Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1403 ggr
Kia
Kia 
2009-12-25, 15:46

Socker och julen!

Shit vad det är svårt med all mat som finns nu till jul. Eller egentligen är det väl inte maten som är problemet utan snarare allt socker som bara finns rakt under näsan på oss. Jag tänker bara en kan ju inte spela någon roll men jag vet precis vart jag hamnar om jag gör det och det är ett ställe jag inte vill vara på. Det är tufft som fan kan jag säga att vara sockerberoende denna årstiden. Allt är så fixerat runt maten. Visst kan man fokusera på annat men jag kan inte tvinga hela min omivning att fokusera på annat när maten/sockret är en så central bit i deras julfirande. Det är ju jag som inte kan inte dom och jag kan inte ändra deras traditioner till den graden som jag kanske skulle vilja. Därför måste jag stå ut.

Ett helt bord fyllt med kakor, hemmagjort julgodis… Shit alltså vad jag vill äta, bara ÄTA… Men vart leder det mig? Jo, i ett återfall där jag inte vill vara för jag vet i fan om jag kan lyckas ta mig ur det denna gången. Så jag väljer att säga NEJ , jag väljer att inte gå ifrån den matplanen jag har och inte mer än vad jag brukar för jag kommer ändå må dåligt om jag går ifrån de rutiner jag snart i 9 månader haft.

Blir ledsen att jag inte kan. Ledsen att denna sjukdomen inte kan ge mig ett enda undantag för då faller jag dit. Ledsen att jag har sjukdomen. Känner ingen tacksamhet alls just nu.

/Kia

Buddhina
2009-12-26, 11:17

Hej Kia och stor varm kraam så här på annandagen..

Du sätter ord på hur jag oxo känner det. Jag har haft sån sorg några veckor nu innan julen att inte kunna smaka på allt det jag tycker är gott och jag väljer det själv för jag mår ju dåligt av detta sockriga o konstgjorda.

Jag kommer nästa jul lägga lite tid på att fixa bra ätbar julmat med de rätta dofterna o smakerna, det har jag knappt gjort i år utan äter som jag brukar o det känns lite trist.

Julen är ju väldigt mycket äta o dricka o samvaro o filmer musik o annat.. Jag har tänkt , vad finns det som ger mig en julig stämmning utan att mitt fokus är på maten. Kom fram till att musik, konserter, gå i kyrkan och tända många ljus och lagomt med samvaro…det tycker jag om.Men matsamvaro med stora julbord och gottebord det vägrar jag ..pallar inte just nu!

Jag har enhel del sug nu men det är ändå okey på  nåt sätt men jag som inte har nån strikt matplan men ändå strikt mathållning med mat jag tål, märker att jag nu småäter nötter mer nu och det blir för mycket.

Jag har haft såna sömnproblem ett tag nu 4 månader och detta hänger ihop, trötthet gör mig stressad och då vill kroppen ha snabb energi..så jag har börjat jobba med min sömn igen och fljer ett program som har funkat förr och som kommer att funka igen.

Kia, det går över, julen är strax slut. Känn efter vad du längtar efter som mest efter..där längst inne i hjärtat och förösk ge dig detta så kommer du igenom igen.. kram buddhina

Kia
Kia 
2010-01-06, 10:48

Tack för det du skrivit här. Du har helt rätt i det du skriver . Men det är tufft när man är runt så många sk. normala människor. Jag kan känna irritation och frustration

men ofta får jag gå till mig själv och faktiskt se det som att det är jag som har ett problem och inte dom . Nej tack jag vill inte dricka alkohol men ja jag tycker du dricker för mycket men kanske är det jag som är extrem och han / hon som är normal . I vilket fall som så är idag den sista ledig dagen för mig sen börjar jag jobba igen vilket jag ser fram emot med delade känslor. Jag gillar jobb för då får jag rutiner men visst f… Är det skönt att bara ledig.

Gronstedt
2010-01-06, 11:09

Jag tycker på sätt och vis tvärt om - att julen är en enkel tid att vara sockerabstinent, eftersom traditionell julmat dryper av fett och protein och är fattig på kolhydrater. Just på jul är det legitimt att äta kött och feta korvar! Men jag styr mycket själv vad som hamnar på borden i min närhet, och då är det lätt att välja och välja bort.

Pepparkaksdoft kände jag dock som väldigt frestande, men jag råkade smaka pepparkaka (ja, faktiskt råkade, för jag pussade min partner utan att veta att h*n just ätit en), och det smakade vidrigt! Fadt, kemiskt, kvalmigt - BLÄÄÄÄ! Så sedan blev det väldigt lätt att hålla sig från de få saker som doftade förföriskt.

[Beavis]
2010-01-06, 22:26

Julen var inget bra, Det var alldeles för mycket godis och frukt mm som låg framme överallt och hetsåt gjorde man som vanligt…. jag kände  tyvärr mest stress under julen nu förra året…. oh well

cattan
2010-01-20, 15:31

Jag har haft den som Beavis, hetsätit under hela december och nästan halva januari. Håller just nu på att lära mig förhålla mig på ett bra sätt och ta ansvar för min sjukdom.

Tack Budhina och Kia för era klokheter någon tipsade om att ha oskalade nötter på julbordet och det tar jag till mig nästa år.

[Beavis]
2010-01-23, 01:53

Buffeer överhuvudtaget är ju livsfarliga för mig som älskar god mat och e lite snål man ser det ju som en utmaning att "gå med vinst"….Skrattande

Upp till toppen