Etikettberoende
Läst 12002 ggr
[John-Weinerhall]
2009-09-15, 23:55

Lypsyl beroende!!!

Jag är lypsyl beroende. Jag klarar mig inte en halvtimme utan lypsyl. Kanske är det mest psykiskt att jag vill ha lypsylet som agerar "glidmedel" på läpparna…

Men använder jag inte lypsyl (på ett par timmar) blir mina läppar jätte torra och så slickar jag på dom och dom blir röda ock spricker.

Ibland vaknar jag tom på natten och måste ta på lypsyl och det första jag gör på morgonen är att kladda på lypsylet.

Någon mer med samma beroende?

Kia
Kia 
2009-09-17, 00:40

Kan bara säga att Lypsyl har ju den verkan att slutar man använda det så blir läpparna torra pga att man vant dom vid lypsylen. Iallafall jag kan bara ge ett förslag och det är att köp Elisabeth Ardens Night Creme. Det bästa som finns tycker iallafall jag. Då slipper du torra läppar och jag har aldrig munsår heller sen jag började använda det.

Bara ett tips! Kan ju bli att du kan komma ifrån att smörja dig lika ofta också om du prövar detta.

/Kia

[Beavis]
2009-09-17, 21:02

Jag får ofta torra och spruckna/röda läppar på vintern, då tvingas jag ofta köpa lypsyl eller armens hudsalva för det svider så. Men det brukar gå över efter några veckor. Men det är väll som med allt annat överanvändning av en grej är aldrig bra och i detta fall bev det en ond cirkel. Prova Kias tips och se om det hjälper?

3mmaa
2009-11-10, 17:29

Omg jag har också sånt stort beroende av lipsyl ! när jag inte hittar ett lipsyl vet jag inte vart jag ska ta vägen ! hur ska jag kunna få bort beroendet av lipsyl ? :/

Gronstedt
2009-11-10, 17:50

Jag hade det när jag gick på högstadiet, fast då var det Nivea - ni vet de där runda, platta plåtburkarna som gorde att det såg ut som om man hade en snusdosa i bakfickan Flört. Alla gick och suttade i de där burkarna … tills min pappa en dag påpekade att man inte skulle använda sådant i onödan, för då kunde man inte klara sig utan. Och jag, tonårsdjävlig som jag var, fräste åt honom att så var det inte alls! Han, den lömska typen, sade åt mig att "Sluta då, så får vi se vem som har rätt!"

Så jag slutade "kall kalkon" och vägrade erkänna att det var det minsta jobbigt, fast läpparna bler såriga och sprickiga och fnasade. Men jag tror det gick över på en vecka eller så, och sedan har jag inte haft problem med just det beroendet. Numera gör jag som Beavis och smetar på vad återfuktande jag hittar just när läpparna blir nariga på vintern.

[Beavis]
2009-11-10, 20:02

MIn underläpp är torr just nu, inte fnasig men torr så jag känner det . funderar på att köpa lypsyl eller liknande som arméns hudsalva. Fast man blir ju lite osäker när man lyssnar påå er nu…. Jag brukar smeta på det en vecka eller yvå varje vinter när det är kylan eller nåt som torkar ut. tack och lov har jag alltid slutat  i tid.

Kia
Kia 
2009-11-10, 23:35

Vet inte men jag undrar kan man skilja på besatthet och beroende?

Bara en fråga

[Beavis]
2009-11-11, 00:11

#6 Svår fråga men jag tror ju att ett beroende är sådant att man får ett fysiskt eller psykist symptom om man avhåller sig i från det man är beroende av. Emedan vid en besatthet blir mer att man inte kan sluta med något tills man nått ett visst mål pga att man inte kan fokusera på något annat?? jag tror att  grejen med Lypsyl som med ex Lyckopiller är att vid extrem överanvändning över längre tid gör att huden slutar återfukta sig /talg mm så man blir tvungen att använda ex lypsyl för att inte få torra spruckna läppar. fast självklart under en kort tid så kan det vra bra som nu under kalla årstider?…

Kia
Kia 
2009-11-11, 00:14

Där är ju ämnen i Lypsyl som gör att man måste använda det hela tiden annars blir läpparna torra igen. Det finns annat man kan använda för att få bort känslan av torra läppar. Lypsyl är inget bra om det är av det syftet är iallafall min erfarenhet.

[Beavis]
2009-11-11, 00:19

ok jag kan inget om sånt, jag har bara hört att man använder Lypsyl mm mot torra läppar så det är vad jag använt. men helst tar jag Arméns hudsalva för den skyddar bätre och längre.

3mmaa
2009-11-11, 02:59

jag har beroendet och exakt samma sak blir det när jag inte använder lipsyl som den personen som skrev tråden, vet inte hur jag ska få bort beroendet :/

Tiana
2009-11-11, 12:44

Ofta är det mineralolja i dessa som gör att det torkar ut. Hitta en variant utan det, så fungerar det bättre att sluta ;)

Gronstedt
2009-11-11, 12:46

#11: Mineralolja?!? Så det är där gamla oljebyte hamnar … Inte 17 är det formulerat för att vara nyttigt - bara för att sälja Skrikandes.

[Beavis]
2009-11-11, 15:17

Alla inom försäljningsbranschen som säger att de tillverkar och säljer en produkt med orden "Det ärnyttigt för dig" ljuger samma sak med dem som säger att "jag driver detta företag för att jag brinner för att hjälpa och  göra männikors liv lite lättare". Som en enerverande pop artist sjöng för ett antal år sedan "It´s al about the money"

PillanN
2009-11-12, 12:10

Har man lite större läppar blir de ju mer utsatta för väder o vind och så klart känsligare. Så är det för mig iallafall,har alltid ett cerat i fickan.

Det är skillnad på lypsyl och cerat. Lypsyl är bara fett som inte återfuktar och cerat tvärtom är återfuktande vilket gör att man inte behöver använda det lika ofta.

Kan starkt rekomendera ett cerat som finns på apoteket ACO`s cerat,ljusblått. Från att ha smort i tid o otid räcker det nu med ett par ggr per dag.

Lycka till!

3mmaa
2009-11-13, 02:29

ska testa det PillanN, tack :)

Upp till toppen