Etikettstöd
Läst 2379 ggr
MillaJ
2010-08-01, 00:37

vän som trillat dit igen....

Ja, vet egentligen inte varför jag skriver då det varken handlar om mig själv eller en nära vän utan en gammal klasskompis som jag inte sett på flera år..
Iallafall, killen i fråga gick i min klass i gymnasiet. Nu gick han inte där så länge för han blev avstängd från skolan pga div struliga grejer. Men iallafall.. Jag var i princip den enda i klassen som inte helt öppet tyckte att han var dum i huvudet, så han pratade en del med mig och berättade om sin rätt otrevliga uppväxt m.m.. Han var strulig under lektionerna, skolkade massor, kom alltid försent och var tidvis hög i skolan. Man märkte det då han kunde skifta väldigt i temperament, vissa dagar (när han var ren) så var han normal eller vad man ska kalla det, nästan lite överaktiv (adhd, och troligen lite annat med, ingen stabil människa nånstans).. Och sen kom han nån dag senare och var i princip halvsovande -uppenbart hög som ett hus.
Han hängde inte alls med i skolan och han visade mig en gång högen med uppgifter som han låg efter med, den var flera centimeter tjock, och det var bara svenskan (!). Way to go skolan, bästa sättet att motivera en svårmotiverad kille är att begrava honom i uppgifter -eller inte. Slutade ju med att han inte gjorde nåt alls, eftersom det var så mycket.
Hursomhelst blev han avstängd från skolan en period och kom aldrig tillbaka. Hörde inget från honom på drygt 1 år, men plötsligt var han tillbaka på msn.
Hade suttit på låst avdelning på nåt hem och var numera i nåt HVB-boende på annan ort (inte helt säker på hur det var för detta är rätt länge sen nu). Han berättade att inbrotten som hade skett i skolan året innan var han och hans vänner som gjort -för att finansiera knark.
Han sa även att han aldrig ville återvända till hemstaden för han visste att då skulle han bara hamna med samma folk igen.
Meeen till slut var han tillbaka i hemstaden och genast tillbaka bland gamla "vänner" och knarkade igen.
Jag träffade honom en gång och jag vet inte om han var hög då men han hade iallafall GHB hemma men tog inget när jag var där.
Det sista jag såg innan jag gick hem var hur han beväpnade sig innan han skulle fixa mer…
Såg honom inte på länge efter det men stötte på honom nån gång och då verkade han rätt ok faktiskt. Hade ryckt upp sig någorlunda.
Sen hörde jag inget på länge igen och plötsligt i höstas dök han upp på msn igen. Då bodde han i nåt familjehem och hade varit ren i iallafall 1 år. Inte så jättepositiv mentalt men fysiskt rätt bra.
Ännu en gång hörde jag inget på länge, förrän igår….

Han är ännu en gång tillbaka i hemstaden då soc inte hade tid eller pengar för att hjälpa honom mer. Han är med ännu värre folk nu och har tydligen åkt akut till sjukhus 3ggr sen mars.
Han har gett upp helt och jag tror inte han kommer leva länge till. Antingen ordnar han det på egen hand eller så kommer han typ ramla i havet tokhög och drunkna -you name it..
Killen är 23..

Det är vansinnigt sorgligt och det enda jag tror skulle kunna fånga upp honom är att flyttas lååångt bort, eller låsas in på lång tid så han blev helren och sen nån sorts kontaktperson som kunde hjälpa honom, men det verkar som att detta inte kommer ske.

Själv ska jag strax starta min utbildning till Socialpedagog för att försöka hjälpa såna som han, men ha medlen till det också.

Upp till toppen