockerberoende testar på LCHF Dieten (low carb high fat) Den minskar eller tar bort suget efter socker nästan helt då du undviker colhydrater nästan helt max intaget är 5%.

Är det inget för dig kan jag rekomndera FAAs matplan som också reducerar kolhydeat intaget. Jag vet inte om OA har något liknande men det utgår jag ifrån. kolla på FAA

OA

Linn
10/13/09, 8:41 PM
#8

tack beavis, har gjort en snabbtest på LCHF men fick inte i mig den feta maten till frukost.. ska kolla matplanen på FAA

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[Beavis]
10/13/09, 8:45 PM
#9

Hej, man vänjer sig vid det, du kan ta et lugnt i början, jag tror inte på det där att pressa i sig fett för att man måste. Jag slutade själv med LCHF pga att min mage blev övekänslig emot kolhydrater som jag fick i mig genom mindre nogräknade personer. jag har funderat på att börja igen ändå för att jag gått upp så mycket i sedan dess. det var svårt att ställa om till "Low fat"

Gronstedt
10/14/09, 5:27 PM
#10

Man måste inte tjorva i sig fett i kopiösa mängder hela tiden Flört. Om man inte är extremt LowCarb så räcker det att äta en vanlig korv i stället för en light-korv, ungefär. Du, Linn, som är normalviktig till smal, behöver kanske inte vara så sträng att du bara käkar smör, du kan förmodligen äta Fjällfil och bär till frukost, till exempel.

[Beavis]
10/14/09, 9:58 PM
#11

Jag brukade käka turkisk yohurt till frukost, det var ju något man fick vänja sig vid men e rätt got ändå. blandade linfrö i det.

Linn
10/15/09, 12:49 AM
#12

#10 kan prova det men tror att jag tycker att det är så surt så det vränger sig i munnen…. dumma Linn, förstört smaklökarna helt och håller…

Tror ni att det går att bli av med sockerberoendet utan någon speciell diet utan att bara fortsätta äta vanlig mat, utan att tillsätta något socker till, i form av strösocker, sylt, honung, marmelad och liknande?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Gronstedt
10/15/09, 10:29 AM
#13

#12: Det är nog väldigt olika, tror jag. Till stor det beror det nog på om det är den söta smaken du är beroende av, som något slags tröst, eller om det är den kemiska reaktionen i kroppen på kolhydrater.

Om du mår bra av det finns det ju ingen anledning att du inte ska äta grönsaker och bär, till exempel. Det är bara att prova. Försök tänka ut en nivå av kolhydrater och sockerarter som känns rimlig, kolla vilka saker som passar in i den nivån och håll dig till dem i tre månader till ett halvår. Tänk bara på att inte överdriva det här med fibrer. Funkar det utan sug? Mår du bra? Då är det en bra diet! Enda skälet till att äta en viss diet är ju att man mår bra på den - inte att någon guru sagt att det är bra.

Annons:
Linn
10/15/09, 1:10 PM
#14

Tack för ditt svar Gronstedt. ska fundera på detta.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[Beavis]
10/15/09, 10:39 PM
#15

Ju mer du minskar på sockret ju desto mindre blir suget… det är lätt. Om du tror att du klarar det bara genom att sluta äta godis och käka mer grönsaker, så testa det. Här på beroenden är ju de som har kolhydratsproblem ofta juste beroende/missbrukare av kolhydrater och måste minimera sitt intag för att kunna kontrolera sitt beteende runt mat.

Prova dig fram

Linn
10/16/09, 12:04 AM
#16

jag fuskade idag. vill egentligen inte sluta med socret, inte helt i alla fall utan det är mest att för att få tyst på sambon… åt en dounut idag och det var såååå gott! usch, tror inte att jag har motivationen till det här…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Buddhina
10/16/09, 2:43 PM
#17

okey  Linn …på det igen….tänk . bara för idag ska jag ge mig mat som min kropp mår bra av. Sockret kommer göra att du bara mår sämre, det är inte lösningen tro mig! 

kram buddhina

[Beavis]
10/17/09, 2:31 AM
#18

Det är väll egentligen ingen missbrukare som VILL sluta med sin drog? Men till slut inser man att man måste för sitt eget bästa. Du når din bottten. Visst sockeprodukkterna är goda . Men hur mår du när du vräkt i dig en hel stor godispåse eller en bullpåse själv och du känner sockerkoman? Det kan motivera dig att stå emot. och när abstinensen gått över vill du inte ha något sött längre .

[Beavis]
10/17/09, 2:38 AM
#19

Jag måste väll tillägga att som alla beroende och medberoende vet så är återfall en del av resan, särskillt bland sockerberoende då kolhydrater inte går att a stå helt bara minimeras. Fortsätt kämpa så kommer du klaa att bli fri från sötsuget  med bullar och godis. du är tillbaka på noll nu men snart är du tillbaka där du var innan frn dä Munken.

Linn
10/18/09, 8:16 PM
#20

Tack för erat stöd!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Ceciliaolucifer
10/19/09, 2:55 AM
#21

Åh, Linn jag lider med dig!

Så hemskt också när man kommer ut och man blir bjuden och tackar nej, då ska man förklara sig varje gång varför man inte vill ha. Sen får man alla kommentarer om att givetvis ska du ha en bit, du är inte så stor, bla bla bla. Sen tar man snällt en bit.

Sätt upp små mål om du fortfarande vill äta ngt med socker. Du kanske kan se över din kost så att det känns mindre dåligt att äta ngn godisbit varje dag. Typ utesluta att dricka ex oboy? använda sylt/marmelad. Kanske bestämma dig för vad du får äta i veckan och handla hem allt på en gång. Det gör att jag blir mindre sugen om jag vet att jag har godis hemma. Istället för att köpa en hel stor chokladkaka så köp en mini, du vet sånna som säljs 3st för 10kr.

Eller så kan du handla på och leva som vanligt i en månad. Spara ALLA kvitton och sen räknar du ihop vad allt godis + bakelser kostar dig varje månad. Kostnaden om ngt brukar få många motiverade. Ta sen en fast summa och lägg i en godisbruk och det är pengar du får använda under hela månaden för att köpa godis?

Annars köra en regel för att du endast får äta en sötsak åt gången. Är du ute och fikar så får du välja antingen en bakelse eller läsk. Så det inte blir båda.

Vet inte om mina tips var bra, men jag försöker att tänka på ngt av det här för att hamna på rätt bana :)

[Beavis]
10/19/09, 3:13 AM
#22

Jag har som tur är aldrig stött på någon som trugat när jag säger nej, däremot vill de ha en förklaring oftast, ibland blev den längre ibland kortare. Jobbigt för ersom harc sådana bekanta, vill jag inte käka kaka ska jag väll få slippa?

Linn
10/19/09, 6:37 PM
#23

#21 Tack så mycket för dina tips. Jag vill verkligen klara av att dra ner på sockret utan att utesluta det helt till att börja med. Jag vill tro att jag klarar av att ha ett sunt förhållande till godiset. Ska testa detta en tid och funkar inte det får jag väl inse att jag helt enkelt måste sluta helt.

Tänkte börja med att bara äta godis på helgerna, iklusive dricka och inget på vardagar.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Zabbio
10/25/09, 1:54 AM
#24

Men behöver inte kroppen en viss del socker? Jag tänker på fruktsocker och annat som ju faktiskt finns i den sorts mat vi är skapta för att leva av?

I vilket fall, lycka till! Är själv lite godisberoende i perioder; börjar med en bit sen kränger jag (har tex druckit 5 läsk och håller på med den 6e..trots att jag normalt sett inte dricker läsk och inte gjort det på flera veckor alls) och sen plötsligt försvinner suget igen.. :3 Så jag har ju den turen.

Men visst kan du vänja dig av med godis helt och hållet, tänk inte på det som ''aldrig mer'' för då blir det jättesvårt. Unna dig nåt annat gott till filmkvällen som inte är sött, chips till exempel (ja, morotsstavar är nyttigare, men för min del känns det mer myskväll med en påse chips eller popcorn trots att jag gillar morotsstavar med dip också) Blir du sötsugn, pprova söt frukt? Visst, det innehåller socker, men inte på samma sätt som godis. Eller riktigt, riktigt mörk choklad, bara en bit. (Det funkar på vissa, jag kan inte äta mer än en eller två bitar mörk choklad, det blir för mycket, och det lindrar mitt sötsug när jag är som värst. Funkar det inte så för dig så låt bli den istället).

Vi är individer och reagerar olika, men att sluta helt med allt socker tror jag inte riktigt på; det finns ju socker i nästan all mat och råvaror och äta måste man…

Oavsett, lycka till och bra kämpat!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Beavis]
10/25/09, 2:42 PM
#25

#24 Som du säger "v Vi är individer och reagerar olika. men att sluta helt med socker tror jag inte riktigt på: det finns ju socker i nästan all mat" helt riktigt men man kan reducera sitt intag för att må bättre och få stopp på sötsuget.

Att du klarar att gå in i en frossar period och sen sluta tvärt är jättebra för dig men alla kan inte det och då för att minska suget minimerar man kolhydrat intaget. För att precisera mitt tidigare inlägg om varför jag slutade med LCHF fjag blev gluten överkänslig. inte kolhydrat intolerant, däri låg problemet då lunchrestauranger mfl hade i mjöl i olika produkter som de sa de inte hade det i (eller deras servitriser)

Zabbio
10/25/09, 2:52 PM
#26

#25 Jag gav bara tips efter vad som funkar med mig, inte den enda eller rätta lösningen för alla :)

Att reducera intaget är så klart helt ok, men när jag läser inläggen känner jag ett mått av dåligt samvete över att inte lyckas sluta helt med allt socker..kanske bara inbillning, men dt är ju en omöjlig uppgift att sluta helt med alla sorters socker så det kan man ju inte gå och känna att man borde?

Jag hade helst slutat med frossorna också men det klarar jag inte.. :3 Ska prova en ny kosthållning nu snart och se om det hjälper mig. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Beavis]
10/25/09, 3:05 PM
#27

#26 Som jag rekomenderade tidigare och jag tror det var du som funderade på.Prova faa s matplan det är inte LCHF utan bara en reducerad kost. Jag förstår att frossorna inte är något du är nöjd med heller, men det är lite bättre att vara periodare än att frossa jämnt.

Jag säger heller inget om dina tips (eller det kanske jag gjorde?) De funkar för dig?? Och då är det bra. Jag gav tipset om att äta lchf eller liknande för att för kolhydratöverkänsliga inte klarar att äta kolhydrat stinn föda utan att överäta tyvär. inget personligt påhopp menat.

Annons:
Zabbio
10/25/09, 3:14 PM
#28

#27 Jag kanske missuppfattade dig :)

Vet inte riktigt vad det är för matplan du pratar om..är inte så insatt.. det jag tänker prova är i grunden väldigt enkelt; bara rena råvaror utan tillsatser eller som är tillagade/blandade på något onormal sätt.. Det är så enkelt att jag ror att jag kan klara det. Inte svårt att gå i aaffären och unra vad som är ok eller inte..eller hålla någon lista eller kunskap om näringsämnen ch innehåll i huvudet (tex det, det och det innehåller stärkelse så nu måste jag hitta något som ersätter det''.utan bara äta ren mat som vi är skapta för..mitt problem blir att variera mig tillräckligt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Beavis]
10/25/09, 3:22 PM
#29

Kolla här: FAA

Klicka på Matplan i menyn. läs igenom och se om det är något du kan tänka dig att testa. Du kan även ladda ner matplamem därifrån i wordformat. Länken ligger där nånstans.

Tyvärr är sidan gjord med ramar så jag kaunde inte länka direkt.

Zabbio
10/25/09, 3:34 PM
#30

ok, ska kolla :)

Nej, det är inget för mig tyvärr. För mycket mäta oh tänka efter och för snävt på ett sätt.. Och lite för onaturligt - jag tror mer på tt äta friskt av det som är ''rent'' och färskt. Men det är ju jag, för de som verkligen är fast i något kanske FAA hjälper bättre.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Beavis]
10/25/09, 3:38 PM
#31

Japp, alla efter tycke och smak. jag gillar inte hellar att mäta och väga allt jag äter så jag låter bli, utom när jag följer recept förståss.

Gronstedt
10/25/09, 4:04 PM
#32

Mäta och väga fungerar inte för mig, och knappt recept heller, för det är alltid nånting jag inte har hemma när det väl ska bära till.

Vad människan egentligen är gjord för att äta tvistas det mycket flitigt om, men hur det än är med det så är vi inte gjorda för att äta dagens framkorsade frukter som har många gånger mer fruktsocker än de "äkta" frukterna. Jämför bara vildäpplen (alltså inte gamla vildsådda tamäppelträd) och ett modernt äpple. Människan har under några tusen år (ungeför lika länge som hon har ätit spannmål) jobbat för att välja ut större och sötare frukter, men några tusen år är ingen lång tid evolutionärt sett.

Min åsikt om detta med mat är man bör satsa på att undvika spannmål, fleromättat fett och konstgjorda tillsatser - och för övrigt bör man äta så att man sover gott, bygger muskler och tänker fort. Och hur det är varierar från person till person. Fast även om jag tålde det skulle jag nog undvika det mesta godis, eftersom det består av smaksatta konsistensgivare och inte mycket annat. Bättre då att äta honung eller socker.

Zabbio
10/25/09, 6:20 PM
#33

#32 I den moderna tid vi lever i får man ju ta vad som finns och vad som är rimligt möjligt att hålla sig till. Under de tusen åren har vi ju också anpassat oss til det vi odlat fram, även om det inte är långt tid så är det ju längre än tiden att anpassa oss till tillsatser och medel..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Beavis]
10/25/09, 7:18 PM
#34

Anrikning av vår föda och miljö har let till både bra och dåliga saker. men att i princip alla djurarter gillar sötsaker är ju konstaterat och följaktligen ocjkså människan. Så vi har odlat på de sötaste bären och sötaste frukterna och sädesslagen, till det vi har idag.

#32 Vart hittar du "Vildäpplen" aom inte är förvildade "tamäpplen"?? Om det finns vill jag gärna prova. även om jag själv alltid har föredragit söta röda äpplen vore det intressant att testa äpplen i dess ursprungliga smak och eventuella storlek.

Annons:
Gronstedt
10/26/09, 10:04 AM
Ta-Co
10/29/09, 2:37 PM
#36

#0 Hej Linn! Hur går det för dig? Hoppas det går bra och att du tar en dag i taget.

Lycka till!

Kram /Carola

[Beavis]
10/29/09, 5:32 PM
#37

Jo men alltså vart kan du köpa dem? ICA Konsum Willys Lidl?  Utan att ha kollat så har su säkert rätt i att det finns oförädlade äppelsorter nånstans därute, tricket är att hitta dem.

Gronstedt
10/29/09, 5:36 PM
#38

#37: Ingen säljer vildäpplen, de är små som plommon och sura som häggbär. Man får vackert skala ut i buschen och beta från träden om man vill ha sådana Flört.

[Beavis]
10/30/09, 9:25 PM
#39

"38 Det lär inte hända Skrattande

Linn
10/31/09, 12:08 AM
#40

#36 Det går sådär kan man säga…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[Beavis]
10/31/09, 4:11 PM
#41

Kämpa på Linn ! som de säger ta en dag i taget. Leta inom dig du har styrkan att stå emot allt som är dåligt för dig. Och ju längre du går utan ju mindre blir suget.

Annons:
Upp till toppen
Annons: