Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3700 ggr
trasan84
12/17/10, 12:00 PM

Gaaah!! Jag blir tokig!!!

Jag var på mitt första FAAmöte i måndags och beslöt då mig för att sluta med godis och kakor och dra ner på kolhydrater. Jag kan inte sluta helt med kolhydrater då jag har gjort en Gastric bypass för ett par år sedan… jag lär ju få in mig näringen…Men jag blir tokig!!! Jag skulle såå vilja frossa i godis å kakor, eller ett gäng mackor eller nått… men jag fåår INTE!

Skitjobbigt dehär… antar att jag är mitt i avvänjningen… å jag vet att de kommer vara jobbigt, men ibland vill jag bara skita i allt å äta vad jag vill… de var ju så mkt lättare då(vill jag få för mig) men de vet ju vi alla med något beroende att de inte är enklare… men vi har inte insett de än! Jag vill vara som en "normal" person utan ett jäkla sockerberoendebesvär eller en ätstörning. Jag vill NU, NU, NU!!!

Vad gör man… får ja äta frukt??

Hur gör ni andra???

Hilfe Bitte!!

Annons:
Gronstedt
12/17/10, 12:03 PM
#1

Frukt brukar trigga sockersuget - det är ju lika mycket socker i frukt som i godis - så det är ingen vidare lösning.

Jag brukar äta god, fet köttmat när det sätter och hålla mig låååångt borta från frestelser. Visst är det grymt när det sätter åt!

trasan84
12/17/10, 12:21 PM
#2

Jo jag vet att frukt innehåller mkt socker, men de finns ju näring och vitaminer i frukt… eller är de bara en ursäkt jag använder för att få äta "sockret"?

Köttigt mellanmål? Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna hitta på för nå då? De mesta köttet lär ju ligga i kyl, å går då inte att ta med sig överallt…

Ja de e Skitgrymt när de sätter åt… man blir galen… i Lunchrummet på jobbet står de en pepparkaksburk på varje bord… önskar jag kunde kasta skiten. Tror dock inte mina kollegor skulle uppskatta de.

Gronstedt
12/17/10, 12:28 PM
#3

Nja, näring och vitaminer? Näringen i frukt är nästan helt och hållet kolhydrater och vitaminer finns det mer i ägg och lever Glad.

Kött håller sig i många timmar utanför kylskåp. Man kan till exempel ha med sig oststavar inrullade i en skinkskiva, eller, om man inte helt vill släppa alla kolhydrater, morots- eller gurkstavar med ost och/eller skinka. Det viktiga är att man inte gör det för magert, för då känner man sig inte mätt. Lite smör eller en fetare ost hjälper! Kokta ägg kan vara ett enkelt mellanmål med lite smör på. Förstekta pannbiffar eller köttbullar med lågt kolhydratinnehåll är behändiga. Jag vet en del som har små styckförpackade ostar (typ BabyBel)i handväskan för att inte stå rådlösa.

De där pepparkaksburkarna, ja, som står över allt och doftar så här års bara för att plåga stackars mig! De borde sprängas i luften!

trasan84
12/17/10, 2:41 PM
#4

Åh, de var ju en massa bra förslag på mellisar:) Tack!

Jag som köper 3% köttfärs på 5 kilo direkt från slaktarn kan göra massor med köttbullar å pannbiffar:D

Ja spräng pepparkaksskiten så kan de få äta smulor från golvet;) så kan ja få stå å flina lite;)

Nä va elak ja e… men ja de skulle underlätta…hehe.

[Beavis]
12/17/10, 2:57 PM
#5

Hej

Som Grönstedt är inne på är det fett som mättar och stillar suget. Själva grejen med ju lchf och GI kost är att minskatt intag av kolhydrater och ökat intag av fett minskar sötsuget och håller en mätt längre och snabbare vilket leder till viktnedgång och välmående.

Detta är en bra diet för kolhydratberoende då man minskar kroppens sug och avvänjs, som du säger är suget värst i början ca första veckan menblir bättre om du håller ut och inte äter godis/kakor etc.

Frukt innehåller mycket fruktos och skall hållas på ett minimum. eller undvikas helt. Överjorden grönsaker är att föredra då rotgrönsaker/frukter innehåller mycket kolhydrater Håll i tankarna "Allt du kan bränna sprit på har högt kolhydrat innehåll"

Jag kan rekomendera kolhydrater.ifokus om du vill läsa mer om vad du kan äta eller inte. FAA har också en matplam du kan följa. Den är inte lchf men kolhydratreducerad.

Lycka till

trasan84
12/17/10, 3:49 PM
#6

hehe… "Allt du kan bränna sprit på har högt kolhydrat innehåll"… jag har ingen aning om vad man bränner sprit på… men jag ska hålla de i tanken ;)

men kan man överleva på lchf och GI kost? Får man i sig alla vitaminer och mineraler då? Eller kommer kroppen ta skada på något vis på lång sikt?

Jag tänker mer på förr i tiden, då var de ingen som hade problem med potatis och rotfrukter, de var en del av den dagliga kosten. Men de e klart… dagens samhälle är ju inte i närheten av vad de var då… vi är rent utav förslappade i dagen samhälle.

Annons:
[Beavis]
12/17/10, 4:14 PM
#7

#6

  • Potatis
  • Socker
  • Vete
  • Råg
  • allehanda frukter
  • korn
  • Säkert mer som jag inte kommer på just nu…

Förövrigt tror jag det var svenskarna som kom på idén att göra sprit av potatis?.

Gronstedt
12/17/10, 4:50 PM
#8

För bara 100 år sedan innehöll grönsakerna och framför allt frukten betydligt mindre socker än moderna, förädlade arter. Folk jobbade betydligt hårdare, åt aldrig light-produkter och skar inte bort svålen från köttet.

För en frisk person räcker det långt att undvika light-produkter och snabba kolhydrater i stor mängd. Det är bara vi stackars idioter som ätit sönder oss på moderna kostråd som måste hålla riktigt sträng LCHF-regim för att må bra.

trasan84
12/17/10, 9:05 PM
#9

Å fan… ja så de kan vara…då e de bara å käka LCHF då… inge mer med de…

Jag hade Ödet på min sida allderless nyss… jag var till affären och skulle handla mjölk å fil… såg självklart After Eight ligga så fint på en hylla, så jag röck en (min Jävel)… när jag kom till kassan så skulle jag betala. Jag drar kortet å slår min pinkod… men de blev inte godkänt belopp… så jag betalade delvis med pengar å delvis med kort… de skulle då bara dras 27 kr från kortet, å ja tänkte… de lär ju gå. Jag hade ju 300 på kortet några dagar innan. Men tro fan att de inte blev godkännt… nej nej,… så jag var ju tvungen att ta bort en vara för 27:-… å de blev After Eighten HAHAHA… de var verkligen inte meningen att ja skulle ha den, så jag åkte därifrån ganska besviken för att ja inte fick någon choklad… men ändå Jävligt Glad för att ja inte fick någon choklad… så kan de vara… ödet står ibland på sin sida:D

Tacka fan för de:)

[Beavis]
12/18/10, 5:36 PM
#10

Ibland ger ödet en knuff i rätt riktning. Hoppas bara att du inte går tillbaka och handlar ny chocklad.

Starkt om du står emot.

trasan84
12/18/10, 7:30 PM
#11

de går inte att köpa ny choklad för jag har inte ett öre å handla för… men ja ska ta stora krafthandtag å INTE Handla choklad när jag väl får pengar… fast de suger bra mkt efter de alltså… jag vill ju så gärna äta… men ja ska INTE!

Jag lovar er Här och Nu att jag inte kommer köpa någon choklad… jag kan ju inte göra er besviken nu inte… å inte vill jag vara någon dålig förebild heller… tack för att ni läser å stöttar mig på erat eget vis. Ni e Guld värda:D

[Beavis]
12/18/10, 10:47 PM
#12

Tack, lycka till hoppas du klarar att hålla löftet

athiria
1/6/11, 5:29 PM
#13

*Håller tummarna för dig!*

Dog de inte förr av näringsbrist? ^^

Annons:
Gronstedt
1/6/11, 5:41 PM
#14

#13: Visst hände det! Tyvärr är vi människor mer gjorda för att svälta än för att leva i överflöd, vi har dåliga inbyggda spärrar mot att vräka i oss onyttigheter. Förr gällde det ju att äta allt man kom över - om man hittade några bär på sensommaren så var det bara att glufsa i sig så mycket det gick för att bli lite fetare inför vintern. Och vi gör fortfarande likadant - det är bara det att vi inte direkt behöver leta efter godiset, det finns överallt hela tiden.

kerstinjo
1/6/11, 7:15 PM
#15

En dag i taget och ibland några minuter i taget! Det värsta suget brukar stilla sig efter ett tag.

Det tar tid att bli fast i ett beroende, så låt det ta lite tid att bli av med det också.

Lycka till!

 Kerstin 

 

Tiana
1/6/11, 8:26 PM
#16

Så känns det för mig just nu. Går runt pch kikar i skåpen, och till slut satte jag mig nu ner med en morot och creme fraische att doppa den i.  Lycka till, det går bara man inte ger efter!

Upp till toppen
Annons: