Annons:
Etikettberoende
Läst 2880 ggr
kerstinjo
2011-01-04 21:26

Varningssignaler..................

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…………………. Ja, jag kommer att skicka ut en massa varningssignaler, både till gamla och nya medlemmar.

Varningssignaler om vad att missbruk oftast leder till.

Kan ni gissa?

Beroende? Kriminalitet? Ett liv i missär? Så många skadade anhöriga mor/far, syskon, barn, make/fru etc?

Nej, det var inte ens de allvarliga sakerna jag tänkte på. Jag tänkte på döden. Sista anhalten!

Jag vet inte hur många gånger jag har skrivet om vänner och f.d. missbrukarvänner, som har dött av sitt missbruk.

De flesta av mina missbrukarvänner finns ej kvar i livet. Överdos, självmord och att kroppen har gett upp är några av orsakerna till en för tidig död.

Ett förstört liv. Många förstörda liv, för inte var det ett liv i missbruk vi drömde om?

Fick nu i december samtal om att ytterligare två av mina tidigare missbrukarvänner hade dött. De var fortfarande mina vänner, men vi umgicks ej p.g.a. missbruket.

Killen som dog 30 december, tillbringade sina sista år på ett äldreboende. Alkoholdemens plus en stroke som kunde kopplas till missbruket.

Han tillbringade sina sista är på ett äldreboende, rädd och panikslagen p.g.a. alkoholdemensen. Rullstolsbunden p.g.a. stroken. en rullstol med ett fastsatt bord framför. Inte för att han skulle kunna äta på bordet, utan en säkerhetsåtgärd att han inte skulle slänga sig ut någonstans.

Lagligt fastlåst!

Han kom ihåg vad jag hette och vår gemensamma ungdomsstad. "Ta mig härifrån!!!"

Han blev 51 år.

Jag skriver inte detta för att skrämmas, utan jag ber er tänka efter lite.

Narkotika, narkotiska läkemedel, alkohol är livsfarliga saker.

Säg inte; "Jag har koll!" Det sa jag säkert 2325 gånger. Jag t.o.m. trodde på det.

Missbrukets logik är inte lik någon annan logik. Glöm aldrig det!

Det är ingen lek eller partygrej att börja röka hasch, tävla i antalet shots, börja överdosera utskrivna narkotiska läkemedel.

Jo, kanske en lek……en lek med livet som insats.

Tänk så många människor jag har skadat, mina föräldrar, min bror och framförallt mina barn. Samt mig själv!

Tror ni att det var min avsikt? Mitt mål här i livet?

Naturligtvis inte och trots mina drogfria år så finns det möjlighet att framför allt min lever lägger av i förtid.

Men jag lever och är drogfri och nykter, men jag har inte fått ett "Bonuskort" på att det ska vara livet ut.

Så var rädda om er och ta första varningssignalen på allvar.

Du/ni är värda ett liv med livsinnehåll.

………………………..

Känns som jag upprepar mig, för jag har säker skrivet något liknande någon gång.

Gabriellas sång.

 Kerstin 

 

Annons:
sannixan
2011-01-05 01:58
#1

kerstinjo….du skriver så bra.har själv varit nära att då pga mitt supande.jobbar hos en man som haft 2 strokar och har även kosakovs syndrom.själv så fick jag ett grande male ep-anfall,det var nära att min dotter blev av med sin mamma.när jag tänker på det blir jag rädd.har även förlorat många nära vänner…en senast förra veckan…39 år gammal.lite väl ungt.det är bra att titta tillbaka i backspegeln ibland.har ett fantastiskt liv idag.jag är den viktigaste personen i mitt liv.har en bra relation med min dotter…hon är min bästa reskompis genom livet.hon ska få ha mej i livet länge och ser framemot att bli en fantastisk mormor när det är dags.idag är jag krök och rökfri och investerar i min kropp genom träning både mentalt och fysiskt.tack för livet.kram

Upp till toppen
Annons: