Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 3830 ggr
Novisan
2010-01-27, 19:15

Hjälp! Min mamma är alkis

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Men jag känner mig så ledsen ikväll. Min mamma är alkis i perioder.

Jag är 37 år och hon har varit det sen jag var ca 14 år. Jag har en syster som är 5 år yngre. Min syster och jag har börjat prata om detta en under de senaste 3 åren sen vi själva fått barn.

Vår mamma bor i Norge och vi bor i Stockholm så vi träffar henne några gånger per år och då dricker hon som en icke-beroende, hon tar då nåt eller ett par glas till middag om vi är bjudna till svärföräldrarna eller om de är hemma hos oss. Man skulle aldrig tro då att hon är alkis. Hon går aldrig över nån gräns då. Men hon ringer till oss på kvällarna hemifrån när hon har druckit. Det är skitjobbigt för hon pratar med mig som om jag var en liten bebis och så kommer hon aldrig ihåg vad vi pratat om så nästa gång vi pratar frågar hon samma saker igen.

Vad ska jag göra? Måste jag konfrontera henne igen? Det känns så lönlöst. Men jag känner mig så ledsen. När jag ser att det är hon som ringer eller när jag ringer upp vet jag aldrig om hon kommer vara nykter eller inte. Jag får ångest av detta. Min dotter är snart 7 år och kommer väl småningom också börja svara i telefon. Då kommer hon också drabbas av detta.

Min syster har sagt att nästa gång mamma ringer henne och är onykter så ska hon säga till henne att hon inte vill att mamma ringer henne när hon har druckit, men jag törs inte säga det. Hon kommer ändå bara säga att hon bara är trött för att hon har städat hela dan.

Gronstedt
2010-01-27, 19:41

Hej Novisan!

Varför blir du ledsen och får ångest? Vad är det du tycker är jobbigt?

Novisan
2010-01-27, 20:33

Jag vet inte. Jag ska fundera på saken.

knas65
2010-01-27, 23:38

Har hon nån önskan om att sluta dricka??

Har hon några konsekvenser av sitt drickande??

Jag är medberoende och går i behandling för det. Där har jag fått lära att den som missbrukar måste få så stora konsekvenser av sitt drickande att h*n inte kan fortsätta leva som de gör.

Att ställa ultimatum som anhörig och stå fast vid det man bestämt. (jag har stora problem med att vara stark men jag kan dela med mig ändå av det jag fått lära )

Går ni i nån Al-Anon grupp??

Det är till för anhöriga till alkoholister, rekommenderas. Jobbar oxå efter 12 stegsprogrammet precis som AA. Har hjälpt mig enormt mycket.  

AA har öppna möten oxå, alla kan gå dit då, som hjälper en att förstå hur sjuk en alkoholist är. Hur sjuka beteenden de har.

Jag är ingen expert på området men delar med mig av det jag kan…

Kram på dig!!

Novisan
2010-01-28, 11:35

#3 Nej jag tror inte hon har nån önskan att sluta eftersom hon hävdar att hon inte dricker. Senast i förrgår sa min syster till henne att hon lät lullig i telefonen men mamma sa att hon inte hade druckit för det får hon inte göra pga en medicinsk behandling hon genomgår nu.

Nej hon har nog inga konsekvenser av sitt drickande. Hon har aldrig haft problem med jobbet och nu är hon pensionär. Hon är aldrig pinsam bland folk utan dricker när hon är själv hemma, främst på kvällar/nätter.

Jag var inne på en länk igår som också följer 12-stegsprogrammet.

Vuxna barn till alkoholister och andra dysfunktionella familjer (ACoA)

Jag har själv gått 12-stegsprogrammet under våren/sommare via OA (overeaters anonymous) för överätande/sockerberoende och har blivit mycket mycket bättre tack vare det. Men jag undrar hur 12-stegsprogrammet kan hjälpa mig i detta ärende? Kanske är det dock "universums ande" som kallar på mig att jobba vidare med min kontakt till honom nu? Vad vet jag.

Porklash
2010-01-28, 11:40

Det som jag känner är mycket viktigt är att inte förneka för din dotter att mormor är alkoholist. Annars hjälper du "sjukdommen" att sprida sig till henne.

Ett vanligt problem i beroendefamiljer är att alla talar om den beroende men inte med. Säg till din mamma att du inte vill att hon ringer när hon är trött och ofokuserad efter att ha städat hela dan utan när hon är pigg och fräsch. Fast bäst vore ju om du orkade ta den möjliga konflikten och säga sanningen men tänk på dig själv och ditt barn nu först och främst.

Al-Anon låter låter kanske som en bra ide'. Där finns folk som vet precis hur det känns och vad du talar om och du kommer uppleva en sann gemenskap om du bara är berred för det. Vilket man inte alltid är.

Men det är okej med.

Ta hand om dig.

pEr

Gronstedt
2010-01-28, 12:07

Om din mamma inte har problem med sitt drickande (oavsett om hon dricker eller ej), så varför ska du ha det? Du är vuxen och har egna barn, du bor inte med sin mamma, du har inte gemensam ekonomi med din mamma. Men du misstänker att din mamma har problem. Jag förstår att  det är en jobbig sits, men varför ska den vara pinsam för dig och ge dig ångest?

Att du vill hjälpa henne är helt rimligt, men varför är din första  impuls att dölja, att skydda henne, att få ångest? Det låter som om du tar på dig medberoenderollen så att säga frivilligt, utan att din mamma genom sitt (eventuella) beroende tvingar den på dig. Fundera över varför den rollen känns så lätt att gå in i för dig.

Vet ni förresten verkligen att hon dricker, eller ni antar det utifrån att hon låter drucken? Är ni säkra på att det inte är sant att hon låter sådan för att hon är trött eller för att hon medicinerar? Kanske har hon något annat problem, som gör henne okoncentrerad och "lullig"?

Novisan
2010-01-28, 14:28

#6 Iallafall låter hon likadan som vid de tillfällen då vi sett henne halsa ur spritflaskor inne på sitt sovrum eller hittat spritflaskor bredvid i sängen när hon somnat. Men visst, hon kanske var alkis när vi bodde hemma och numera bara låter likadan pga nåt annat, vad vet jag.

Nej, jag behöver ju egentligen inte bry mig om vad hon gör. Det är ju hennes problem, det har du rätt i.

Novisan
2010-01-28, 14:30

#5 "Säg till din mamma att du inte vill att hon ringer när hon är trött och ofokuserad efter att ha städat hela dan utan när hon är pigg och fräsch."

Ja, det kan jag ju göra.

Gronstedt
2010-01-28, 15:54

#7: Jag menar absolut inte att du inte ska bry dig! Visst blir man orolig för en anhörig som bär sig dumt åt och som behöver hjälp. Men du behöver inte känna skam eller ångest eller att du måste täcka upp för henne eller skydda henne från att andra ska förstå att hon har problem.

Novisan
2010-01-28, 16:23

nej nej, men hon är vuxen och avgör själv vad hon gör med sitt liv, hon får ta ansvar för sina egna problem. Vill hon inte sluta eller erkänna så får hon väl fortsätta dricka då.

knas65
2010-01-28, 18:59

Alanon är kanske värt ett besök i alla fall. Att sitta ner bland andra med samma problem, lyssna på deras delningar och känna igen sig…

Att lära sig leva ett liv med sinnesro fast man har en anhörig som dricker.

Jag började själv där för ca 10 månader sen, första besöken grät jag mig igenom… fördämningen brast..

Jag tar små steg fram och tillbaka oxå, men jag har ett nätverk av vänner som jag alltid kan ringa när det blir för mycket eller om jag kör fast i tänket…vilket jag ofta gör..

Men från att leva i helvetet till att bo själv, och just nu jobba på att hålla dörren stängd… på 10 månader är det ett stort steg för mig…

Hade inte varit möjligt utan Alanon och Anhöriggruppen jag går i.

Jag har även varit på Nämndemansgården 1 vecka, där hände det grejer i hjärna och hjärta. anhörigvecka alltså…

Finns hur mycket som helst kvar för mig att jobba med, mina egna beteenden som inte är så bra som jag trodde…

Lycka till…

Novisan
2010-01-28, 19:43

OT. Det är ju jättekomiskt att Boulebar gör reklam här! Snacka om dålig koll på var de annonserar.

Gronstedt
2010-01-28, 19:43

Vad är Boulebar? *totalt samtidsobildad*

Kia
Kia 
2010-01-29, 00:01

Det finns s mycket dold alkoholism är min spontana reaktion. Just det att man ändå sköter jobb, hem osv men ändå finns alkoholen där i bilden när ingen ser och man gör det i sin tysta vrå..

Jag förstår att det är tufft när man faktiskt ser vad som händer när det ändå är ens mamma. Man vill hjälpa men ibland fungerar det inte och det är svårt. Jag tror också på Al-anon. Jag har aldrig själva varit där men jag tror att om inte annat kan du få tips och ideer där om hur du kan agera eftersom där sitter andra med liknande problem.

Framförallt prata om det för det gör ju att du någonstans inte går rakt in i ett medberoende tänker jag då…

/Kia

[Beavis]
2010-01-29, 01:47

#13  Boulebar är en bar i stockholm där man kan dricka alkohol och spela Boule samtidigt. Ingen vid sina rätta sinnen under 80 spelar Boule (utom min mamma Skrattande )

Gronstedt
2010-01-29, 07:08

… och min pappa.

Novisan
2010-01-29, 10:36

… och en massa människor vid Medborgarplatsen och Mariatorget på Södermalm i Stockholm.

knas65
2010-01-29, 14:54

Hej igen Novisan.

Tänkte på en annan sak som hjälpt mig en hel del i mitt medberoende. Jag går på AA:s öppna möten. Det har hjälpt mig att hålla huvudet kallt när det bara har blivit för mycket…

Det ger så mycket att få höra hur en aktiv har tänkt, planerat, manipulerat, vilken sjuk värld det är att leva i…

Att kunna förstå varför den aktive gör och säger som h*n gör.

Kombinationen AA och Alanon är nåt som jag skulle vilja ha mer av. Lite mer samarbete, det ger även alkoholister mycket att få höra den andra sidans upplevelser…

[Beavis]
2010-01-31, 16:45

#18 Där tycker jag faktiskt att du har en poäng att alanon och AA borde kunna samarbeta. Det kanske de redan gör på något plan? inte vet jag men jag tror säkert att de skulle ha ett nyttigt utbyte av varandra.

Upp till toppen