Etikettberoende
Läst 1955 ggr
hellybelly
2010-02-10, 12:10

F d spelberoende + mamma sökes till reportage

Hej! Jag heter Hella Mörner och är frilansjournalist.

Jag ska göra ett reportage till tidningen Tara, där jag ska intervjua en kvinna mellan ca 40 och 50 år, och hennes son som har tillfrisknat från dataspels/TVspels-/spelberoende. Reportaget handlar om hur det är att vara medberoende till en tonåring som är spelberoende, och vad man kan göra åt det.

Sonen ska ha fått behandling för sitt beroende, eller tillfrisknat ändå. Det bör ha gått en tid så att de båda lagt beroendet / medberoendet bakom sig. Intervjun är INTE anonym. Åtminstone mamman, men helst även sonen, kommer synas på foto. De medverkande får självklart godkänna texten före publicering.

Intresserad? Mejla mig kort info om er historia, era åldrar, var ni bor och vilket telefonnummer jag kan nå er på. Mejla till hellamorner@gmail.com

M v h / Hella Mörner

Kia
Kia 
2010-02-11, 14:53

Hej,

Såg att det hade blivit många inlägg med samma innehåll så jag plockade bort det så det bara låg ett inlägg :)

/Kia

kerstinjo
2010-02-11, 22:52

Hej, vad skoj att du hittade hit.

Men när du säger att man har lagt sitt beroende bakom sig eller att man har tillfrisknat så kan jag inte riktigt hålla med.

Visst, jag har lagt mitt beroende "bakom" mig, men det kommer ändå alltid att förfölja mig. Så ska man vara lite noggrann med ordvalet, så kan man aldrig lägga ett beroende "bakom" sig. Minnen, på gott och ont, kommer alltid att förfölja oss.

Beroendet/missbruket präglar oss otroligt mycket och man kan inte gå igenom en beroendesjukdom utan att det ger oss/mig/dig skavsår för resten av livet.

Visst, vi tillfrisknar, men vi har ändå en, ibland, tung ryggsäck att bära. Så jag är ganska övertygad om att man aldrig kan lägga ett beroende bakom sig.

Ett beroende/missbruk har så otroligt många konsekvenser. Psykiskr, fysiskt, ekonomiskt, arbetsmässigt, relationsmässigt osv, osv.

Om jag ska se till mig själv så kanske jag har "tillfrisknat", men mitt missbruk har gett mig och mina anhöriga men för livet. Därför vill jag inte ens kalla mig för frisk.

Det här hade inget med spelmissbruk att göra, men en beroendemänniska är alltid en beroendemänniska. Och jag skulle akta mig noga för att säga att man/jag har lagt beroendet bakom mig.

Jag är nykter narkoman/alkoholist. Men bara för idag!

Kerstin 

Upp till toppen